Deze boer gooit het roer om en vervangt koeien door paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:03

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik noem hem niet dom, dat maak jij er van....

En eventjes heeft hij meer toekomst. Dat klopt.
Maar zijn toekomst verzekerd ...nou nee, niet in Nederland.

Dat insinueerde je wel.

Hij is wel slim want is een hippisch centrum. Als hij ooit in de situatie komt dat hij daar geen paarden meer mag houden kan hij nog steeds wedstrijden en evenementen organiseren. Omdenken DuoPenotti, dat is pas slim;-)

Nee ook niet.
NIVEA

jaja omdenken.
Of realistisch denken...
Maar we gaan het zien...

Shadow0

Re: Deze boer gooit het roer om en vervangt koeien door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:30

Wat zou je willen DuoPenotti? Dat het bedrijf gewoon nu alvast de boel opheft en op straat gaat slapen, want het is toch uiteindelijk allemaal hopeloos? Wat voor nuttigs zouden de bedrijfseigenaren moeten doen met jouw idee dat het nergens toe leidt? Dan heb je de conclusie getrokken dat de overheid k#t is alles ten onder gaat en iedereen je altijd wil belazeren... en dan? Hoe gaat het dan verder?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:37

journee schreef:
Paardenmest is inderdaad niet hetzelfde als koeien en varkensmest. Maar wat ik nooit heb begrepen van het hele ammoniak probleem is dat er vooral problemen mee zijn als de urine en mest van koeien en varkens zich mengt, iets wat je in een stal eigenlijk niet kan voorkomen. Als de urine en mest zich niet mengt schijnt de uitstoot 75% lager te zijn.

Mijn idee is dan: al die koeien en varkens het land op zodat ze niet op dezelfde plek urineren en mesten. Lijkt mij dat je dan al een grote sprong voorwaarts maakt, of zie ik dat verkeerd?

Nee, want het is al bewezen dat een koe op de wei veel minder uitstoot geeft. Alleen in NL is er niet genoeg land meer en het wordt steeds minder.

Varkens op het land gaat heel erg stinken en dan gaan omwonenden weer zeuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 10:34

Of er zijn te veel koeien....

Ik zat laatst in het vliegtuig boven ons land en me dunkt zeg, je ziet zowat enkel lege percelen weiland onder je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 10:45

Popstra schreef:
Of er zijn te veel koeien....

Ik zat laatst in het vliegtuig boven ons land en me dunkt zeg, je ziet zowat enkel lege percelen weiland onder je!

Op die postzegeltjes?? dat is niet zo moeilijk alles staat binnen.
Weet je als we gewoon de hoeveelheid runderen aanpassen aan de hoeveelheid beschikbaar land.
En voor de veggies onder ons de hoeveelheid land hier in Nederland en mensen aan elkaar aanpassen aan wat we aan plantaardige eiwitten nodig hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 11:31

Ja, leeg van koeien en andere grazers en dus leeg van insecten en dus leeg van vogels

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 11:42

Toffeltje schreef:
Ik denk dat er toch wel een groot verschil zit tussen koeien en paarden qua uitstoot. Onze paarden krijgen geen krachtvoer en hebben hooi van licht bemest land. Dat is wel een groot verschil met wat melkkoeien krijgen. Daarvoor moeten gigantische hoeveelheden soja geïmporteerd worden en moet het gras en maïs flink bemest worden. En met 50 paarden op hetzelfde land waar je anders zo'n 85 melkkoeien (plus waarschijnlijk nog flink wat jongvee) zul je toch flink wat minder uitstoten.

Koeien krijgen geen volwaardige soja.. ze eten het rest product uit de soja industrie.. die bonen zelf gaan in de vegetarische producten en soja melk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 11:44

Elisa2 schreef:
journee schreef:
Paardenmest is inderdaad niet hetzelfde als koeien en varkensmest. Maar wat ik nooit heb begrepen van het hele ammoniak probleem is dat er vooral problemen mee zijn als de urine en mest van koeien en varkens zich mengt, iets wat je in een stal eigenlijk niet kan voorkomen. Als de urine en mest zich niet mengt schijnt de uitstoot 75% lager te zijn.

Mijn idee is dan: al die koeien en varkens het land op zodat ze niet op dezelfde plek urineren en mesten. Lijkt mij dat je dan al een grote sprong voorwaarts maakt, of zie ik dat verkeerd?

Nee, want het is al bewezen dat een koe op de wei veel minder uitstoot geeft. Alleen in NL is er niet genoeg land meer en het wordt steeds minder.

Probleem is de overheid met regelgeving waardoor het weiden van koeien zowat niet te doen is..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:06

MarjanB schreef:
Toffeltje schreef:
Ik denk dat er toch wel een groot verschil zit tussen koeien en paarden qua uitstoot. Onze paarden krijgen geen krachtvoer en hebben hooi van licht bemest land. Dat is wel een groot verschil met wat melkkoeien krijgen. Daarvoor moeten gigantische hoeveelheden soja geïmporteerd worden en moet het gras en maïs flink bemest worden. En met 50 paarden op hetzelfde land waar je anders zo'n 85 melkkoeien (plus waarschijnlijk nog flink wat jongvee) zul je toch flink wat minder uitstoten.

Koeien krijgen geen volwaardige soja.. ze eten het rest product uit de soja industrie.. die bonen zelf gaan in de vegetarische producten en soja melk.

https://www.wwf.nl/wat-we-doen/focus/vo ... %20veevoer.

Citaat:
Sojaolie wordt in Europa vooral gebruikt voor menselijke consumptie als grondstof voor voedingsmiddelen en cosmetica. Ongeveer 75 procent van de wereldwijde sojaproductie wordt gebruikt als veevoer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:50

Wat de rest van de wereld doet is niet ons aandeel natuurlijk.

0,5% van de wereldproductie is voor Nederland.
Met certificaat.

Duidelijke uitleg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:53

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:56

MarjanB schreef:
Elisa2 schreef:

Probleem is de overheid met regelgeving waardoor het weiden van koeien zowat niet te doen is..

Hier staan gelukkig de meeste koeien gewoon in het weideseizoen in de wei. Alleen in het najaar/ winter is het te nat en geen groei/ voedingswaarde in het gras dus staan ze op stal. Maar inderdaad, eigenlijk heeft een boer om dat goed te doen nog veel meer grond nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:07

DuoPenotti schreef:
Wat de rest van de wereld doet is niet ons aandeel natuurlijk.

0,5% van de wereldproductie is voor Nederland.
Met certificaat.

Duidelijke uitleg.

[ Video ]

Wat de rest van de wereld doet is inderdaad niet ons aandeel. Helaas telt het wel allemaal bij elkaar op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:12

Waar, maar dan kan je de Nederlandse boer niet voor aansprakelijk houden.
Misschien moeten we eens wat meer blij zijn met onze eerlijke boeren. Ze omarmen ipv uitkotsen.
Om dan later juist meer zooi deze kant in te importeren.

En eerlijke berichtgeving.
Dus niet het wereldwijde aandeel op het Nederlandse bordje schuiven.

Bron: nos
'Nederlandse boeren hebben laagste milieu-impact ter wereld'

Citaat:
De Nederlandse agrarische sector heeft relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld. Dat zegt ABN Amro na onderzoek. Volgens de bank is per kilo landbouwproduct de gezamenlijke 'voetafdruk' van onder meer CO2, energie, pesticiden en antibiotica in Nederland het kleinst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:16

Daar houdt ik de NL boer ook niet aansprakelijk voor. Op dat punt gaf ik je ook al gelijk. Mijn quote geeft ook al aan dat de soja olie in de EU voornamelijk wordt gebruikt voor voedingsmiddelen en cosmetica.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:24

En zo gezond is dat ook niet voor mensen, Soja is een hormoonverstoorder. Eigenlijk zou het beter zijn aan alle kanten om veel meer Soja te mijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:45

Elisa2 schreef:
En zo gezond is dat ook niet voor mensen, Soja is een hormoonverstoorder. Eigenlijk zou het beter zijn aan alle kanten om veel meer Soja te mijden.

Ik eet het dan ook nooit bewust, terwijl ik wel vegetarisch eet. Maar het schijnt ook wel verwerkt te worden in producten waarvan je het niet direct zou verwachten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:35

Mijn ouders hebben deze beslissing 35 jaar geleden genomen, mijn familie zat wel al jaren in de Dravers.

Ik heb een aantal wel het ernaast zien doen, hier in de omgeving mag je dan maximaal 15 paarden als neventak( dus niet als hoofdtak) ... voor 15 paarden kun je geen bedrijf ombouwen. Fijn dat ze hier wel de kans kregen een volwaardig bedrijf te starten :) !

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:36

Nou, dat is ook niet zonder slag of stoot geweest. Ze zijn hier jaren mee bezig geweest met de gemeente.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:25

DuoPenotti schreef:
Waar, maar dan kan je de Nederlandse boer niet voor aansprakelijk houden.
Misschien moeten we eens wat meer blij zijn met onze eerlijke boeren. Ze omarmen ipv uitkotsen.
Om dan later juist meer zooi deze kant in te importeren.

En eerlijke berichtgeving.
Dus niet het wereldwijde aandeel op het Nederlandse bordje schuiven.

Bron: nos
'Nederlandse boeren hebben laagste milieu-impact ter wereld'

Citaat:
De Nederlandse agrarische sector heeft relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld. Dat zegt ABN Amro na onderzoek. Volgens de bank is per kilo landbouwproduct de gezamenlijke 'voetafdruk' van onder meer CO2, energie, pesticiden en antibiotica in Nederland het kleinst.

Nee de Nederlandse Boer is niet aansprakelijk. Dat zijn we allemaal: overheid, boer en consument. Uiteindelijk is de logistieke keten gewoon niet logisch en daarom dient Nederland minder te produceren. Waarom zouden wij voor de wereld produceren als de producten ook in land van consumptie gemaakt kunnen worden (plat gezegd). Dat de Nederlandse boer relatief weinig impact maakt doet onderaan de streep niet af aan het probleem.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:46

Raineri schreef:
Nee de Nederlandse Boer is niet aansprakelijk. Dat zijn we allemaal: overheid, boer en consument. Uiteindelijk is de logistieke keten gewoon niet logisch en daarom dient Nederland minder te produceren. Waarom zouden wij voor de wereld produceren als de producten ook in land van consumptie gemaakt kunnen worden (plat gezegd). Dat de Nederlandse boer relatief weinig impact maakt doet onderaan de streep niet af aan het probleem.

En vergeet de agrireuzen in die rijtje niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:53

foxy80 schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat een slimpie, over een paar jaar zit hij hetzelfde....
Ga er maar niet vanuit dat paarden gespaard gaan blijven.

Die kans is iig veel kleiner. Voor die koeien protesteert de boer alleen, voor een stal vol paarden protesteert hij + alle eigenaren.

???

Ik ga er vanuit dat de paarden sector veel minder ammoniak uitstoot dan de intensieve melkveehouderij.

Het pessimisme van 'de paarden komen ook aan de beurt' deel ik niet.
(De paarden sector is nauwelijks onderdeel van het probleem.)

Met het Koninklijk Huis en 'dan protesteren alle eigenaren' heeft het niets van doen.

Uitzondering: als het uitmesten je op de keel slaat zal er wel ammoniak zijn - maar dan was je strobed te dun.
(En nee, een dik strobed is niet per se duurder.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:57

Raineri schreef:
Waarom zouden wij voor de wereld produceren als de producten ook in land van consumptie gemaakt kunnen worden (plat gezegd). Dat de Nederlandse boer relatief weinig impact maakt doet onderaan de streep niet af aan het probleem.

Ligt er een beetje aan waar het heen gaat, en of dat daar ook lukt, en wat de uitstoot / vervuiling daar dan wordt ..
We schijnen best al heel wat jaren mooie landbouwproducten te produceren hier, met een lage afdruk en met weinig zooi…
Maar het fijne weet ik er niet van ..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:01

Cer schreef:
Raineri schreef:
Waarom zouden wij voor de wereld produceren als de producten ook in land van consumptie gemaakt kunnen worden (plat gezegd). Dat de Nederlandse boer relatief weinig impact maakt doet onderaan de streep niet af aan het probleem.

Ligt er een beetje aan waar het heen gaat, en of dat daar ook lukt, en wat de uitstoot / vervuiling daar dan wordt ..
We schijnen best al heel wat jaren mooie landbouwproducten te produceren hier, met een lage afdruk en met weinig zooi…
Maar het fijne weet ik er niet van ..

Ja ok maar nu haal je het hetgeen weg uit m’n quoot waar het om ging: onlogische logistieke ketens.

Nog kleine toevoeging: het verneukeratieve aan de berekeningen waar deze sector invalt omtrent emissies, is dat de emissies tot en met de voordeur van de boer worden gerekend. Export daarna niet. Dus ja, de Nederlandse boer doet beter. Maar dat wordt wel weer ingelopen met de logistieke impact, vaak. Dus doet nog steeds niets af: wij moeten gewoon niet voor de wereld produceren maar de kennis die wij hebben het product maken.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 28-08-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:04

Omdat je ervan uitgaat dat de producten op andere plekken geproduceerd kunnen worden ..
als dat daar niet kan (vanwege geen vruchtbare grond, slecht klimaat e.d) is de keten wel logisch denk ik.

Maar goed, het ligt eraan waar het heen gaat dus :j ik weet dat niet precies .. :)
Duitsland toch vnl? Das niet heel ver weg?