Controleer weiland en verwijder jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bora2013

Re: Controleer weiland en verwijder jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:24

Ook bij ons de weides vergeven van st JKK maar het uittrekken van de plant met wortel en al gaat me veel makkelijker af met een 'onkruidtrekker'. Ik wil geen reclame maken maar ik heb die van Fiskars Solid onkruidverwijderaar en werkt na enige oefening erg goed. Ook de 1-jarige plantjes kun je hiermee goed verwijderen. Is maar een tip.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:56

puppy1128 schreef:
Lusitana schreef:
Ik laat het gewoon staan. Paarden eten er niet van, ook niet als er verder niks staat. En er zijn genoeg onderzoeken die aanwijzen dat er helemaal niet zoveel dieren aan doodgaan als er soms beweerd wordt.

Vreten ze die dooie bladeren niet dan? Hier bij elke plant 1-7 dode bladeren. X paar honderd van die planten.. Ik knip de planten wel weg, Inc de dode bladeren. Want die laten ze niet zomaar staan, zelfde als met hooi. Filteren ze het ook niet uit. Levende spuugt ie wel uit mocht ie er een te pakken hebben. :=

Nee, je ziet om elke plant een kring waar ze gewoon niet komen.
En ik zal er bij vertellen dat ze meer dan tien hectare hebben met z´n vijven en daarvan maar een klein deel "geinfecteerd" is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:11

Ik heb het ‘geluk’ dat de wei naast de mijne vergeven is van het onkruid, vooral JKK. Die dame wil haar wei zo natuurlijk mogelijk houden, dus niet mesten… Toen ik vorig jaar voor het eerst in de wei ernaast kwam kon ik wekelijks m’n kruiwagen vullen met jkk. Ik mocht gelukkig een ragfork van een stalgenootje lenen en merk dit jaar echt verschil. Had van de week vier plantjes en in het begin van het weideseizoen een stuk of tien. In de tussentijd heb ik niks weg hoeven halen. Ik heb meer problemen met berenklauw…vind dat ook lastiger wegsteken.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:39

Hou er bij het verwijderen ook rekening mee dat zaden die nog in de grond zitten vaak nog kiemkrachtig zijn. Bij het uitsteken word de grond luchtig en los, en laat dat nou het perfecte recept zijn voor de ontkieming.
Wij scheppen altijd een schepje aarde op de uitgestoken plekken en stampen dit goed aan. We zijn op stal al 5 jaar elke zomer aan de gang en dit jaar valt het voor het eerst echt mee!
In onze tuin laten we ze wel gewoon staan. Geen koeien en paarden in de buurt, en het is toch wel heel belangrijke drachtplant voor veel insecten.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:18

Kan Jacobskruiskruid gecomposteerd worden? Ik lees op internet van wel. Dan hoeven we de planten eigenlijk niet te verbranden, maar kunnen we ze ook bij een groenverwerker brenhen. Klopt dit?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:33

Ik liet ze ook staan, eten ze inderdaad niet van zolang ze genoeg eten hebben. Tot 1 van de paarden ineens in elkaar begon te zakken met trillende mond en benen.

Verhoogde leverwaardes en ik vermoed met stormweer een aantal plantjes kapot gewaaid/geregend.
Kost me nu een kleine 4 uur om alle weides uit te trekken maar kost me nu al 3 jaar om dat beeld uit mijn netvlies te krijgen. Gelukkig met de schrik weg gekomen

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:03

DoretteK schreef:
Kan Jacobskruiskruid gecomposteerd worden? Ik lees op internet van wel. Dan hoeven we de planten eigenlijk niet te verbranden, maar kunnen we ze ook bij een groenverwerker brenhen. Klopt dit?

Dat kan prima. Volledig gecomposteerd is er niets aan de hand. Je kunt er ook voor kiezen om (als je zelf composteert) de compost alleen in de tuin en niet op de weide te gebruiken. Gewoon, voor de zekerheid.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:12

Ik liet ze altijd staan tot de JKK rupsen er mee klaar waren :j

Overigens, ik lees hier (Strooi)zout en schoonmaakazijn.. Daar gaat gras ook niet zo goed op he? funest voor je bodem. Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn aangezien je juist geen kale plekken in je weide wilt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:57

DoretteK schreef:

Zo lang het warm gecomposteerd word (dus dat de broei er in komt, maar niet gaat smeulen, dan moet je het keren) verliezen de zaden hun kiemkrachtigheid en de plant zijn giftigheid.
Niet alle groenverwerkers accepteren echter JKK. Onze gemeentecompost weigert het.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:12

Ik zou het niet op een composthoop gooien hoor die zooi :n Het is een echte die-hard en je kan die zaden natuurlijk geen groter plezier doen dan ze te helpen verspreiden als je de compost gaat gebruiken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:23

Ik steek het altijd uit. Maar heb sinds een paar jaar weer wat hardnekkige plantjes in de wei staan die toch steeds weer op komen. Ze eten het inderdaad niet, maar ik neem het risico niet. Het zijn er ook maar 3 of 4 dus geen moeite om het weg te halen.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:20

Ben benieuwd. We hebben een aanhanger vol klaar staan. Hopelijk kunnen we het kwijt bij het groendepot.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:26

DoretteK schreef:
Ben benieuwd. We hebben een aanhanger vol klaar staan. Hopelijk kunnen we het kwijt bij het groendepot.

Ik stop het in grote vuilniszakken en gaat het naar de stort voor verbranding. Misschien ook nog een optie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:01

Ik doe t in vuilniszakken en gooi t bij rest vuil.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:19

Op stal gaat het ook de restafval container in.
Hier word na meerdere keren bellen door de staleigenaar de bermen gemaaid en het maaisel direct weggehaald.
En proberen we de weilanden keer op keer te ontdoen van jacobskruid. Lijkt soms geen einde aan te komen. Maar de aanhouder wint.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:30

Ik hoop dat ze het wel aannemen bij het groendepot. Wat ik lees is het na composteren inderdaad niet meer giftig en gaan de zaden dood.
Ik vermoed dat we zeker 2 aanhanhers vol krijgen. Dat krijgen we niet in de container. Maar anders inderdaad zelf maar wegbrengen. Ik zal het laten weten!