ruitje schreef:Ik ben het er overigens niet mee eens dat er niet te verdienen valt aan welzijn. Als je dat als stal goed aanpakt kan dat zeker. En ja, dat vraagt consessies. Want ik wil ook mijn bakken vernieuwen, mijn longeercirkel overkappen, mijn kantine verbouwen, mijn boxen vergroten en netter maken etc etc.
En toch staan we even vol, of voller, dan de stallen met 3 binnenbanen, luxe boxen en een restaurant kantine.
Paddocks en land en service is 'minder sexy' om voor te betalen, ik snap best dat als het regent je als klant denkt: verdorie, bij die stal met 3 binnenbanen had ik nu meer mogelijkheden... Maar als je op de bank thuis zit en je paard staar goed: daar is echt een markt voor.
Ik denk, dat een hoop stallen zoals Celebi omschrijft die slag niet meer kunnen maken. Als jij vergunning hebt voor max 15 paarden: dan moet je een baan erbij en kun je niet investeren. Stallen met meer dan 60 paarden kunnen dat wel.
Dat verschil zal uit gaan lopen de komende jaren... Zoals in alle sectoren denk ik, je moet vergroten of 'verluxen' om boven te blijven. Want iedereen word steeds veeleisender
@superpony: het overnemen van een familiebedrijf is haalbaar, het starten zonder kapitaal niet. Dat is een goed punt.
Maar haalbaar is iets anders dan 'makkelijk' , ik ben gestoord dat ik mijn baan in loondienst opgeef. Ik koop heel veel werk.
En daar ben ik dan weer heel gelukkig mee. Want geld is niet alles he jongens ...
Dat ben ik met je eens, maar het verschilt nog erg per regio en type ruiter en houder.
Er is al veel beweging dat men steeds meer naar welzijn kijkt, dus iedereen die daar nu in investeert kan denk ik nog wel een tijdje mee.
Maar die nieuwe fabrieken die nu ook nog uit de grond gestampt worden, snap ik echt niet.
Met makkelijk bedoelde ik natuurlijk niet dat het niet moeilijk is, maar makkelijker dan voor iemand zonder enige agrarische achtergrond, kennis, familiebanden etc. Van 3 hoog achter en elke dag op kantoor is het toch anders.
Dus zeker niet makkelijk in de zin van, het kost geen bloed, zweet, tranen en veel geld, maar wel dat de weg bewandelen beter te doen is.
En eerlijk? Ik sta nog steeds achter het pp idee en 24/7 buiten, maar ik kan me dood ergeren aan de plekken waar we nog teveel water/modder hebben. En nu ze 's nachts op stal gaan, veeg ik nooit als ze op stal staan, meer erger ik me ook aan al het hooi op de grond. Maar ik ga niet vegen als ze op stal staan.
En zo heb ik meer kleine dingetjes waar ik moeite mee heb, omdat het er wel heel erg is "ingeslagen" ooit om wel alles straks en aan de kant te hebben.

. Want geld is niet alles he jongens ...
. Of: wanneer de dochter van een miljonair als droom heeft om een pensionstal te beginnen