KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:22

Een zonnebril bij mensen is lastig te verbieden, er zijn zat brillenglazen die automatisch meesleuren. Dan zou je ook niet met normale bril mogen starten als mens ;) want dat beïnvloed het zicht ook en is in feite dan een hulpmiddel, net als een zonnebril. Of zo'n brede klep zelfs.
Ik weet ook niet beter als dat het sinds een paar jaar gewoon mag. Heb er zelf ook wel eens meegestart, maar ik vind bril niet fijn onder een cap.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:24

En als jij niet kunt paardrijden zonder hulpmiddelen, dan ben je ook niet fit to compete? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:26

Sanet schreef:
En als jij niet kunt paardrijden zonder hulpmiddelen, dan ben je ook niet fit to compete? :)

Er is één groot verschil.

De knhs verleent wél dispensatie voor mensen. Die nemen immers uit eigen overweging vrijwillig deel aan wedstrijden.

Voor paarden verlenen ze nooit dispensatie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:27

Sanet schreef:

Voor mensen geldt dat niet, nee. Daarom bestaat er ook dispensatie en para sport. Nogal logisch, want mensen kunnen zelf aangeven wat wel en wat niet lukt. Paarden niet, dus dat die fit to compete moeten zijn vind ik juist enorm positief.

Maar ook ruiters mogen niet zomaar met alles rijden. Dan moet je toch echt een keuring ondergaan en niet alleen brief van eigen arts hebben. Ook wel, maar niet alleen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:16

ruitje schreef:
Dat bestaat al jaren in de drafsport, gewoon een stoffen kap met 2 oogbollen erop :)

Uiteraard, ruitje, en dat is op de drafbaan al sinds jaar en dag toegestaan, nu de rest van de ruitersport nog, maar dat mag (voorlopig nog) niet van de KNHS. :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:17

En in de drafsport mag je ook zonder neusriem starten als je dat wil }>

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:30

Ik zou dressuurwedstrijden weleens verplicht zonder neusriem willen zien }>

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:08

prompter schreef:
En in de drafsport mag je ook zonder neusriem starten als je dat wil }>

Ze lopen dus gewoon voor, die dravers. Maar ja, ze zijn natuurlijk ook snel, daar zal het van komen. :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:35

Niet in te halen door de gemiddelde dressuurpaarden, dat blijkt maar weer _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:55

En hoe is de drafsport te vergelijken met de spring en dressuursport?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:07

Niet.

Maar het is wel vreemd dat het in de ene sport wel mag en er brillen zijn die eventueel beter zouden passen bij wat er gevraagd word?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:16

Wat is het nut er van in de drafsport? Want wellicht heeft dat er ook mee te maken dat het een aangespannen sport is?

En, ik ben voor innovatie hoor..dus als iets goed is voor een paard of beter voor het paardenwelzijn dan sta ik voorop om het goed te keuren.
In dit geval heeft de reden een medische grondslag voor 1 individueel paard natuurlijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:20

Mijn pony is dus ook een headshaker en ik doe gewoon mee aan een officiële mendurance wedstrijd met compleet vliegenkap. Hij is vooral overgevoelig op het landen van vliegen en ander gespuis op zijn hoofd. Ik start wel nog de verkorte route, want ik heb geen startkaart. Maar al zou ik dat wel hebben, het mag bij die organisatie gewoon als je het van tevoren aangeeft en vraagt. Dit masker is ook uv werend en zou dus volgens de knhs het zicht beperken. Maar ach, het is mensport dus het zicht wordt nog veel meer beperkt door oogkleppen bij andere combinaties. :')
Afbeelding

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:37

Elisa2 schreef:
Ik vind het wel lastig, snap dat de KNHS consequent moet zijn en blijven en 1 lijn moet volgen.

Ruiters mogen ook niet met een zonnebril starten, daar vergelijk ik het dan maar even mee.

Het punt is denk ik, dat als ze hier een uitzondering voor maken dat het lastig wordt om een duidelijke lijn te blijven volgen. Want dan willen mensen ook een uitzondering voor dit en voor dat en raakt het overzicht geheel kwijt.

Neemt niet weg dat het voor de amazone wel zuur is, maar goed..gelukkig zijn er meer dingen die je met een paard kan doen behalve wedstrijden rijden.

Help deze jury even: waar vind ik het artikel dat een ruiter geen zonnebril mag dragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:38

In welk opzicht wil je mensport nu vergelijken met dressuur Jorex?

In mensport mag je ook met oogkleppen. Het is een hele andere sport met andere regelgeving. Zo start je met mennen ook met een stang. In de dressuur rij je nooit alleen met een stang in in de basisklassen tm m2 mag je alleen op trens. Dat is toch nergens vergelijkbaar?

Het beperken van het orientatievermogen slaat op de rijdende sporten. Dus een discussie hier voeren wat toegestaan is met mennen lijkt me totaal irrelevant.

Die UV bril kent ook verschillende glazen zag ik. Ik kan mij ook indenken dat wanneer het ooit wel toegestaan wordt het niet met alle glazen. Het zwarte glas laat nog 10% licht door. Dat is natuurlijk ook niks. Dan kun je nog net het verschil tussen licht en donker onderscheiden en dat was het dan ook wel.

Maar op dispensatie zal het verwacht ik nooit komen. Of iedereen of niemand want inderdaad dan wil pietje dispensatie voor X en jantje voor Y en dan is het einde zoek.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:44

Ik denk dat de stap bij ons sowieso al minder groot is omdat wij inderdaad al toegestane oogkleppen hebben, maar ook bijvoorbeeld gaaskappen of gaasbollen voor paarden die het onprettig vinden zand van hun voorganger tegen hun hoofd aan te krijgen.

Die UV bollen heb ik denk ik voor het eerst in de koers gezien een jaar of 15 geleden.

Ons doel is natuurlijk heel anders, wij willen een paard wat snelheid maakt. Wat hem daarbij helpt zien we als ondersteuning. Bij jullie is natuurlijk de focus op rijtechnisch oplossen veel groter denk ik?

Ik vind het juist boeiend om verschillende sporten met elkaar te vergelijken, ook nu zet dit mij aan het denken over of het dan voor onze sport wel toegestaan zou moeten zijn of niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:44

CharleyT schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind het wel lastig, snap dat de KNHS consequent moet zijn en blijven en 1 lijn moet volgen.

Ruiters mogen ook niet met een zonnebril starten, daar vergelijk ik het dan maar even mee.

Het punt is denk ik, dat als ze hier een uitzondering voor maken dat het lastig wordt om een duidelijke lijn te blijven volgen. Want dan willen mensen ook een uitzondering voor dit en voor dat en raakt het overzicht geheel kwijt.

Neemt niet weg dat het voor de amazone wel zuur is, maar goed..gelukkig zijn er meer dingen die je met een paard kan doen behalve wedstrijden rijden.

Help deze jury even: waar vind ik het artikel dat een ruiter geen zonnebril mag dragen?

Lees ff terug zou ik zeggen. ;)

Jorex reageert op de vergelijking die gemaakt wordt met de drafsport. Omdat er aangehaald wordt dat dit in de drafsport wel mag. Maar de aangespannen sport en de sport ohz is niet te vergelijken inderdaad.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:45

Heb terug gelezen, in welk artikel staat dat zonnebril ruiter verbod? Nergens volgens mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:46

ruitje schreef:
Ik denk dat de stap bij ons sowieso al minder groot is omdat wij inderdaad al toegestane oogkleppen hebben, maar ook bijvoorbeeld gaaskappen of gaasbollen voor paarden die het onprettig vinden zand van hun voorganger tegen hun hoofd aan te krijgen.

Die UV bollen heb ik denk ik voor het eerst in de koers gezien een jaar of 15 geleden.

Ons doel is natuurlijk heel anders, wij willen een paard wat snelheid maakt. Wat hem daarbij helpt zien we als ondersteuning. Bij jullie is natuurlijk de focus op rijtechnisch oplossen veel groter denk ik?

Ik vind het juist boeiend om verschillende sporten met elkaar te vergelijken, ook nu zet dit mij aan het denken over of het dan voor onze sport wel toegestaan zou moeten zijn of niet.

Als een paard nageeflijk loopt is het zicht al beperkt, ik denk dat daar wel een groot verschil in zit.Het zich moet denk ik niet teveel beperkt worden. Maar goed, ook ik vind de verschillen en verschillende uitgangspunten interessant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:47

CharleyT schreef:
Heb terug gelezen, in welk artikel staat dat zonnebril ruiter verbod? Nergens volgens mij.

Ik schrijf letterlijk dat ik het niet in de reglementen kan vinden en dat het wellicht gedoogd wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:02

Wat is in dit geval eigenlijk denken aan het paardenwelzijn?
- Allerlei producten ontwikkelen en toestaan om een dier maar in competitie te kunnen blijven houden.
- Ergens een lijn trekken en zeggen: als een paard aan deze aandoening leidt, is het niet wedstrijdklaar.

Er werd nu voor het laatste gekozen en ergens kan ik de redenatie wel volgen. Toch zeker nu, dat wilt niet zeggen dat het in de toekomst niet kan veranderen wanneer er meer over geweten is en de modellen van UV-brillen ook verbeterd worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:06

Elisa2 schreef:
CharleyT schreef:

Ik schrijf letterlijk dat ik het niet in de reglementen kan vinden en dat het wellicht gedoogd wordt.

Staat het nergens dan is het gewoon toegestaan en niet gedoogd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:09

Ik begrijp ook niet zo goed waar Elisa dat vandaan heeft. In de 40 jaar dat ik met dressuurwedstrijden te maken heb is dat nog nooit verboden geweest.
Daarom is het toch wel vreemd dat het voor paarden niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:11

Gini schreef:
Wat is in dit geval eigenlijk denken aan het paardenwelzijn?
- Allerlei producten ontwikkelen en toestaan om een dier maar in competitie te kunnen blijven houden.
- Ergens een lijn trekken en zeggen: als een paard aan deze aandoening leidt, is het niet wedstrijdklaar.

Er werd nu voor het laatste gekozen en ergens kan ik de redenatie wel volgen. Toch zeker nu, dat wilt niet zeggen dat het in de toekomst niet kan veranderen wanneer er meer over geweten is en de modellen van UV-brillen ook verbeterd worden.

Exact dit ja.

Want wedstrijden is de ambitie van de ruiter en niet die van het paard.... Ruiters doen alsof er iets verschrikkelijks gebeurd is nu blijkt ze niet mogen starten ermee. Ze mogen gewoon thuis van hun paard genieten hoor dat is geen probleem.

Want neem PPID paarden die prascend hebben. Doping. Maar veel paarden kunnen prima fijn gereden worden ermee. Paarden met bijvoorbeeld longproblemen of een allergie die op medicatie geen last hebben. Kunnen prima gereden worden. Paarden met zomereczeem die niet zonder deken buiten kunnen rijden maar die met deken prima functioneren. Paarden met een bult aan het been die zonder beenbeschermers in het werk dat open trappen maar die met beenbescherming prima functioneren.

Waar leg je dan de grens? Mensen gaan immers vrij ver in hun eigenbelang voorop zetten om het paard maar in de sport te kunnen houden.

Mensen vergelijken is ook appels met peren vergelijken. Mensen doen uit eigen vrije beweging mee en daarom zijn er voor mensen allemaal dispensatie mogelijkheden zodat ook mensen met beperkingen mee kunnen doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:20

Ik vind het interessant om hem dan ook de andere kant op te vergelijken :+ . Waarom moet er dan een zadel op, of een bit in, of ijzers onder?

Waarom vinden we het een wel geoorloofd om tot een betere prestatie te komen en het andere niet?