Koper schreef:Om weer even terug te gaan naar de drafscene: feit is dat de basissport heel smal is. En dat nieuwe mensen (trainers, pikeurs enz) daardoor meer zijn aangewezen op leren van de oude garde.
Het eerste is waar, het tweede ben ik het niet helemaal mee eens.
De drafsport is inderdaad heel erg 'smal' , maar dat maakt ook dat er dus bijna alleen maar profs in werken. En voor die mensen is het heel erg simpel: wat helpt om een paard beter te laten presteren, dat doen ze.
Dus geen: 'Ik kom van de manege en koop mijn eerste paard en moet nog 20 jaar alles uitvinden' mensen. Of: dit paard moet eigenlijk ingespoten worden maar daar is geen geld voor/ik geloof in de buurvrouw die haar kat heeft gered met linksdraaiende multivitamines' -dierenmishandeling.
Het zijn allemaal profs, die vaak opzoek gaan naar vernieuwing, want als de paarden bij trainer A zo goed presteren omdat ze in het land lopen, dan wil trainer B dat ook proberen.
Plus, dat het in onze wereld heel erg normaal is om een tijd in het buitenland te werken, in landen waar de sport wel heel erg groot is.
Nou is bovenstaande natuurlijk een voordeel, maar het is ook goed dat er dopingregels zijn, want in Amerika mag bijvoorbeeld veel meer en dan is ' vernieuwing' niet altijd beter en een nadeel.
Maar de drafsport loopt i.m.o. juist 'voor' in een hoop dingen. Het is natuurlijk juist uitermate vernieuwend dat je voor veel problemen een hulpmiddel bedenkt. Alleen moet het niet doorslaan naar dierenmishandeling.
Ik heb zoveel dingen 10 jaar eerder in mijn sport gezien dan in andere sporten.
Wij hadden al jaren verschillende bitten, tot 15 jaar geleden kon je er voor rijpaarden 3 uitzoeken in de winkel ofzo. Idem voor singels, beenbescherming, verschillende schoften, borsttuigen.
Idem voor beslag: wij slaan al jaren eronder wat nodig is, of blootsvoets, plakijzers, plastic, aluminium etc. Tot 15 jaar geleden had 70% van Bokt nog niet van een plakijzer gehoord hoor

.
Ik zag 10 jaar geleden al bij DE kortebaantrainer een Draver bitloos gaan, in het Nederlands Kampioenschap ook nog geloof ik. Volgend mij mag dat bij andere sporten vooralsnog niet eens in de klasses hoger dan M?
Misschien is de drafsport zelfs 'te' vernieuwend of oplossingsricht? Als een prof er denkt mee te kunnen winnen, word het morgen uitgetest.
Dat heeft zijn nadelen in welzijn: want als het gaat om winnen, doe je soms dingen die niet goed zijn voor welzijn.
Maar het heeft ook zijn voordelen: want paarden die zich goed voelen, blijven langer heel.
Het is denk ik zoeken tussen de quik fixes en de echt goede oplossingen. Maar ook de oude garde gaat mee als iets werkt.
En ik denk, dat als je als sportbond gewoon zegt: zo gaan we het doen, dan is er even weerstand, maar men past zich aan. Zweepgebruik is nu verboden, was een hoop gedoe, nu is het gewoon zo.
Starts bij de kortebaan moeten rustiger en diervriendelijker, dat is nu gewoon zo.
En dat vind niet iedere trainer leuk, maar die wint wel, en dat wil de rest ook, dus je kan of zeuren, of je gaat maar zorgen dat je je aanpast

Voorlopig zie ik andere sportbonden nog niet dat soort keuzes maken, maar vooral 20 x van bestuur wisselen, of ik zie trekpaarden ineens allemaal een medische verklaring krijgen/in België geamputeerd worden.
Nee hoor, wij zijn echt snel ( letterlijk en figuurlijk

)