Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:16

Loretta schreef:
Desinformatie met paarden in het algemeen.

1 voorbeeldje dan. Volgens de PVDD wordt een paard in de paardensport gemiddeld niet ouder dan 8 jaar.
Staat op deze pagina van hun website en dan onderaan het desbetreffende artikel.
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... aardrijden

Dat soort desinformatie wordt continu door de PVDD verspreid.
Als FVD dat doet dan staat men overigens volledig terecht op de achterste benen.
Maar de PVDD is er zeker ook niet vies van en verspreid continu desinformatie.

Ik heb vroeger zelfs geleerd dat de gemiddelde leeftijd 7 jaar zou zijn. Ik weet niet meer waar en wanneer dat vandaan kwam, ik gok dat het in het nieuws is geweest of in een paardentijdschrift heeft gestaan, want op internet zat ik toen nog niet/weinig. Als ik erop google vind ik alleen een uitleg dat dit geschat werd op basis van informatie van verzekeringen.
Dat is al lang geleden natuurlijk, en paarden zullen nu ouder worden, maar ik denk dat er simpelweg geen andere, duidelijke gegevens beschikbaar zijn en ze dus met de laatst bekende cijfers werken.
Er wordt op internet wel beweerd dat paarden gemiddeld een jaar of 20 tot 25 worden, maar zou dat echt kloppen? Ik kan het me haast niet voorstellen. Hoeveel veulens en jonge paarden overlijden er wel niet? En paarden die 30 worden zijn toch een uitzondering. Hoe kan dat gemiddelde dan zo hoog liggen? Waarschijnlijk is juist dat gewoon een gok, want ik kan zo gauw geen bron met data vinden.

Fitzroy

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:22

Tja, verzekeringen gooien paarden eruit na een bepaalde leeftijd dus dat lijkt me niet echt representatief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:30

Fitzroy schreef:
Tja, verzekeringen gooien paarden eruit na een bepaalde leeftijd dus dat lijkt me niet echt representatief.

Ik weet niet zeker of het van een verzekering kwam natuurlijk, was alleen een reactie die ik op internet tegen kwam.
Maar verder hield tot voor kort ook geen andere instantie bij hoeveel paarden er in Nederland zijn, dus ik kan me voorstellen dat ze hier en daar moeten gokken. Misschien met data van verzekeraars en stamboek en slachthuizen gecombineerd ofzo? Maar dan nog heb je geen compleet beeld.
Zouden dierenartsen een overleden veulen ergens registreren bijvoorbeeld? Buiten hun eigen systeem? Ik denk het niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:32

Nee, ik denk ook dat het lastig is. Ik heb mijn overleden paarden nooit ergens afgemeld, noch het paspoort ingestuurd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:03

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
... desinformatie mbt de militairy?
Ik weet dat ik de oude naam gebruik.

1 voorbeeldje dan. Volgens de PVDD wordt een paard in de paardensport gemiddeld niet ouder dan 8 jaar.
Staat op deze pagina van hun website en dan onderaan het desbetreffende artikel.
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... aardrijden

Dat soort desinformatie wordt continu door de PVDD verspreid.
Als FVD dat doet dan staat men overigens volledig terecht op de achterste benen.
Maar de PVDD is er zeker ook niet vies van en verspreid continu desinformatie.

Het is wel makkelijk om ‘Desinformatie!’ te roepen maar heb jij andere getallen dan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:03

Ja dat getal gaat al 30 jaar rond.
Komt idd van verzekeringen.
Waar paarden in de opfok bij zitten die dus nog nooit een zadel hebben gezien. En met 15 eruit gegooid werden. (dat is nu geloof ik verhoogd bij enkele tot 17) Dus dat sportpaard dat met de 26 dood gaat trekt geen leeftijd op.
Dus dat het valse informatie is is dus een juiste conclusie.
Nog erger.. Dat mensen dat verhaaltje nog steeds geloven :O
Is al zoooo vaak uitgelegd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:20

Asciugamano schreef:
Het is wel makkelijk om ‘Desinformatie!’ te roepen maar heb jij andere getallen dan?

Sorry maar dit werkt toch andersom? Als we de conclusie trekken dat dit nergens bijgehouden kan zijn de afgelopen jaren dus dat het een gok is...

Dan is het toch niet oke dat een partij dit gebruikt als de waarheid? Hoezo moeten wij daar dan een ander getal tegenover zetten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:32

De PvdD en connected organisaties zijn sowieso goed in cijfers uit de context halen en zonder bronvermelding de wereld in helpen. Liefst onderbouwd met filmpjes die met zielige tekst worden ingesproken.
Of het nou over paarden, koeien of wolven gaat ze verdraaien een halve waarheid naar een hele leugen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:38

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:49

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:

Ik heb vroeger zelfs geleerd dat de gemiddelde leeftijd 7 jaar zou zijn. (...) Waarschijnlijk is juist dat gewoon een gok, want ik kan zo gauw geen bron met data vinden.

Ik heb geen schriftelijke bron.
Wel een mondelinge: een dierenarts van de universiteitskliniek Utrecht.

Jaartal: 2002.

En het ging niet over sportpaarden,
het ging over het KWPN.
Met fokmeesters die in tien jaar tijds het hele stamboek tien centimeter wensten te laten groeien.
(DA en ik waren het snel eens: dan ben je niet goed snik.)

... er zijn individuele paarden die dit doel netjes hebben gerealiseerd.
En gigantisch veel paarden met losse botfragmenten in de knie, artrose met vier jaar klasse vier in vier kogels en nog het één en ander aan ellende.
'Dat drukt het gemiddelde enorm.'

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:25

Er is niks mis mee als een partij kritische vragen stelt, maar dan moet dat naar mijn mening wel gefundeerd zijn. Ik heb Partij vd Dieren meermaals om onderbouwing gevraagd van hun stellingen op hun website en elders. Tot op heden heb ik geen onderbouwing ontvangen. Daarnaast is de PvdD vaker uitgenodigd voor bepaalde evenementen met paarden, maar komen ze vrijwel nooit. Een dergelijk statement uitdragen is dan ook niet geheel fair naar mijn mening...

Ik ben zelf fanatiek in de eventingsport en rij net als Lightninggg ook 3* eventing. De stelling dat een topsportpaard maar 7 jaar wordt kan niet eens waar zijn als je het statistisch gaat bekijken m.b.t. de uitslagen van de internationale wedstrijden.
Daarnaast mag een 7 jarig paard geen 4* lopen dus dan zou er in de eventing geen sprake meer zijn van 4* eventing. Dit is ook een te zwart- wit statement, maar laten we eens verder denken en kijken....

Ik denk juist dat de eventing wereld het meeste open staat voor verandering. Kijk naar wat er al veranderd is... Daarnaast gebeurd het steeds vaker dat ruiters hun paarden terug trekken in de wedstrijd bij hitte, niet faire cross, slechte bodem in de cross, geen fijn gevoel tijdens de cross etc. Dit kost al snel veel geld, maar dat maakt ruiters dan niet uit omdat het welzijn van hun paard voorop staat.

Ik ben mijzelf er van bewust dat de eventing een sport is met risico, daarom doe ik alles om de risico's zo klein mogelijk te maken. Ja, ik kies ervoor om met mijn paard dit te doen. Ben ik daarom een dierenmishandelaar? Nee, want ik kies een paard uit die het net als mij ook geweldig vindt. Het kost jaren om op dit niveau te komen en het mooiste is de band die je hebt met je paard en dat is je alles waard.
Het doet mij dan ook echt wat om als dierenmishandelaar neer gezet te worden door mensen die het gesprek niet eens op een onderbouwd niveau aan kunnen gaan en niet weten hoe het er echt aan toe gaat.

Er is te weinig onderbouwd onderzoek naar bepaalde zaken en dan wordt er maar wat gezegd.
Dat is hetzelfde als met hetgeen wat gezegd wordt dat het slecht is om een paard met 3 jaar in te rijden omdat het skelet dan niet volgroeid is. Een onderzoek van o.a. Rogers uit Nieuw Zeeland laat juist het tegendeel zien. Toch blijft iedereen erbij vast houden en gaat er een fabel plaatje op internet rond over wanneer het paarden skelet volwassen is. Iedereen gelooft dat plaatje en houdt daar aan vast, maar weinig kijken naar de feiten. Nu is de wetenschap ook niet alleswetend, maar het geeft wel meer richtlijnen om een goed gesprek aan te gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:37

ruitje schreef:
Dan is het toch niet oke dat een partij dit gebruikt als de waarheid? Hoezo moeten wij daar dan een ander getal tegenover zetten?

Als de partij dit getal van verzekeraars te horen krijgt dan zit de fout wat mij betreft niet bij de partij, maar bij de verzekeraars die verkeerde cijfers publiceren.
Al zou zo'n claim eigenlijk gefactcheckt moeten worden door de PvdD, zeker. Maar ik vind niet dat je de partij erop mot aankijken, zeker niet meer dan degene die de informatie in eerste instantie deelt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:41

Kan pvdd dan niet verder denken?
Dat veel paarden niet verzekerd zijn bijvoorbeeld.
Of willen ze niet verder kijken want dit komt goed uit?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:42

Je bent toch al fout bezig als je dit getal bij verzekeraars na gaat kijken? Die hebben in principe al geen kijk op de daadwerkelijke aantallen mbt deelname aan wedstrijden en leeftijd.
Als je het dan doet op die manier, kijk dan in ieder geval naar welk % die betreffende verzekeraar heeft en deelneemt aan wedstrijden.
Dat geeft dan de scope weer in plaats van dat wordt aangenomen dat dat de waarheid is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:52

Hier werd het de fabel op bokt al uitgelegd.
Eerder ook al maar hier erg duidelijk.
En nog gaat zo'n partij dat in het programma zetten..
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:59

De afweging tussen risico en plezier voor beide heb ik ook heus gemaakt. natuurlijk vraag je je een keer (regelmatig eigenlijk) af of je het extra risico mag nemen.
Voor mijn paarden is de afweging inderdaad plezier hebben je je werk vs risico en die afweging doorstaan we altijd glansrijk. De afwisseling en uitdaging brengt ons zoveel dat ik oprecht blijere paarden heb mét eventing dan zonder. Ze worden stoerder, sterker, handiger, zelfstandiger. En het is een enorme boost voor je samenwerking omdat je echt veel en veel meer nog moet samenwerken dan in andere disciplines.

En inderdaad heb ik ook een paard die dit werk dus níet zag zitten en die kreeg ik dus ook echt niet aan de gang. Dat is een beduidend minder avontuurlijk type. En dat lukt dus ook echt gewoon niet :+ Al vind zelf hij het leuk om in vertrouwde omgeving wat cross hindernissen te springen als afwisseling.

Diezelfde afweging maakt mijn hoofd overigens ook regelmatig als ik de paarden weer eens lijp zie doen in de wei. Dat is ook meer risico. Maar dat is het ook meer dan waard. Maar de stunts die ze daar regelmatig uithalen bezorgen me nog steeds klamme handjes.

En hoe groot het risico is dan is wat je neemt? Tsja, daarom deelde ik de statistieken al eerder. Die n=1 dingen kun je niet zo veel mee. Behalve emotie oproepen. er zijn gewoon feiten bekend van aantallen vallen en fataliteiten. en ook hoe zich dat ontwikkeld (alvast een sneackpeak: dat is positief). daarnaast wordt er geanalyseerd welke factoren die daar mee samen hangen en als ze daar chocolade van kunnen maken worden er weer aanbevelingen en aanscherpingen gedaan.
Uiteindelijk heb ik in mijn omgeving meer paarden die de dood vonden door een ongeluk in de wei of op de poetsplek dan dat er overleden bij een cross gerelateerd ongeluk. Maar ook dat is n=1, individuele gevallen.

Wat betreft de discussie over de vaste hindernissen.
1. zijn die soms júist veiliger.
2. de ontwikkeling staat ook niet bepaald stil. We hebben al eeuwig breekbomen en tegenwoorden meer en meer mim clips.
Er wordt super streng gekeken naar grondbalken, aanleuning en de afwerking van de hindernissen. Dat staat geenszins stil.
3. is in de basis sport in NL om die reden al zo opgebouwd dat je eerst een springparcours voldoende moet afleggen wat 10 cm hoger staat dan de cross hindernissen die je voor je kiezen krijgt. Zodat ze weten dat techniek en vaardigheden voldoende zijn. Dus je springt eerst een parcours van 90 cm en dan ga je crossen op 80 cm. (enz)

breekboom: De breekboom bestaat uit een geperste kartonnen koker met daaromheen een waterdichte coating die in elke gewenste kleur kan worden geschilderd. De breekboom met een diameter van ca. 25 tot 40 centimeter wordt als bovenste boom in een eventinghindernis geplaatst. Deze boom is gemaakt om een beetje mee te veren als het paard de boom aanstoot en te breken als dat nodig is.

MIM clip: https://www.facebook.com/watch/?v=440663999442275
Een MIM-clip is een veiligheidssysteem waarbij de hindernis bij harde (horizontale) aanraking wijkt. Het achterste deel van de hindernis klap daarbij weg.

Overigens mag en moet je de vragen over veiligheid en verantwoordelijkheid ook altijd blijven stellen. daar is helemaal niks mis mee. Onze crossbouwers doen werkelijk niks anders dan deze afwegingen maken bij iedere hindernis die ze bouwen. Dat begint al bij het ontwerp en de locatie van de hindernis, het gebruik van materiaal en dat gaat maanden later door tot de paar uurtjes van te voren met aankleding en opvulling van de hindernis om paard en ruiter de ideale mix van uitdaging en veiligheid voor te zetten.

Dit soort simpele publieksacties zonder enige nuance kan ik daarentegen dan niet waarderen. Nog niet ene heel klein beetje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:01

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:31

miereneter schreef:
Loretta schreef:

https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... aardrijden.

Mij prikkelt dit juist. In plaats van direct 'desinformatie' te roepen, wil ik dan uitzoeken waar dat cijfer vandaan komt. Heb jij dat ooit onderzocht? Er staat gemiddeld, dus er worden paarden heel oud in de wedstrijdsport en er vallen paarden heel jong uit. Het getal is wel heel laag, dat geef ik toe. Ik ga ze eens mailen om te vragen wat hun bron is.

Overigens is topsport niet gezond, voor mens noch dier. Best fijn voor de dieren dat er een partij voor hen opkomt.

Dan zou ik wel heel goed vragen naar de bron. En er ook zeker naar vragen van welk jaar deze bron is. Want ook dat maakt een enorm verschil.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:40

Miereneter schreef:
Overigens is topsport niet gezond, voor mens noch dier. Best fijn voor de dieren dat er een partij voor hen opkomt.

Definieer topsport?
Want wat wij in de meeste olympische disciplines vragen van een paard is fysiek helemaal geen topsport zoals wij als mensen topsport kennen.
Een paard komt (bijna) nooit aan de max van zijn fysieke capaciteit.
Kijk alleen al naar het aantal uurtjes trainen wat nodig is om die prestatie te leveren. Hoeveel uur traint een humane topsporter? en hoeveel een paard?

Nog los van de metingen die we tegenwoordig doen die dat onderbouwen.

Dus waarop baseer je dan dat (wat wij topsport noemen) slecht is voor een paard?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 21-08-23 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:47

pol013 schreef:
Loretta schreef:

Definieer topsport?
Want wat wij in de meeste olympische disciplines vragen van een paard is fysiek helemaal geen topsport zoals wij als mensen topsport kennen.
Een paard komt (bijna) nooit aan de max van zijn fysieke capaciteit.
Kijk alleen al naar het aantal uurtjes trainen wat nodig is om die prestatie te leveren. Hoeveel uur traint een humane topsporter? en hoeveel een paard?

Nog los van de metingen die we tegenwoordig doen die dat onderbouwen.

Dus waarop baseer je dan dat (wat wij topsport noemen) slecht is voor een paard?

Dat heb ik niet geschreven!
Quote klopt niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:59

Daarbij lopen paarden pas op topsport nivo met 12 t/m 18 jaar (Internationaal)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:06

... ik was nooit dol op statistiek.
De colleges kwam ik door met onder andere dit grapje over het gemiddelde.
'De statisticus verdronk in een sloot van gemiddeld veertig centimeter diep.'

Natuurlijk worden KWPN'ers ouder dan 7 jaar.
Mijn bron meldde wel dat erg veel paarden 'sneuvelden' met drie of vier.
Wie dat somehow doorstond, had/heeft een stevige kans om de twintig te halen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:19

8nnemiek schreef:
ruitje schreef:

Als de partij dit getal van verzekeraars te horen krijgt dan zit de fout wat mij betreft niet bij de partij, maar bij de verzekeraars die verkeerde cijfers publiceren.
Al zou zo'n claim eigenlijk gefactcheckt moeten worden door de PvdD, zeker. Maar ik vind niet dat je de partij erop mot aankijken, zeker niet meer dan degene die de informatie in eerste instantie deelt.

Echt? Dit vind ik echt krom praten wat recht is....

De verzekeraar deelt het niet als argument tegen de paardensport. Die deelt het zonder enige doelen.

Het verbaasd mij eigenlijk ook wel een beetje van jou want je komt zelf heel vaak met boeiende feiten ( en we hebben vaak niet dezelfde mening maar ik waardeer de dingen die je deelt wel altijd, laat me anders nadenken over dingen) . Heb het idee dat wanneer bijvoorbeeld de BBB cijfers over de vleessector uit zijn verband zou trekken je het niet oke zou vinden zeg maar :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:20

8nnemiek schreef:
Ik ben nu wel heel benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de bokt paarden, dus ik heb een poll gemaakt: [PP] Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Ik trek het gemiddelde omlaag maar zal 'm invullen voor de eerlijkheid, hoop dat iedereen dat doet :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:26

ruitje schreef:
Echt? Dit vind ik echt krom praten wat recht is....

De verzekeraar deelt het niet als argument tegen de paardensport. Die deelt het zonder enige doelen.

Het verbaasd mij eigenlijk ook wel een beetje van jou want je komt zelf heel vaak met boeiende feiten ( en we hebben vaak niet dezelfde mening maar ik waardeer de dingen die je deelt wel altijd, laat me anders nadenken over dingen) . Heb het idee dat wanneer bijvoorbeeld de BBB cijfers over de vleessector uit zijn verband zou trekken je het niet oke zou vinden zeg maar :o

Het wordt vooral problematisch wanneer een partij of actiegroep te werk gaat op de manier, dit is ons verhaal.
Laten we nu op zoek gaan naar cijfers om dat verhaal kracht bij te zetten.
Op die manier worden de cijfers uit hun verband getrokken.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 21-08-23 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt