Koetsier in Salzburg slaat paard meerdere keren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Koetsier in Salzburg slaat paard meerdere keren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:42

Ik vind het trekken aan het bit er wel wat pijnlijker uit zien dat die 'mep', paarden zijn naar elkaar ook lang niet altijd even lief natuurlijk.
Maar wat me hier vooral opvalt is dat het paard al behoorlijk kopschuw is. Die man hoeft maar een beweging te maken en het paard gooit het hoofd omhoog. Met een duidelijke correctie zo nu en dan is niks mis, maar ik krijg van het filmpje het idee dat het niet de eerste keer is dat die man naar het paard zijn hoofd uithaalt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:09

wat we ze zien krijgen is een geknipt filmpje, waarop alleen de waarschuwingen/ tikken van de koetsier te zien zijn.
Zo kan ik ook stemming maken......

Graag zou ik het hele filmpje willen zien, zonder geknipte stukken.
Dan pas, kun je zien of die man zomaar een tik uitdeelt of dat er meer aan de hand was.

Daarnaast denk je bij het zien van de titel en het lezen van de tekst, dat het paard afgeranseld word. Maar dat vind ik zelf wel meevallen.

Als mijn paard bijt, of hard wil schuren, krijgt ze ook een oplawaai.

En als ik ze voor hun hoofd wapper met mijn hand, dan gaan ze ook achteruit. Niet omdat ze kopschuw zijn, maar omdat ze iets deden waarvan ze weten dat het niet mag.
En dan is wapperen genoeg om ze te waarschuwen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:44

Mwa mijn paarden trokken nooit hun hoofd weg als ik voor ze ging wapperen met mijn handen. Omdat ze dat niet verbonden aan pijn krijgen of een correctie. :n als je dier al zijn of haar hoofd wegtrekt als je met je handen dichterbij komt betekend dat dat ze dat zien als een onaangename handeling. Dan ben je ergens eerder al veel te hardhandig geweest letterlijk -O-

Ja het filmpje is geknipt maar het dier vertoond duidelijk tekenen van kopschuwheid. Het geruk aan het bit is erg onaangenaam. En zijn collega menner staat er bij en draait zich weg alsof deze het ook een normale zaak vindt.

Voor mij is dit in heel wat jaren met paarden omgaan nooit normaal geweest :n zo ga je gewoon niet met je dier om. :(:)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:09

karuna schreef:
Mwa mijn paarden trokken nooit hun hoofd weg als ik voor ze ging wapperen met mijn handen. Omdat ze dat niet verbonden aan pijn krijgen of een correctie. :n als je dier al zijn of haar hoofd wegtrekt als je met je handen dichterbij komt betekend dat dat ze dat zien als een onaangename handeling. Dan ben je ergens eerder al veel te hardhandig geweest letterlijk -O-

Ligt er maar net aan hoe sensibel je paard is. Mijn huidige paard moest behoorlijk wennen aan mijn onverwachte bewegingen. Ik verlies regelmatig mijn balans en dan komen onbewust mijn handen / armen omhoog. Duurde een hele tijd voordat daar niet iedere keer weer een schrik reactie op kwam. Nu is ze er iets meer aan gewend, maar op een onstuimige dag of als ze zelf fris is, reageert ze toch en nee ze krijgt geen tikken. Bestraffen met stem is voldoende om haar onmiddellijk te laten ophouden met waar ze mee bezig is. En daarna krijgt ze ook altijd een goedzo of braaf te horen, met een aai.

Ik ben het verder eens met Elisa2

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:17

Ja mee eens, ligt wel aan de mate van sensibel zijn ook.

Het is lastig oordelen zonder het dier te kennen, sommige paarden zijn kopschuw omdat er lomp mee om wordt gegaan/ is gegaan in het verleden. Andere zijn gewoon wat schrikachtiger van zichzelf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:29

Geen idee wat de aanleiding is van die correcties maar aan de hand van de titel had ik het echt hardhandiger verwacht. Ik betwijfel zelfs of hij het paard werkelijk een tik geeft of enkel waarschuwend zijn hand/vinger op houd. Dat aan het bit trekken snap ik ook niet of het moet zijn dat het paard/pony (denk dat het haflingers zijn) steeds in de leidsels van het andere paard wilt bijten. Beeldkwaliteit is erg slecht dus ook niet duidelijk te zien of hij het paard echt raakt. Misschien is het onnodig maar schokkend nee.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:57

Nou, normaal kan ik wapperen wat ik wil en reageert hij niet. Ik kan letterlijk met de zweep lopen zwaaien zonder reactie re krijgen. Maar als hij net geprobeerd heeft te bijten hoef ik mijn vinger maar te bewegen want dan weet hij heel goed dat hij fout zat. En dat moet ook, anders wordt het gevaarlijk. Wat denk je dat er in de natuur gebeurt (of gewoon in het land) als een paard vervelend gedrag vertoont? Dat een ander paard dan zegt "ach lieverd, doe dat nou niet"?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:59

De man corrigeert echter wel 7 keer in de eerste 30 seconden van het filmpje. Stel dan nog dat het knip en plakwerk is van een halfuur. Dan krijgt het paard dus om de ongeveer 4 minuten een correctie richting het hoofd. Dat vind ik al best veel voor een paard dat op dat moment niet getraind en niet verzorgd wordt, maar gewoon letterlijk stilstaat.
Als mijn paard zo braaf zou kunnen blijven staan, zou ik het de hemel inprijzen. :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:04

Ik vind dit alles behalve voorpagina nieuws waardig. Natuulijk is het onnodig en onaardig wat de man doet, echter missen we de aanleiding dus erover oordelen wordt toch lastig zo.