Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:23

Ja, maar iemand die tegen het gebruik is van paarden op evenementen zegt: daar moet een paard gewoon helemaal niet komen.

En dat is misschien soms ook wel zo he, tijden veranderen. Maar ik denk, dat het bij bepaalde paarden en bepaalde sporten die netjes uitgevoerd worden gewoon moet kunnen.

Sterker nog, dat paarden daar ook gewoon plezier in kunnen hebben, als je dus maar wel kritisch blijft en blijft aanpassen in het dierenwelzijn.

Bokt is trouwens ook eens bij Caroline geweest. Zoals deze Draver aangespannen is word het grootste deel in de training gewoon gereden.

@Piekosjj, ben benieuwd waar jij heb gewerkt en of wat ik heb gezien dan een reëel beeld was, ik PB je even. Ik zat hier:

Afbeelding

Allemaal samen buiten met schuilstallen en dat was 10 jaar geleden. Vond Zweden daar onwijs in voorlopen, maar kan ook zijn dat ik niet de realiteit heb gezien in die paar dagen meelopen. Is ook altijd lastig :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:33

ruitje schreef:
Ja, maar iemand die tegen het gebruik is van paarden op evenementen zegt: daar moet een paard gewoon helemaal niet komen.

Het lijkt me alleen zonder speaker wat lastiger en vooral saaier worden :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:39

Ja maar dat is wel de 'bredere vraag' van dit topic en dit moment: wat vinden we ethisch nog verantwoord in de paardensport?

Een check? Een bit? Ijzers?

Maar breder:
Een paard inzetten in de sport? Ookal ga je daar grenzen mee over? Want laten we eerlijk zijn, in elke vorm van paardensport vraag je iets van een paard wat hij/zij uitzichzelf niet zou doen.

Ik vind het moeilijk, ik vind mijn sport prachtig, maar des te ouder ik word, des te meer ik denk: verander nou sneller, want anders mag het over 10 jaar niet meer.

En dat is misschien nog wel terecht ook :o

prompter

Re: Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:47

Ik zie het op de traditionele draverforums ook; weerstand tegen verandering door de oudere generatie (al hoor ik daar bijna ook bij := ). Maar je zal wel moeten wil je bestaansrecht houden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:57

Ik kan mij volledig aansluiten bij ruitje, wij zijn het vaak eens :') :+ Ook over de positieve, maar zeker ook over de negatieve dingen in onze sport.

Maar binnen de drafsport (nationaal en internationaal) heb je natuurlijk ook verschillende soorten trainers, net zoals je dat bij alle takken van sport hebt. De ene voegt iets toe om een symptoom te bestrijden, de andere gaat op zoek naar de oorzaak. Dat is in de dressuur- en springsport niet anders, bij professionals en bij amateurs. Kijk alleen maar naar het forumonderdeel Harnachement hier op bokt. Ik kom ook op veel stallen, en kom ook op stallen waar ik denk " :\ " maar dat beperkt zich niet alleen tot de drafsport. Daar hoef ik dan ook niet vaker te komen, ik kom liever op stallen waarvan ik vind dat er prettig met de paarden omgegaan wordt.

Uiteraard zijn er nog steeds dingen die in onze sport veranderd kunnen worden, maar voor wat betreft het zweepgebruik zijn ze echt goed bezig en vind ik echt een heel positief ding. Maar verandering kost tijd. Nieuwe trainers leren van de oude, en krijgen dingen geleerd hoe het altijd werd gedaan. Dat is een generatie die heel anders is opgegroeid met paarden en sport. Maar dat het paardenwelzijn actueel discussiepunt is op het moment, zorgt er wel voor dat men er meer mee bezig is, en dat er ook echt wel verandering in komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:15

Captain schreef:
Een topic van 15 jaar geleden.. Ik mag hopen dat er inmiddels iets anders naar dierenwelzijn gekeken wordt? :) Neemt niet weg dat we ons misschien moeten afvragen of je dit allemaal wel moet willen als je dit allemaal nodig hebt om het veilig te laten verlopen.

@Janouk: goed om te horen. Ik hoop dat jullie een voorbeeld kunnen zijn voor anderen.

Het geeft de gelegenheid voor mensen om zich eerst te verdiepen voordat ze een oordeel vormen op eenzijdige informatie of beeld. :)

Wat betreft de rest, kritisch zijn en blijven is altijd goed denk ik. Er zit volgens mij veel verschil in de verschillende Draver stallen en hun trainingsmethoden. Net zoals inderdaad in alle andere takken van de paardensport.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:28

Ruitje: fijn jouw kijk hier op. En ook fijn om te zien dat er stappen worden gezet.
Ik ben niet tegen evenementen of sport overigens. Ik weet dat er paarden zijn die er heel blij van worden.
Maar ik ben er wel op tegen als paarden die het fysiek of mentaal eigenlijk niet aan kunnen, om wat voor reden dan ook, 'gedwongen/geholpen' worden met hulpmiddelen. Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens, want de een ziet het als gedwongen, de ander als hulp.
Voor mij zou de richtlijn zijn: een paard moet er geen last van hebben. Oorproppen/-doppen vind ik er bijvoorbeeld 1 waarvan ik denk: heeft een paard hier wel of geen last van? Ik denk van niet. Maar een ander zal dit wel vinden. En dit is misschien per paard ook nog wel verschillend. Maar hoe meet/weet je dit?
Maar de genoemde pantykous kan ik me weer niet als prettig voorstellen. Ook al is het kort en wordt het er meteen na de race af gehaald. Hoeveel last heeft een paard er van tíjdens de race en is het wel eerlijk om zo'n paard te laten racen? Voor wie doe je dat, een tong met een kous vastbinden? Voor jezelf? Voor het paard? Voor een trainer? Voor het geld?

Overigens vind ik dit net zo bij de dressuur, western, eventing of wat voor discipline dan ook. En ja, ook ik heb me er schuldig aan gemaakt in het verleden. Maar wel geleerd dat het ook anders kan. En dat anders zal maatwerk zijn per paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:36

Tja. Er zijn ook zat paarden van wie de mond en/of kaken worden vastgebonden. En dat belemmert in het ongunstigste geval de ademhaling juist :+ Toch zie je vrij weinig mensen zich hard maken voor de afschaffing van de neusriem.

Om weer even terug te gaan naar de drafscene: feit is dat de basissport heel smal is. En dat nieuwe mensen (trainers, pikeurs enz) daardoor meer zijn aangewezen op leren van de oude garde.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:07

Koper schreef:
Om weer even terug te gaan naar de drafscene: feit is dat de basissport heel smal is. En dat nieuwe mensen (trainers, pikeurs enz) daardoor meer zijn aangewezen op leren van de oude garde.

Het eerste is waar, het tweede ben ik het niet helemaal mee eens.

De drafsport is inderdaad heel erg 'smal' , maar dat maakt ook dat er dus bijna alleen maar profs in werken. En voor die mensen is het heel erg simpel: wat helpt om een paard beter te laten presteren, dat doen ze.

Dus geen: 'Ik kom van de manege en koop mijn eerste paard en moet nog 20 jaar alles uitvinden' mensen. Of: dit paard moet eigenlijk ingespoten worden maar daar is geen geld voor/ik geloof in de buurvrouw die haar kat heeft gered met linksdraaiende multivitamines' -dierenmishandeling.

Het zijn allemaal profs, die vaak opzoek gaan naar vernieuwing, want als de paarden bij trainer A zo goed presteren omdat ze in het land lopen, dan wil trainer B dat ook proberen.

Plus, dat het in onze wereld heel erg normaal is om een tijd in het buitenland te werken, in landen waar de sport wel heel erg groot is.

Nou is bovenstaande natuurlijk een voordeel, maar het is ook goed dat er dopingregels zijn, want in Amerika mag bijvoorbeeld veel meer en dan is ' vernieuwing' niet altijd beter en een nadeel.

Maar de drafsport loopt i.m.o. juist 'voor' in een hoop dingen. Het is natuurlijk juist uitermate vernieuwend dat je voor veel problemen een hulpmiddel bedenkt. Alleen moet het niet doorslaan naar dierenmishandeling.

Ik heb zoveel dingen 10 jaar eerder in mijn sport gezien dan in andere sporten.

Wij hadden al jaren verschillende bitten, tot 15 jaar geleden kon je er voor rijpaarden 3 uitzoeken in de winkel ofzo. Idem voor singels, beenbescherming, verschillende schoften, borsttuigen.

Idem voor beslag: wij slaan al jaren eronder wat nodig is, of blootsvoets, plakijzers, plastic, aluminium etc. Tot 15 jaar geleden had 70% van Bokt nog niet van een plakijzer gehoord hoor :o.

Ik zag 10 jaar geleden al bij DE kortebaantrainer een Draver bitloos gaan, in het Nederlands Kampioenschap ook nog geloof ik. Volgend mij mag dat bij andere sporten vooralsnog niet eens in de klasses hoger dan M?

Misschien is de drafsport zelfs 'te' vernieuwend of oplossingsricht? Als een prof er denkt mee te kunnen winnen, word het morgen uitgetest.

Dat heeft zijn nadelen in welzijn: want als het gaat om winnen, doe je soms dingen die niet goed zijn voor welzijn.

Maar het heeft ook zijn voordelen: want paarden die zich goed voelen, blijven langer heel.

Het is denk ik zoeken tussen de quik fixes en de echt goede oplossingen. Maar ook de oude garde gaat mee als iets werkt.

En ik denk, dat als je als sportbond gewoon zegt: zo gaan we het doen, dan is er even weerstand, maar men past zich aan. Zweepgebruik is nu verboden, was een hoop gedoe, nu is het gewoon zo.

Starts bij de kortebaan moeten rustiger en diervriendelijker, dat is nu gewoon zo.

En dat vind niet iedere trainer leuk, maar die wint wel, en dat wil de rest ook, dus je kan of zeuren, of je gaat maar zorgen dat je je aanpast :D

Voorlopig zie ik andere sportbonden nog niet dat soort keuzes maken, maar vooral 20 x van bestuur wisselen, of ik zie trekpaarden ineens allemaal een medische verklaring krijgen/in België geamputeerd worden.

Nee hoor, wij zijn echt snel ( letterlijk en figuurlijk :') )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:10

Nog even een disclaimer: ik stel in de sport echt niks voor :') . We doen het aardig met onze paarden maar we zijn een hele kleine trainer met eigen paarden.

Niet dat iedereen denkt dat zoals ik denk: de sport denkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:12

ruitje schreef:
Koper schreef:

Het eerste is waar, het tweede ben ik het niet helemaal mee eens.

De drafsport is inderdaad heel erg 'smal' , maar dat maakt ook dat er dus bijna alleen maar profs in werken. En voor die mensen is het heel erg simpel: wat helpt om een paard beter te laten presteren, dat doen ze.

Dus geen: 'Ik kom van de manege en koop mijn eerste paard en moet nog 20 jaar alles uitvinden' mensen. Of: dit paard moet eigenlijk ingespoten worden maar daar is geen geld voor/ik geloof in de buurvrouw die haar kat heeft gered met linksdraaiende multivitamines' -dierenmishandeling.

Het zijn allemaal profs, die vaak opzoek gaan naar vernieuwing, want als de paarden bij trainer A zo goed presteren omdat ze in het land lopen, dan wil trainer B dat ook proberen.

Plus, dat het in onze wereld heel erg normaal is om een tijd in het buitenland te werken, in landen waar de sport wel heel erg groot is.

Nou is bovenstaande natuurlijk een voordeel, maar het is ook goed dat er dopingregels zijn, want in Amerika mag bijvoorbeeld veel meer en dan is ' vernieuwing' niet altijd beter en een nadeel.

Maar de drafsport loopt i.m.o. juist 'voor' in een hoop dingen. Het is natuurlijk juist uitermate vernieuwend dat je voor veel problemen een hulpmiddel bedenkt. Alleen moet het niet doorslaan naar dierenmishandeling.

Ik heb zoveel dingen 10 jaar eerder in mijn sport gezien dan in andere sporten.

Wij hadden al jaren verschillende bitten, tot 15 jaar geleden kon je er voor rijpaarden 3 uitzoeken in de winkel ofzo. Idem voor singels, beenbescherming, verschillende schoften, borsttuigen.

Idem voor beslag: wij slaan al jaren eronder wat nodig is, of blootsvoets, plakijzers, plastic, aluminium etc. Tot 15 jaar geleden had 70% van Bokt nog niet van een plakijzer gehoord hoor :o.

Ik zag 10 jaar geleden al bij DE kortebaantrainer een Draver bitloos gaan, in het Nederlands Kampioenschap ook nog geloof ik. Volgend mij mag dat bij andere sporten vooralsnog niet eens in de klasses hoger dan M?

Misschien is de drafsport zelfs 'te' vernieuwend of oplossingsricht? Als een prof er denkt mee te kunnen winnen, word het morgen uitgetest.

Dat heeft zijn nadelen in welzijn: want als het gaat om winnen, doe je soms dingen die niet goed zijn voor welzijn.

Maar het heeft ook zijn voordelen: want paarden die zich goed voelen, blijven langer heel.

Het is denk ik zoeken tussen de quik fixes en de echt goede oplossingen. Maar ook de oude garde gaat mee als iets werkt.

En ik denk, dat als je als sportbond gewoon zegt: zo gaan we het doen, dan is er even weerstand, maar men past zich aan. Zweepgebruik is nu verboden, was een hoop gedoe, nu is het gewoon zo.

Starts bij de kortebaan moeten rustiger en diervriendelijker, dat is nu gewoon zo.

En dat vind niet iedere trainer leuk, maar die wint wel, en dat wil de rest ook, dus je kan of zeuren, of je gaat maar zorgen dat je je aanpast :D

Voorlopig zie ik andere sportbonden nog niet dat soort keuzes maken, maar vooral 20 x van bestuur wisselen, of ik zie trekpaarden ineens allemaal een medische verklaring krijgen/in België geamputeerd worden.

Nee hoor, wij zijn echt snel ( letterlijk en figuurlijk :') )

Okee, okee, ik begrijp wat je hiermee bedoelt.

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen: als je kijkt naar sporten met een wat bredere basissport is er veel meer heen-en-weer geouwehoer over wat en hoe. Neem als voorbeeld even de talloze topics over welke deken of welk type zadelkussen voor welk paard. Dat "sparren" met andere ruiters/paardenmensen kan heel breed omdat er veel mensen zijn die ongeveer het zelfde doen als jij (bij voorbeeld een paard trainen voor en uitbrengen in de dressuurbasissport).
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-10-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:13

Dat is zeker waar!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:16

En natuurlijk is het helemaal top dat het zweepgebruik aan banden is gelegd en dat er lichtgewicht ijzers zijn. Kan mij nog goed herinneren toen ik die ijzers voor het eerst zag (bij een draftrainer/smid op stal waar ik een paardje bijreed), en trots dat ik was toen ik uiteindelijk de verantwoordelijke taak kreeg om de nagels aan te reiken :D

Dat soort dingen geeft ook moed voor andere takken van paardensport. Als er blijkbaar met wat druk van buitenaf het imago kan worden verbeterd dan kan dat vast ook bij andere onderdelen? Ik vind het bij voorbeeld echt een goede ontwikkeling dat paardrijden uit de weet-ik-hoeveel-ook-alweer-kamp (vijfkamp? Tienkamp? In elk geval iets waarbij de deelnemers ook moesten rijden) wordt gehaald.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:55

Goeie post ruitje. Heel verhelderend ook.
Voorbeeld van het bitloze vind ik een mooi vergelijk naar andere disciplines. Dat mag inderdaad alleen maar in de lagere basissport. Waardoor veel mensen ook niet of niet hoger meer starten. Want die staan achter hun besluit om bitloos te willen rijden. In de western precies zo, daar mag je ook maar tot een bepaalde leeftijd in bepaalde klasse bitloos starten. En dan alleen nog met bosal en niet met een andere bitloze optoming. Dat kan voor mij ook een reden zijn om nooit met mijn paarden te starten, omdat ik nog erg twijfel over een bit voor mijn jonge paard.

En hier zijn al best veel geluiden van ruiters en paardeneigenaren van. De bonden gaan hier inderdaad niet, of maar deels in mee. En dat is wel jammer. Want dan heb je als eigenaar eigenlijk maar 2 keuzes: toch een bit in doen of niet meer starten.

En dat geldt voor een bit, maar voor nog veel meer dingen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:34

Daihyo schreef:
Voorbeeld van het bitloze vind ik een mooi vergelijk naar andere disciplines. Dat mag inderdaad alleen maar in de lagere basissport.

Bitloos mag binnen KNHS dressuur t/m ZZ-L, zou het nou niet exact de lagere basissport noemen ;) en meeste combinaties die niet verder dan dit komen lopen echt niet vast op het feit dat het niet meer bitloos mag.

KNHS springen mag op alle niveau's bitloos, eventing volgens mij ook (?) in ieder geval op de FEI dressuurproeven na.

Maar goed het is best heel erg off topic. Ben ook niet overtuigd of bitloos rijden nou zo diervriendelijk is tov simpel trenshoofdstel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:04

Ik ook niet..

Ik leer pas de laatste tijd meer over de drafsport, daar voor was het in mijn hoofd slechter dan het volgens mij daadwerkelijk is. Afhankelijk van dan de trainer/ eigenaar en het land. In Frankrijk schijnt het qua paardenwelzijn echt belabberd te zijn.

Zelf denk ik altijd dat een paard heel moet blijven, ook op langere termijn dat het geen schade mag oplopen door de sport. Hetzij fysiek, hetzij mentaal.

Ik ken nu wel wat Draver eigenaren die hun paarden op tijd uit de sport terug trekken/ omscholen en een goed tehuisje er voor zoeken. Maar er is ook handel in kapotte Dravers die helaas niet het geluk hebben gehad om liefdevolle eigenaren te treffen. Heel dubbel dus.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:08

Bedankt Ruitje en Prompter voor jullie aanvullingen.
Ik was helemaal niet bekend met deze afwijking aan de keelholte.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:25

Fly_high schreef:
Daihyo schreef:
Voorbeeld van het bitloze vind ik een mooi vergelijk naar andere disciplines. Dat mag inderdaad alleen maar in de lagere basissport.

Bitloos mag binnen KNHS dressuur t/m ZZ-L, zou het nou niet exact de lagere basissport noemen ;) en meeste combinaties die niet verder dan dit komen lopen echt niet vast op het feit dat het niet meer bitloos mag.

KNHS springen mag op alle niveau's bitloos, eventing volgens mij ook (?) in ieder geval op de FEI dressuurproeven na.

Maar goed het is best heel erg off topic. Ben ook niet overtuigd of bitloos rijden nou zo diervriendelijk is tov simpel trenshoofdstel.

Oh leuk, weer wat geleerd!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:39

Wat mij betreft zou KNHS btw nog heel wat hulpmiddelen in de springsport mogen verbieden en vooral het beleid mbt te strakke neusriemen en zweepgebruik stuk strenger gaan handhaven. Met name in de lagere rubrieken is het soms best bont, mensen die een weigering door hun eigen stuurfout met paar flinke klappen proberen op te lossen of na de uitsluiting nog ff een nabrander aan hun paard moeten verkopen :\

Wat men thuis achter gesloten deuren doet is moeilijk aan te pakken maar het hoort iig niet op wedstrijd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:30

ruitje schreef:
Fly_high schreef:

Oh leuk, weer wat geleerd!

IJslanderwedstrijden mag je ook op alle niveaus bitloos rijden. En endurance dacht ik ook.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:04

janouk schreef:
Goedemorgen.
@captain Van de door jou geplaatste foto's word ook ik niet blij.

Onze Madness loopt in de koers op een enkel gebroken bit, meet leer omkleed, of de laatste keer op een Happy mouth bit. Zijn tong wordt niet vast gezet, ook niet met een pantykousje. Hij draagt een gewoon hoofdstel.
En tijdens de koers heeft hij een check op, zonder extra bit, maar aan de neusriem.

[ [url=m/r7JwEr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeg je hier mee dat je zelf ook liever geen opzetbitten en pantykousen ziet? Is dit dan iets wat je graag veranderd zou zien in de drafsport?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:36

Ik heb nog een vraag voor de deskundigen. Wat zijn de lussen die sommige paarden om de voorbenen hebben zitten? Hoog om het been, en de lus loopt naar de singel ter hoogte van het startnummer.

Waar zijn die lussen voor?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:10

Ik kan me er zo geen voorstelling van maken Koper, heb je een plaatje? Misschien elbow boots, of van die riempjes die de kniebeschermers op zijn plek moeten houden?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:49

Checks (of overchecks) waren vroeger veel meer in gebruik dan tegenwoordig, in de jaren 80 gewoon automatisch-achtig. Tegewoordig wordt meer naar het paard gekeken en loopt wel in elke koers enkele zonder. In Frankrijk heel vaak, bijv Bold Eagle, niet de minste.

En die dwingt niet (als die is goed afgesteld) maar geeft juist steun. Velen hebben met rijden vast meegemaakt dat een moe paard op de voorhand gaat lopen en hoof wordt zwaarder. De draver kan aan de check hangen (zeker bitloos) en nét het laatste stuk steun hebben op het eind. De checks worden direct na start weer losgemaakt. Vaak door de groom maar tegenwoordig zijn er ook checks met katrollen naar de hand van de pikeur, dus kan onmiddellijk losser.

Het borsttuig is idd een reliek en al jaren niet verplicht in Frankrijk (zie ook foto's link net). In veel andere landen nog wel, dacht ik.

Oud gezegde: De minder hulpspullen de beter de draver.

Qua vraag Koper, op deze foto zie je en kniebeschermerophangers (blauw) en hobbles die je mogelijk bedoelt (rood). Hobbles zie je in Europa niet, hier wordt allen gedraaft. Hobbles gebruiken ze in US op pacers, telgangers. Lijkt me redelijk gevaarlijk bij strukelen of galop, maar ze doen het al jaren, dus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:57

Elisa2 schreef:
Ik ken nu wel wat Draver eigenaren die hun paarden op tijd uit de sport terug trekken/ omscholen en een goed tehuisje er voor zoeken. Maar er is ook handel in kapotte Dravers die helaas niet het geluk hebben gehad om liefdevolle eigenaren te treffen. Heel dubbel dus.

Er is sowieso handel in kapotte paarden. Was het maar zo dat dat beperkt was tot dravers.

Voor veel dravers wordt na hun carrière een nieuwe eigenaar gezocht.

Ken ook meerdere trainers die paarden die fysiek of mentaal niet geschikt zijn als rijpaard niet de handel in doen maar naar de slacht brengen.
Juist om extra leed te voorkomen.