Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:34

Die groom zal echt al wel het een en ander aangegeven hebben. Een programmamaker zal toch ook niet zomaar veel tijd en ook geld in een programma steken als er echt niets aan de hand is. Zelfs niet als ze er wat van zouden kunnen maken door te manipuleren.

Lijkt mij dat er al geruchten zijn geweest of iemand heeft aan de bel getrokken, en dan door middel van een undercover groom het daadwerkelijk gaan bekijken en op film vastleggen.

Het doel heiligt de middelen, zoals gezegd wordt. En dat vind ik hier ook, pech dan met de privacy.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:43

@ polo13 Ik vind , zeker die eerste, foto's wel grappig. Die tweede is duidelijk niet het mooiste moment :D

Maar zoals jouw foto's en zulk soort filmpjes staan er zat van op youtube , daar wordt om gelachen, ook door mensen die geen verstand van paarden hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:44

Mousmous schreef:
Die groom zal echt al wel het een en ander aangegeven hebben. Een programmamaker zal toch ook niet zomaar veel tijd en ook geld in een programma steken als er echt niets aan de hand is. Zelfs niet als ze er wat van zouden kunnen maken door te manipuleren.
.

Vergis je niet in de kracht van de klikbeet enzo he... ze steken er geld in als er iets te verdienen valt. Soms wordt nieuws ook gewoon gemaakt..

@Mkango: eerlijk? Als iemand nu bij mij zou komen filmen met een verborgen camera (stel dat ik zou rijden ofzo) dan zou ik echt benauwd zijn, maar serieus. Want ik zou echt niet met mn hoofd op de socials willen met een al dan niet gemanipuleerd filmpje.. Als je ziet wat er aan hetze en online pesten, en bedreigingen plaatsvindt.. -O- Je bent echt al veroordeelt voordat er kans is van wederhoor..
Dat zou mijn eerste gedachte zijn, ookal doe ik helemaal niks verkeerd.

Het feit dat ik op een paard zit, zou namelijk al helemaal verkeerd uitgelegd kunnen worden. Helemaal als ik een spoor en en shank heb.
Dus ik vind het oprecht lastig (en ik ken Helsgstrand Dressage ook echt niet, dus ik heb geen voorkennis of iets, dus even los van wat hier gebeurd zou zijn)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:48

Gezien de reactie van Helgstrand gaat dat bedrijf en iedereen hier ervan uit dat er wel misstanden zullen zijn in de omgang met paarden. De verborgen filmster werkte er zogenaamd als groom en misschien gaat het ook wel over de werkdruk, de lange werkdagen, ze kreeg misschien naar haar idee te weinig tijd om een boterham te eten en ga zo maar door. Het leven van een groom op een dergelijke stal gaat ook niet altijd over rozen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:52

Je kan heel veel in een slecht daglicht laten lijken, erop inzoomen, beelden achter elkaar plakken, een dramatische voiceover en een muziekje. Tel daarbij het algehele leek gehalte van de kijker bij op.

Zo worden ook veel slechte beelden gemaakt bij andere dieren bedrijven. Heel hele kwalijk dit.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 22-06-23 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:52

Maar er is een kans op wederhoor alleen niet op de voorwaarden van Helgstrand!

Ze hebben contact opgenomen met Helgstrand en er is nog niets uitgezonden.

De rechter zal wel oordelen of het uitgezonden kan worden of niet.

In theorie zou het qua handelen van de paarden niet uit moeten maken of er met of zonder toestemming gefilmd is.
Als dat wel zo is moet je je afvragen of er correct gehandeld is.

Mungbean

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over underover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:01

Als er echt misstanden te zien zijn dan neem ik aan dat er eerst een dierenbescherming aan komt waaien alvoor het uitgezonden wordt.
Als het enkel gaat om opgeblazen momente als: „oeh kijk hij heeft een strakke slofteugel“ dan is dat schandelijke roddelmedia die van mij omgekeerd hard aangepakt dient te worden.

(Nee ik praat daarmee geen strakke slofteugels automatisch goed).

Er was een tijd terug zo‘n stiekum gefilmde trainer in de US die zijn paarden waterboarde. Godzijdank zijn die filmpjes gemaakt.
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dit hier niet zo‘n vaart loopt, maar soms is iets gewoon even nodig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:02

fransje23 schreef:
In theorie zou het qua handelen van de paarden niet uit moeten maken of er met of zonder toestemming gefilmd is.

Nee, zo zit het niet. Je kan er namelijk vanuit gaan dat dergelijke beelden gemanipuleerd en dus onrealistisch gemaakt gaan worden, dat wordt hier ook diverse keren genoemd. Het is bedoeld om stemming te maken en om bedrijven als dat van Helgstrand in een kwaad daglicht te stellen, ook al is er geen reden voor.

Over de beelden van de misstanden bij de zorgboerderij en beelden zoals Alberto Stegeman maakt kan je moeilijk zeggen dat die een bepaalde kant op gemanipuleerd zijn. Daar is echt een verschil tussen. Het verschil namelijk tussen goede bedoelingen en kwade opzet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:03

pol013 schreef:
Captain schreef:
Ik heb geen idee wat er op de beelden te zien is, maar ik ben blij dat ik in die ruim 20 jaar nog nooit iets nodig heb gehad waarvan ik dacht 'goh.. als iemand dit zou zien..'

Echt?!

Dan verklaar ik jou ter plekke tot heilige. Gefeliciteerd.

Want ik durf grif het tegenovergestelde te beweren van mezelf. Je kunt hier genoeg niet-fraais vastleggen als je daar op uit bent. Toch zeker op een periode van 20 jaar.
Ik maak fouten. Het slaehte humeur van een paard en mijn slechte humeur komen wel eens ongelukkig samen.
Er gaat wel eens iets verkeerd.

En eigenlijk ga ik me daar niet in een hoekje voor zitten schamen. Want zoals iemand hier al eerder aanhaalde: zonder fouten kom je imo nergens.

Er zijn ook mensen die zich bewust zijn dat ze hun eigen emoties de baas moeten zijn, en dat er in het werken tussen paard en mens geen grofstoffelijkheid mag plaatsvinden door verlies van controle van emotie of frustratie.
Iemand die dat opmerkt van zichzelf moet daaraan werken, en het paard terugzetten in de wei wanneer diegene zijn dag niet heeft.

Jij zegt dat je je er niet voor schaamt. Maar hoe leer je dan?
Controleverlies naar je paard is niet bepaald iets om trots op te zijn toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:06

Sizzle schreef:
Er was een tijd terug zo‘n stiekum gefilmde trainer in de US die zijn paarden waterboarde. Godzijdank zijn die filmpjes gemaakt.
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dit hier niet zo‘n vaart loopt, maar soms is iets gewoon even nodig.

Ik heb dat gegoolged en nou wou ik dat ik dat niet gedaan had.. -O-

Maar wat is de wettelijke grens tussen "gewoon even nodig" qua filmen en publiceren. Zijn daar eigenlijk regels voor? Dat is natuurlijk ook nog per land verschillend denk ik..

Edit: woord toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-06-23 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:07

Mkango schreef:
Maar stel dat iemand bij jou komt filmen met een verborgen camera, zou jouw eerste reactie dan zijn, zonder de beelden gezien te hebben ‘het zijn grote, sterke dieren, dus daar komen hulpmiddelen bij kijken’?

.....

Ik pak dit stukje er even uit in de hoop dat ik niets uit de context haal ;)

Het is een reactie van Helgstrand naar aanleiding van hun verzoek, of dat telefonisch is gegaan of per brief doet er niet toe want hoe dan ook zal hij dat niet mogen publiceren. Maar stel nou dat ze hebben gezegd "we hebben stiekem je bedrijf gefilmd en jullie mishandelen paarden met hulpmiddelen!". Dan is dit imo best een normale reactie.

En nogmaals, hij wil enkel de ruwe beelden zien wat naar mijn mening niet raar is. De beelden zullen er niet magisch door veranderen maar Helgstrand kan dan wel fatsoenlijk reageren zonder voor het blok te worden gezet.

Vergelijken met een Alberto Stegeman wat iemand doet is een beetje appels en peren vergelijken. Tenminste, ik ken AS enkel van de oplichters die 100% verantwoordelijk zijn voor wat ze zelf doen. Dan is een reactie on the spot vragen niet zo raar, bij een bedrijf dat met personeel en dieren werkt ligt dat imo anders.

Staat een paard vastgebonden en is iemand hem aan het afranselen, okee. Maar ik geloof niet echt dat ze zulke dingen hebben vastgelegd. Dit omdat ze Helgstrand dan echt niet op camera nodig hadden voor een reactie hoop ik :+

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:10

Sizzle schreef:
Als er echt misstanden te zien zijn dan neem ik aan dat er eerst een dierenbescherming aan komt waaien alvoor het uitgezonden wordt.
Als het enkel gaat om opgeblazen momente als: „oeh kijk hij heeft een strakke slofteugel“ dan is dat schandelijke roddelmedia die van mij omgekeerd hard aangepakt dient te worden.

(Nee ik praat daarmee geen strakke slofteugels automatisch goed).

Is dat zo ja? Ik denk dat er behoorlijk wat situaties zijn die echt niet door de beugel kunnen waar een dierenbescherming of niets mee doet of niets mee kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:13

Als het grensgevallen zijn kun je best gelijk hebben hoor. Maar als het echte (strafbare) misstanden zijn dan hoop ik toch minstens dat er iemand lang komt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:15

Bielsje schreef:
Mkango schreef:
Maar stel dat iemand bij jou komt filmen met een verborgen camera, zou jouw eerste reactie dan zijn, zonder de beelden gezien te hebben ‘het zijn grote, sterke dieren, dus daar komen hulpmiddelen bij kijken’?

.....

Het is een reactie van Helgstrand naar aanleiding van hun verzoek, of dat telefonisch is gegaan of per brief doet er niet toe want hoe dan ook zal hij dat niet mogen publiceren. Maar stel nou dat ze hebben gezegd "we hebben stiekem je bedrijf gefilmd en jullie mishandelen paarden met hulpmiddelen!". Dan is dit imo best een normale reactie.

En nogmaals, hij wil enkel de ruwe beelden zien wat naar mijn mening niet raar is. De beelden zullen er niet magisch door veranderen maar Helgstrand kan dan wel fatsoenlijk reageren zonder voor het blok te worden gezet.

Vergelijken met een Alberto Stegeman wat iemand doet is een beetje appels en peren vergelijken. Tenminste, ik ken AS enkel van de oplichters die 100% verantwoordelijk zijn voor wat ze zelf doen. Dan is een reactie on the spot vragen niet zo raar, bij een bedrijf dat met personeel en dieren werkt ligt dat imo anders.

Staat een paard vastgebonden en is iemand hem aan het afranselen, okee. Maar ik geloof niet echt dat ze zulke dingen hebben vastgelegd. Dit omdat ze Helgstrand dan echt niet op camera nodig hadden voor een reactie hoop ik :+

Dat was ik, en die vergelijking gaat niet zozeer om de inhoud van de programma's. Puur en enkel om de opmerkingen die zeggen dat undercover opnames niet zou kunnen. Het lijkt mij toch heel logisch dat je in dit soort gevallen verborgen camera's gebruikt? De zorgboerderij die wordt genoemd bijvoorbeeld, was anders echt niet zo gevallen. Dat was ook gewoon een "bedrijf" met personeel en "dieren" (mensen). Als je weet dat er gefilmd word, worden er vaak wel maatregelingen genomen om alles zo priem mogelijk te laten zien. Dit soort programma's doen niet vaak iets zonder dat ze daar aanleiding toe hebben. Vaak is dat door ingekomen tips of andere dingen die ernaar wijzen dat er wellicht iets niet pluis is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:17

Sizzle schreef:
Als het grensgevallen zijn kun je best gelijk hebben hoor. Maar als het echte (strafbare) misstanden zijn dan hoop ik toch minstens dat er iemand lang komt.

Daar geef ik je zeker gelijk in hoor. Maar op gebied van dierenwelzijn is er nog echt veel wat gewoon in "grijs" gebied valt. Nu weet ik dat Denemarken zeker al verder is op het gebied van dierenwelzijn in de wet, maar trainingsmethodes etc zijn vaak toch niet vastgelegd. Dus in die zin is er best veel mogelijk zonder dat je daarbij per se de dierenbescherming aan de deur hebt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:18

Sizzle schreef:

Wat is strafbaar?
Voor de wet is een paard een ‘ding’.

Wanneer je ze zichtbaar uithongert of in 3 meter stront laat verkommeren is er een kleine kans dat de dierenbescherming iets kan.

Zeker op een plek waar alles naar geld ruikt en blinkt zijn die dieren aan zichzelf overgeleverd.

Deze man is al eerder op zijn vingers getikt.
Is het reeel te denken dat hij nu een echte lieverd is geworden?
Er wordt teveel leed toegedekt. En daarmee verdwijnt de paardensport straks terecht. Want men reguleert zichzelf niet maar lult over momentopnames en andere crap.

Laat maar zien wat er gebeurt. Als het zuiver is, lekker doorgaan. En zo niet: de hut dicht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:18

Offtopic: ik vind op google dat Alberto minstens 1x een boete heeft gekregen wegens privacy schending (bij iemand thuis gefilmd). Misschien gaat hij een heel gerechtelijk proces door voordat hij de uitzending maakt, misschien filmt hij vaker op straat, misschien is een zorgboerderij in zekere mate openbaar?
Edit: hij heeft vaker boetes moeten betalen en hij heeft vaker niet mogen uitzenden..
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-06-23 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:20

princequillo schreef:
Bielsje schreef:

Dat was ik, en die vergelijking gaat niet zozeer om de inhoud van de programma's. Puur en enkel om de opmerkingen die zeggen dat undercover opnames niet zou kunnen. Het lijkt mij toch heel logisch dat je in dit soort gevallen verborgen camera's gebruikt? De zorgboerderij die wordt genoemd bijvoorbeeld, was anders echt niet zo gevallen. Dat was ook gewoon een "bedrijf" met personeel en "dieren" (mensen). Als je weet dat er gefilmd word, worden er vaak wel maatregelingen genomen om alles zo priem mogelijk te laten zien. Dit soort programma's doen niet vaak iets zonder dat ze daar aanleiding toe hebben. Vaak is dat door ingekomen tips of andere dingen die ernaar wijzen dat er wellicht iets niet pluis is.

Ik zeg ook absoluut niet dat onaangekondigd filmen niet goed kan zijn. Maar het verzoek om eerst het ruwe materiaal te zien is imo niet raar en als ze dat niet willen, lijkt mij dat meer te zeggen over hoe ze hem neer willen zetten dan over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:20

Ninx schreef:
Sizzle schreef:

Wat is strafbaar?
Voor de wet is een paard een ‘ding’.

Niet waar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:21

Alleen in (koop)overeenkomsten is alles wat op een zaak toepasbaar is, ook op paarden toepasbaar. Maar dus enkel bij overeenkomsten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:22

Veronica2 schreef:
fransje23 schreef:

Nee, zo zit het niet. Je kan er namelijk vanuit gaan dat dergelijke beelden gemanipuleerd en dus onrealistisch gemaakt gaan worden, dat wordt hier ook diverse keren genoemd. Het is bedoeld om stemming te maken en om bedrijven als dat van Helgstrand in een kwaad daglicht te stellen, ook al is er geen reden voor.

Over de beelden van de misstanden bij de zorgboerderij en beelden zoals Alberto Stegeman maakt kan je moeilijk zeggen dat die een bepaalde kant op gemanipuleerd zijn. Daar is echt een verschil tussen. Het verschil namelijk tussen goede bedoelingen en kwade opzet.

Dat er vanuit wordt gegaan dat de beelden worden gemanipuleerd wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is!

De beelden zijn niet eens getoond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:25

Bielsje schreef:
Ik zeg ook absoluut niet dat onaangekondigd filmen niet goed kan zijn. Maar het verzoek om eerst het ruwe materiaal te zien is imo niet raar en als ze dat niet willen, lijkt mij dat meer te zeggen over hoe ze hem neer willen zetten dan over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat...

Dat willen ze wel alleen willen ze dan gelijktijdig zijn reactie filmen.
Daar is hij niet akkoord mee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:26

fransje23 schreef:
Maar er is een kans op wederhoor alleen niet op de voorwaarden van Helgstrand!

Nou, ik snap Helgstrand daarin wel. Er wordt om een reactie gevraagd terwijl hij geen idee heeft wat er gefilmd is en wat ze willen laten zien. Dus dan moet hij een aanname gaan doen en daar een reactie op geven? En met een beetje pech wordt dat dan ook nog in een verkeerde context geplaatst.
Dus in dit geval, zonder de beelden te hebben gezien, zou ik ook geen reactie geven. Dat kan eigenlijk alleen maar verkeerd gaan.

@Ninx, jij geeft aan "haal het verdienmodel eruit". Maar hoe zie je dat dan voor je?
Ik sta op stal waar ook een profruiter stallen huurt. Daar komen paarden binnen voor correctie die zodanig verreden zijn dat de eigen ruiter er niet meer op durft. Dat zijn paarden die geleerd hebben dat serieus stout tot zelfs gevaarlijk zijn voordeel oplevert. Het merendeel van die paarden gaat na een aantal weken, en soms maanden, weer omgeschoold terug naar huis. In sommige gevallen blijkt het noodzakelijk een nieuwe eigenaar met meer rijkunst te zoeken. Moet zo'n ruiter dat dan maar als vrijwilligerswerk doen? Of mag die daar naast de stallingskosten ook nog een uurloon voor vragen?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:27

fransje23 schreef:
Bielsje schreef:

Dat willen ze wel alleen willen ze dan gelijktijdig zijn reactie filmen.
Daar is hij niet akkoord mee.

Ik neem aan dat ze daar willen laten zien wat ze uitzenden, maar dat is wel een aanname dat dat geen ruwe beelden zullen zijn. Anders lijkt mij dat hij niet zo duidelijk om het ruwe materiaal verzoekt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:28

Fransje, Daar zou ik ook niet mee accoord gaan.
Ik heb ook gezien hoe filmmakers je uitspraken sluw verdraaien, niet ok :n