Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:24

Dat is waar.
Maar als wij paardenliefhebbers het nog oke vinden dat er plaatsen nieuw gebouwd worden voor 94 paarden en maar een paar paddocks zijn we toch ook ver van welzijn af.
Dat soort stallen bestaan er al voldoende, ze zouden juist minderheid moeten gaan worden ipv nog vergunning krijgen tot nieuwbouw.
We mogen zelf echt wel eens na gaan denken...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:32

Blijkbaar is de ophef nog niet groot genoeg, als een manege hier vlakbij nog steeds niet aangepakt is op dierenwelzijn..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:38

Veronica2 schreef:
We moeten ook een beetje af van het idee dat dierenrechtenorganisaties als doel hebben om welzijn te verbeteren, dat willen ze namelijk helemaal niet.

Hahaha! :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:02

Veronica2 schreef:
We moeten ook een beetje af van het idee dat dierenrechtenorganisaties als doel hebben om welzijn te verbeteren, dat willen ze namelijk helemaal niet.

Want wat willen zij dan volgens jou?

Dat meningen verschillen over wat dierenwelzijn bij paarden is, zegt niet dat ze niet de beste intenties hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:33

DiantaM schreef:
Veronica2 schreef:

Want wat willen zij dan volgens jou?

Dat meningen verschillen over wat dierenwelzijn bij paarden is, zegt niet dat ze niet de beste intenties hebben.
Het afschaffen van het "exploiteren" van dieren, dus zij willen dat elke vorm van huisdier of productiedier uitsterft. Heeft inderdaad niks te maken met een constructieve discussie over dierenwelzijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:48

Nee ik geloof ook niet meer in die beste intenties..ooit wel en wilde graag samenwerken met ze. Maar ze zijn te eenzijdig in mijn optiek en de manier waarop er dan actie gevoerd wordt bevalt mij ook niet. Leugens, manipulatie en zwartmakerij.

Aan de andere kant hebben degene ook gelijk die zeggen dat de paardenhouderij de hand in eigen boezem moet steken. Er moeten niet nog meer stallen bijkomen met honderden paarden en maar een paar paddockjes.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:50

Volgens mij is er echt werkelijk niemand in dit hele topic die vindt dat het op bepaalde plekken echt veel beter kan.

Juist de invulling van welzijn is discussie idd. De een roept dat het paard de winter in een modderige wei staat, de andere zegt dat hij juist 24/7 naar buiten moet kunnen. De een roept “paarden moeten niet op stal”, de ander “mijn paard staat te weven voor het hek”. Paarden moeten het land op 24/7, maar vergunning voor schuilstal afgegeven.

Het enige wat het paard als zodanig uniek maar is dat het nog het enigste “gebruiksdier” is wat wij kennen, buiten een aantal doelen met honden.

Alleen daarbij is het gebruiksdoel voor paarden in de afgelopen jaren ook nog eens behoorlijk veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:11

Elisa2 schreef:
Nee ik geloof ook niet meer in die beste intenties..ooit wel en wilde graag samenwerken met ze. Maar ze zijn te eenzijdig in mijn optiek en de manier waarop er dan actie gevoerd wordt bevalt mij ook niet. Leugens, manipulatie en zwartmakerij.

Aan de andere kant hebben degene ook gelijk die zeggen dat de paardenhouderij de hand in eigen boezem moet steken. Er moeten niet nog meer stallen bijkomen met honderden paarden en maar een paar paddockjes.
Ik heb laatst de fout gemaakt om in discussie te gaan over het gebruik van het woord 'exploitatie.' Het gaat hun niet om het 'exploiteren' van een individueel dier; zij vinden dat het fokken van dieren voor een bepaald doel (hetzij gezelschap, hetzij sport, hetzij voedsel) exploitatie is van het bestaan van die dieren. Daarmee til je de discussie naar een heel abstract (en laten we wel wezen, ook elitair) niveau, gaat het dus niet eens meer over dierenwelzijn en is er ook geen mogelijkheid om elkaar ergens in het midden te ontmoeten, want het is voor hun alles of niets.

De acties van veel van die extremisten laten imo ook weinig kennis van en empathie voor dieren zien, zoals een vorige maand tijdens de Grand National (even los van wat je van de National zelf vindt). De paddock op Aintree is een soort ketel met weinig schaduw en de reflectie van de grandstand die zorgt voor extra hitte op zonnige dagen. Dat is te doen voor die paar minuten dat de paarden daarin rondstappen voordat ze de baan op gaan, niet als ze met z'n veertigen daar een half uur rond moeten lopen, wat gebeurde als gevolg van de acties van Animal Rising. Veel paarden zijn toen teruggegaan naar de pre-parade ring of naar de stallen, maar dat doet mentaal ook iets met die dieren. Hetzelfde geldt voor het blokkeren van de weg waar de vrachtwagens met paarden aan boord overheen moesten: hoe komt het dierenwelzijn ten goede als je paarden langer op de wagen laat staan dan nodig? Het gaat die mensen helemaal niet om dierenwelzijn, het gaat om hun eigen media-aandacht en hun doorgeslagen idioterie van het laten uitsterven van ieder dier in gevangenschap, los van hoe het dier verzorgd of gehuisvest wordt.

Verder wel eens met je laatste zin, Elisa. 24/7 buiten is lang niet altijd de heilige graal, maar 4 uur per dag op een paddockje die nauwelijks groter is dan een box, is ook schandalig, helemaal als ze daar ook nog eens individueel in moeten en nog steeds geen fysiek contact (kunnen) hebben met andere paarden. Als ik kijk naar de interactie in de kuddes bij ons, het vele fysieke contact tussen de paarden en de dingen die ze samen doen (samen languit in het gras liggen, samen van een baal of uit een hooinet eten, elkaar allogroomen, likken of gewoon in elkaars nabijheid zijn) vraag ik me echt af hoe mensen het over hun hart kunnen verkrijgen om hun paard levenslange, eenzame opsluiting aan te doen. :=

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:32

Mkango schreef:
Het gaat die mensen helemaal niet om dierenwelzijn, het gaat om hun eigen media-aandacht en hun doorgeslagen idioterie van het laten uitsterven van ieder dier in gevangenschap, los van hoe het dier verzorgd of gehuisvest wordt.

Dit dus. De enige reden, en ook echt de enige, is geldelijk gewin met als doel om zichzelf in stand te houden.
Behalve de dierenrechtenorganisaties zijn er ook nog politieke partijen zoals de Partij voor de Dieren en die hebben hetzelfde doel voor ogen en prediken dezelfde leugens. Als je van dieren houdt of dieren hebt moet je ver bij die partij wegblijven. Als je er toch op stemt (omdat je de propaganda gelooft) heb je echt een afslag gemist. Je beseft dan kennelijk niet dat je geen dieren meer mag hebben en dat agrarisch land onteigent zal worden nadat het verboden/economisch onhaalbaar is geworden om dieren te hebben voor productie van voedingsmiddelen etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:37

Mkango schreef:
Het afschaffen van het "exploiteren" van dieren, dus zij willen dat elke vorm van huisdier of productiedier uitsterft. Heeft inderdaad niks te maken met een constructieve discussie over dierenwelzijn.

Precies dit!
Is een aantal jaar terug ook al gelukt met circus dieren..
En natuurlijk, ook ik vind dat het houden van paarden velen malen beter kan maar je moet ook rekenen op het feit dat als het ze lukt jij ook niet meer op je recreatie paardje dat 24/7 buiten staat met vriendjes volgens de norm van velen dat ene fijne buitenritje kan maken!!
Want het is niet enkel de sport, het is alles!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:15

Veronica2 schreef:
Mkango schreef:
Het gaat die mensen helemaal niet om dierenwelzijn, het gaat om hun eigen media-aandacht en hun doorgeslagen idioterie van het laten uitsterven van ieder dier in gevangenschap, los van hoe het dier verzorgd of gehuisvest wordt.

Dit dus. De enige reden, en ook echt de enige, is geldelijk gewin met als doel om zichzelf in stand te houden.
Behalve de dierenrechtenorganisaties zijn er ook nog politieke partijen zoals de Partij voor de Dieren en die hebben hetzelfde doel voor ogen en prediken dezelfde leugens. Als je van dieren houdt of dieren hebt moet je ver bij die partij wegblijven. Als je er toch op stemt (omdat je de propaganda gelooft) heb je echt een afslag gemist. Je beseft dan kennelijk niet dat je geen dieren meer mag hebben en dat agrarisch land onteigent zal worden nadat het verboden/economisch onhaalbaar is geworden om dieren te hebben voor productie van voedingsmiddelen etc.

Dit is dus niet waar. Binnen de Partij voor de Dieren zijn er zelfs volksvertegenwoordigers die paardrijden. Het is echt niet oké om iedereen over één kam te scheren, want de lijn die jij schrijft volgt de PvdD helemaal niet. Mijn advies: ga met elkaar in gesprek. Dat heb ik gedaan en ik ben erachter gekomen dat het echt niet zo zwart-wit is als jij beschrijft en dat het allemaal niet zo eng is. Ja: er zijn leden die zelfs voor het afschaffen van huisdieren zijn, wat ik persoonlijk echt te ver vind gaan. Maar ik kan je vertellen dat die mensen in ieder geval niet in de politiek belanden. Het gros van de mensen binnen de partij heeft zelf dieren en ik denk dat ze hun hele achterban kwijtraken wanneer ze zo’n standpunt innemen :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:44

DuoPenotti schreef:
Dat is waar.
Maar als wij paardenliefhebbers het nog oke vinden dat er plaatsen nieuw gebouwd worden voor 94 paarden en maar een paar paddocks zijn we toch ook ver van welzijn af.
Dat soort stallen bestaan er al voldoende, ze zouden juist minderheid moeten gaan worden ipv nog vergunning krijgen tot nieuwbouw.
We mogen zelf echt wel eens na gaan denken...

Eens. Zolang dat nog door paarden eigenaren als normaal wordt gezien, zijn we nog een lange weg te gaan. Dan is die "ophef" terecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:31

Reneee, misschien is dat zo maar dan vraag ik mij af waarom ze zich inlaten met Dier en Recht die imo wel behoorlijk extremistisch zijn. En via Dier en Recht en de PVDD is er nu ook dat ministers onderzoek gestart naar paardenwelzijn. Waar ik op zich voor ben, alleen de manier waarop niet..er staan toch ook behoorlijk wat leugens en uit z'n verband getrokken zaken op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:33

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb laatst de fout gemaakt om in discussie te gaan over het gebruik van het woord 'exploitatie.' Het gaat hun niet om het 'exploiteren' van een individueel dier; zij vinden dat het fokken van dieren voor een bepaald doel (hetzij gezelschap, hetzij sport, hetzij voedsel) exploitatie is van het bestaan van die dieren. Daarmee til je de discussie naar een heel abstract (en laten we wel wezen, ook elitair) niveau, gaat het dus niet eens meer over dierenwelzijn en is er ook geen mogelijkheid om elkaar ergens in het midden te ontmoeten, want het is voor hun alles of niets.

De acties van veel van die extremisten laten imo ook weinig kennis van en empathie voor dieren zien, zoals een vorige maand tijdens de Grand National (even los van wat je van de National zelf vindt). De paddock op Aintree is een soort ketel met weinig schaduw en de reflectie van de grandstand die zorgt voor extra hitte op zonnige dagen. Dat is te doen voor die paar minuten dat de paarden daarin rondstappen voordat ze de baan op gaan, niet als ze met z'n veertigen daar een half uur rond moeten lopen, wat gebeurde als gevolg van de acties van Animal Rising. Veel paarden zijn toen teruggegaan naar de pre-parade ring of naar de stallen, maar dat doet mentaal ook iets met die dieren. Hetzelfde geldt voor het blokkeren van de weg waar de vrachtwagens met paarden aan boord overheen moesten: hoe komt het dierenwelzijn ten goede als je paarden langer op de wagen laat staan dan nodig? Het gaat die mensen helemaal niet om dierenwelzijn, het gaat om hun eigen media-aandacht en hun doorgeslagen idioterie van het laten uitsterven van ieder dier in gevangenschap, los van hoe het dier verzorgd of gehuisvest wordt.

Verder wel eens met je laatste zin, Elisa. 24/7 buiten is lang niet altijd de heilige graal, maar 4 uur per dag op een paddockje die nauwelijks groter is dan een box, is ook schandalig, helemaal als ze daar ook nog eens individueel in moeten en nog steeds geen fysiek contact (kunnen) hebben met andere paarden. Als ik kijk naar de interactie in de kuddes bij ons, het vele fysieke contact tussen de paarden en de dingen die ze samen doen (samen languit in het gras liggen, samen van een baal of uit een hooinet eten, elkaar allogroomen, likken of gewoon in elkaars nabijheid zijn) vraag ik me echt af hoe mensen het over hun hart kunnen verkrijgen om hun paard levenslange, eenzame opsluiting aan te doen. :=

Nouja precies dit dus..ben het met alles eens wat je schrijft.

Dat laatste snap ik dus ook echt niet..ik vind echt dat de levensbehoefte van een paard is, dat ze paard moeten kunnen zijn met al het natuurlijke gedrag wat daarbij hoort. En daarnaast mogen ze werken met een mens. Niet andersom... :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:52

Ik vind het jammer dat mensen die het geluk hebben hun paarden zelf te houden aan huis of boerderij en dus alle ruimte kunnen bieden zo lelijk doen over mensen die dat geluk niet hebben. Die zelf bijv in een grote stad wonen en hun paard ergens moeten stallen. Afhankelijk zijn van wat er aan geboden word.
Ik vind dat maar makkelijk praten...

Ik heb ook het geluk mijn paarden thuis hemel op aarde te kunnen bieden en zou ook niet anders willen maar zou niet kunnen af geven op de mensen die dezelfde liefde voor hun dier delen en dat niet kunnen.
Er was ooit een tijd ik dat ook niet kon en voel mij bevoorrecht ik dat nu wel kan.

Nergens voor nodig om van schande e.d te spreken en deze mensen zich rot daar over te laten voelen.

Ik zie dat vaak hier op Bokt.
Dat naar beneden halen als je het zelf (denkt) beter voor elkaar te hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:04

Maar gaat in zo'n geval 't geluk van de eigenaar dan voor 't geluk van een paard? Als je je paard alleen op een 23/7 binnen stal kan zetten, moet je niet aan een paard beginnen omdat je "er zo gelukkig van wordt" en 't dier er maar de dupe van moet zijn. Kom je plots in zo'n situatie terecht en zijn er om welke redwen dan ook geen andere opties vind ik het wat anders, maar met een paard beginnen en moedwillig op zo'n stal zetten vind ik wel wat van ja. Zolang dat als normaal wordt gezien, want men wilt zo graag een paard en dat moet dan toch gewoon kunnen... Hebben we nog wel wat te leren.

Gelukkig zie ik steeds meer grotere stallen 't anders aanpakken en 't buiten komen normaliseren

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:08

Popstra schreef:
Ik vind het jammer dat mensen die het geluk hebben hun paarden zelf te houden aan huis of boerderij en dus alle ruimte kunnen bieden zo lelijk doen over mensen die dat geluk niet hebben. Die zelf bijv in een grote stad wonen en hun paard ergens moeten stallen. Afhankelijk zijn van wat er aan geboden word.

Ik heb ook het geluk mijn paarden thuis hemel op aarde te kunnen bieden en zou ook niet anders willen maar zou niet kunnen af geven op de mensen die dezelfde liefde voor hun dier delen en dat niet kunnen.
Er was ooit een tijd ik dat ook niet kon en voel mij bevoorrecht ik dat nu wel kan.

Nergens voor nodig om van schande e.d te spreken en deze mensen zich rot daar over te laten voelen.

Jij denkt hier erg vanuit de mens. Ook heel mooi, maar denk eens vanuit het dier?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:09

Precies, van te voren weten dat je een paard qua stalling niks te bieden hebt dan het grootste gedeelte van de dag in een box staan, met een postzegel aan paddock en waar het paard verder niet in vrije beweging kan rondhuppelen met soortgenoten. Waarom dan een paard nemen? Juist, omdat eigenbelang dan voor gaat op het welzijn van het paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:10

Ik heb ze nu aan huis. Dat klopt.
Eerder nooit.
Ik reed fanatiek in de sport in die tijd.
Dus een luxe sportstal met binnenbak en springweide was voor mij als ruiter erg gemakkelijk.
Maar deze boden geen weidegang met andere paarden aan.
Dus ik verkoos pensionstallen met de hele dag buiten. Samen met andere.
Geen kantine. Wel een buitenbak. Geen all weather.

Dat zijn dus bewuste keuzes om paarden welzijn.
Ook al voordat ik eigen paarden had. Verzorg paarden gehad bij een stal zonder buiten.
Ben er als 16 jarige vertrokken zo wilde ik geen paard rijden.

Sterker nog.
Ik heb de introductieweek op het centrum gedaan. Ik werd aangenomen maar heb het niet gedaan.
Die week was het heet.
En als de bakrand met een handveger afdoen belangrijker word gezien dan tijd krijgen om je paard na de les goed na te verzorgen vond ik toen als tiener de prioriteit verkeerd liggen.

Dus smoesjes als randstad of niet aan huis zijn dus smoesjes. Want je kan ook andere keuzes maken

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:17

Popstra schreef:
Omdat veel mensen in ene Woke zijn!

Exact!
De paardenhouderij gaat gebukt onder agenda 2030 en mensen die graag willen deugen zonder zich te realiseren waar ze voor misbruikt worden.
Nog even en alles ligt aan banden..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:20

Dan ben ik mijn tijd in woke zijn ver vooruit _O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:41

Tancreda4 schreef:
Maar gaat in zo'n geval 't geluk van de eigenaar dan voor 't geluk van een paard? Als je je paard alleen op een 23/7 binnen stal kan zetten, moet je niet aan een paard beginnen omdat je "er zo gelukkig van wordt" en 't dier er maar de dupe van moet zijn. Kom je plots in zo'n situatie terecht en zijn er om welke redwen dan ook geen andere opties vind ik het wat anders, maar met een paard beginnen en moedwillig op zo'n stal zetten vind ik wel wat van ja.

Ben jij vroeger niet wezen leren rijden op de manege dan?
Kon jij die keus vanaf dag 1 al maken?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:42

Mensen willen ALLES en willen het NU omdat ze vinden dat ze er recht op hebben. Dus staat het paard 23 uur op stal. Want zelf hebben ze een fulltime job, 2 kinderen ( in de opvang ), een veel te grote hond met in het gunstigste geval een uitlaatservice een eigenlijk net te hoge hypotheek maar willen ook 3 x per jaar op verre vakanties. Ze verzuchten onder stress...hoe raar?

Wil je een paard dan zul je eerst een boerderij moeten regelen zei mijn moeder vroeger heel practisch. En ze had gelijk. In de achtertuin past het niet. Maar de “ achtertuinen “ zijn nu pensionstallen. Kleine hokjes met “ slots “ van een uur misschien 2 om op een lullig stukje gras te mogen staan. Maar we doen het toch goed?

We gaan naar stal, halen er een borstel over de lieveling, rijden netjes in krul, met het juiste setje volgens de laatste mode en zetten het terug op stal. We hebben even kunnen shinen, suikerzoete selfies kunnen maken om de hele wereld te laten zien hoe goed en succesvol we zijn. Bijvoorkeur met kampioenslint of beker. Aan de bar nog anderhalf uur rondhangen en tevreden terug naar huis. Wij wel....het paard staat alweer uren op stal Maar we doen het toch goed zo?

Ze komen gestressed van de drukke job, de baas was sjaggie, de bankrekening leeg vanwege een veel te duur uitgevallen vakantie. Je heb de pé in, doet de staldeur open en je paard heeft ook net een rotdag. Staat al 3 dagen op stal niks te doen. Het wil aktie en dus ontploft het zowat de stal uit. Je besluit uit voorzorg er maar een slof om te gooien. Maar uiteindelijk wordt het toch een rodeo-rit. Vandaag geen suikerzoete selfie, maar donderwolken. Er wordt nog eens goed aan de slof gehangen, het kreng wil vandaag maar niet. Rotbok, misschien maar verkopen.?

Ja doe maar! Verreweg de beste oplossing!

Laten we eens kritisch naar ons zelf kijken ipv van trots op onze borst te kloppen en dierenwelzijnsorganisaties te betichten van totale onwetenheid. Zij kijken door een andere bril. Het kan zeker geen kwaad als WIJ dat ook eens doen. Misschien leren we ervan, zien we onze eigen fouten. En wie kan daar nou op tegen zijn als het onze dieren ten goede komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:46

Popstra schreef:

Popstra, ik heb in de stad gewoond en voor mij was het daar heel simpel: zolang ik daar woonde, kwam er geen paard en reed ik geen paard. En ja, ik vind je paard eerste levensbehoeften ontnemen een schande. Een paard hebben is een luxe voor de mens; sociaal contact en een x aantal uur per dag vrije beweging zouden geen luxe moeten zijn voor een paard. Daar mag je je als eigenaar best rot over voelen als je je paard dat niet wilt bieden. :+

Popstra schreef:
Tancreda4 schreef:
Maar gaat in zo'n geval 't geluk van de eigenaar dan voor 't geluk van een paard? Als je je paard alleen op een 23/7 binnen stal kan zetten, moet je niet aan een paard beginnen omdat je "er zo gelukkig van wordt" en 't dier er maar de dupe van moet zijn. Kom je plots in zo'n situatie terecht en zijn er om welke redwen dan ook geen andere opties vind ik het wat anders, maar met een paard beginnen en moedwillig op zo'n stal zetten vind ik wel wat van ja.

Ben jij vroeger niet wezen leren rijden op de manege dan?
Kon jij die keus vanaf dag 1 al maken?
Appels en peren vergelijken, en met de kennis van nu, zou ik ook een andere keus gemaakt hebben. Maar dat is achteraf makkelijk praten, we hebben het hier over mensen die wéten wat de basisbehoeften van een paard zijn en er bewust, willens en wetens, voor kiezen om hun paard die te ontnemen omdat zij zo nodig een eigen paard willen in een omgeving die daar niet voor geschikt is.

BarbaLala schreef:
Popstra schreef:
Omdat veel mensen in ene Woke zijn!

Exact!
De paardenhouderij gaat gebukt onder agenda 2030 en mensen die graag willen deugen zonder zich te realiseren waar ze voor misbruikt worden.
Nog even en alles ligt aan banden..
Ksssssssst.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-23 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:51

Popstra schreef:

Als je geen aquarium kunt betalen kun je ook geen vissen houden. Dat gaat niet op het droge...
En toch doen we juist dát onze paarden aan....

Geen kwestie van naar beneden halen, kwestie van volwassenheid in denken.