Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veronica2 schreef:We moeten ook een beetje af van het idee dat dierenrechtenorganisaties als doel hebben om welzijn te verbeteren, dat willen ze namelijk helemaal niet.
DiantaM schreef:Het afschaffen van het "exploiteren" van dieren, dus zij willen dat elke vorm van huisdier of productiedier uitsterft. Heeft inderdaad niks te maken met een constructieve discussie over dierenwelzijn.Veronica2 schreef:We moeten ook een beetje af van het idee dat dierenrechtenorganisaties als doel hebben om welzijn te verbeteren, dat willen ze namelijk helemaal niet.
Want wat willen zij dan volgens jou?
Dat meningen verschillen over wat dierenwelzijn bij paarden is, zegt niet dat ze niet de beste intenties hebben.
Elisa2 schreef:Ik heb laatst de fout gemaakt om in discussie te gaan over het gebruik van het woord 'exploitatie.' Het gaat hun niet om het 'exploiteren' van een individueel dier; zij vinden dat het fokken van dieren voor een bepaald doel (hetzij gezelschap, hetzij sport, hetzij voedsel) exploitatie is van het bestaan van die dieren. Daarmee til je de discussie naar een heel abstract (en laten we wel wezen, ook elitair) niveau, gaat het dus niet eens meer over dierenwelzijn en is er ook geen mogelijkheid om elkaar ergens in het midden te ontmoeten, want het is voor hun alles of niets.Nee ik geloof ook niet meer in die beste intenties..ooit wel en wilde graag samenwerken met ze. Maar ze zijn te eenzijdig in mijn optiek en de manier waarop er dan actie gevoerd wordt bevalt mij ook niet. Leugens, manipulatie en zwartmakerij.
Aan de andere kant hebben degene ook gelijk die zeggen dat de paardenhouderij de hand in eigen boezem moet steken. Er moeten niet nog meer stallen bijkomen met honderden paarden en maar een paar paddockjes.
Mkango schreef:Het gaat die mensen helemaal niet om dierenwelzijn, het gaat om hun eigen media-aandacht en hun doorgeslagen idioterie van het laten uitsterven van ieder dier in gevangenschap, los van hoe het dier verzorgd of gehuisvest wordt.
Mkango schreef:Het afschaffen van het "exploiteren" van dieren, dus zij willen dat elke vorm van huisdier of productiedier uitsterft. Heeft inderdaad niks te maken met een constructieve discussie over dierenwelzijn.
Veronica2 schreef:Mkango schreef:Het gaat die mensen helemaal niet om dierenwelzijn, het gaat om hun eigen media-aandacht en hun doorgeslagen idioterie van het laten uitsterven van ieder dier in gevangenschap, los van hoe het dier verzorgd of gehuisvest wordt.
Dit dus. De enige reden, en ook echt de enige, is geldelijk gewin met als doel om zichzelf in stand te houden.
Behalve de dierenrechtenorganisaties zijn er ook nog politieke partijen zoals de Partij voor de Dieren en die hebben hetzelfde doel voor ogen en prediken dezelfde leugens. Als je van dieren houdt of dieren hebt moet je ver bij die partij wegblijven. Als je er toch op stemt (omdat je de propaganda gelooft) heb je echt een afslag gemist. Je beseft dan kennelijk niet dat je geen dieren meer mag hebben en dat agrarisch land onteigent zal worden nadat het verboden/economisch onhaalbaar is geworden om dieren te hebben voor productie van voedingsmiddelen etc.
DuoPenotti schreef:Dat is waar.
Maar als wij paardenliefhebbers het nog oke vinden dat er plaatsen nieuw gebouwd worden voor 94 paarden en maar een paar paddocks zijn we toch ook ver van welzijn af.
Dat soort stallen bestaan er al voldoende, ze zouden juist minderheid moeten gaan worden ipv nog vergunning krijgen tot nieuwbouw.
We mogen zelf echt wel eens na gaan denken...
Mkango schreef:Elisa2 schreef:Ik heb laatst de fout gemaakt om in discussie te gaan over het gebruik van het woord 'exploitatie.' Het gaat hun niet om het 'exploiteren' van een individueel dier; zij vinden dat het fokken van dieren voor een bepaald doel (hetzij gezelschap, hetzij sport, hetzij voedsel) exploitatie is van het bestaan van die dieren. Daarmee til je de discussie naar een heel abstract (en laten we wel wezen, ook elitair) niveau, gaat het dus niet eens meer over dierenwelzijn en is er ook geen mogelijkheid om elkaar ergens in het midden te ontmoeten, want het is voor hun alles of niets.Nee ik geloof ook niet meer in die beste intenties..ooit wel en wilde graag samenwerken met ze. Maar ze zijn te eenzijdig in mijn optiek en de manier waarop er dan actie gevoerd wordt bevalt mij ook niet. Leugens, manipulatie en zwartmakerij.
Aan de andere kant hebben degene ook gelijk die zeggen dat de paardenhouderij de hand in eigen boezem moet steken. Er moeten niet nog meer stallen bijkomen met honderden paarden en maar een paar paddockjes.
De acties van veel van die extremisten laten imo ook weinig kennis van en empathie voor dieren zien, zoals een vorige maand tijdens de Grand National (even los van wat je van de National zelf vindt). De paddock op Aintree is een soort ketel met weinig schaduw en de reflectie van de grandstand die zorgt voor extra hitte op zonnige dagen. Dat is te doen voor die paar minuten dat de paarden daarin rondstappen voordat ze de baan op gaan, niet als ze met z'n veertigen daar een half uur rond moeten lopen, wat gebeurde als gevolg van de acties van Animal Rising. Veel paarden zijn toen teruggegaan naar de pre-parade ring of naar de stallen, maar dat doet mentaal ook iets met die dieren. Hetzelfde geldt voor het blokkeren van de weg waar de vrachtwagens met paarden aan boord overheen moesten: hoe komt het dierenwelzijn ten goede als je paarden langer op de wagen laat staan dan nodig? Het gaat die mensen helemaal niet om dierenwelzijn, het gaat om hun eigen media-aandacht en hun doorgeslagen idioterie van het laten uitsterven van ieder dier in gevangenschap, los van hoe het dier verzorgd of gehuisvest wordt.
Verder wel eens met je laatste zin, Elisa. 24/7 buiten is lang niet altijd de heilige graal, maar 4 uur per dag op een paddockje die nauwelijks groter is dan een box, is ook schandalig, helemaal als ze daar ook nog eens individueel in moeten en nog steeds geen fysiek contact (kunnen) hebben met andere paarden. Als ik kijk naar de interactie in de kuddes bij ons, het vele fysieke contact tussen de paarden en de dingen die ze samen doen (samen languit in het gras liggen, samen van een baal of uit een hooinet eten, elkaar allogroomen, likken of gewoon in elkaars nabijheid zijn) vraag ik me echt af hoe mensen het over hun hart kunnen verkrijgen om hun paard levenslange, eenzame opsluiting aan te doen.
Popstra schreef:Ik vind het jammer dat mensen die het geluk hebben hun paarden zelf te houden aan huis of boerderij en dus alle ruimte kunnen bieden zo lelijk doen over mensen die dat geluk niet hebben. Die zelf bijv in een grote stad wonen en hun paard ergens moeten stallen. Afhankelijk zijn van wat er aan geboden word.
Ik vind dat maar makkelijk praten...
Ik heb ook het geluk mijn paarden thuis hemel op aarde te kunnen bieden en zou ook niet anders willen maar zou niet kunnen af geven op de mensen die dezelfde liefde voor hun dier delen en dat niet kunnen.
Er was ooit een tijd ik dat ook niet kon en voel mij bevoorrecht ik dat nu wel kan.
Nergens voor nodig om van schande e.d te spreken en deze mensen zich rot daar over te laten voelen.
Ik zie dat vaak hier op Bokt.
Dat naar beneden halen als je het zelf (denkt) beter voor elkaar te hebben.
Tancreda4 schreef:Maar gaat in zo'n geval 't geluk van de eigenaar dan voor 't geluk van een paard? Als je je paard alleen op een 23/7 binnen stal kan zetten, moet je niet aan een paard beginnen omdat je "er zo gelukkig van wordt" en 't dier er maar de dupe van moet zijn. Kom je plots in zo'n situatie terecht en zijn er om welke redwen dan ook geen andere opties vind ik het wat anders, maar met een paard beginnen en moedwillig op zo'n stal zetten vind ik wel wat van ja.
Popstra schreef:Popstra, ik heb in de stad gewoond en voor mij was het daar heel simpel: zolang ik daar woonde, kwam er geen paard en reed ik geen paard. En ja, ik vind je paard eerste levensbehoeften ontnemen een schande. Een paard hebben is een luxe voor de mens; sociaal contact en een x aantal uur per dag vrije beweging zouden geen luxe moeten zijn voor een paard. Daar mag je je als eigenaar best rot over voelen als je je paard dat niet wilt bieden.Ik vind het jammer dat mensen die het geluk hebben hun paarden zelf te houden aan huis of boerderij en dus alle ruimte kunnen bieden zo lelijk doen over mensen die dat geluk niet hebben. Die zelf bijv in een grote stad wonen en hun paard ergens moeten stallen. Afhankelijk zijn van wat er aan geboden word.
Ik heb ook het geluk mijn paarden thuis hemel op aarde te kunnen bieden en zou ook niet anders willen maar zou niet kunnen af geven op de mensen die dezelfde liefde voor hun dier delen en dat niet kunnen.
Er was ooit een tijd ik dat ook niet kon en voel mij bevoorrecht ik dat nu wel kan.
Nergens voor nodig om van schande e.d te spreken en deze mensen zich rot daar over te laten voelen.
Popstra schreef:Appels en peren vergelijken, en met de kennis van nu, zou ik ook een andere keus gemaakt hebben. Maar dat is achteraf makkelijk praten, we hebben het hier over mensen die wéten wat de basisbehoeften van een paard zijn en er bewust, willens en wetens, voor kiezen om hun paard die te ontnemen omdat zij zo nodig een eigen paard willen in een omgeving die daar niet voor geschikt is.Tancreda4 schreef:Maar gaat in zo'n geval 't geluk van de eigenaar dan voor 't geluk van een paard? Als je je paard alleen op een 23/7 binnen stal kan zetten, moet je niet aan een paard beginnen omdat je "er zo gelukkig van wordt" en 't dier er maar de dupe van moet zijn. Kom je plots in zo'n situatie terecht en zijn er om welke redwen dan ook geen andere opties vind ik het wat anders, maar met een paard beginnen en moedwillig op zo'n stal zetten vind ik wel wat van ja.
Ben jij vroeger niet wezen leren rijden op de manege dan?
Kon jij die keus vanaf dag 1 al maken?
BarbaLala schreef:Ksssssssst.Popstra schreef:Omdat veel mensen in ene Woke zijn!
Exact!
De paardenhouderij gaat gebukt onder agenda 2030 en mensen die graag willen deugen zonder zich te realiseren waar ze voor misbruikt worden.
Nog even en alles ligt aan banden..
Popstra schreef:Ik vind het jammer dat mensen die het geluk hebben hun paarden zelf te houden aan huis of boerderij en dus alle ruimte kunnen bieden zo lelijk doen over mensen die dat geluk niet hebben. Die zelf bijv in een grote stad wonen en hun paard ergens moeten stallen. Afhankelijk zijn van wat er aan geboden word.