Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:25

Cer schreef:
Ze is geschorst van haar baan.. hoezo dat?
En dan doodsbedreigingen… toe maar..
Trial by media..

(Die dierenarts die zegt dat als je een paard “zo hard schopt…” hoe hard was dat, zag hij dat aan dat filmpje??)

Inderdaad. Wat ze gedaan heeft is écht niet sjiek, maar of dat nou een openbare lynchpartij rechtvaardigt? Ik vind het heel ver gaan dit zulke verregaande gevolgen heeft voor die vrouw. De gemiddelde hoefsmid is nog lomper. Ik vind het met de dood bedreigen van mensen een stuk kwalijker dan wat de vrouw heeft gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:26

Ibbel schreef:
Dat een werkgever op basis hiervan besluit dat de vrouw een gebrek aan zelfbeheersing en educatieve vaardigheden heeft waardoor ze niet de vereiste eigenschappen heeft om voor de klas te staan staat die werkgever helemaal vrij. Die mag die eigenschappen eisen, en vinden dat deze vrouw die kwaliteiten ontbeert.

Ik weet niet hoe het Engelse recht is, maar hier lijkt te staan dat misdragingen in prive sfeer (met als voorbeeld zelfs een veroordeling) niet mogen leiden tot ontslag:

https://schravenmade.nl/kunnen-misdragi ... t-ontslag/

Ik heb het even snel gelezen hoor, dus misschien lees ik ergens overheen..

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:33

Cer schreef:
Ik weet niet hoe het Engelse recht is, maar hier lijkt te staan dat misdragingen in prive sfeer (met als voorbeeld zelfs een veroordeling) niet mogen leiden tot ontslag:

https://schravenmade.nl/kunnen-misdragi ... t-ontslag/

Ik heb het even snel gelezen hoor, dus misschien lees ik ergens overheen..

"De aard van de functie maakt dat zijn positie door de misdragingen onhoudbaar is geworden. Bijvoorbeeld als medewerker in de bagagehallen van Schiphol wordt veroordeeld voor drugssmokkel, of een docent op een middelbare school fascistische teksten op social media plaatst."

Ik denk dat je dergelijk gedrag onder bovenstaande kunt scharen. Het is niet wenselijk gedrag voor een vrouw die met kinderen werkt (frustratie en woede afreageren). Misschien is het bij het Engelse Recht nog makkelijker om iemand hierdoor te ontslaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:34

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Hoe begrijp je hieruit dat de rechter haar vrij heeft gesproken?

Daar niet uit, wel uit het bericht van Fransje hierboven (waarin ik eigenlijk eerst hetzelfde schrijf als jij, maar dat heb je niet gelezen denk :) )

Fransje23 schreef:
Er is al een uitspraak, ze is vrijgesproken.
https://www.telegraph.co.uk/news/2023/0 ... lty-trial/

Ja, uiteindelijk wel. Want ik snapte niet waar je uitspraak vandaan kwam gezien de informatie in de OP en ben na mijn reactie gaan teruglezen en kwam het artikel tegen. Dus excuses voor mijn aanname. Vandaar ook de edit of de OP misschien niet aangepast moet worden.

Anywho, dat ze is vrijgesproken van toebrengen van 'unnecessary suffering', zoals beoordeeld door een jury, maakt natuurlijk niet dat haar hele gedrag okay is. Ze wordt niet strafrechtelijk gestraft en ik heb het vermoeden dat de resultaten van haar gedrag daar een rol in hebben gespeeld. Als in, ze is al genoeg gestraft door het verliezen van haar baan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:38

KikiCelinevs schreef:
"De aard van de functie maakt dat zijn positie door de misdragingen onhoudbaar is geworden. Bijvoorbeeld als medewerker in de bagagehallen van Schiphol wordt veroordeeld voor drugssmokkel, of een docent op een middelbare school fascistische teksten op social media plaatst."

Ik denk dat je dergelijk gedrag onder bovenstaande kunt scharen. Het is niet wenselijk gedrag voor een vrouw die met kinderen werkt (frustratie en woede afreageren). Misschien is het bij het Engelse Recht nog makkelijker om iemand hierdoor te ontslaan.

Ah oke, (ik had het snel gelezen :j )

Ik vraag me wel af "woede en frustratie afreageren" Is dat waarom ze dat deed, of is dat de kwalificitie die het internet eraan gehangen heeft. Zij zegt zelf iets anders (dacht ik, en even terzijde of ze gelijk heeft ja of nee)
Zou een drugsmokkelaar dan wel een docent mogen zijn, of mag een docent niks in de vrije tijd, of ligt dat ook weer aan de leeftijd van de leerlingen..
Als iemand wordt gefilmd die zn paard over een hindernis 'tikt', mag die geen leraar meer zijn? Of iemand die aan Parelli doet en met een touw wappert, of met de stok gaat tikken...
Hoe zou je dat moeten beoordelen?

uiteindelijk is de vraag dan waar de lijn is van wat je openbaar / prive doet en waar je voor veroordeelt mag/kan worden. Ik vind dat heel fascinerend (maar verder niet relevant voor dit topic en anders wordt het te langdradig... :) )

(NB: ik vind dat niemand iets strafbaars mag doen uiteraard.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:47

Ik snap niet helemaal wat dat ertoe doet. Haar werkgever was van mening dat zij niet meer geschikt is voor haar functie van lerares bij die school, door haar reactie naar de pony. Je kunt je afvragen of iemand die van mening is dat dit een correcte manier is om een dier te straffen, snapt hoe dieren (maar ook kinderen) leren en connecties kunnen maken tussen oorzaak/gevolg.

Al denk ik dat er in dit geval ook publieke druk bij kwam kijken. Ik zou ook niet willen dat mijn kind les krijgt van iemand die het okay vindt een pony zo te slaan :). (Ik neem aan dat je ziet dat ze een keer klungelig schopt, maar óók 4 vuistslagen op de neus van de pony geeft?)

Je voorbeeld van de drugssmokkelaar als leraar ga ik maar niet op in.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:47

Ik vermoed dat een schoolbestuur dit soort zaken pas mee gaat wegen als iemand negatief in de openbaarheid komt, omdat als gevolg van media-ophef er altijd ouders zijn die hun kind naar een andere school zullen sturen.
De veroordeling 'by social media' zal absoluut meewegen, domweg omdat het economische gevolgen voor een school kan hebben.

Kijk bv maar van pedofilie verdachten die uiteindelijk vrijgesproken zijn - die kunnen ook naar hun carriere fluiten. En dat is pas echt erg, want die hebben uiteindelijk helemaal niets gedaan. Deze dame staat in ieder geval op film, of je wat ze gedaan heeft nu vindt meevallen of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:49

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat een schoolbestuur dit soort zaken pas mee gaat wegen als iemand negatief in de openbaarheid komt, omdat als gevolg van media-ophef er altijd ouders zijn die hun kind naar een andere school zullen sturen.
De veroordeling 'by social media' zal absoluut meewegen, domweg omdat het economische gevolgen voor een school kan hebben.

Kijk bv maar van pedofilie verdachten die uiteindelijk vrijgesproken zijn - die kunnen ook naar hun carriere fluiten. En dat is pas echt erg, want die hebben uiteindelijk helemaal niets gedaan. Deze dame staat in ieder geval op film, of je wat je gedaan heeft nu vindt meevallen of niet.

Dat denk ik ook :j.

En met je laatste alinea helemaal eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:10

De gevolgen van het volksgericht zijn soms nog erger dan de gevolgen van een door de rechter opgelegde taakstraf.

Wat die vrouw deed is gewoon niet goed, en een paard leert er niets van. Beter was het dat er geen filmpje was gemaakt en Gewoon aan haar zelfbeheersing had gewerkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:11

_San87_ schreef:

Ik lees dit een beetje als een verwijt, hoe bedoel je dit?

Citaat:
Ik snap niet helemaal wat dat ertoe doet. Haar werkgever was van mening dat zij niet meer geschikt is voor haar functie van lerares bij die school, door haar reactie naar de pony. Je kunt je afvragen of iemand die van mening is dat dit een correcte manier is om een dier te straffen, snapt hoe dieren (maar ook kinderen) leren en connecties kunnen maken tussen oorzaak/gevolg.

Dit doet ertoe wat mij betreft, omdat het met het hele proces te maken heeft :) En of het een precedent schept voor andere zaken, het zijn dingen die ik me afvraag.
Ik zeg nergens of ik het ergens wel of niet mee eens ben, en ik zeg ook niks over de vrouw/pony interactie. Ik stel alleen vragen bij hoe dit gaat en wat men hiervan vind, dat is alles :)

Citaat:

Ja inderdaad, ik denk dat dit steeds meer invloed gaat hebben (of al heeft eigenlijk natuurlijk) en soms is dat goed, en soms inderdaad niet..
(dank voor je gedachten hierover, dit vind ik interessant :) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:13

Jeetje wat een bitcherige streek zeg op die video.... pony kwam zelf al heel snel super braaf naar kind toe om zich te laten pakken.

Als je enigszins opvoedkundige vaardigheden hebt dan beloon je die pony en kind op dat moment met de opmerking dat het goed opgelost is zo +:)+

In plaats daarvan komt mevrouw opgewonden standje aandenderen vanuit de achtergrond, grist het touw uit handen van kind, geeft pony met de punt van haar voet een trap (sowieso een misselijke streek!) en dan ook nog een paar rammen tegen het hoofd. En trekt pony vervolgens hardhandig de trailer in.

Dan ben je gewoon een sadist die zich even lekker af wil reageren. En inderdaad niet geschikt om met dieren of kinderen te werken, wat mij betreft. Want zowel voor pony als kinderen er omheen was dit een klöte-ervaring waar ze niks goeds van geleerd hebben. Als je jezelf niet onder controle kan houden in zo'n situatie dan moet je lekker wat anders gaan doen.

Zou ze zelf met de pony gelopen hebben en het dier valt haar vanuit het niets heel vuil aan, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je van schrik een schop (met binnenkant voet, voor het schrik-effect en niet voor pijn!) en een paar knallen geeft om hem ervan te overtuigen dat nooit meer in zijn bolle kop te halen. Van schrik en om dier daadwerkelijk iets af te leren. Hoewel ook dat anders kan natuurlijk...

Maar in dit geval, pony straffen op het moment dat het brave dier juist zichzelf direct weer laat vastpakken.... wat een nare, domme muts :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:18

Cer schreef:
Ik vind het wel fascinerend hoeveel mensen over de doodsbedreigingen heen lezen. Er zijn er slechts een aantal die schrijven dat ze dat te ver vinden gaan. De rest heeft het vnl over hoe ze zich gedraagt, en veroordeelt haar op basis van dit stukje film en een stukje tekst.. Ik vind dat interessant :)

Ik heb me daar in het vorige topic al over uitgesproken. Lees het vooral terug.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Cer schreef:
_San87_ schreef:

Ik lees dit een beetje als een verwijt, hoe bedoel je dit?

Citaat:

Dit doet ertoe wat mij betreft, omdat het met het hele proces te maken heeft :) En of het een precedent schept voor andere zaken, het zijn dingen die ik me afvraag.
Ik zeg nergens of ik het ergens wel of niet mee eens ben, en ik zeg ook niks over de vrouw/pony interactie. Ik stel alleen vragen bij hoe dit gaat en wat men hiervan vind, dat is alles :)

Citaat:

Ja inderdaad, ik denk dat dit steeds meer invloed gaat hebben (of al heeft eigenlijk natuurlijk) en soms is dat goed, en soms inderdaad niet..
(dank voor je gedachten hierover, dit vind ik interessant :) )

Niet als verwijt. Of misschien wel. Ik vind het een rare vergelijking. Natuurlijk mag een drugssmokkelaar niet voor de klas staan. Als jouw morele kompas zo kapot is, dat je in je vrije tijd drugs gaat smokkelen, dan heb je in de samenleving niks te zoeken tot deze is bijgesteld. Het is een ernstig strafbaar misdrijf.

Ik snap waar je vandaan komt met de andere voorbeelden. Ik neem alleen wel aan dat je het verschil ziet tussen stompen op het hoofd en parelli? En dat je die dingen dus ook niet kunt vergelijken?

fransje23

Zou het niet kunnen dat de vrouw ontslagen is door de ophef op de socials waardoor de werkgever overspoeld werd door ongeruste en beide ouders?
Niet zo zeer door twijfels van de werkgever over het "angry management" van haar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:19

fransje23 schreef:
Zou het niet kunnen dat de vrouw ontslagen is door de ophef op de socials waardoor de werkgever overspoeld werd door ongeruste en beide ouders?
Niet zo zeer door twijfels van de werkgever over het "angry management" van haar.

Dat geven Ibbel en ik beide aan, idd :j.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:20

fransje23 schreef:

Tja, het volksgericht is machtig.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:21

Bizar dit.. Ik heb ook wel eens mijn paard iets minder voorzichtig gecorrigeerd toen hij naar een hond wilde uithalen of mij een keer met zijn billen heeft bedreigd. Duidelijke taal, doen we niet zegmaar. Toch vind ik dit wel echt buitensporig gedrag naar het paard. En als voorbeeldfunctie naar die kinderen trouwens.

Ponytje komt hartstikke zoet aangehuppeld bij dat meisje en vervolgens krijgt ie een ferme trap op de borst en een paar stompen op de snoet. Lijkt me niet echt gepast.

Bovendien, zelfs al zou er een correctie nodig zijn (in een andere situatie) dan was 1 trap of zweepcorrectie bijvoorbeeld voldoende geweest. Dat doen paarden inderdaad ook bij elkaar en is duidelijke taal en doet vaak niet eens echt zeer maar geeft meer een schrikreactie. Maar daarna nog herhaaldelijk uithalen is gewoon pure frustratie en agressie vanuit de mens. Daar is niets meer natuurlijks aan en heeft totaal geen impact meer op de correctie op dat specifieke moment daarvoor.

Dat mensen haar gelijk met de dood bedreigen laat vooral wat zien over de rest van de mensheid trouwens. -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:26

Ja, had inmiddels ook door dat ik spuit 11 was :D

Het is natuurlijk geen sjieke actie en ze verliest duidelijk haar geduld. Pony leert er ook niets van.
Maar zeker doodsbedreigingen en ook ontslag gaan wel erg ver.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:28

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Ik vind het wel fascinerend hoeveel mensen over de doodsbedreigingen heen lezen. Er zijn er slechts een aantal die schrijven dat ze dat te ver vinden gaan. De rest heeft het vnl over hoe ze zich gedraagt, en veroordeelt haar op basis van dit stukje film en een stukje tekst.. Ik vind dat interessant :)

Moet ik serieus een ander topic gaan lezen? :)

Citaat:

Hm, ik zou juist denken dat het angry management in combinatie met haar baan de reden zou moeten zijn. Niet de ophef op de socials... (dat is toch ook wat ik hier lees 'als ze zich niet in kan houden mag ze niet voor de klas staan') Want dat betekent dat als het niet op film had gestaan, hadden ze er niks van gevonden, maar had ze zich in de klas misschien wel misdragen... ?

Citaat:
Niet als verwijt. Of misschien wel. Ik vind het een rare vergelijking. Natuurlijk mag een drugssmokkelaar niet voor de klas staan. Als jouw morele kompas zo kapot is, dat je in je vrije tijd drugs gaat smokkelen, dan heb je in de samenleving niks te zoeken tot deze is bijgesteld. Het is een ernstig strafbaar misdrijf.

Het voorbeeld van de drugssmokkelaar en de luchthaven staat in de tekst van de advocaat. Ik heb dat niet zelf bedacht. Als de advocaat zegt "een drugsmokkelaar kan niet op een luchthaven werken" denk ik 'oh, kan die dan wel voor de klas staan?' dus denk ik hetzelfde als jij (wat gek dat je dat anders leest, ik zeg letterlijk nog dat ik vind dat niemand strafbare feiten mag plegen)

Citaat:
Ik snap waar je vandaan komt met de andere voorbeelden. Ik neem alleen wel aan dat je het verschil ziet tussen stompen op het hoofd en parelli? En dat je die dingen dus ook niet kunt vergelijken?

Ik snap dat wel, maar of het publiek dat snapt, dat vraag ik me soms af :)
(ik vind het een beetje lastig 'discussieren' als je dingen op mij persoonlijk betrekt eigenlijk, ik denk dat wij elkaar gewoon niet begrijpen)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:33

Cer schreef:
Hm, ik zou juist denken dat het angry management in combinatie met haar baan de reden zou moeten zijn. Niet de ophef op de socials... (dat is toch ook wat ik hier lees 'als ze zich niet in kan houden mag ze niet voor de klas staan') Want dat betekent dat als het niet op film had gestaan, hadden ze er niks van gevonden, maar had ze zich in de klas misschien wel misdragen... ?

Maar wie zegt dat ze dat in de klas ook doet?
Het een lijdt niet standaard tot het ander en de meeste mensen maken onderscheid tussen mensen en dieren.

Daarbij zal ze in de klas niet van af de zijlijn worden uitgejouwd en gefilmd door dierenrechtenactivisten zoals nu wel het geval was. Daardoor staat er extra druk op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:35

Sowieso het verkeerde moment om de pony te straffen. Timing is alles. Niks mis met een keer straffen maar dit heeft geen nut. Maar mishandeling is wel beetje zwaar hoor. Op een gemiddelde hengstenhouderij is dit niks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:35

Cer schreef:
Shadow0 schreef:

Moet ik serieus een ander topic gaan lezen? :)

Citaat:

Citaat:

Het voorbeeld van de drugssmokkelaar en de luchthaven staat in de tekst van de advocaat. Ik heb dat niet zelf bedacht. Als de advocaat zegt "een drugsmokkelaar kan niet op een luchthaven werken" denk ik 'oh, kan die dan wel voor de klas staan?' dus denk ik hetzelfde als jij (wat gek dat je dat anders leest, ik zeg letterlijk nog dat ik vind dat niemand strafbare feiten mag plegen)

Citaat:

Ik snap dat wel, maar of het publiek dat snapt, dat vraag ik me soms af :)
(ik vind het een beetje lastig 'discussieren' als je dingen op mij persoonlijk betrekt eigenlijk, ik denk dat wij elkaar gewoon niet begrijpen)

Ik kon niet uit je tekst opmaken dat je het over het publiek had, eerlijk gezegd. Daarom dat ik het op jou persoonlijk betrek, jij doet immers de uitspraken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:38

Suzanne F. schreef:
Sowieso het verkeerde moment om de pony te straffen. Timing is alles. Niks mis met een keer straffen maar dit heeft geen nut. Maar mishandeling is wel beetje zwaar hoor. Op een gemiddelde hengstenhouderij is dit niks.

Daar worden paarden nog harder tegen hun hoofden geslagen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:44

_San87_ schreef:
Ik kon niet uit je tekst opmaken dat je het over het publiek had, eerlijk gezegd. Daarom dat ik het op jou persoonlijk betrek, jij doet immers de uitspraken.

Ik heb het de hele tijd over het proces, en niet over mij persoonlijk, misschien was dat niet duidelijk..

Citaat:
Maar wie zegt dat ze dat in de klas ook doet?
Het een lijdt niet standaard tot het ander en de meeste mensen maken onderscheid tussen mensen en dieren.
Daarbij zal ze in de klas niet van af de zijlijn worden uitgejouwd en gefilmd door dierenrechtenactivisten zoals nu wel het geval was. Daardoor staat er extra druk op.

Dat is precies mijn vraag, altans, mijn mijmering..
Er zijn mensen die menen dat ze op basis van haar gedrag op het filmpje dus terecht ontslagen is, ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vind, voor beide kanten is misschien wat te zeggen.
Het geeft misschien wel aan dat iemand altijd op 'zn tellen moet passen' want camera's zijn overal tegenwoordig

(voor mezelf sprekend: ik denk nu dat ik overal buitenshuis gefilmd kan worden en dat er niks geks te zien is. Maar wat als ... )

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:51

Zoals ik naar het filmpje kijk is voor mij de voorbeeld functie voor die kinderen vooral problematisch wat betreft haar baan. Dit doe je niet als basisschool juf waar kinderen bij staan. De reacties van dierenliefhebbers die het gedrag buitensporig vinden zet het geheel verder nog meer in negatief daglicht en ik denk dat die combinatie echt wel een reden is om zo iemand niet meer voor een basisschool te laten lesgeven. Heel zuur dat die paar seconden je leven bepalen, maar je hebt wel gewoon een voorbeeldfunctie.