Elf paarden overleden bij drijfjacht in Nevada

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:18

Lindsey_99 schreef:
ik kijk maar niet, dan slaap ik weer een week niet. :( Arme paarden...

Maar hier zijn ze niet heel veel beter... RWS heeft destijds een Konik hengst zijn kudde afgenomen en hem maandenlang in een stal laten verkommeren en daarna doodgeschoten. Vraag Margriet Markerink maar eens...

mee eens, ook in Nederland wordt er gesold met dieren... Oostvaardersplassen als voorbeeld. Zogenaamde natuurbeheerders zijn echt geen lieverdjes

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:20

ruitje schreef:
Ik vind mijzelf vrij hard, maar dit filmpje is echt te erg.

Je mag toch geen dierenmishandeling plaatsen op Bokt? Wat is dit dan hee....

Nou inderdaad! En ik ben ook echt geen softie..
Heb het stuk met de helikopter niet eens gehaald met kijken.. wanneer je zicht krijgt op het been, draait je maag spontaan om ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:24

juval schreef:
Lindsey_99 schreef:
ik kijk maar niet, dan slaap ik weer een week niet. :( Arme paarden...

Maar hier zijn ze niet heel veel beter... RWS heeft destijds een Konik hengst zijn kudde afgenomen en hem maandenlang in een stal laten verkommeren en daarna doodgeschoten. Vraag Margriet Markerink maar eens...

mee eens, ook in Nederland wordt er gesold met dieren... Oostvaardersplassen als voorbeeld. Zogenaamde natuurbeheerders zijn echt geen lieverdjes

Precies.
Er zijn tijden geweest dat minimaal 25% een hongerdood stierf...echt een gruwelijke dood.

Maar rws, ik ken die afkorting als Rijks Waterstaat, maar dat lijkt hier niet te kloppen of wel?

Leo

Re: Elf paarden overleden bij drijfjacht in Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:33

Nee volgens mij wordt Staatsbosbeheer bedoeld, ipv RWS.

Geld leveren de paarden zelf niet op nee, maar het land laten begrazen door vee wel. De paarden goed beheren kost geld (geboortebeperking) dus dan maar zo. Misselijkmakend.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:00

Ik werd al ziek van het lezen van het bericht, ik waag me niet eens aan het filmpje.
In wat voor een zieke wereld leven we dat dit nog steeds gedaan wordt.
Tijd geleden stond er op FB een filmpje van een jacht op..? Weet niet meer, maar ook vanuit helicopter. Mijn man heeft het gemeld bij FB, maar die vonden het niet nodig om het weg te halen %)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:13

Voor de mensen die zich afvragen wat er met mustangs gebeurd, heb ik een linkje naar een playlist op youtube.
Dit is van Elisa Wallace, een eventing ruiter in amerika die ook mustangs herschoolt.
In 2019 heeft ze 2 mustangs meegenomen en het hele proces vastgelegd.
Ze heeft veel meer op haar youtube staan, maar de 2 uit 2019 heeft ze in mijn optiek het meeste van vastgelegd. Ze werkt op een hele vriendelijke manier, dus je hoeft geen angst te hebben deze link aan te klikken, dit is gewoon veilig
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... jLtUiRjO0w

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:20

fleurtjeuh schreef:
Voor de mensen die zich afvragen wat er met mustangs gebeurd, heb ik een linkje naar een playlist op youtube.
Dit is van Elisa Wallace, een eventing ruiter in amerika die ook mustangs herschoolt.
Ze heeft veel meer op haar youtube staan, maar de 2 uit 2019 heeft ze in mijn optiek het meeste van vastgelegd. Ze werkt op een hele vriendelijke manier, dus je hoeft geen angst te hebben deze link aan te klikken, dit is gewoon veilig

Dit soort initiatieven zijn heel mooi en goed, maar helaas is de realiteit voor veel gevangen mustangs heel anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:30

De truc is niet het castreren van de hengsten, maar juist het beperken van het aantal merries. Je hoeft maar 1 hengst te missen om vrijwel al het werk teniet te doen, terwijl iedere 10 merries die je wegvangt 9 veulens minder betekent.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:43

Leo schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dit soort initiatieven zijn heel mooi en goed, maar helaas is de realiteit voor veel gevangen mustangs heel anders.

Ja dat klopt :(
Maar ik wilde ook een beetje een tegengeluid geven voor de mensen die zeggen dat dit soort initiatieven alleen worden gedaan door opgefokte cowboys die interessant willen doen.
Ik weet niet of ze het in deze serie met Wyatt en Eton liet zien, maar soms laat ze ook stukjes zien van de plekken waar ze worden opgehaald.
T doet me altijd denken aan de typische cattle stations, maar dan met 15 a 20 paarden in een stuk zo groot als een normale rijbak.
Ik vind het er altijd erg triest en troosteloos uit zien :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:02

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Nee de paarden worden niet voor veel geld verkocht, niemand wil ze hebben..ze slijten hun dagen vaak bij mustang opvang centrums en als ze geluk hebben worden ze geadopteerd. Nouja dat is dus ook geen geluk als het door de verkeerde gebeurd en ze alsnog bij de slacht belanden.

https://www.animalstoday.nl/geadopteerd ... ar-slacht/

Probleem is hier ook wederom het beleid! Ze zouden aan geboortebeperking moeten doen om de kuddes beheersbaar te houden. Maar ja, dan komen er weer praktische en ethische kwesties om de hoek kijken want dan moeten de dieren ook gevangen worden. En zo met helikopter gaat dus gruwelijk mis..daarnaast is het castreren van wilde hengsten ook niet zonder gevaar voor eigen leven.

In principe is het leven van deze mustangs voor de meeste mensen geen donder waard en zo worden ze dan ook behandeld. :-(
Grappig, in Afrika kunnen ze van alles op een veilige manier verdoven, zelfs voorzien van medische hulp, inclusief leeuwen en olifanten, en een paar paarden in Amerika zou dan levensgevaarlijk zijn? Het is pure onwil en wat Popstra zegt: mannen met compensatiedrang die hun wildwest fantasieën botvieren op deze paarden.

Ze hoeven er niet achteraan met de heli, ze kunnen ook met de heli tot een paar 100m van de kudde komen, te voet verder gaan, een arts meenemen die de hengsten dart met een geweer, castreren, ontsmetten, klaar. Maar daarvoor moet je hersenen hebben en laat dat nou net een probleem zijn voor het gros van de Amerikanen.

Kimddddd schreef:
Zo sneu om die hengst zo te zien strompelen....erg verdrietig en volgens mij ook onnodig en waarom als ze toch in een afgelegen gebied wonen...moeten ze weg?
Geen mustangs = meer ruimte voor vee om het ecosysteem kapot te kunnen maken.

Daarom zeg ik dat het probleem het beleid is. ;-)

Feit is dat men gewoon geen zak om deze paarden en hun welzijn geeft helaas. :(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:18

Ailill schreef:
Avalanche schreef:

Deze organisatie geeft geen donder om de natuur, dit gaat gewoon om geld. De paarden die gevangen worden, worden voor een hoop geld verkocht en de rest mag kreperen.
Gefeliciteerd.

Een hoop geld valt wel mee hoor, ik verbaas me regelmatig over de lage prijzen.

Walgelijke beelden.

Ja, dat had ik fout.
Dan zal wreedheid het punt zijn...... is wel vaker zo.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:08

Ik hoef het filmpje niet te zien,, ik heb genoeg aan de verslaggeving alleen al....verschrikkelijk. Laatst heeft er ook al een merrie haar nek gebroken toen ze tegen een hek knalde, haar veulen bleef alleen achter. Echt walgelijke praktijken zijn daar op grote schaal gaande, ook als de dieren eenmaal gevangen zijn. Verschrikkelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:28

En dat in het land waar geen paarden mogen worden geslacht want dat is oh zo zielig.

:r

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:46

Koper schreef:
En dat in het land waar geen paarden mogen worden geslacht want dat is oh zo zielig.

:r

Yes! En ze mogen ook de grens over geslacht worden.

Walgelijk staaltje hipocritie, en wat verschrikkelijk voor die dieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:56

Ja, want ze eerst urenlang vervoeren en daarna pas slachten is veel diervriendelijker :j

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:59

Koper schreef:
Ja, want ze eerst urenlang vervoeren en daarna pas slachten is veel diervriendelijker :j

Urenlang vervoeren tegenover urenlang met een gebroken been en dus veel pijn opgejaagd worden en uiteindelijk een kogel door je hoofd krijgen en hopen dat die meteen raak is..
Dat vervoeren is ook niet heilig dat klopt..beter meteen vanuit de heli een kogel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:03

Ik had het niet specifiek over de hengst met het gebroken been maar over het lot van slachtpaarden uit de VS. Als illustratie voor de niet altijd even paardvriendelijke praktijken daar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:00

Mee eens.

Dat slachtverbod is belachelijk en werkt verachtelijke praktijken in de hand.

Ik snap echt niet waarom populatie beheer zo moeilijk is voor zoveel natuurpark beheerders zowel in NL als in de USA. Als er gewoon niet teveel bij komt dan zou er niets aan de hand zijn en hoeven de dieren ook geen onnodige gruwelijke dood te sterven.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:26

Alleen het bericht is al misselijkmakend. Waarom in hemelsnaam op deze manier??!! %) _-:( %) _-:(

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:39

Koper schreef:
Ik had het niet specifiek over de hengst met het gebroken been maar over het lot van slachtpaarden uit de VS. Als illustratie voor de niet altijd even paardvriendelijke praktijken daar.

Ik had je bericht idd verkeerd begrepen.

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 03:29

Er zijn ook manieren om de Mustangs te helpen vanuit Europa.
Insider informatie over hoe en waarom de BLM zich bezig houd met de Mustangs.
Als je echt geinteresseerd bent in het lot van de Mustangs en hoe je hun kunt helpen, zou je de volgende Europese Website eens kunnen bekijken.
http://www.mustangwill.com