Paard trekt koets met toeristen en bezwijkt aan de hitte in Sevilla

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:20

DuoPenotti schreef:
Misschien je eigen vega topic openen?

Maar M2, wat maakt het uit voor het dier zelf.
Of hier in een straal van 10 kilometer 1 bedrijf zit of 20.
Dat dier bemerkt alleen zijn eigen verzorging.
En dat is in Nederland het beste, en ja daar mag men trots op zijn :j
Het hier wegjagen is dus meer dierenleed veroorzaken :j
Maar dat lijkt men maar niet te snappen met het oogkleppen beleid van de vega's.
Hoef je niet trots om te zijn.

En daar laat ik het bij, véél te offtopic hier

Typisch dat veel mensen het dierenleed in het buitenland veroordelen maar oogkleppen hebben voor wat hier gebeurt. Hoezo hypocriet?

En dit heeft helemaal niks met vega te maken.
Dieren worden als beesten :) behandeld, zowel hier als in t buitenland.
En in beide gevallen is dat even erg.
Maar denk niet dat wij Roomser dan de Paus zijn en hoe het hier gaat is absoluut niks om trots op te zijn.
Net zo min als veel Spanjaarden bijvoorbeeld zijn op hun folklore, waarbij beesten gruwelijk leed wordt aangedaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:21

Nadinetjuhh schreef:
Ontzettend triest dat dit nog steeds gebeurd. Eigenaar en toeristen zijn hier beiden schuldig aan. Als het 40+ graden is gebruik je toch je verstand om niet in een koets te stappen? Alsjeblieft zeg..... :roll:

Mee eens.
Ik vrees alleen dat veel toeristen geen benul hebben en t alleen maar lollig vinden. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:26

Asciugamano schreef:
Typisch dat veel mensen het dierenleed in het buitenland veroordelen maar oogkleppen hebben voor wat hier gebeurt. Hoezo hypocriet?

Dat is whatabboutisme toch?
het gaat hier over een koetspaard in Sevilla..

Overigens, als men Nederlanders/boeren etc over 1 kam kan scheren, kan dat met spanjaarden ook.. er wordt dan bedoelt de Spanjaarden die dat doen..

Offtopic: dat in brand steken van koeienhoorns, en de koe dan loslaten, dat is ook een Spaanse traditie toch?

nine1987

Re: Paard trekt koets met toeristen en bezwijkt aan de hitte in Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:45

Jup, en geiten uit kerktorens gooien ook.. En de dikste man van het dorp op een ezel zetten.. En de wilde paarden uit de bergen jagen, om ze vervolgens in een kraal te jagen en erop te springen en hun manen te knippen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:25

In Nederland was ganstrekken ook een 'sport'.

Gelukkig veranderen tijden en verandert Spanje ook (langzaam) mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:32

Asciugamano schreef:
Avalanche schreef:
Ik vind die stelling echt zwaar overtrokken. Het kan absoluut beter, maar om nu te zeggen dat het nergens zo slecht gesteld is als in Nederland is naar mijn mening idioot.

Het is zeker idioot maar ook een feit.
In geen enkel ander EU land gebeurt dit op zo’n grote schaal.

Als je nu eens komt met zaken die je kunt onderbouwen, wil ik hier best over in discussie, maar dit zijn een heleboel loze kreten en imo vooral stemmingmaken en roeptoeteren. Sorry, maar ik heb daar weinig interesse in.

Kom met feiten en cijfers, dan kunnen we een serieuze vergelijking maken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:19

Laten we niet vergeten dat het lang niet overal in Spanje bloedheet is, dit land is enorm groot en kent echt verschillende klimaten. Je kan het noordwesten, waar gemiddeld meer regen valt dan in Nederland bijvoorbeeld, niet vergelijken met het extreem warme en droge centrale deel (met koude winters!) of het aangename Middellandse zeeklimaat. Dat in een land met 47 miljoen inwoners en in oppervlakte 12 keer zo groot als Nederland ook hele grote culturele verschillen bestaan, is logisch.

Wel is het zo dat paarden en nog meer stieren, een grote rol spelen in de folklore in het algemeen. Maar volgens mij liepen ook in Amsterdam en bijvoorbeeld in Brugge nog toeristen koetsjes rond tot een paar jaar geleden. Zolang toeristen ervoor betalen, is er handel en zal een verbod vanuit de politiek moeten komen. De discussie speelt ook hier, dus ik geef het nog hooguit een paar jaar, al is dat wat mij betreft ook te lang. Het is ook gewoon makkelijk oordelen van buitenaf, maar besef ook dat er ook beroepen zijn waarin mensen hier maandenlang in temperaturen van minimaal 30 graden buiten werken. Dat er dus ook anders tegen dieren in de warmte wordt aangekeken, is evident. Ik zou ook niet graag ruilen met de vele landarbeiders die in de volle zon ons voedsel oogsten bijvoorbeeld.

Laten we vooral hopen voorlopig op goede controles én fikse straffen voor wie het niet zo nauw neemt met de diervriendelijkheid.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:36

Asciugamano schreef:
DuoPenotti schreef:
Misschien je eigen vega topic openen?

Maar M2, wat maakt het uit voor het dier zelf.
Of hier in een straal van 10 kilometer 1 bedrijf zit of 20.
Dat dier bemerkt alleen zijn eigen verzorging.
En dat is in Nederland het beste, en ja daar mag men trots op zijn :j
Het hier wegjagen is dus meer dierenleed veroorzaken :j
Maar dat lijkt men maar niet te snappen met het oogkleppen beleid van de vega's.
Hoef je niet trots om te zijn.

En daar laat ik het bij, véél te offtopic hier

En dit heeft helemaal niks met vega te maken.
Dieren worden als beesten :) behandeld, zowel hier als in t buitenland.
En in beide gevallen is dat even erg.
Maar denk niet dat wij Roomser dan de Paus zijn en hoe het hier gaat is absoluut niks om trots op te zijn.
Net zo min als veel Spanjaarden bijvoorbeeld zijn op hun folklore, waarbij beesten gruwelijk leed wordt aangedaan.

Ik ben wel heel benieuwd in hoeveel varkens, kippen of koeienstallen jij geweest bent Asciugamano. Ik denk net zoveel als die lui van wakkerdier ed. Nooit waarschijnlijk. Plukken ergens een filmpje van een kreupele koe vandaan en brengen dat op TV alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is en op iedere boerderij het geval. Nou echt niet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:55

Mee eens, Pillow.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:12

Er zijn heel schattige e-koetsjes. In USA worden ze al gebruikt her en der. Ik kan zo gauw niet de laatste update daarvan vinden, maar ik vind wel dit artikel https://whyy.org/articles/hold-your-hor ... y-buggies/
Ik hoop dat dit steeds meer geïntroduceerd wordt over de hele wereld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:40

Dat zou heel mooi zijn. Geen paarden meer nodig.