43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:25

ruitje schreef:
Ik ben het er overigens niet mee eens dat er niet te verdienen valt aan welzijn. Als je dat als stal goed aanpakt kan dat zeker. En ja, dat vraagt consessies. Want ik wil ook mijn bakken vernieuwen, mijn longeercirkel overkappen, mijn kantine verbouwen, mijn boxen vergroten en netter maken etc etc.

En toch staan we even vol, of voller, dan de stallen met 3 binnenbanen, luxe boxen en een restaurant kantine.

Paddocks en land en service is 'minder sexy' om voor te betalen, ik snap best dat als het regent je als klant denkt: verdorie, bij die stal met 3 binnenbanen had ik nu meer mogelijkheden... Maar als je op de bank thuis zit en je paard staar goed: daar is echt een markt voor.

Ik denk, dat een hoop stallen zoals Celebi omschrijft die slag niet meer kunnen maken. Als jij vergunning hebt voor max 15 paarden: dan moet je een baan erbij en kun je niet investeren. Stallen met meer dan 60 paarden kunnen dat wel.

Dat verschil zal uit gaan lopen de komende jaren... Zoals in alle sectoren denk ik, je moet vergroten of 'verluxen' om boven te blijven. Want iedereen word steeds veeleisender :)

@superpony: het overnemen van een familiebedrijf is haalbaar, het starten zonder kapitaal niet. Dat is een goed punt.

Maar haalbaar is iets anders dan 'makkelijk' , ik ben gestoord dat ik mijn baan in loondienst opgeef. Ik koop heel veel werk.

En daar ben ik dan weer heel gelukkig mee :') . Want geld is niet alles he jongens ...

Dat ben ik met je eens, maar het verschilt nog erg per regio en type ruiter en houder.

Er is al veel beweging dat men steeds meer naar welzijn kijkt, dus iedereen die daar nu in investeert kan denk ik nog wel een tijdje mee.
Maar die nieuwe fabrieken die nu ook nog uit de grond gestampt worden, snap ik echt niet.

Met makkelijk bedoelde ik natuurlijk niet dat het niet moeilijk is, maar makkelijker dan voor iemand zonder enige agrarische achtergrond, kennis, familiebanden etc. Van 3 hoog achter en elke dag op kantoor is het toch anders.

Dus zeker niet makkelijk in de zin van, het kost geen bloed, zweet, tranen en veel geld, maar wel dat de weg bewandelen beter te doen is.

En eerlijk? Ik sta nog steeds achter het pp idee en 24/7 buiten, maar ik kan me dood ergeren aan de plekken waar we nog teveel water/modder hebben. En nu ze 's nachts op stal gaan, veeg ik nooit als ze op stal staan, meer erger ik me ook aan al het hooi op de grond. Maar ik ga niet vegen als ze op stal staan.
En zo heb ik meer kleine dingetjes waar ik moeite mee heb, omdat het er wel heel erg is "ingeslagen" ooit om wel alles straks en aan de kant te hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:27

Oh nogmaals hoor, het is mogelijk. Anders deed ik het zelf ook niet. Maar het feit dat er dat soort constructies bedacht worden geeft ook wel aan dat het niet makkelijk is.

Eigenlijk is het beste pensioen als ze zo rond je 65e woningen willen bouwen op je land :+ . Of: wanneer de dochter van een miljonair als droom heeft om een pensionstal te beginnen :D

Maar even he, tegen om 7 uur op je erf lopen in alle stilte, tussen de paarden, op een bedrijf wat al generaties in je familie is...

Daar kan geen bankdirecteuren salaris tegenop :o

superpony

Re: 43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:34

Dat hoop ik toch niet. Snap het financiele deel, maar laat het ajb zoals het is :)

En natuurlijk is het een prachtig leven. Maar dan moet het echt in je hart zitten en door je aderen stromen. Ik snap best dat mensen het zwaar vinden of de partners van het tegen vinden vallen.

Maar als je rond kan komen en een klein beetje kan overhouden en leeft zoals je graag wil, is de rest ook bijzaak.

Ik zelf heb ook niet dezelfde wensen als veel "gewone" mensen. We hebben dan wel geen pensionstal, maar ben nu een paar dagen niet thuis en voel me vreselijk kaal en onhandig. Ik ben hier uit liefde, maar heb echt vreselijk heimwee.
Snap sws niet hoe mensen hun tijd normaal indelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:09

Veronica2 schreef:
hahahatsjoe schreef:
En dan nog, pensioenopbouw in pensiongeld verwerken ? Ik snap de redenatie heus wel, maar dat is niet haalbaar denk ik.

Dat is ook niet nodig omdat je op een zeker moment je vastgoed en/of bedrijf kan verkopen en dat is dan je pensioenvoorziening.

Wat een kul!

Dit is net zulke onzin als dus niet meer willen betalen want stel dat de stalhouder er wat van overhoud....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:33

Popstra schreef:
Veronica2 schreef:

Dat is ook niet nodig omdat je op een zeker moment je vastgoed en/of bedrijf kan verkopen en dat is dan je pensioenvoorziening.

Wat een kul!

Dit is net zulke onzin als dus niet meer willen betalen want stel dat de stalhouder er wat van overhoud....

Je mag het van mij onzin vinden, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar je onderbouwing?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:39

Iemand die een burojob heeft en een huis heeft en dan met pensioen gaat kan ook prima de huis met thuin verkopen om op een flat te gaan wonen, no problemo en doodnormaal.
Pensioen is totaal overrated.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:40

Caily schreef:
Binnen de elite schort er trouwens imo ook heel veel qua paarden welzijn. Paarden die amper buiten komen, geen sociaal leven hebben, gereden worden met zadel wat voor hun ruiter perfect is, maar voor hun ruggetjes niet. Ruwvoer kwaliteit gebaseerd op het oog/reuk van de eigenaar ipv daadwerkelijke waardes. Over de voorziening van bijvoer zwijg ik helemaal maar. Moet ik doorgaan? .

Grappig…… geld=elite=gebrek aan welzijn voor het paard

Is dat niet een beetje vooringenomen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:41

ruitje schreef:
Maar even he, tegen om 7 uur op je erf lopen in alle stilte, tussen de paarden, op een bedrijf wat al generaties in je familie is...

Daar kan geen bankdirecteuren salaris tegenop :o

Dit klinkt wel echt als een zwaar maar heel mooi leven. Iets waar velen alleen maar van kunnen dromen en anderen heel graag maar al te ver voor weg blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:52

Er zijn gewoon vele nuances.

Ik heb in ieder geval veel respect voor pensionhouders en iedereen die een paardenbedrijf heeft want het is keihard werken voor weinig geld en zonder liefde en passie redt je dat echt niet.

Een van de stallen hier in de buurt die volgens mij de langste wachtlijst heeft ligt tegen de bosrand, geen binnenbak. Buitenbak vaak nat, maar paarden staan altijd in stabiele kuddes buiten met voldoende ruwvoer. Wachtlijst van een paar jaar..want niemand gaat er weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:11

Veronica2 schreef:
Popstra schreef:

Wat een kul!

Je mag het van mij onzin vinden, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar je onderbouwing?
volgens mij heeft Ruitje dat al goed verwoord.

Maar denk jij nou echt dat als je je spul verkocht hebt, schulden ingelost en heel veel aan de belasting hebt ,geschonken, plus weer een nieuw onderkomen voor jezelf hebt gevonden je op je lauweren kunt rusten de rest van je leven?

Dream on!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:30

Dat vraag ik me ook af popstra.
Want idd je moet daar wel een nieuw huis van kopen daarna en landbouwgrond is niet zo heel veel waard helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:41

Poekkie schreef:
Dat vraag ik me ook af popstra.
Want idd je moet daar wel een nieuw huis van kopen daarna en landbouwgrond is niet zo heel veel waard helaas.

Hoezo een huis, gewoon een flatje 3-hoog achter toch? Mensen die hun hele leven in het platteland hebben doorgebracht snakken waarschijnlijk naar de stad om hun pensioen te slijten ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:44

Nu lees ik wel vaker giftige reacties naar mensen met een eigen huis.
Niet in dit topic hoor :)
Maar als er na verkoop een huisje over zou blijven zou voor enkele al niet goed vallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:45

Poekkie schreef:
Veronica: heb jij een idee van hoeveel stalgeld zou moeten zijn om daar eerlijk loon on te verrekenen?

Ik heb bvb hier 2 eigen paarden, 2 kleine shetjes en 5 pensionpaarden staan. Ik vraag 250-300 euro per maand voor een stal met goede buitenbak en veel weidegang, volpension. In 2022 was dat niet eens genoeg om mijn eigen paarden te onderhouden, laat staan loon. Terwijl ik toch zo’n 2 uur per dag minimaal werk heb aan de paarden en in het weekend meer. Om jou stelling te laten opgaan zou ik dan rond de 500-600 euro stalgeld moeten vragen. Of moeten beknibbelen op hooi, voer en weideonderhoud. We weten allemaal wel dat dat geen marktconforme prijzen zouden zijn.

Waarom zou je het niet vragen? Je gaat toch geen privacy inleveren en daar ook nog geld bij moeten leggen? Voor mij zou het graag of niet zijn… je bent toch geen liefdadigheidsinstelling?

Je ziet het in veel topics terug zoals iemand al aanhaalde “wat zou jij betalen voor deze stalling” de vraag zou moeten zijn “wat wil ik verdienen”

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:56

DuoPenotti schreef:
Maar als er na verkoop een huisje over zou blijven zou voor enkele al niet goed vallen.

Ik vind het altijd boeiend hoe mensen denken dat als je iets van jezelf hebt, dat per definitie in de schoot geworpen is of het komt door rijke ouders. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:09

ik vind het ook bijzonder dat een ander dan meent te mogen bepalen dat je na je pensioen de hut maar moet verkopen voor je pensioen en dat je tot die tijd zeker niet het salaris van een bankdirecteur mag verdienen :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:11

996981 schreef:
Poekkie schreef:
Veronica: heb jij een idee van hoeveel stalgeld zou moeten zijn om daar eerlijk loon on te verrekenen?

Ik heb bvb hier 2 eigen paarden, 2 kleine shetjes en 5 pensionpaarden staan. Ik vraag 250-300 euro per maand voor een stal met goede buitenbak en veel weidegang, volpension. In 2022 was dat niet eens genoeg om mijn eigen paarden te onderhouden, laat staan loon. Terwijl ik toch zo’n 2 uur per dag minimaal werk heb aan de paarden en in het weekend meer. Om jou stelling te laten opgaan zou ik dan rond de 500-600 euro stalgeld moeten vragen. Of moeten beknibbelen op hooi, voer en weideonderhoud. We weten allemaal wel dat dat geen marktconforme prijzen zouden zijn.

Waarom zou je het niet vragen? Je gaat toch geen privacy inleveren en daar ook nog geld bij moeten leggen? Voor mij zou het graag of niet zijn… je bent toch geen liefdadigheidsinstelling?

Je ziet het in veel topics terug zoals iemand al aanhaalde “wat zou jij betalen voor deze stalling” de vraag zou moeten zijn “wat wil ik verdienen”

Omdat niemand hier voor die faciliteiten de prijs zal betalen voor de duurste pensionstal met binnen en buitenbakken a volonté in de buurt.
En tjsa huur weides, verzekering, KI, kosten eigen paarden… heb ik toch allemaal. Dan beter toch een beetje inkomsten van pension dan helemaal alles van mijn loon moeten bijpassen.
Moest ik hier 20 paarden pension hebben staan dan zou het wel winstgevend zijn, maar niet om ooit van te kunnen leven terwijl de combi met een job haast niet meer mogelijk zou zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:11

Beter geen klanten dan klanten waar je op toe legt lijkt me.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:13

DuoPenotti schreef:

Wat bedoel je hiermee?
Als ik mijn leven lang 24/7 hard gewerkt zou hebben als stalhouder hoop ik idd toch meer over te houden dan na krabben en graaien net een flatje of een mini huisje voor de laatste 20 jaar :o
Dat is voor de meesten redelijk normaal lijkt me.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:14

Ayasha schreef:
Beter geen klanten dan klanten waar je op toe legt lijkt me.

Ik leg er uiteraard niet op toe… maar meer dan een 200-300 euro per maand zal het niet opbrengen en daar kan ik mijn eigen paarden niet mee bekostigen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:23

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik vind het altijd boeiend hoe mensen denken dat als je iets van jezelf hebt, dat per definitie in de schoot geworpen is of het komt door rijke ouders. :)

Maar het gaat om echt grote bedragen en vaak is het toch wel zo dat iemand rijke ouders heeft, een partner heeft gevonden met een bedrijf en of veel geld of een partner heeft gevonden die teveel geld heeft en graag in de hobby van de vrouw investeert.

Ik ken echt heel weinig tot geen (goed lopende ) stallen waar het volledig met eigen geld en op eigen krachten tot stand is gekomen allemaal.

En er zit (helaas) ook een behoorlijk verschil in mentaliteit bij de mensen die het van papa of manlief krijgen en de mensen die er echt keihard zelf voor werken.

En dat is gelijk ook een probleem. Dat de mensen met geld een stal kunnen kopen en die niet altijd de personen zijn met veel kennis, ervaring en echte paarden/dieren liefde. Waar andere hele goede paardenmensen het nooit voor elkaar zullen krijgen om een goede stal neer te zetten, ook al zou die kwalitatief 100x beter zijn.

Kinke schreef:
ik vind het ook bijzonder dat een ander dan meent te mogen bepalen dat je na je pensioen de hut maar moet verkopen voor je pensioen en dat je tot die tijd zeker niet het salaris van een bankdirecteur mag verdienen :)

Het gaat erom dat je weet dat het in de paarden veel moeilijker is om een vergelijkbaar inkomen te vergaren en je daar realistisch in moet zijn. Dat je zoals ruitje zegt, een warm gevoel moet krijgen van wat je hebt en doet. En dat is voor veel mensen ook voldoende.

Genoeg stalhouders die echt niet met een bankdirecteur willen ruilen, ook al krijgen ze dan 10x meer en hebben niet de 24/7 zorgen.

En verkopen is soms gewoon nodig. Niet iedereen heeft opvolgers en de meesten kunnen het niet tot hun dood blijven doen. En er zijn weinig mensen die het "even" kunnen kopen.

Maar op elke stal is de situatie anders, dus je kan niet alles met elkaar vergelijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:23

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat bedoel je hiermee?
Als ik mijn leven lang 24/7 hard gewerkt zou hebben als stalhouder hoop ik idd toch meer over te houden dan na krabben en graaien net een flatje of een mini huisje voor de laatste 20 jaar :o
Dat is voor de meesten redelijk normaal lijkt me.

Voor mij is dat ook normaal.
Maar Ayasha beschrijft het al goed.

Ayasha schreef:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:25

SP
heb hier ruim 3 hectare
We zitten niet tot de nek in de hypotheek, dus zou ik gezond zijn geweest had ik hier een mooi gebouw kunnen zetten. En denk hier ook een nette pensionstal.
Zie bedrijven als pensionstal met minder grond...maar de erfenis of rijke ouders zijn het hier niet.
Zelfs geen dik salaris, beide begonnen in de tuinbouw.

dus....

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:30

Toeleggen op pensionpaarden lijkt me nooit rendabel en zullen staleigenaren niet zo snel doen. Maar de kleine prive stalletjes hebben vaak een paar paarden extra aan huis staan en dan ongeveer quitte draaien en daarbij wellicht wat besparen op de verdeling van mestafvoer en inkoop van ruwvoer in grotere aantallen is voor iemand aan huis misschien net hetgeen waardoor eigen paarden houden goedkoper wordt. Of waardoor je zelf niet meerdere paarden hoeft te houden maar wel een kleine kudde hebt. Dan heb je bijvoorbeeld andere redenen om pensionklanten te nemen. Maar ben je dan een echte pensionstal? Is dat dan je (fulltime) baan? Vaak gaat dit gepaard met halfpension of DIY. De eigenaar van het erf heeft er zelf 'weinig' extra uren aan en zal er dus geen brood mee kunnen verdienen. Doe je investeringen, maak je het groter en besteed je er meer uren aan, dan kun je er uiteraard meer geld voor vragen en kom je meer uit bij een fulltime baan met bijbehorend salaris.

Ben eigenlijk wel erg benieuwd waar ongeveer de grens ligt qua aantal paarden om er ongeveer een normaal loon mee te verdienen. Ik bedoel maar, een grote stal met 100 paarden zal sneller een verdienmodel hebben dan een plekje met misschien maximaal 4 pensionpaarden. Met zoveel paarden heb je overigens dan wel weer personeel nodig dus zul je meerdere lonen moeten verdienen per maand, dus dat maakt het geheel nog wat complexer misschien. Ben wel nieuwsgierig of dit uit te rekenen is. Lijkt me wel met het verdienmodel van bestaande stallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:31

Daarom zei ik ook, weinig tot geen goed lopende stallen.

Je hebt die investeringen niet gedaan en ook de kosten nu al dier jaren niet gemaakt aan tig paarden in pension. Dat geeft zoveel meer werk, kosten en consequenties. Dan had je er misschien financieel ook heel anders voor gestaan of had je de boel misschien ooit verhuurt of verkocht.

Dat weet je allemaal niet. Je weet alleen nu wat we zien bij de mensen die wel een stal hebben.

Wij hebben uiteindelijk ook heel bewust gekozen voor een klein plekje en geen pensiongasten. Worden we ook niet stinkend rijk van en kunnen het ook niet tot onze dood goed onderhouden, maar niemand kan de toekomst in kijken.