Canadees onderzoek naar pasvorm en het meten van de neusriem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:31

Elisa2 schreef:
Ik heb maar een vraag..als je paard aan de kletter gaat en je geeft hem een snog aan het bit om niet op een drukke weg te belanden. Vind je het dan fijn dat het bit door de mond geragd wordt omdat er geen neusriem aan zit? Zo, ja..dan let's agree to disagree inderdaad.

En nee, zo werkt een stang niet..een stang werkt oa in op het kopstuk, de lagen en de neusriem. Maar dat is een andere discussie.

Dus, je rijdt je paard áltijd met een neus/sperriem voor het geval je een keer aan de kletter gaat richting een drukke weg? Dat vliegt volgens mij ook niet hoor..
En, voor die ene keer dat ik een paard zou hebben die dat zou doen, ja, dan stop ik m .. :j
(let wel, zonder neusriem heb je wel een kinriem meestal)
(als je een paard hebt wat het risico geeft op een drukke weg af te vliegen, moet je denk niet buitenrijden, maar dat is een heel andere discussie)

Ik heb vaak genoeg met stang gereden (zonder neusriem/met neusriem (die 1%), met kinriem/kinketting (strak, los, middellos en zonder etc)) om redelijk snappen hoe dat werkt :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:38

Cer schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat je het er prima af kunt hebben, maar dan moet je wel met waslijnen rijden wil het niet onvriendelijker zijn en dat is niet het doel in de dressuur in ieder geval.

Ik denk wel dat er gradaties grijs zitten tussen 'waslijnen' en 'contact zoals de meesten dat in de dressuur doen'..
Want ik geloof nooit dat die sperriem perse nodig is als je hier en daar een bit aanwijzing geeft.. Het paard kan niet geeuwen, niet kauwen en uberhaupt niet zn mond opendoen met een neus/sperriem volgens mij.
Wat, volgens mij Captain hierboven, ook al zegt, hoe zit je te rijden dan als het bit niet stabiel blijft liggen? Als een paard kauwt of rommelt beweegt het bit ook, ik geloof nooit dat daar het issue zit.. Hoe erg is een bit wat een beetje heen en weer gaat hier en daar..
misschien zal het wel, maar ik kan het me niet voorstellen..

Als je hem netjes vastpakt kunnen ze gewoon mond open doen en kauwen en zelfs eten.

Er zijn mensen die het aansnoeren, ja. Daarom wordt het gelukkig tegenwoordig gecontroleerd bij wedstrijden.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:16

En gapen kan ook gewoon :j

Maar doordat er mensen bestaan die de sperriem schijnbaar heel strak doen, zijn sperriemen gewoon slecht... Net als keukenmessen en auto's, verbieden die hap :+

Ja, dat is een hele flauwe opmerking. Maar de aanname doen dat echt alle sperriemen worden gebruikt om de mond dicht te snoeren is dat ook wel een beetje. Dat is het doel gewoon niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:10

Ik weet niet hoe ver die paarden dan hun mond opendoen met gapen, maar als dat kan met sperriem, dan kan ie er net zo goed af..?
Of heb ik alleen paarden die de mond helemaal opendoen met geeuwen?

Ik zeg overigens niet dat ze perse slecht zijn, ik betwijfel of ze nodig zijn.. En dat doe ik nog steeds, want de argumenten waarom ze nodig zijn, zie ik gewoon niet zo :) (en ik niet alleen, even voor de verduidelijking)/
maar de sper/neusriemdiscussie is ook al vrij oud, en gaat niet opgelost worden..
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-10-23 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:11

Elisa2 schreef:
Iets met voortschrijdend inzicht? Vroeger reden ze nogal met martelbitten.. zonder neusriem inderdaad. Geloof niet dat het paardenwelzijn toen beter was..

Ik heb menig jaar voor 1980 gehad, omdat ik van 61 ben en heb de introductie van de sperriem meegemaakt . Daarvoor hadden we de lage en de hoge neusriem en om een of andere reden is de lage Neusriem, die exact deed wat een sperriem zou moeten doen, uit de mode geraakt. Deze lage neusriem heette ook wel africhtingsneusriem omdat je die gebruikt in de prille begin fase. Op het moment dat er een normaal contact bevestigd is, heb je geen neusriem nodig. Dat heeft niet te maken met de bitsoort. De neusriem is er niet voor controle en als je hem daarvoor gebruikt, is er iets is in de opleiding, dat is het hele punt. Als je wedstrijden rijdt, mag je verwachten dat je een fatsoenlijke verbinding met de paardenmond hebt en de controle niet afhangt van welk soort neusriem dan ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:32

Ik gebruik mijn neusriem voornamelijk om het neusnetje aan te bevestigen tegen de pollenaĺlergie :+

Dressuurhoofdstel met gecombineerde neusriem, sperriem over neusnetje heen (en dan passen er nog vele vingers extra tussen, zo ook bij de neusriem zelf).
Buitenrijdhoofdstel is een halster-hoofdstel, dus daar wordt de neusriem ook gebruikt tijdens pauzes, bit eruit, halstertouw vast onderaan de neusriem.
En dus ook voor het neusnetje.

Zonder schudt die de hele zomer als een malle met het hoofd, slaat zelfs met voorbeen naar de neus en er is niet fatsoenlijk ontspannen mee te rijden.
Met neusnetje isie rustig en kalm en ontspannen.

Vind ik persoonlijk wel een goed gebruik van de neusriem 8-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:43

Cer schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb maar een vraag..als je paard aan de kletter gaat en je geeft hem een snog aan het bit om niet op een drukke weg te belanden. Vind je het dan fijn dat het bit door de mond geragd wordt omdat er geen neusriem aan zit? Zo, ja..dan let's agree to disagree inderdaad.

En nee, zo werkt een stang niet..een stang werkt oa in op het kopstuk, de lagen en de neusriem. Maar dat is een andere discussie.

Dus, je rijdt je paard áltijd met een neus/sperriem voor het geval je een keer aan de kletter gaat richting een drukke weg? Dat vliegt volgens mij ook niet hoor..
En, voor die ene keer dat ik een paard zou hebben die dat zou doen, ja, dan stop ik m .. :j
(let wel, zonder neusriem heb je wel een kinriem meestal)
(als je een paard hebt wat het risico geeft op een drukke weg af te vliegen, moet je denk niet buitenrijden, maar dat is een heel andere discussie)

Ik heb vaak genoeg met stang gereden (zonder neusriem/met neusriem (die 1%), met kinriem/kinketting (strak, los, middellos en zonder etc)) om redelijk snappen hoe dat werkt :j

Maar kennelijk niet met stang en trens aangezien je de inwerking niet kent. O:)

En wat je daarvoor zegt..is ook niet wat ik zeg. Maar ik ga er niet meer op in, ik doe wat ik denk dat het beste is en jij moet doen wat jij denkt dat het beste is. Maar laten we aub ophouden met het een of ander zwart te maken waarbij de functionaliteit totaal uit het oog verloren wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:44

Lusitana schreef:
Elisa2 schreef:
Iets met voortschrijdend inzicht? Vroeger reden ze nogal met martelbitten.. zonder neusriem inderdaad. Geloof niet dat het paardenwelzijn toen beter was..

Ik heb menig jaar voor 1980 gehad, omdat ik van 61 ben en heb de introductie van de sperriem meegemaakt . Daarvoor hadden we de lage en de hoge neusriem en om een of andere reden is de lage Neusriem, die exact deed wat een sperriem zou moeten doen, uit de mode geraakt. Deze lage neusriem heette ook wel africhtingsneusriem omdat je die gebruikt in de prille begin fase. Op het moment dat er een normaal contact bevestigd is, heb je geen neusriem nodig. Dat heeft niet te maken met de bitsoort. De neusriem is er niet voor controle en als je hem daarvoor gebruikt, is er iets is in de opleiding, dat is het hele punt. Als je wedstrijden rijdt, mag je verwachten dat je een fatsoenlijke verbinding met de paardenmond hebt en de controle niet afhangt van welk soort neusriem dan ook.

Een neusriem wordt ook niet gebruikt voor controle, maar voor drukverdeling en stabilteit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:51

Lusitana schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben ook van ver in de vorige eeuw. We hadden neusriemen die in de bakstukken hingen, daarna kwamen de lage neusriemen.
Het maakt niet uit met wat voor neusriem je rijd, als je de neusriem maar op de juiste manier vastmaakt. En dat is dus nooit insnoeren.