[BLOG] Op de gallops: achter de schermen op een renstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:35

Marilu schreef:
Mooi beschreven, Mkango !
Ik ben inderdaad iemand van het type 'moeilijk los kunnen laten' ... geen goede combinatie dus, met een Engelse (of andere) volbloed ! Des te meer respect voor mensen die dat wel kunnen, zodat dat type paard het beste van zichzelf kan geven !

je kunt het leren :j maar nee, als het niet in je zit, is het lastig.

Daarom voor mij ook geen EV.
Leuk om af te toe te rijden maar niet voor de heb. Ik heb soort van hetzelfde probleem op momenten dat het echt spannend wordt.

Bambelien

Re: [BLOG] Op de gallops: achter de schermen op een renstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:06

Heel leuk om allemaal te lezen, ook je toelichtingen. Ik heb een aantal jaar geleden een roadtripje gemaakt door Engeland, in mijn eentje. Toen ben ik naar de races gegaan in Bath. Die dag vergeet ik nooit meer, de sfeer was ook echt geweldig. Twijfel of ik begin mei nog een paar dagen zal gaan. Zijn er dan aanraders qua races?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:57

Bambelien schreef:
Heel leuk om allemaal te lezen, ook je toelichtingen. Ik heb een aantal jaar geleden een roadtripje gemaakt door Engeland, in mijn eentje. Toen ben ik naar de races gegaan in Bath. Die dag vergeet ik nooit meer, de sfeer was ook echt geweldig. Twijfel of ik begin mei nog een paar dagen zal gaan. Zijn er dan aanraders qua races?
Ja! Het Guineas festival in Newmarket is van 5 t/m 7 mei! Dat zijn dus twee van de Classics (een voor merries, een voor hengsten), dus je valt dan wel echt met je neus in de boter. :D https://www.thejockeyclub.co.uk/newmark ... =undefined

Op 4 mei is er ook de Guineas Breeze Up Sale op Tattersalls (veiling voor tweejarigen en enkele oudere paarden). Die kun je gratis bezoeken, dus dat is wellicht ook leuk om een kijkje te nemen! (Naast al het andere, zoals de gallops, het National Horse Racing Museum, de National Stud etc.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-23 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:03

Mooie spreekbeurt! * geeft een 9.5 *

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:18

ikke schreef:
Marilu schreef:
Mooi beschreven, Mkango !
Ik ben inderdaad iemand van het type 'moeilijk los kunnen laten' ... geen goede combinatie dus, met een Engelse (of andere) volbloed ! Des te meer respect voor mensen die dat wel kunnen, zodat dat type paard het beste van zichzelf kan geven !

je kunt het leren :j maar nee, als het niet in je zit, is het lastig.

Daarom voor mij ook geen EV.
Leuk om af te toe te rijden maar niet voor de heb. Ik heb soort van hetzelfde probleem op momenten dat het echt spannend wordt.
En ik denk ook zeker als het spannend is op een paar momenten achter elkaar, dat is vaak het lastigste: je rust bewaren als ze al op hun qui vive zijn en als ze dan wat doen, ook direct je eigen spanning kunnen laten afvloeien.

Zo zat ik er ooit op eentje die ineens steil overeind kwam onderaan de gallop omdat ze te lang moest wachten (paardje werd altijd vrij overstuur voor de canter en het was te managen als we bleven stappen, maar die dag liepen er een paar te mutsen en stond de hele string stil). Als ruiter moet je dat in een fractie van een seconde naast je neer kunnen leggen en doen alsof er niets gebeurd is, want als je teveel gaat anticiperen op wat ze misschien hierna gaat doen, gaat ze het ook doen doordat je jouw spanning ook weer overbrengt.

Van nature ben ik daar ook niet goed in hoor, maar van twee jaar in racing, een ijzeren, onafhankelijke zit en een neck strap leer je een hoop. :')

DuoPenotti schreef:
Leuk die omschrijving van een Volbloed.
Mijne had dan alleen als vader een Engels volbloed en uiteraard nooit op de baan geweest.
Maar herken precies wat je schrijft.
Ondanks dat hij altijd gewoon is gereden had hij al een hekel aan teveel hand.
op spring foto's van mij zie je altijd teveel vrij geven. Maar dan sprong hij alles, wat ik ook verkl.te.
Maar 1 keer teveel en hij werd heet.

Ook losrijden op vreemd terrein moest ik niet willen stappen, dat was vragen tot ontploffen. Lekker draven en na de galop was hij pas los. En ook dan zeker geen terugwerkende hand.

Wat ik al heb geleerd als 16 jarige met een triton merrie die bij de vorige eigenaar alleen nog maar op 2 benen stond.

Toen echt mijn type paard, heb er daar meer van gereden. Engels volbloed kruisingen zijn een poos erg "in" geweest in Nederland. (en dan denk ik dat deze nog simpeler waren dan die van "jou" )
Nu oude doos zou ik veel te snel de teugels kort pakken en idd daar juist zelf de spanning op creëren. En het daardoor niet af kunnen laten vloeien.
Daarvan leer je wel loslaten inderdaad, paarden die gewoon overeind komen bij teveel hand. :)) Het grappige is dat we in galop wel de teugels een stuk korter pakken en ook véél meer gewicht in onze handen hebben, maar tegelijkertijd wil je nog steeds een ontspannen, luchtige verbinding. De paarden steunen in je hand, dus je wilt nog steeds dat ze de hand opzoeken en als het ware 'in' het bit lopen. Ben je te hard in je hand, loop je dus het risico dat ze of echt gaan trekken of juist van alles proberen om onder die druk vandaan te komen.

Ik weet ook niet of ik over 20 jaar nog zo gelukkig zou worden van een jonge volbloed. :)) Maar hopelijk gaat Cripples nog 30 jaar mee, dan koop ik tegen die tijd wel gewoon een oude fjord. :')

ruitje schreef:
Mooie spreekbeurt! * geeft een 9.5 *

:D
Dank u, dank u. :)) Herken je er nou ook dingen in van de dravers of zijn die toch wel uit een ander hout gesneden? (Ook ivm oog op veiligheid voor de sulky. := )

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:08

Leuk verslag! Mijn volbloed komt uit Newmarket oorspronkelijk. Volgens mij heb ik de oude trainer ooit nog een berichtje gestuurd en ook antwoord gekregen. Maar echt leuk om te zien hoe ze vroeger (waarschijnlijk) getraind is. Ik moet ook zeggen dat ik een goed opgevoed paard heb gekregen zonder trauma's oid. Winterfell is echt het type lieve volbloed. Ik ben helemaal geen lefkikker bijv. Ik ben ook wel eens hard over een recht pad of zandvlakte gegaan hoor, maar wel altijd met spanning in mijn buik haha. Hiervoor reed ik arabische volbloeden en die vind ik te springerig/kijkerig en dramatisch :'). Maar als je zelf rustig blijft doet deze niks. Inderdaad niet aan de teugel hangen. Vroeger op de ponykampen van de rijvereniging zei ik altijd, ik heb controle over het tempo, niet over de gang als ze wat heter is. Dan draafde ze op hetzelfde tempo terwijl de andere paarden stapten. Ga ik er dan aan hangen, krijg je frustratie. Als ik de teugel wat los hield, accepteerde dat ze dit nu nodig had dan was alles prima. Nooit is ze er bijv vandoor geschoten of ooit harder gegaan dan ik wilde. Mijn 1e sprongen (oke sprongetjes, ik durf tot 60 cm :') ) heb ik met haar gemaakt. En als ik mijn balans verlies, dan stopt ze tot ik weer goed zit <3. Als mijn dochter erop zit, zet ze ook geen stap verkeerd. Laatst zelfs een fietser die ons te krap inhaalde, daardoor haar evenwicht verloor en voor ons met fiets en al viel. Ik liep er naast en mijn dochter van 3 zat erop. Geen stap heeft ze verzet. Ze keek enkel verbaasd wat die nu deed.
Maar mijn vriend, die echt veeeel meer ervaring heeft met paarden dan ik en er mee opgevoed is, die kan er net niks mee. Die is zelf vrij druk en die combi werkt dus niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:27

Mkango schreef:
Ja, deze paarden doen een normale 'canter' en dat is al 35-40km/u. _O- Dus voor de meeste andere paarden al een rengalop en deze denken: kunnen we nog een tandje harder? :))

Precies dat probleem heb ik in het bos altijd ja XD mel galoppeert de eerste keer altijd 'gewoon' aan, voelt dan trouwens ook normaal. Maar voor het andere paard is dat al minstens een flinke middengalop :+ dus mellie moet altijd net wat langzaam galopperen en haar vriendin zon beetje op het uiterste wat zij comfortabel kan tijdens de eerste galop :Y).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:15

Sintara schreef:
Mkango schreef:
Ja, deze paarden doen een normale 'canter' en dat is al 35-40km/u. _O- Dus voor de meeste andere paarden al een rengalop en deze denken: kunnen we nog een tandje harder? :))

Precies dat probleem heb ik in het bos altijd ja XD mel galoppeert de eerste keer altijd 'gewoon' aan, voelt dan trouwens ook normaal. Maar voor het andere paard is dat al minstens een flinke middengalop :+ dus mellie moet altijd net wat langzaam galopperen en haar vriendin zon beetje op het uiterste wat zij comfortabel kan tijdens de eerste galop :Y).
Jup. :') Ook als mensen zeggen dat ze een rengalop deden van wel 35 km/u en jij denkt: hold my beer. :))

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 03:49

Ik weet niet of iemand dit al gevraagd heeft, maar kun je wat vertellen over de trainings ruiters? Op de foto's zie ik allemaal verschillende mensen. Wie zijn zij, waar wonen ze, doen ze dit fulltime? Is dit een populaire baan in de omgeving? Hoe lang houden mensen dit vol?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 06:41

Mkango schreef:
Jup. :') Ook als mensen zeggen dat ze een rengalop deden van wel 35 km/u en jij denkt: hold my beer. :))

:D :D

Ooit geklokt handmatig op 42km/h (er zat wat meer in) en veel mensen vonden dat "behoorlijk snel".
Dat was op een test- en trainingsweekend en de meesten zaten met hun "gewone galop" tussen 25 en 30km/h wat op zich vrij normaal is.
Ik had bewust "het gas erop", die 25km/h gewone galop, dat wist ik wel dat ze dat ongeveer deed. Ik wilde weleens weten wat er echt nog in zat op 24-jarige leeftijd. Viel me niks tegen voor een halve Trakhener :D

Maar het meest hilarische vond ik wel Frans Veldman met z'n draver (ja, die was getraind op de baan) aan 60km/h op de GPS en dat een vriend van me hem moeiteloos bij hield met z'n Deens Warmbloed (best stevig, groot paard) _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:33

juniper schreef:
Ik weet niet of iemand dit al gevraagd heeft, maar kun je wat vertellen over de trainings ruiters? Op de foto's zie ik allemaal verschillende mensen. Wie zijn zij, waar wonen ze, doen ze dit fulltime? Is dit een populaire baan in de omgeving? Hoe lang houden mensen dit vol?
Net als bij ieder bedrijf zijn het mensen van allerlei walks of life. :D Ralph heeft toevallig veel Zuid Afrikanen in dienst, waaronder ook wat voormalig jockeys, verder vind je ook veel Ieren op Britse yards en veel Indiërs. Sommige plekken - met name de privéstallen - hebben gedeelde of individuele accommodatie voor personeel; in Newmarket of Lambourn zul je dan weer veel eerder zelf op zoek moeten naar woonruimte.

Wat de achtergrond is van iedereen, is heel verschillend. Sommige mensen zijn al van jongs af aan bezig met de sport, begonnen met uitrijden bij een lokale trainer toen ze een jaar of 12 waren, deden aan pony racing etc., anderen zijn op hun zestiende van school gegaan om naar de British Racing School of Northern Racing College te gaan - al dan niet in de hoop zelf jockey te worden - en zitten daar soms pas voor het eerst op een paard. Weer anderen hebben het altijd gehad als iets tussen een hobby en een beroep in: rijden bijvoorbeeld een paar ochtenden in de week uit naast hun studie of baan, maar doen geen evening stables o.i.d.

Er is in de sport een chronisch personeelstekort, waarbij je voor een deel een poule hebt van mensen die een beetje van yard naar yard gaan. Zijn ze er bij yard A klaar mee, gaan ze naar yard B, om vaak een paar jaar later via wat omzwervingen weer terug te komen op yard A. Een ander deel zijn mensen die beginnen als groom en work rider, maar later de sport volledig verlaten of, zoals ik, nog wel werkzaam zijn binnen de industrie, maar in een andere capaciteit. Vaak zijn dat ook wel de mensen die wat meer in hun mars hebben dan doen wat hun wordt opgedragen en crash test dummy spelen. Zo ken ik bijvoorbeeld ook iemand die van pupil assistant op een stal bij de lokale DA is gaan werken op kantoor en dus ook regelmatig in een van de volgauto's op de renbanen zit.

Nepotisme is op veel stallen een probleem, wat ook niet bijdraagt aan het behouden van goed personeel. Je kunt ontzettend hardwerkend en competent zijn, zodra er een kind van een bevriende trainer, jockey of fokker op toneel verschijnt, sta je weer onderaan, ook al zijn die kinderen vaker wel dan niet echt complete beunhazen. :') Dat helpt niet om goed personeel aan boord te houden, dus vrijwel elke trainer staat echt te springen om staff.

Hoe lang je dit volhoudt hangt van meerdere factoren af. In principe kun je wel tot latere leeftijd nog blijven uitrijden, sommigen doen het zelfs tot aan hun pensioen. De grootste uitval is eerder doordat mensen wat anders willen met hun leven dan dat ze het fysiek niet meer aankunnen, hoewel de blessures vaak niet bijdragen aan het werkgeluk van veel personeel. :+ Het is namelijk niet de vraag of je geblesseerd raakt, maar wanneer en hoe erg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:50

Wat een gave foto's! Heel leuk om eens een kijkje te krijgen in een wereld die voor de meesten van ons Nederlanders denk ik ver van ons bed is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:52

Gaaf verslag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 00:29

Bedankt, beiden! :D