Politie Noordoost Fryslan staat 's nachts oog in oog met een schimmel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:53

Adelaide71 schreef:
Dat zijn verschillende landen Ibbel, volgens mij is Friesland nog steeds een provincie van NL. Van mij hoeft dat niet overigens, maar ze horen er nog steeds bij. :+ Al zien ze dat zelf vaak niet zo.

Ik wil jou zo graag terug gooien in de tijd naar rond 500 na Christus. :')
Toen was Friesland groter dan Nederland. Sterker nog Nederland bestond nog niet eens, waren allemaal verdeelde stukjes. Dus wij dragen zoveel meer geschiedenis qua volk.

Ja de partij FNP wil een gracht om Friesland heen en grote hekken enzo. Daarom dat ik grapte dat ik daar dan maar eens op moest stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:54

Jorex schreef:
Adelaide71 schreef:
Dat zijn verschillende landen Ibbel, volgens mij is Friesland nog steeds een provincie van NL. Van mij hoeft dat niet overigens, maar ze horen er nog steeds bij. :+ Al zien ze dat zelf vaak niet zo.

Ik wil jou zo graag terug gooien in de tijd naar rond 500 na Christus. :')
Toen was Friesland groter dan Nederland. Sterker nog Nederland bestond nog niet eens, waren allemaal verdeelde stukjes. Dus wij dragen zoveel meer geschiedenis qua volk.

Ja de partij FNP wil een gracht om Friesland heen en grote hekken enzo. Daarom dat ik grapte dat ik daar dan maar eens op moest stemmen.

En daar zit het 'probleem' denk ik: Friesland doet er niet meer zo toe als toen... tja.

Dames ik moet gaan!

Het was gezellig!

:*

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:54

En nu maar gauw een slotje op dit topic en geen nieuws uit Friesland weer plaatsen :))

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:59

Vreemd soort "humor". :+ iemand die de feiten kent en benoemt is dus een Frieslandliefhebber. Ik noem dat iemand met een gezonde dosis algemene ontwikkeling, maar goed. :))

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:10

Ik dacht altijd dat dat als grapje werd gezegd, 'Fries is dialect'. Maar blijkbaar weten mensen dus echt niet dat het een taal is. Wel jammer, hoort toch wel een beetje bij de algemene kennis van je eigen land...

Kaitlyn schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hilarisch bericht! :D

Nederland kent 4 talen: Nederlands, Fries, Limburgs en het Nedersaksisch.

Mijn god. :')
Nouja ik spreek Nederlands, dialect en andere talen die ook daadwerkelijk in andere landen horen.

Huh? Waarom kan een land niet meerdere talen hebben? :') Bijvoorbeeld de talen van de Sami... Die hebben ook geen eigen land, maar ze hebben toch echt eigen talen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:54

Roosch schreef:
Vreemd soort "humor". :+ iemand die de feiten kent en benoemt is dus een Frieslandliefhebber. Ik noem dat iemand met een gezonde dosis algemene ontwikkeling, maar goed. :))

Sorry, ben een boer van het plattelaaaaand! :+ (Ps. ik ben op de hoogte hoor, lees mijn berichten maar eens terug):

:D
https://www.dumpert.nl/item/7441007_06a81d89

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:01

Ibbel schreef:
CupCakes_ schreef:
Als Fries een officiële taal is, dan mag ons dialect ook wel een officiële taal worden. _O-

Flakkees (en ook Zeeuws) is onderdeel van de Saksisch taalfamilie.
Flakkees is trouwens wel een prachtig dialect.

Ik denk trouwens dat het (duidelijk) een dialect is, omdat je op Goeree Overflakkee duidelijk lokale verschillen hebt, Ouddorps is heel anders dan Dirkslands bv.
Oftewel, het is veel te variabel op een te klein oppervlak om als taal gedefinieerd te kunnen worden.

Dat klopt. Op de kop van het eiland wordt er heel anders dialect gepraat dan midden op het eiland. Het is zeker een prachtig dialect. Het Goerees dan hè :D
Netjes uitgelegd Ibbel. _/-\o_

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:01

Citaat:
Officieel is het een taal, volgens mij zelfs ouder dan het Nederlands. Maar die Friezen winden zich altijd heel erg op als je het een dialect noemt... Iets met trots of zo... :=

Er zijn in het Frysk geschreven wetteksten uit de negende eeuw.

Honderden jaren vóór 'ik probeer mijn pen' en 'Hebban olla vogala...'

Ik vind het wel een leuke tongbreker:
'De Sjiem uit de Simmerwei was weg.'

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:26

Koper schreef:
Nee want Antwerps is geen taal. Friezen hebben een réden om beledigd te zijn wanneer mensen hun taal een dialect noemen.

Als je je daar zo over kan op winden wees dan maar dankbaar voor het leven dat je hebt.

Liezel1

Re: Politie Noordoost Fryslan staat 's nachts oog in oog met een schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:20

In ons wetboek is zelfs opgenomen dat rechtszaken in het Nederlands én in het Fries mogen worden gevoerd.
Ik heb hier meermaals zaken meegemaakt die volledig in het Fries gingen, incl de advocaten en rechter.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:24

Vulina schreef:
Zoolgangster schreef:
De Simmerwei is dus een schimmel weg.
Eh, er was dit keer wel een schimmel aanwezig.
Misschien is daar ook een weiland, dan is er een schimmelwei aan de Simmerwei, dan kun je een Fries/ Nederlandse spraakverwarring krijgen.

Simmer wei betekent zomer weg ;)

Snap ik, maar simmer klinkt als klinkt als... schimmel
:')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:13

Ayasha schreef:
Koper schreef:
Nee want Antwerps is geen taal. Friezen hebben een réden om beledigd te zijn wanneer mensen hun taal een dialect noemen.

Als je je daar zo over kan op winden wees dan maar dankbaar voor het leven dat je hebt.

Nou echt hoor :D .
De meeste mensen weten heus wel dat het een officiële taal is, maar voor menig mens buiten friesland voelt het niet anders dan een Limburgs of Zeeuws dialect.

Gelukkig is de schimmel verder veilig thuisgebracht :Y)