Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:31

Ik denk dat men hun paard schenkt aan een stichting om er zo snel mogelijk van af te zijn daar verkopen ook best een tijd in beslag neemt.

Verkoop zal overigens nu ook wat minder gaan worden lijkt mij in de goedkopere klasse nu men op de centen gaat letten

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:34

Citaat:
DuoPenotti schreef:
jazzejam
een niet verkoopbaar paard toch de handel in gooien is wel empathisch

Volgens mij zeg ik juist dat je dat niet moet doen ivm dat er geen garanties zijn dat het paard dan niet als nog verkeerd terecht komt.

Punt is dat veel DA's niet heel genegen lijken een dier in te slapen als deze ook maar half als grasmaaier kan dienen. Prima als je dat zelf wil en kan opbrengen.

Maar als dat niet meer kan of wil zouden ze de eigenaar de optie inslapen moeten geven zonder er daar een schuld gevoel bij te geven. Als de DA weigert, ontneem je de eigenaar een waardig afscheid van zijn dier. Dan heeft de eigenaar nog maar een keuze de slacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:52

Femke_Tweety schreef:
Klopt.
Maar dat is een helse beslissing die haast niet te doen is.

Die is wel te doen. En ja, ik heb al voor de beslissing gestaan. Heb nu eentje met een pees blessure. Het is gelukkig niet aan de orde maar als de keuze zou komen om te verkopen of in te slapen wordt hij in geslapen. Hij heeft een mooi leven gehad. Ik heb geen enkel goed argument om te riskeren dat hij nog vijf a tien jaar langer zou leven maar met pijn of ongelukkig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:30

Molfre schreef:
Wat wordt hier makkelijk gepraat over verkopen en in laten slapen. Is dit een gebrek aan empathie of denken sommige mensen echt zo makkelijk over hun vriendje?

Ik heb zelf ook paarden gehad die niet verkoopbaar waren, maar absoluut kerngezond. Als ik in een topic met een ander onderwerp had aangekondigd deze paarden ingeslapen te hebben was ik met de was buiten gehangen.

Dat er een probleem is zodra je naar derden moet keren voor het onderhouden van je paard, daar ben ik het helemaal mee eens. Hoe dat probleem dan wel goed kan worden opgelost, daar heb ik een mening over, maar geen kennis dus daar durf ik niks over te zeggen.

Ik denk helemaal niet gemakkelijk over laten inslapen. Maar als er iets mee is waardoor hij onverkoopbaar is doe ik het wel. In ieder geval niet dumpen bij zo'n stichting.
Maar als jou paard absoluut kern gezond is, zie ik niet waarom die dan onverkoopbaar is. Dan is er toch wat mee. Voor alles is een markt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:34

pillow schreef:
Molfre schreef:
Wat wordt hier makkelijk gepraat over verkopen en in laten slapen. Is dit een gebrek aan empathie of denken sommige mensen echt zo makkelijk over hun vriendje?

Ik heb zelf ook paarden gehad die niet verkoopbaar waren, maar absoluut kerngezond. Als ik in een topic met een ander onderwerp had aangekondigd deze paarden ingeslapen te hebben was ik met de was buiten gehangen.

Dat er een probleem is zodra je naar derden moet keren voor het onderhouden van je paard, daar ben ik het helemaal mee eens. Hoe dat probleem dan wel goed kan worden opgelost, daar heb ik een mening over, maar geen kennis dus daar durf ik niks over te zeggen.

Ik denk helemaal niet gemakkelijk over laten inslapen. Maar als er iets mee is waardoor hij onverkoopbaar is doe ik het wel. In ieder geval niet dumpen bij zo'n stichting.
Maar als jou paard absoluut kern gezond is, zie ik niet waarom die dan onverkoopbaar is. Dan is er toch wat mee. Voor alles is een markt

Niet als het om een kleinere pony gaat, dan is die markt heel erg klein. En zelfs wanneer het om grotere praarden gaat zijn de meeste mensen niet op zoek naar projecten.

Mijn punt is ook niet dat we ze maar bij een stichting moeten dumpen, dat is een probleem en zo ver moet het niet komen.

superpony

Re: Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:53

Je kan niet elke situatie met elkaar vergelijken.

Er zijn mensen die het al net aan konden betalen die toch een paard hebben gekocht. Wat je verdient zegt niet altijd iets over de kosten en uitgaven die je hebt. De 1 heeft lage kosten en de andere hogere.

Als je een gezin hebt, snap ik ook dat het paard er als eerste uit moet, want dat is een grote kostenpost waar iedereen last van heeft als je krap komt te zitten.

Zij hebben het over 2 telefoontjes pw, maar de rest die niet daarheen belt, hebben ook hun problemen.

Nu verkopen kan best lastig zijn als er niemand is in die prijsklasse die wil of kan kopen. Zelfs als paarden gezond zijn, wil dat nog niet zeggen dat mensen nu in de rij staan.

Dit soort schommelingen zijn er vaker en ook tijdens de crisis was het een probleem. Wij hebben toen echt vaker goedkope EN gratis paarden aangeboden gekregen. OOK van mensen die juist heel veel geld hadden en duurdere paarden destijds. Sommigen hadden een goedlopend bedrijf die omviel en dan ging het best hard.

Veel mensen proberen het uit te stellen en daardoor komt op het eind als het echt echt niet meer gaat ook tijd meespelen. Mensen kunnen dan niet meer maanden wachten op kopers en het onderhoud door betalen.

Een kennis wilde een paard verkopen, maar kreeg een te laag bod. Ze sloeg het af en dacht, ik zing het wel uit. Daarna kwam er geen goed bod meer en moesten de andere paarden ook weg. Toen heeft ze nog veel minder gekregen en ook paarden gratis weg gedaan.

Nu roept iedereen wat, maar er zijn al even mensen bezig met verkopen omdat ze wisten dat dit eraan zat te komen en ze nu nog wat konden krijgen. Daar hoor je dan niemand over.

Hoor nu ook veel mensen die hun paard willen uitlenen verleasen etc. Die hopen het paard te kunnen behouden of terug te halen over een tijdje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:29

Ik ken iemand die kocht een paard en na 4 weken kwam ze er achter dat het toch duurder was dan ze had gedacht. Dat is minder erg als wanneer je een paard al jaren hebt en je moet hem of haar dan verkopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:32

Dat is voor dat paard anders wel veer erger… zo 2x verhuizen op zulke korte tijd |(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:06

Molfre schreef:

Dat vind ik ook. Er wordt zo makkelijk gedacht over een leven. Onder het mom "het paard weet het niet", iets wat ik een ontzettende dooddoener vind.
Mijn paard is zeker onverkoopbaar, gezien leeftijd en karakter. Niet gezien gezondheid.
Zo'n paard dan om financiële redenen in laten slapen vind ik ethisch niet kunnen.
Er zijn vast onoplosbare situaties, maar voor mij zou het dusdanig onacceptabel zijn dat ik werkelijk alles opzij zou zetten om dat te voorkomen.

Twiggy: superfijn dat het destijds gelukt is om je paard te behouden. Ik denk dat ik er hetzelfde in sta als jij.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:14

Absurd vind ik het. Als je een inkomen danwel vermogen hebt, dat zo laag is dat je nog maar nét een paard kunt onderhouden, dan moet je er dus niet aan beginnen. Want als de inflatie doorzet, zoals nu gebeurt, of als je paard een aantal keren achter elkaar pech heeft, medisch gezien, moet je het ook kunnen betalen. Dus mensen die nu in de klem komen, tsjaa...

Het feit dat steeds meer paardeneigenaren 'financieel in de klem zitten' zegt volgens mij vooral dat deze mensen in het verleden niet de juiste beslissing hebben gemaakt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, schrijnende gevallen, maar in principe zou je geen paard moeten aanschaffen als je deze niet in tweevoud zou kunnen betalen.

Edit; typo

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:16

marleen_usar schreef:
Ik ken iemand die kocht een paard en na 4 weken kwam ze er achter dat het toch duurder was dan ze had gedacht. Dat is minder erg als wanneer je een paard al jaren hebt en je moet hem of haar dan verkopen.

Sorry, maar dan ben je gewoon een troela die geen voorbereidend werk heeft gedaan wat betreft kostenplaatje.

Mijn beestje is nu 24 en al jaren met pensioen. We wandelen, knuffelen en poetsen zo'n 3 à 4x in de week, ik kan het gelukkig nog allemaal goed betalen dus mag hij blijven. Maar ik neem toch echt afscheid wanneer hij dure medicijnen nodig heeft om enigszins paardwaardig bestaan te hebben.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 14-04-23 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:18

Hermelijnhof schreef:
Absurd vind ik het. Als je een inkomen danwel vermogen hebt, dat zo laag is dat je nog maar nét een paard kunt onderhouden, dan moet je er dus niet aan beginnen. Want als de inflatie doorzet, zoals nu gebeurt, of als je paard een aantal keren achter elkaar pech heeft, medisch gezien, moet je het ook kunnen betalen. Dus mensen die nu in de klem komen, tsjaa...

Het feit dat steeds meer paardeneigenaren 'financieel in de klem zitten' zegt volgens mij vooral dat deze mensen in het verleden niet de juiste beslissing hebben gemaakt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, schrijnende gevallen, maar in principe zou je geen paard moeten aanschaffen als je deze niet in tweevoud zou kunnen betalen.

Edit; typo

Want jij weet hoe jij er over 10 jaar voor staat??

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:19

Popstra schreef:
Hermelijnhof schreef:

Edit; typo

Want jij weet hoe jij er over 10 jaar voor staat??

Zeker niet, maar in dat geval heb je het over een lange periode waarin je andere keuzes kunt maken, zoals een geschikt nieuw huis zoeken, in plaats van dumpen bij een stichting of op een stichting teren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:27

rien10 schreef:
Het hebben van een paard vind ik niet "een hobby". Ik vind dat nog steeds een onvoorstelbare luxe.
Een keer in de week op de manege rijden vind ik "een hobby".

Een hobby is een ontspannende activiteit die men met enige regelmaat in de vrije tijd uitoefent. Dus niet wat jij er van maakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:29

Ik persoonlijk vind, dat is dus mijn persoonlijke mening, het een onvoorstelbare luxe. Een luxe waar ik iedere dag met volle teugen van geniet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:32

Hermelijnhof schreef:

Edit; typo

Bij iets stoms als een scheiding oid kan je al heel snel van paard + 1000 euro reserve per maand over naar paard niet te betalen gaan. Soms gaat het snel.

Van de pensionklanten die hier staan denk ik overigens dat er slechts 1 is die de dubbele lasten zou kunnen dragen. En ikzelf hoor daar eig ook niet bij, absurd bedrag dat je zou vragen als je 2 paarden hebt dan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:35

Ik was er al wel bang voor dat dit ging gebeuren. De prijzen voor alles zijn zo extreem hoog nu. Helemaal in combinatie met de Corona aankopen, zat dit er wel aan te komen.
Gelukkig hebben wij het goed thuis, beide een lekker inkomen. Ondertussen heb ik door medische kosten ook een ontzettend duur paard namelijk. Door alle kosten die ik voor hem maak loopt hij nu prima, maar ik weet niet wat er gebeurt met een ander management. Het is wel kwetsbaar, dus ik weet ook niet wat ik zou moeten in zo’n situatie, maar denk wel dat ik voor inslapen zou gaan. Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, lijkt me verschrikkelijk.

Overigens zie ik het hebben van een paard ook echt wel als een luxe. Verschillende hobby’s komen met verschillende prijskaartjes, het hebben van een eigen paard zit gewoon hoog in de range. Sommige hobby’s zijn helaas niet voor iedereen altijd haalbaar.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:43

15 jaar geleden.
Paard gekocht.
Samenwonend, beide werkend, bewust geen kinderen, eigen huis, lage hypotheek.

Moet kunnen, toch?

15 jaar later gescheiden
Tijdelijk partime mbo baan aangenomen omdat op eigen niveau even heel lastig was door alle stress.

Paard werd wat lastig financieel, maar je doet je best.

In die periode zéér ernstig ziek geworden.
Beeld was even dat ik niet lang meer te leven zou hebben.
Dat viel achteraf mee, wèl heel zware operatie waarbij een stuk lever weggehaald is, plus langdurig ieder halfjaar mri om te checken of het goed blijft gaan met wat er nog zit.
In diezelfde periode ook een fiks autoongeluk met blijvende restschade.

Afgekeurd.
Op basis van het laatste loon krijg je dan je uitkering.
Daar een percentage van.
En dan is 70% van een parttime mbo baan gewoon niet zo super veel.

Maar je doet wat je kunt.
Vooral geen uitgaven die niet nodig zijn.
Goedkope stalling.
Goede basiszorg voor het paard, maar geen extra's meer zeg maar.

Zelf eet je gewoon wat minder luxe, en die vitamines die je eigenlijk nodig hebt om goed te functioneren laat je dan toch maar achterwege, want wel erg duur.
Je kunt ook best met wat minder vaak kleding, eens per jaar een trui of broek om aan te kunnen naar verjaardagen en de rest gewoon tot op de draad verslijten.
En vakantie laat je ook gewoon schieten.
Geen probleem, je wilt je paard immers houden.

Dan blijk je financieel opgelicht te zijn, heb je ineens nóg minder te besteden en het beetje spaargeld dat je haf is nagenoeg op.

Je hond wordt onverwacht ernstig ziek, en je laatste spaarcenten gaan daar aan op. In de hoop haar te redden. Maar dat blijkt achteraf onmogelijk.

De oorlog in Oekraïne komt, alles wordt ook nog tig x duurder.
En door wat ongelukkige constructies kom je niet in aanmerking voor enige vorm van toeslagen of hulp.
Niet omdat je het nu zo ruim hebt.
Maar omdat dat soort dingen uitgaan van je loon van enige jaren terug....

Dit soort situaties, en nóg schrijnender komt gewoon voor.
Óók in Nederland.

En dit soort dingen zijn helaas dus niet dat wat veel mensen willen geloven, 'uitzonderingen'.

Ik ken mijn eigen situatie, weet tot in detail hoe dat zit (bovenstaande is daar min of meer op gebasseerd, zei het niet helemaal letterlijk)

Maar de mijne is niet de enige.

Niet iedereen koopt maar zo maar onverantwoord een paard om er drie maanden later achter te komen dat het toch een beetje duur is.

Als je een paard járen hebt, kan er ontzettend veel gebeuren financieel.
En dat is niet altijd om domme keuzes of gebrek aan inzet.
Soms is het gewoon een opeenstapeling van pech na pech na pech.

Ik vind het oordelen in dit topic door sommigen erg hard, net als het simpele, 'Dan slaap je hem toch in'.
Bij een paard dat medisch goed is en waar je al jaren een gigantische band mee hebt, ik geef het je te doen, echt.

Ik snap de hulpvraag aan stichtingen dan ook uitermate goed.
Ik snap óók dat die stichtingen nee zeggen overigens, die hebben op een gegeven moment ook geen ruimte meer, fysiek of financieel.

Maar het zou mensen soms wat mooier staan als ze iets verder zouden denken dan 'sukkels' 'eigen schuld' 'dan maar iets minder luxe'

Mensen die om hulp vragen hebben die stap van minder luxe doorgaan al lang gemaakt.
Tot op het totaal negeren van iedere vorm van eigenlijk noodzakelijke zelfzorg aan toe.

Iets minder oordelen, en jezelf iets gelukkiger prijzen dat je dergelijke situaties zèlf (nog) nooit hebt hoeven meemaken, dat zou echt wat mooier zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:56

Mooie post Femke_Tweety.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:17

Hermelijnhof schreef:
Zeker niet, maar in dat geval heb je het over een lange periode waarin je andere keuzes kunt maken, zoals een geschikt nieuw huis zoeken, in plaats van dumpen bij een stichting of op een stichting teren.

Nou daar heb ik het dus niet over. Ik heb het over de aanschaf en dat doet men als het ze goed gaat, niet denkende hoe die er over 10 jaar voor staat.
Niemand wist 10 jaar terug er een pandemie zou uit breken, daarop volgend een oorlog die de prijzen achterlijk doet stijgen. Men zn spaarpot aan moest breken
En ja, dan zit je in ene klem en moet je heel snel een beslissing gaan maken hoe verder.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:54

Femke :(:)
Ik vind het ontzettend rot dat je zo veel miserie al voor je kiezen hebt gekregen. Ben al lang stille meelezer in het oudjestopic en altijd veel respect gehad hoe je het deed met Tweety. Ik begrijp je beslissingen volledig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:14

Zeker een mooie post.
Maar je kan het ook andersom redeneren.
Als mensen zeggen inslapen is eerlijker naar het paard toe, hebben ze dan niets mee gemaakt of juist wel?

Ik heb zelf een kerngezonde 10 jarige verkocht door mijn gezondheid.
En ik heb nergens in mijn leven spijt van, want je doet de dingen die je denkt dat op dat moment goed zijn.
Behalve zijn verkoop.
Ik heb hem naar een huisje gedaan met wat ik dacht een goede eigenaresse.
Zij heeft hem alleen verkocht aan het meest verschrikkelijke adres imo. Oke zo staan er honderden meer, maar ik vind het niet paard waardig.
Hij is nu alweer jaren dood, daardoor!
En als een kerngezonde al zo'n lot tegemoet gaat, dan wil je toch niet weten hoe een niet verkoopbare, welke reden ook, dan voor leven gaat hebben?
Echt als ik dat had geweten, dan had ik hem nog liever ingeslapen....

Dus misschien minder veroordelen omdat je niet weet waarom mensen het schrijven...
Dat gaat dus 2 kanten op

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:21

Femke, ik ben het 1000% met je laatste alinea's eens. Ik snap niet hoe men hier zo makkelijk en onempathisch over kan denken.

Vreselijk dat je dit hebt moeten doormaken, ik hoop dat je er zelf qua gezondheid wat beter voor staat op z'n minst.

Zelf heb ik gelukkig de laatste stap (inslapen, 2 onverkoopbare paarden, 1 door ouderdom, 1 door karakter) niet hoeven maken. Maar ik heb mijn hele leven uitgekleed.

Ik vind dat er best wat meer begrip getoond mag worden door sommigen hier.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:25

Ayasha schreef:
Femke_Tweety schreef:
Klopt.
Maar dat is een helse beslissing die haast niet te doen is.

Die is wel te doen. En ja, ik heb al voor de beslissing gestaan. Heb nu eentje met een pees blessure. Het is gelukkig niet aan de orde maar als de keuze zou komen om te verkopen of in te slapen wordt hij in geslapen. Hij heeft een mooi leven gehad. Ik heb geen enkel goed argument om te riskeren dat hij nog vijf a tien jaar langer zou leven maar met pijn of ongelukkig.

Maar dit is toch een hele andere situatie? Als je paard in de gezondheid eea. mankeert waardoor hij niet pijnloos door het leven kan versus, een gezond paard "gewoon in laten slapen" vanwege financiele problemen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:27

Molfre,
Wie heeft het over een gezond paard in laten slapen?