Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Robin_S schreef:Een paard in de trailer stoppen heeft een hoger risico op een blessure / ongeluk dan een paard in de stapmolen zetten. En toch worden trailers nog ontzettend vaak gebruikt.
De stapmolen is echt een efficiënt middel om conditie op te bouwen, je merkt het verschil. Ook bij paarden die heel de dag buiten lopen.
Maar ik vind het op zich wel een goede zaak om er bij stil te staan in hoeverre het eigenlijk nog bij deze tijd hoort.
Ayasha schreef:Het is een forum Sundda. Wil je enkel wetenschappelijke feiten is bokt misschien niet het juiste medium voor je. Op bokt mogen meningen gewoon.
Ayasha schreef:Ibbel schreef:Wat wil je anders met een 3-jarige doen?
Rijden? Te jong, volgens bokt, en al helemaal niet dagelijks.
Longeren? Al helemaal funest volgens bokt, al die korte rondjes draaien.
Aan de hand wandelen? Is ook niet altijd een feestje met een testosteronbom naast je. Met hengstenbit en -ketting dan maar? Sieluuugggh!
Gewoon lekker in de opfok laten tot 4 jaar? Kan vrijwel nergens, met 3 jaar kan je 'm ophalen.
Oftewel, als jij een talentvolle 3-jarige zonder verhoogd blessure-risico wilt opleiden, is een trainingsmolen echt niet de slechtste optie. De grotere molens kunnen paarden ook op een grote cirkel laten draven, op een grotere cirkel en een betere bodem dan de gemiddelde longeerplek van de gemiddelde recreatieruiter zodat de nadelen van longeren ook iig deels worden opgeheven.
Sterker, je hebt zelfs ovale trainingsmolens van buitenbakformaat. Onbelast trainen in alle gangen.
Dat kun je als amateur alleen bereiken door handpaard te rijden.
Deze hengst was nog niet aan het dekken begrijp ik. Ik. Knuppel in het hoenderenhok dan: Als ze voor ze gaan dekken al dusdanige "testosteron bommen" zijn dat er niet mee te wandelen is en alsnog ggk worden op karakter dan is het niet zo gek dat de werkbaarheid van de sportpaarden zo achteruit gaat.Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver.
Verder heb ik geen mening over een stapmolen. Ik zou mijn paarden er niet in willen maar ongelukken gebeuren of je ze nu in de molen of op weide zet. Ik wil wel even reageren op de mensen die zeggen dat ze hun paarden niet veel zien bewegen. Als je eens een tracker aan het halster hangt zal je op je mobiel zien hoeveel ze werkelijk bewegen op weide. Ik denk dat velen nog verrast zouden kunnen zijn.
pien_2010 schreef:Sterkte voor de eigenaren. Kunnen we misschien gewoon met de eigenaren meeleven en voor diegene die willen een topic starten over het gebruik van een stapmolen?
Heel verdrietig dat zo'n jong paard er niet meer is.
paars schreef:Wat sneu zo’n jong dier nog!
Ondingen vind ik het. Iedereen wil van de ponyritjes af op de kermis maar je ziet nog zoveel dieren dagelijks hun stompzinnige rondjes draaien in zo’n molen.
Sunnda schreef:Ayasha schreef:Het is een forum Sundda. Wil je enkel wetenschappelijke feiten is bokt misschien niet het juiste medium voor je. Op bokt mogen meningen gewoon.
Oh ja dat weet ik wel.![]()
Maar vertel dan ook gewoon je mening zonder direct mensen met een andere mening aan te moeten vallen: 'mensen met paarden ipv paardenmensen', 'mensen die zogenaamd van paarden houden', 'Tegenstanders afzeiken"
Allemaal van die flauwe steken onder water die niet nodig zijn om je mening te geven.
Ik zeg toch ook niet. 'Ik heb niets tegen de stapmolen, maar natuurlijk heb je van die knuffelende sneue paardenfluisteraars die het wel een probleem vinden. Zooo pennyachtig, nooit hun 12 jarige zelf ontgroeid'.
Actie-reactie. Jij doet het hier ook na een uitleg over hoe het niet nodig is om dergelijke flauwe steken te geven om je mening duidelijk te maken notabene. 
Elisa2 schreef:Zoiets zou je niet zeggen als je een beetje kennis van de fokkerij zou hebben bij deze hengst en zijn bloedvoering.
Dat staat er dus imo ook los van, zou het eerder in het management zoeken. Veel krachtvoer, weinig vrije beweging/ uitlaatklep. Maar ook dat is een aanname van mij.
Ik ga gewoon in op Ibbel haar reactie dat er met een hengst niet aangenaam te wandelen valt dat het dan IMO niet goed zit met het karakter. Dat is, mogelijk een aanname van Ibbel dat dat voor deze hengst het geval zou zijn dus ga haar de les lezen als je wil.
Ik reageer enkel op de mening van iemand.
Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver.
'Elisa2 schreef:Ik reageerde hier op:
'Deze hengst was nog niet aan het dekken begrijp ik. Ik. Knuppel in het hoenderenhok dan: Als ze voor ze gaan dekken al dusdanige "testosteron bommen" zijn dat er niet mee te wandelen is en alsnog ggk worden op karakter dan is het niet zo gek dat de werkbaarheid van de sportpaarden zo achteruit gaat.Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver.
'
Slaat toch op de fokkerij of niet?
Juist jonge hengsten kunnen nogal last hebben van testosteron op 3/4 jarige leeftijd. Heeft dekken niks mee te maken. Vaak worden ze juist later weer wat rustiger.
gelukkig hoef ik me niet te bewijzen aan jou.
agree to disagree dan.