Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:02

Zoiets is misschien toereikend als je 5 schaapjes hebt of 2 paarden, maar 50-100 of meer koeien/paarden/schapen kunnen niet onder 1 zo'n doek staan. Ik denk dat daar ook een groot probleem ligt. Een schuilstal voor 50-100 koeien zal een behoorlijke omvang moeten hebben. Meestal hebben een paar paarden of schaapjes wel een schuil mogelijkheid hier in de buurt in ieder geval gelukkig.

In onze gemeente zijn richtlijnen voor schuilstallen van 1.20 bij 1 meter ofzo, en dan max 1.40 hoog. Lager dan stahoogte in ieder geval om te voorkomen dat mensen er toch een huis van maken oid. Zoiets is toegestaan om neer te zetten in een weiland, veel hobby boeren hier met schapen hebben die en dat werkt. Maar ook dat is meer voor een hobby houder, op grotere schaal is dat niet toereikend. Wij hebben zelf een beschermde boomwal op ons erf om onze velden staan, daar zijn we heel blij mee en de dieren ook. Maar de akkerbouwer naast ons heeft een pesthekel aan onze bomen en kapt ze om als wij even niet opletten. :( Als ik zou kunnen zou ik mijn boerderij oppakken en naar Duitsland gaan, daar spreekt de werkwijze en het landschap mij veel meer aan met overal nog bomen en bosjes om en in de velden. :j

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 02:30

Forcalquier schreef:
Hier alle geplante wilgen, welke al richting boom gingen, geknapt tijdens de laatste storm (kustgebied NH) liggen nu in de sloot....in de hoop dat ze uiteindelijk weer aanslaan i.p.v. opnieuw beginnen met dunne sprietjes.

Ik huur overigens gemeentegrond en de gemeente is not amused over de bomen; het zou het onderhoud aan de sloten en de slootwaterstand beïnvloeden? Al bijna 2 jaar verzoeken zij dat ik het aangeplante groen (wilg,berk,haagbeuk) weghaal maar het is tot nog toe bij een verzoek gebleven. Inmiddels hebben mijn buren ook bomen aangeplant op de weide (gemeentegrond) en ook zij hebben visite gehad van de gemeente.

Ik zit ook in NH en wij krijgen eigenlijk altijd de volle laag (lees IJmuiden metingen). Bij die storm zijn er stammen vanuit een grote boom (70+, staat 30 tot 40 meter vanuit de gevel) op het dak terecht gekomen waardoor veel dakpannen stuk waren. Is een zware tuintafel (ruim 70 kilo) een paar meter verderop beland maar de Knot- en Schietwilgen en Elzen staan er uitstekend bij. Zelfs de jonge aanplant van de buren en die kregen ook de volle laag.
Hoe diep hadden jullie die Wilgen gezet?
Wij geven geven zaailingen en wilgenstokken nooit water.[/quote]

Ik woon redelijk dichtbij de A9...die tijdens die betreffende storm vol bomen lag.

De wilgen zijn overigens niet aan de grond of halverwege geknapt maar de volledige, vol in het blad staande,kronen zijn getopt. De overgebleven stammen hebben inmiddels wel weer wat nieuwe takjes maar er gaat wel tijd overheen voor het mooie volle schaduwrijke bomen zijn.
Normaliter overleven ze iedere storm maar vol in blad zijn bomen kwetsbaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:02

Grainey schreef:
Zoiets is misschien toereikend als je 5 schaapjes hebt of 2 paarden, maar 50-100 of meer koeien/paarden/schapen kunnen niet onder 1 zo'n doek staan. Ik denk dat daar ook een groot probleem ligt. Een schuilstal voor 50-100 koeien zal een behoorlijke omvang moeten hebben.

een schuilstal voor 100+ koeien is ook niet nodig, die kunnen bij heet weer toch ook gewoon in hun normale stal. Eventueel met vrije keuze binnen of buiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:08

Ja wilde net zeggen.
Zie nooit 100 koeien in de zon.

En jongvee zie ik hier in weides waar bomen langs staan.

Pensionstallen zie ik wel opgedeeld in tig weitjes waar de middelste idd vaak geen schaduw hebben.

En zo ook bij weitjes van particulieren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:25

Hier staat sinds een paar jaar een plukje jongvee van een koetje of 5-6 ofzo, op een stukje gras / heuvel / met over de hele lengte een rij bomen naast de dijk. Die beestjes hebben het goed voor elkaar...! Liggen heerlijk tussen het groen in de schaduw te herkauwen.

Zo zou elk dier moeten kunnen leven. Beter voor de dieren, beter voor de aarde.

Er moet gewoon veel meer aanplant van bomen / houtwallen gestimuleerd worden in plaats van alleen maar die grote kale vierkanten die maar uit liggen te drogen in de hete zomers van tegenwoordig. Die grond met grote beplanting kan dan ook veel beter omgaan met de te lange tijden van te veel regen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:28

Ohh maar daar wordt ook over geklaagd hoor als koeien if schapen op een heuvel of talud staan te grazen want dat is zielig :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:58

Ze hebben ook een recht stukje maar volgens mij vinden ze dat klauteren ook wel leuk. Paardjes hier vinden het ook allemaal leuk :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:02

Hier in de regio zijn de paarden weilanden ook zonder schaduw. Er staan geen bomen niks,
Ik denk heel eerlijk wanneer een stalhouder voor elk weitje een rij bomen moet planten de pensionprijs mega moet worden. Evenals een schuilhut/hokje dat is niet te doen denk ik, al hoort het natuurlijk wel, óf binnen houden tijdens de hitte...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:26

in die zogenaamde vermaledijde megastallen is het binnenklimaat doorgaans erg goed geregeld overigens met ventilatoren, open zijkanten en geïsoleerde daken. Vaak zelfs nog met vernevelingsinstallaties om de koeien koel te sproeien.[/quote]
Als je iemand vraagt of ze wel eens in een megastal zijn geweest dan krijg je geen antwoord. Dus ws niet. Als je vraagt maar hoeveel dieren zitten er dan in zo´n megastal weten ze het ook niet. En als je vraagt om een voorbeeld van een megastal dan komt er ook geen antwoord. Tot zover de betrokkenheid en interesse van de mensen die megastallen slecht vinden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:44

er zijn in Nederland ook helemaal niet zo veel mega melkkoeienstallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:53

Als je boven de 250 melkkoeien telt is dat 3,3% van het totaal. Naar wat ik ergens heb gelezen. En wat hier groot is is in bijvoorbeeld Amerika klein.

Toevallig enkele maanden terug nog een rondleiding gehad op een zogenaamde megastal.
Maar zag tevreden koeien.
Geen stress gedrag oid.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:55

Rizette schreef:
Als je iemand vraagt of ze wel eens in een megastal zijn geweest dan krijg je geen antwoord. Dus ws niet. Als je vraagt maar hoeveel dieren zitten er dan in zo´n megastal weten ze het ook niet. En als je vraagt om een voorbeeld van een megastal dan komt er ook geen antwoord. Tot zover de betrokkenheid en interesse van de mensen die megastallen slecht vinden.

Ik ben in een bio-industrie varkensstal geweest, ik heb er drie weken stage moeten lopen. Ik heb verschrikkelijke dingen gezien en zelf moeten doen in die weken, als ik bepaalde geuren ruik komen alle herinneringen weer terug. Dus niet iedereen die tegen grootschalige veehouderij is, heeft een klok horen luiden zonder kennis van de klepel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:56

chanicha schreef:
Bij schapen isoleert de dikke vacht ook en misschien mag iets verrijdbaars wel.
Ik weet dat er gemeenten zijn die dat wel toelaten.

Nou die van mij lagen graag in de schaduw en gingen met regen liefst naar binnen. :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:01

VuurVleugels schreef:
Rizette schreef:

Ik ben in een bio-industrie varkensstal geweest, ik heb er drie weken stage moeten lopen. Ik heb verschrikkelijke dingen gezien en zelf moeten doen in die weken, als ik bepaalde geuren ruik komen alle herinneringen weer terug. Dus niet iedereen die tegen grootschalige veehouderij is, heeft een klok horen luiden zonder kennis van de klepel.

MOETEN stage lopen? Welke school ga jij naartoe dat je ergens geplaatst wordt waar je niet wilt zijn? Welke verschrikkelijke dingen heb je gezien?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:13

VuurVleugels schreef:
Rizette schreef:

hadden de varkens in deze stal last van de hitte? daar gaat dit topic over, schaduwplekken in weilanden. Dat is bij dit soort varkensbedrijven niet echt aan de orde.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:21

Vuurvleugels lijkt op de titel terug te vallen dat BOEREN moeten zorgen voor meer schaduw. De reactie is nogal vaag over wat er precies gebeurt is in die stal in haar stage, wat ze heeft moeten doen en wat daarvan het gevolg was en waarom dat zo'n probleem was. Dus neem aan dat we nog meer zullen horen. Zoals het nu gesteld wordt is het meer een vage reactie uit frustatie over een stage ervaring maar met uitleg kan het best een andere kant op gaan zodat het hier wel passend is.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:47

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:49

DuoPenotti schreef:
Ja wilde net zeggen.

Pensionstallen zie ik wel opgedeeld in tig weitjes waar de middelste idd vaak geen schaduw hebben.

In mijn omgeving zie ik het helaas wel. En de toegang naar de stal afgesloten of sowieso in een weiland dat ze niet naar stal kunnen omdat er een weg tussen zit. En nergens schaduw.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:51

Dat is idd erg sneu. En goed als daar tegen opgereden word.

En dat zijn dan melkkoeien?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:55

boeren zijn soms ook wel verplicht om de deuren dicht te houden zodat de koeien niet naar binnen kunnen. Anders raken ze de weidetoeslag kwijt, dat kan heel veel geld kosten. Controle's zijn onaangekondigd. Zeker voor boeren die met een robot melken is dat lastig (en een reden om de koeien dus niet naar buiten te doen)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:09

petraaken schreef:
Daarbij eer dat die bomen groot genoeg zijn om voor voldoende schaduw te kunnen zorgen zijn die dieren vaak al overleden. Ga je voor inlandse bomen zijn dat meestal traaggroeiende bomen en zit je soms met het probleem dat de zaailingen giftig zijn voor grazende dieren.

In theorie allemaal goed hoor maar de praktijk is soms erg lastig om die theorie uit te voeren.

Berk en wilg zijn snelle en makkelijke groeiers en kunnen al binnen een paar jaar wat schaduw geven. Zijn ook niet giftig. Dus dit is een beetje een non-argument.

Citaat:
Overigens heb je hier in bepaalde periodes dat je gratis kleine boompjes uit de duinen kan halen. Zelf spitten.
Gaat volgens mij samen met staatsbosbeheer

Meerbomen.nu organiseert dat. Staatsbosbeheer is er een van, maar er zijn meer organisaties die mee (gaan) doen elk jaar, en ook bij particulieren kun je je aanmelden. Soms wel lastig te zien wat er te krijgen is.

Bij Stichting Heg&Landschap zijn ook tegen gereduceerd tarief elk jaar bosplantsoen te bestellen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:19

herr_balou schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja wilde net zeggen.

In mijn omgeving zie ik het helaas wel. En de toegang naar de stal afgesloten of sowieso in een weiland dat ze niet naar stal kunnen omdat er een weg tussen zit. En nergens schaduw.

Als je weidemelk levert wordt je gekort op je melkgeld als de controleur langskomt en er geen koeien in de wei staan. En ja, ze controleren ook als het warm is. En nee, als je ze in plaats daarvan s nachts zou willen weiden kan dat niet ter vervanging.

Reken in het geval van melkkoeien er maar op dat boeren ze echt wel graag binnen zouden houden of laten op hete dagen. Een boer schiet niks op met koeien met hittestress.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:28

Koeien moeten vaak aantal uur per dag buiten om aan weidemelk certificaat te kunnen voldoen.. door wie is dat certificaat bedacht? Juist…

Boeren willen vee op zich wel in de nacht buiten maar ja nu wolven en komt de weidemelk inspecteur bewijs dan maar dat ze voldoende buiten komen.

Heel veel boeren en hobby houders willen echt wel maar regelmatig is Nederland wel een land van de onmogelijke tegenstrijdige regels.

Dus ja regels regels regels.

Wat ik erger vind is pension eigenaren die gewoon niks willen veranderen, paarden die op stal staan in de warme ammoniak lucht en gewoon van de wereld raken en dan nog niks aan willen passen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:31

Zijn we nog vergeten dat alle grond die onder een boom ligt niet meer bemest mag worden dus niet meer meeteld zodat de boeren nog veel meer dure mest af moeten voeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:42

Rizette schreef:
Zijn we nog vergeten dat alle grond die onder een boom ligt niet meer bemest mag worden dus niet meer meeteld zodat de boeren nog veel meer dure mest af moeten voeren.

Ziet boer met mestboy en kruiwagen…