Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:01

BigOne schreef:
Dus als niet vegan kan ik concluderen dat op bokt alle vegans hun paarden hebben weggedaan ? Sarcasme uit, ik vind soms dat er gewoon gebasht wordt omdat het kan. Belachelijk kortzichtig van enkelen en daar sluit zich een hele horde jaknikkers bij aan, bij heel veel zaken.

Inderdaad en je onderschrift is ook zeer relevant, altijd al en in deze context des te meer :).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:06

BigOne schreef:
Dus als niet vegan kan ik concluderen dat op bokt alle vegans hun paarden hebben weggedaan ? Sarcasme uit, ik vind soms dat er gewoon gebasht wordt omdat het kan. Belachelijk kortzichtig van enkelen en daar sluit zich een hele horde jaknikkers bij aan, bij heel veel zaken.

Hoezo.
Een echte veganist gebruikt toch op geen enkele manier dieren.
En dat is toch waar dit artikel over gaat?
Niet over de veganisten die het alleen op voedsel toepassen.

Daarom snap ik wel waarom haar volgers tegen zijn.

Daar gaat het toch om?

https://www.veganisme.org/veganisme/

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:11

Ze heeft een cap in haar hand.

Dat vinden we goed toch? Ik weet niet meer wat ik moet vinden.. behalve dat paarden magisch zijn en het me dus niets verbaasd dat ze veel terug komen in de kunst.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:25

DuoPenotti schreef:
BigOne schreef:

Hoezo.
Een echte veganist gebruikt toch op geen enkele manier dieren.
En dat is toch waar dit artikel over gaat?
Niet over de veganisten die het alleen op voedsel toepassen.

Daarom snap ik wel waarom haar volgers tegen zijn.

Daar gaat het toch om?

https://www.veganisme.org/veganisme/

Veganisten zijn geen veganisten als het alleen op voedsel van toepassing is, dan zijn het toch vegetariers??

Amber_anne

Re: Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:45

Veagnisten eten en gebruiken geen dieren en dierlijke producten

Vegetariërs eten geen vlees

Plant based eten geen dierlijke producten. Dus het dieet van een veganist maar dan zonder de levensstijl

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:49

Bedankt amber. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:52

Voor de volledigheid:
Vegetariërs gebruiken geen dierlijke producten waar dieren voor moeten sterven/lijden. Dus ook geen botten, of bijvoorbeeld dierlijk stremsel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:09

Signe schreef:
Ze heeft een cap in haar hand.

Dat vinden we goed toch? Ik weet niet meer wat ik moet vinden.. behalve dat paarden magisch zijn en het me dus niets verbaasd dat ze veel terug komen in de kunst.

Da's geen cap, maar een tas :D.

Ik vind het mooie foto's, zie t probleem niet helemaal. Ook voor een vegan brand niet. Stella heeft vaker paarden in haar shows, ik zie meer de connectie tussen mens en dier, het samengaan, dan een gebruiksdoel :).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:09

DE mens, DE Nederlander, DE veganist bestaat niet. Ik ken veganisten die kipjes hebben en genieten van hun eitjes. Met generaliseren zitten we vaak fout.

En niet iedereen die stemt op de PvdD is een veganist. Ook zo'n hardnekkig misverstand.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:13

Dat wil niet zeggen dat er niet een definitie is van de term natuurlijk :)
Maar in deze verklaart het wel simpelweg waarom er vegans vallen over de foto, ondanks dat "het paard niet wordt opgegeten" (zoals in dit topic benoemd)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:25

secricible schreef:
Voor de volledigheid:
Vegetariërs gebruiken geen dierlijke producten waar dieren voor moeten sterven/lijden. Dus ook geen botten, of bijvoorbeeld dierlijk stremsel.

Bedankt voor de uitleg, weer wat duidelijker voor me. Het is nogal verwarrend allemaal. Ben maar een simpele omnivoor :o

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:45

Goh, er gaat weer een wereld voor me open. En ik al die tijd maar denken dat een veganist iemand is die geen dierlijke producten eet of spullen gebruikt die van dieren is gemaakt.
Geen flauw benul dat je blijkbaar dieren ook niet mag inzetten voor een fotoshoot? Zijn die geen eigen verzonnen regels van mensen die een beetje doorslaan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:48

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:58

Die link plaatste ik eerder ook :)

Kimbers. Het is eerder andersom.
Mensen die zich veganist noemen maar juist minder doen.
(wat ik me voor kan stellen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:26

CharleyT schreef:
secricible schreef:
Voor de volledigheid:

Bedankt voor de uitleg, weer wat duidelijker voor me. Het is nogal verwarrend allemaal. Ben maar een simpele omnivoor :o

Dat heb ik anders geleerd.
Vegetariërs eten geen dieren. Dus geen vlees en vis.

Veganisten eten geen dieren maar ook geen eieren, producten waar ook maar iets dierlijks inzit (bv stremsel), en vaak is daarbij ook een levensstijl. Maar er bestaat dus geen DE veganist wat ik al eerder schreef.
En dan heb je nog mensen die nooit vlees eten maar alleen vis en er zijn steeds meer mensen die net als wij vaker en vaker vlees laten staan vanwege het milieu etc of alleen biologisch eten en allerlei varianten heb je. _O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:49

pien_2010 schreef:
DE mens, DE Nederlander, DE veganist bestaat niet. Ik ken veganisten die kipjes hebben en genieten van hun eitjes. Met generaliseren zitten we vaak fout.

En niet iedereen die stemt op de PvdD is een veganist. Ook zo'n hardnekkig misverstand.

Veganisten die eieren eten zijn geen veganist ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:49

secricible schreef:
Voor de volledigheid:

Niet helemaal, want bij zuivel komt ook dierenleed kijken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:50

BigOne schreef:

Wie is hier in dit topic vegan volgens jou dan? Want je zet hier een groep mensen weg op een misverstand heb ik het idee ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:02

Wintu schreef:
pien_2010 schreef:

Dat mag jij vinden. Iemand die 100 procent vega is, inclusief levensstijl. Hondjes en paarden heeft, kipjes heeft rondlopen waar zeer goed voor gezorgd wordt, dan is het knots om de eieren weg te gooien. Iemand die dat doet spoort niet in mijn ogen, en die mensen sporen wel en eten eitjes van de eigen kipjes. In de winter eten ze dus geen eieren want dan wordt er niet gelegd. De kipjes blijven tot ze Dood gaan dus geven op een moment geen eitjes meer. Voor mij is deze vrouw een veganist.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:05

pien_2010 schreef:
Wintu schreef:

Dat mag jij vinden. Iemand die 100 procent vega is, inclusief levensstijl. Hondjes en paarden heeft, kipjes heeft rondlopen waar zeer goed voor gezorgd wordt, dan is het knots om de eieren weg te gooien. Iemand die dat doet spoort niet in mijn ogen, en die mensen sporen wel en eten eitjes van de eigen kipjes. In de winter eten ze dus geen eieren want dan wordt er niet gelegd. De kipjes blijven tot ze Dood gaan dus geven op een moment geen eitjes meer. Voor mij is deze vrouw een veganist.

Ik heb het niet bedacht Pien ;) Ik ben niet vegan, maar volgens vegans eet je geen dierlijke producten, volgens de vegans ben je geen vegan als je eieren eet. Dont shoot the messenger...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:09

Precies dat. En is het houden van dieren ook een discutabel punt overigens.
Een zwerfdier opvangen is meestal wel oke, een speciaal gefokt dier kopen niet (ook niet van een verantwoord fokker). Een paard houden, kippen houden (behalve wellicht het redden van ex-legkippen oid) valt onder Speciësisme. Je mag een dier niet opsluiten voor jou eigen gewin (plezier, eieren enz.)

Dar gezegd hebbende, van mij mag iedereen zich noemen zoals je wil. Eet je geen vlees maar wel vis noemt men zich vaak ook vegetariër. Volgens de formele definitie niet juist maar het maakt mij verder niet uit. De ene vegan zal ook extremer zijn dan de anderen. Bewust eten en drinken (en leven) lijkt me altijd iets om aan te moedigen en miepen over terminologie os dan een beetje zonde zou ik zeggen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:26

Met je eens secricible
En ik denk dat er heel wat mix groepen zijn :j
Dus die wat volgens de theorie bij het ene hoort en dat bij de ander. En dat is allemaal prima.

Maar als je hier de OP leest dan gaat het daar naar mijn idee niet om.
Dan gaat het er zoals ik lees om de groep echt veganisten zoals de beschrijving ook is en zoals ik begrijp zij zich ook voordeed.
En dan is gebruik van een dier gewoon niet kloppend.
Ook niet op een vriendelijke manier.

In die zin denk ik dat er geen echte veganisten op bokt zitten. Zo wel heb ik vraagtekens wat ze hier dan doen op een paardenforum.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:28

Ok Wintu. Ik krijg altijd "jeuk" als er sprake is van fundamentalisme. Of het nu is in het geloof, stroming etc. Ik hou er niet van.
Maar je hebt gelijk die irritatie hoort niet bij jou thuis of bij secrible. Sorry.

DP je laatste zin begrijp ik niet. Natuurlijk zijn er veganisten op Bokt. Leven en laten leven , en de ene veganist is (gelukkig) niet de andere.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:35

Wat heeft leven en laten leven er mee te maken?
Van mij mag ieder doen wat die wil, als die mij maar niets opdringt. Dat is wel vaak een dingetje...

Die laatste zin, logisch toch.
Je mag als veganist geen dieren bezitten en zeker niet rijden.
Dan ga ik er vanuit dat er geen veganisten op bokt zitten. Of melden zich hier mensen aan die geen paard rijden, houden enz?

Wel mensen die veganistisch eten en nee dat was ook geen ei van eigen kip, maar helemaal niets van dieren. Die zijn er op bokt denk ik wel best wat :j
Nogmaals, wat prima is :) Maar dat is geen veganist.
Dat legde amber mooi uit: "Plant based eten geen dierlijke producten. Dus het dieet van een veganist maar dan zonder de levensstijl"
Maar de echte veganist nee dat denk ik niet op bokt.

"Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af. Veganisten bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de (tijdelijke) opvang van hulpbehoevende of asieldieren."

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:39

Voor mij plaats je op de veganist een etiket van zo moet het zijn want anders ben je geen veganist. En zo is het niet. En daarmee doe je imo veganisten tekort. En daar heeft mijn reactie mee te maken.
Ook veganisten zijn er in meerdere vormen. Daar zit ons verschil in interpretatie.