Vinvino overleden na ongeluk in stapmolen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vinvino overleden na ongeluk in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:58

Een paard in de trailer stoppen heeft een hoger risico op een blessure / ongeluk dan een paard in de stapmolen zetten. En toch worden trailers nog ontzettend vaak gebruikt.

De stapmolen is echt een efficiënt middel om conditie op te bouwen, je merkt het verschil. Ook bij paarden die heel de dag buiten lopen.

Maar ik vind het op zich wel een goede zaak om er bij stil te staan in hoeverre het eigenlijk nog bij deze tijd hoort.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:15

Alles valt en staat met management. Ik zou mijn paard ook niet in de gemiddelde stapmolen zetten, maar het hangt echt af van hoe het er allemaal bij staat. Ik heb op een stal gewerkt met zo'n ding, vreselijk onveilig was die. Bestrating was ontzettend ongelijk en daardoor gevaarlijk, de zijkanten bestonden uit een paar halfrotte balken en een hele hoop brandnetels, en het gevaarte piepte en kraakte aan alle kanten. Heb daar twee keer een heftige situatie in meegemaakt, beide met goede afloop maar het was echt niet oké. Mensen gooiden bijna letterlijk hun paarden erin en gingen dan mesten of kletsen in de kantine. Dat vind ik echt nalatigheid ten top (van zowel de eigenaren als de stal zelf qua onderhoud). Maar als je een echt luxe zou hebben zou ik er de waarde wellicht van inzien, mits men weet hoe het te gebruiken en daar gaat het vaak mis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:34

Robin_S schreef:
Een paard in de trailer stoppen heeft een hoger risico op een blessure / ongeluk dan een paard in de stapmolen zetten. En toch worden trailers nog ontzettend vaak gebruikt.

De stapmolen is echt een efficiënt middel om conditie op te bouwen, je merkt het verschil. Ook bij paarden die heel de dag buiten lopen.

Maar ik vind het op zich wel een goede zaak om er bij stil te staan in hoeverre het eigenlijk nog bij deze tijd hoort.

Trailer vind ik ook eng. Ik heb er wel eens een door het deurtje aan de voorkant naar buiten zien komen. Het is voor mij hetzelfde idee, paard in paniek in een kleine ruimte waar je zelf dan niet makkelijk (en veilig) bij kan komen.

Een slecht onderhouden molen of trailer is natuurlijk nog meer risico.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:47

In een trailer kan ook veel misgaan idd maar die busjes zijn wel heel prijzig. En als je ziet wat voor pracht er op locatie bestaat is het het risico best wel waard in mijn ogen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:54

Sterkte voor de eigenaren. Kunnen we misschien gewoon met de eigenaren meeleven en voor diegene die willen een topic starten over het gebruik van een stapmolen?
Heel verdrietig dat zo'n jong paard er niet meer is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:00

Ayasha schreef:
Het is een forum Sundda. Wil je enkel wetenschappelijke feiten is bokt misschien niet het juiste medium voor je. Op bokt mogen meningen gewoon. :+

Oh ja dat weet ik wel. ;)
Maar vertel dan ook gewoon je mening zonder direct mensen met een andere mening aan te moeten vallen: 'mensen met paarden ipv paardenmensen', 'mensen die zogenaamd van paarden houden', 'Tegenstanders afzeiken"
Allemaal van die flauwe steken onder water die niet nodig zijn om je mening te geven.

Ik zeg toch ook niet. 'Ik heb niets tegen de stapmolen, maar natuurlijk heb je van die knuffelende sneue paardenfluisteraars die het wel een probleem vinden. Zooo pennyachtig, nooit hun 12 jarige zelf ontgroeid'. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:14

Ayasha schreef:
Ibbel schreef:
Wat wil je anders met een 3-jarige doen?
Rijden? Te jong, volgens bokt, en al helemaal niet dagelijks.
Longeren? Al helemaal funest volgens bokt, al die korte rondjes draaien.

Aan de hand wandelen? Is ook niet altijd een feestje met een testosteronbom naast je. Met hengstenbit en -ketting dan maar? Sieluuugggh!
Gewoon lekker in de opfok laten tot 4 jaar? Kan vrijwel nergens, met 3 jaar kan je 'm ophalen.

Oftewel, als jij een talentvolle 3-jarige zonder verhoogd blessure-risico wilt opleiden, is een trainingsmolen echt niet de slechtste optie. De grotere molens kunnen paarden ook op een grote cirkel laten draven, op een grotere cirkel en een betere bodem dan de gemiddelde longeerplek van de gemiddelde recreatieruiter zodat de nadelen van longeren ook iig deels worden opgeheven.

Sterker, je hebt zelfs ovale trainingsmolens van buitenbakformaat. Onbelast trainen in alle gangen.
Dat kun je als amateur alleen bereiken door handpaard te rijden.

Deze hengst was nog niet aan het dekken begrijp ik. Ik. Knuppel in het hoenderenhok dan: Als ze voor ze gaan dekken al dusdanige "testosteron bommen" zijn dat er niet mee te wandelen is en alsnog ggk worden op karakter dan is het niet zo gek dat de werkbaarheid van de sportpaarden zo achteruit gaat. :+ Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver. :+

Verder heb ik geen mening over een stapmolen. Ik zou mijn paarden er niet in willen maar ongelukken gebeuren of je ze nu in de molen of op weide zet. Ik wil wel even reageren op de mensen die zeggen dat ze hun paarden niet veel zien bewegen. Als je eens een tracker aan het halster hangt zal je op je mobiel zien hoeveel ze werkelijk bewegen op weide. Ik denk dat velen nog verrast zouden kunnen zijn.

Zoiets zou je niet zeggen als je een beetje kennis van de fokkerij zou hebben bij deze hengst en zijn bloedvoering.

Dat staat er dus imo ook los van, zou het eerder in het management zoeken. Veel krachtvoer, weinig vrije beweging/ uitlaatklep. Maar ook dat is een aanname van mij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:18

Ook zonder krachtvoer en met veel uitlaatklep kan je nog van die hevige momenten of paniekmomenten hebben, was het maar zo eenvoudig. Maar ‘t helpt idd wel :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:20

Ja natuurlijk, het is ook maar een aanname voor als je iets de schuld wilt geven. Dat dit mij dan waarschijnlijker lijkt.

Feit is dat wij nooit zullen weten wat er precies gebeurd is. Paard kan ook dom uitgegleden zijn.. helaas zijn ze erg kwetsbaar.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:30

pien_2010 schreef:
Sterkte voor de eigenaren. Kunnen we misschien gewoon met de eigenaren meeleven en voor diegene die willen een topic starten over het gebruik van een stapmolen?
Heel verdrietig dat zo'n jong paard er niet meer is.

_/-\o_
Precies dit. Wat vreselijk naar voor de mensen die van dit paard hielden en ook heel jammer van dit prachtige dier.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:40

Ik zou willen dat ik de luxe had van het hebben van een stapmolen thuis. Heb er minimaal 2 staan die daar veel aan zouden hebben ondanks hele dagen buiten staan.

Veel sterkte voor de eigenaren, verschrikkelijk ongeluk. :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:40

paars schreef:
Wat sneu zo’n jong dier nog!
Ondingen vind ik het. Iedereen wil van de ponyritjes af op de kermis maar je ziet nog zoveel dieren dagelijks hun stompzinnige rondjes draaien in zo’n molen.

Je zou dat niet zeggen als je mijn 3-jarige zou zien. Die vindt de stapmolen serieus zo leuk dat hij niet kan wachten tot de deur opengaat en hij erin kan. Zo grappig.

Maar wat een vreselijke pech dit. Veel sterkte voor de eigenaren.
Ik wil niet zeggen dat alle trainingsmolens veilig zijn; ik wil mijn paarden bv niet in een stapmolen op klinkers en onoverdekt. Met een overdekte ruime trainingsmolen met windgaas en een zandbodem beperk je al veel risico's. Maar ik denk ook dat er meer ongelukken op de wei gebeuren als in de molen als ik bokt zo doorlees.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:40

Sunnda schreef:
Ayasha schreef:
Het is een forum Sundda. Wil je enkel wetenschappelijke feiten is bokt misschien niet het juiste medium voor je. Op bokt mogen meningen gewoon. :+

Oh ja dat weet ik wel. ;)
Maar vertel dan ook gewoon je mening zonder direct mensen met een andere mening aan te moeten vallen: 'mensen met paarden ipv paardenmensen', 'mensen die zogenaamd van paarden houden', 'Tegenstanders afzeiken"
Allemaal van die flauwe steken onder water die niet nodig zijn om je mening te geven.

Ik zeg toch ook niet. 'Ik heb niets tegen de stapmolen, maar natuurlijk heb je van die knuffelende sneue paardenfluisteraars die het wel een probleem vinden. Zooo pennyachtig, nooit hun 12 jarige zelf ontgroeid'. :+

En de kenners die "dom" doorstrepen als ze het hebben over mensen die niet enthousiast zijn over een stapmolen (en nee ik val daar niet onder, het zal me een zorg zijn of je hem in de stapmolen zet of niet, paarden zijn natuurtalenten in zichzelf stuk maken. Dat is gewoon zo.) vallen daar ook gewoon onder veronderstel ik?
Het komt van twee kanten hoor. :) Actie-reactie. Jij doet het hier ook na een uitleg over hoe het niet nodig is om dergelijke flauwe steken te geven om je mening duidelijk te maken notabene. :=

Elisa2 schreef:
Zoiets zou je niet zeggen als je een beetje kennis van de fokkerij zou hebben bij deze hengst en zijn bloedvoering.

Dat staat er dus imo ook los van, zou het eerder in het management zoeken. Veel krachtvoer, weinig vrije beweging/ uitlaatklep. Maar ook dat is een aanname van mij.

Waar gaat dat nou weer over? :? Ik ga gewoon in op Ibbel haar reactie dat er met een hengst niet aangenaam te wandelen valt dat het dan IMO niet goed zit met het karakter. Dat is, mogelijk een aanname van Ibbel dat dat voor deze hengst het geval zou zijn dus ga haar de les lezen als je wil. :) Ik reageer enkel op de mening van iemand.

Edit: twee berichten samen gevoegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:38

Ik reageerde hier op:

'Deze hengst was nog niet aan het dekken begrijp ik. Ik. Knuppel in het hoenderenhok dan: Als ze voor ze gaan dekken al dusdanige "testosteron bommen" zijn dat er niet mee te wandelen is en alsnog ggk worden op karakter dan is het niet zo gek dat de werkbaarheid van de sportpaarden zo achteruit gaat. :+ Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver. :+'

Slaat toch op de fokkerij of niet?
Juist jonge hengsten kunnen nogal last hebben van testosteron op 3/4 jarige leeftijd. Heeft dekken niks mee te maken. Vaak worden ze juist later weer wat rustiger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:45

Elisa2 schreef:
Ik reageerde hier op:

'Deze hengst was nog niet aan het dekken begrijp ik. Ik. Knuppel in het hoenderenhok dan: Als ze voor ze gaan dekken al dusdanige "testosteron bommen" zijn dat er niet mee te wandelen is en alsnog ggk worden op karakter dan is het niet zo gek dat de werkbaarheid van de sportpaarden zo achteruit gaat. :+ Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver. :+'

Slaat toch op de fokkerij of niet?
Juist jonge hengsten kunnen nogal last hebben van testosteron op 3/4 jarige leeftijd. Heeft dekken niks mee te maken. Vaak worden ze juist later weer wat rustiger.

Oké. Dan sloeg het op de fokkerij idd. Daarom niet perse op deze hengst gezien we niet weten of ie wel of niet mee kon gaan wandelen.
Dikke prima als dat jou die conclusie doet trekken dan. :) gelukkig hoef ik me niet te bewijzen aan jou. :) agree to disagree dan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:06

Ik denk dat paarden er gewoon erg goed in zijn gekke ongelukken te krijgen :+

In dit geval een jonge hengst. Klote voor de eigenaren en de grooms die ermee werkten :(:)

Ik heb niets tegen stapmolens op zich. Ze kunnen echt een prima tool in de training zijn imo. Een en ander ligt wel aan hoe hij is gebouwd uiteraard. Op een stal hier in de buurt is een hele mooie (en super groot) en die is echt heel safe.
Ik vind het jammer dat wij er geen hebben, ik zie er de voordelen zeker van. Juist voor temperamentvolle paarden vind ik het een hele fijne tool. Die ovale (waar iemand het over had) lijkt me ideaal.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:38

Ik ben blij met de stapmolen. Een ongeluk kan altijd gebeuren, ook aan de hand en in de weide.
Mijn ir/artrose paard heeft dit nodig, kan niet gereden en wandelen aan de hand is levensgevaarlijk. Paard is angstig en explosief.