Marjan en Ton verloren dochter Krissy: ‘We zijn er heel open over’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:10

manic schreef:
Over safestyle zag ik van de week ook iets op TikTok met een filmpje van een kind dat de halve van doorgesleept werd ondanks Safestyle. Moeder had contact opgenomen met hun en werd ronduit onbeschoft behandeld.

https://vm.tiktok.com/ZGJq78mxc/

Ik wil zelf uiteindelijk graag de Ophena beugels maar doet KNHS weer moeilijk over.

Zij had de voet voor de val ook al gevaarlijk diep in de beugels moet ik zeggen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:29

Die heb ik ook een keer zien gebeuren ( met goede afloop). Verschrikkelijk om te zien ook.

Blijf er maar op hameren bij een stal in de buurt, maar die zien het probleem niet. Kinderen rijden daar in gymschoenen zonder hak -O-

Er kan altijd wat gebeuren, maar heb voor mijn kinderen ook de acavallo junior beugels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:50

DuoPenotti schreef:
_Lorette_ schreef:
Wat een verschrikkelijk ongeluk. Ik wil me helemaal niet voorstellen hoe het is om je kind te verliezen. Diep respect voor ouders die zich daar doorheen weten te slaan.

Overigens ben ik maar eens in mijn leven vast blijven zitten in een stijgbeugel na een val, terwijl het paard op de loop ging. Dat was met veiligheidsbeugels, opengeklapt en wel, en natuurlijk de veiligheidshaken bij de beugelriemophanging. Het is zelfs met veiligheidsspullen niet met zekerheid te zeggen dat je een dergelijk ongeval kunt voorkomen. Ik durf na mijn voorval niet meer met veiligheidsbeugels te rijden.

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe je dan bleef hangen?
Misschien ook informatie in welke je dan beter niet of wel aan kunt schaffen?

Ik zie er tegenwoordig met best een groot randje aan de zijkant onderaan, dan denk ik ook wel eens, blijf je daar dan niet achter hangen? Maar dat is ook enkel maar een gevoel.

En ja alles met paarden is gewoon een risico en niets valt 100% uit te sluiten. Helaas.

Het kan gebeuren dat je voet aan de andere kant van waar je eraf valt niet uit de beugel komt. Dan kan de beugel over het zadel slaan en kun je vast komen te zitten tussen de beugel en het zadel.
Wij rijden altijd met de bow balance beugels van Sprenger met van die flexibele schakels aan de zijkant. Die beweegt dus mee met je voet. Je hebt van Sprenger intussen ook de Flexite met ook van die schakels en een gebogen bovenstuk dat aan de buitenkant nog meer ruimte geeft zodat je voet er nog makkelijker uit kan.

Desi_2409

Re: Marjan en Ton verloren dochter Krissy: ‘We zijn er heel open over’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:57

Ik had eerder ook beugels van Sprenger, het enige minpunt vind ik de rubber blokjes. Deze zitten snel vol met zand en dan is er geen grip meer. Had gekeken voor losse blokjes met pinnen erop, maar die passen weer niet in deze beugels.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:02

Maar die openklap beugels zouden het als je aan de andere kant valt toch ook moeten doen?

Van zand in de sprengers geen last.
Maar elke beugel, welk merk ook, borstel ik het zooltje even na. Na het rijden.

Ik heb dus aan 1 zadel open klap beugels en de andere de sprenger.
Maar twijfel wat over de sprenger.

Wetende dat niets 100% werkt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 22:05

Goed dat door de openheid van deze mensen het gesprek over veiligheid op gang komt.

Ik ben bang dat mijn dochter ook wil beginnen met paardrijden en ik vind het dus erg interessant om te weten wat de meest veilige optie is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:23

DiantaM schreef:
Goed dat door de openheid van deze mensen het gesprek over veiligheid op gang komt.

Ik ben bang dat mijn dochter ook wil beginnen met paardrijden en ik vind het dus erg interessant om te weten wat de meest veilige optie is.

Voor beginners denk ik dat beugels met korfjes het veiligste zijn. Omdat je op een manege niet in de hand hebt wat voor beugels er aan het zadel hangen is een toe-clip handig. Die kun je zelf aan de steigbeugels bevestigen. Het voorkomt dat ze met de voeten te ver door de beugels kunnen glijden. Zorg dat je kind ook een goede schoen met chap of laarsje aan heeft. Of een goede rubberen laars. Belangrijk dat er een goede hak aan zit.
https://www.bol.com/nl/nl/p/harry-s-hor ... oductImage
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-07-23 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:26

DuoPenotti schreef:
Maar die openklap beugels zouden het als je aan de andere kant valt toch ook moeten doen?

Niet als de beugel met de openklapkant naar het zadel komt te zitten. De beugel hangt dan een soort van gefixeerd. En de zijwaartse beweging waardoor het ding open zou moeten klappen is dan de andere kant op.
De sprenger beugels zijn aan beide kanten flexibel waardoor de kans groter is dat je los komt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:49

DiantaM schreef:

Ik denk dat die van mij wel 1 van de veiligste opties zijn.. je kunt er niet met je voet doorheen, en door de gebogen vorm van de zijkanten kun je op alle andere mogelijke manier ook niet snel vast blijven zitten

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:55

Welke stijgbeugels zijn dat Dorine92?

Ik ben voor mijn dochter ook op zoek naar de veiligste oplossing.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:36

Robin_S schreef:
Welke stijgbeugels zijn dat Dorine92?

Ik ben voor mijn dochter ook op zoek naar de veiligste oplossing.

Ik heb deze https://ps-pferdeartikel.de/collections ... nce-1-paar
Zijn ook nog 90 graden gedraaid tov normale stijgbeugels zodat ze automatisch al recht hangen
Ze hebben meerdere soorten veiligheidsbeugels op de site staan maar ik vind deze echt wel de beste optie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:55

Echt een afschuwelijk ongeluk, wat verschrikkelijk voor die mensen om zo hun kind te verliezen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo zie je maar weer.

Ik dacht altijd dat de veiligheid beugels met elastiek het veiligst waren. Maar goed, de tijd staat natuurlijk niet stil wbt nieuwe ontwikkelingen.