Boswachter mishandeld na aanspreken ruiter in Mook

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Boswachter mishandeld na aanspreken ruiter in Mook

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:38

Bij ons is een keer een boswachter uit de bosjes op het pad gesprongen. De paarden schrokken zich lam en 2 van de 3 ruiters vielen er bijna vanaf. Toen waren we ook wel boos. Geeft nog geen reden om iemand te slaan, maar ik ben er dus wel mee bekend dat boswachters soms rare fratsen uithaalde.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:04

Ibbel schreef:
Kom op. Zó banketstaaf zijn boswachters nou ook weer niet. Die worden echt wel getraind op dit soort dingen én leren te de-escaleren - juist om te voorkomen dat situaties uit de hand lopen...

Het ruiterpad was aan gort gereden door trekkers ed om bomen te kappen.
Wij vroegen netjes aan de boswachter of we het ruiterpad mochten omzeilen door een stukje parallel te lopen en dan weer terug het ruiterpad op.

Nee dat mocht niet want wij waren verantwoordelijk voor het kapot gereden ruiterpad.

Hele geulen van de trekker, maar nee dat was door paarden gedaan.

Er zitten echt klootzakken tussen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:15

Overal zitten klootzakken tussen. 95% van de mensen is echter heel vriendelijk en meewerkend.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:27

Vlakbij stal waar ik sta is 1 bos met ruiterpaden. Maar soms geraak je er vanaf zonder dat je het door hebt. Niet aan elk kruispunt staan borden wat ruiterpad is en wat niet.

Het jammere is dat de hoofdweg wel alleen vlak is. En de wandelroutes voor wandelaars ook leuk bergop gaat. Ik ben dus ook al afgeweken omdat ik geen bord zag dat het geen ruiterpad was. Pas toen ik een andere afdaling nam dan van waar ik omhoog ging kwam ik een bord tegen.

Maar als je dus enkel het ruiterpad volgt ben je in no time rond zonder ook maar iets echt mooi gezien te hebben.
Ik vind dat er meer ruiterpaden mogen komen. Sowieso waar ik zit is er gewoon te weinig. Wil ik echt uren kunnen wandelen zou ik te trailer weg moeten en richting Maasmechelen gaan.

Ik ben tevens ook eens geschrokken toen ik elders op mijn pony was gaan wandelen en er ineens een mountainbiker voor me in vloog vanuit een heel smal zijweggetje. Ik wandelde op de hoofdweg. Tevens schrok mijn pony ook zodanig dat die sindsdien van elke fietser in het bos al spanning kreeg.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:41

Pff waar blijft het beetje menselijkheid soms. Iedereen maakt weleens fouten en zit soms op een verkeerd pas, soms zegt er iemand iets van,, soms niet...

Is toch niet zo moeilijk om te zeggen: Ow sorry, war is het ruiterpad dan precies/ Of helaas het ruiterpad is hier niet begaanbaar, dus even een ommetje. Ik kan ie agressie om dit soort dingen ect niet begrijpen.

Echt keef en laat leven..

ij zijn weleens op 1 buitenrit op een breed pad door mensen verwezen naar het ruiterpad (deze is niet goed begaanbaar) maar fair enough ze hadden eigenlijk gelijk.
Tijdje later in dezelfde rit, wijzen andere mensen (met losse honden wat net zo min is toegestaan) dat wij maar op de brede paden moeten gaan rijden ipv de smallere...
Je kan het nooit voor iedereen goed doen. Maar dit kan toch gewoon op een normale toon aan elkaar gezegd/gevraagd worden.

Heb het ook weleens met honden gehad, een van de honden die bij ons was liep op stappende paarden af en bleef er een beetje omheen dralen. Dit hoort echt niet, maar de ruiter riep iets als:

"Als ge uw hond nog levend terug wil zien dan moetuh gij hem wel roepen, anders krijgt die er innie"

Tja, niet heel sjiek zullen we maar zeggen, ze zal wel bang geweest zijn. Maar de toon om zo elkaar aan te spreken, ik begrijp het niet..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:43

Art_Ificious schreef:
Vlakbij stal waar ik sta is 1 bos met ruiterpaden. Maar soms geraak je er vanaf zonder dat je het door hebt. Niet aan elk kruispunt staan borden wat ruiterpad is en wat niet.

Het jammere is dat de hoofdweg wel alleen vlak is. En de wandelroutes voor wandelaars ook leuk bergop gaat. Ik ben dus ook al afgeweken omdat ik geen bord zag dat het geen ruiterpad was. Pas toen ik een andere afdaling nam dan van waar ik omhoog ging kwam ik een bord tegen.

Maar als je dus enkel het ruiterpad volgt ben je in no time rond zonder ook maar iets echt mooi gezien te hebben.
Ik vind dat er meer ruiterpaden mogen komen. Sowieso waar ik zit is er gewoon te weinig. Wil ik echt uren kunnen wandelen zou ik te trailer weg moeten en richting Maasmechelen gaan.

Ik ben tevens ook eens geschrokken toen ik elders op mijn pony was gaan wandelen en er ineens een mountainbiker voor me in vloog vanuit een heel smal zijweggetje. Ik wandelde op de hoofdweg. Tevens schrok mijn pony ook zodanig dat die sindsdien van elke fietser in het bos al spanning kreeg.

En dit zijn redenen om verbaal of lichamelijk aggressief te worden?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:43

speedfiets_2 schreef:
Echwel schreef:
Vorige week liepen wij met de honden in een losloopgebied waar ook een bredere zandweg begaanbaar voor paarden omheen loopt.
Wij zagen een dame te paard de hoek om komen, dus alle honden (6) vastgepakt en in de berm gaan staan.
Ze bleef op de kruising staan dus wij riepen ga maar we hebben ze vast.
Nee paard moest eerst rustig kijken en ze bleef dus gewoon staan

We konden geen kant op
Dus ik riep, benen erin en doordraven.
Nou toen kwam er toch een verbale zooi oliebol uit, wij weten niets van paarden, mogen daar geen losse honden, eh op dat moment zaten ze vast, tot aan k.twijf aan toe.

Ik dacht echt op dat moment, waar is de etiquette gebleven.

Niet om het gedrag van de ruiter goed te praten maar ik zou ook niet blij zijn als er 6 honden los lopen waar het niet mag en die eigenaar gaat mij dan uitleggen hoe ik moet rijden. Daarnaast hoort men iemand in stap te passeren.

Blijkbaar te snel reactie geplaatst: honden werden juist Aangelijnd toen paard in beeld kwam! Is toch net even anders toch? En ohja, honden mogen los in een losloop gebied!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:47

Onali schreef:
Ibbel schreef:
Kom op. Zó banketstaaf zijn boswachters nou ook weer niet. Die worden echt wel getraind op dit soort dingen én leren te de-escaleren - juist om te voorkomen dat situaties uit de hand lopen...

Het ruiterpad was aan gort gereden door trekkers ed om bomen te kappen.
Wij vroegen netjes aan de boswachter of we het ruiterpad mochten omzeilen door een stukje parallel te lopen en dan weer terug het ruiterpad op.

Nee dat mocht niet want wij waren verantwoordelijk voor het kapot gereden ruiterpad.

Hele geulen van de trekker, maar nee dat was door paarden gedaan.

Er zitten echt klootzakken tussen.

Soms zijn boswachters net ruiters :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:51

Art_Ificious schreef:
Echwel schreef:
Vorige week liepen wij met de honden in een losloopgebied waar ook een bredere zandweg begaanbaar voor paarden omheen loopt.
Wij zagen een dame te paard de hoek om komen, dus alle honden (6) vastgepakt en in de berm gaan staan.
Ze bleef op de kruising staan dus wij riepen ga maar we hebben ze vast.
Nee paard moest eerst rustig kijken en ze bleef dus gewoon staan

We konden geen kant op
Dus ik riep, benen erin en doordraven.
Nou toen kwam er toch een verbale zooi oliebol uit, wij weten niets van paarden, mogen daar geen losse honden, eh op dat moment zaten ze vast, tot aan k.twijf aan toe.

Ik dacht echt op dat moment, waar is de etiquette gebleven.

Maar kon jij zien of het paard bang was? Misschien gaf ze al wel hulpen maar stond het paard in "freeze" door het zien van de honden. Als ruiter weet je heel goed hoe je paard reageert op honden of andere situaties.
Mijn paard reageert ook niet altijd direct als hij iets ziet wat hij eng vindt. Dan laat ik hem ook liever een tijdje kijken. Maakt me niet uit hoelang hij moet kijken. Uiteindelijk gaan ze toch door.

Je had ook kunnen vragen of je rustig mocht passeren.

Geen kant opkunnen is ook te snel gezegd... Je kan altijd terug vanwaar je kwam ;)

Geen kant op kunnen enz is ook van toepassing voor de ruiter toch? Of niet? Want ik ben ruiter en het bos is van mij, iedereen aan de kant?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:51

Die man moeten ze toch wel kunnen vinden lijkt me. Op L1 stond het oorspronkelijke artikel
https://www.1limburg.nl/nieuws/2163053/ ... er-in-mook

"De politie heeft nog naar hem gezocht, maar van hem was geen spoor meer te bekennen. Ook een Burgernetoproep om uit te kijken naar de ruiter leverde niks op. Het ging om een man van ongeveer 60 jaar met grijs haar en een snor."

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:56

Een hond die om een paard draait dat gebeurd vaker ik snap wel dat een ruiter het een keer zat is en dan boos wordt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:56

marleen_usar schreef:
Een hond die om een paard draait dat gebeurd vaker ik snap wel dat een ruiter het een keer zat is en dan boos wordt.

Waar heb je het in vredesnaam over

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:57

Tja wat de redenen ook waren, iemand slaan gaat te ver.

Jammer dat het zo gelopen is..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:02

Inderdaad
Misschien was het wel een grote hork van een boswachter die echt niet netjes was.
Maar slaan doe je niet.
Mijn part galoppeer je uit frustratie weg, ook niet goed, maar zou ik me nog voor kunnen stellen als je denkt dat je met een idioot van doen hebt.
Maar slaan, nee.

Maar goed, gezien de ontwikkelingen landelijk tegen politie, brandweer en ambulance medewerkers verbaasd het me niets.
Het lijkt mij verstandig dat elke boa, boswachter enz voortaan een bodycam gaat dragen.
Dan is het voor iedereen duidelijk hoe het is gegaan.
Zowel voor de boa's als de mensen die bekeurd worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:09

Ja een bodycam en afweerstok oid..maar normaal is deze ontwikkeling niet.

Vind het best wel zorgwekkend dat mensen zo met zorgverleners en politie en dus ook boswachters om gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:10

Je hoeft ook niet te vloeken enz.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:23

Scum schreef:
Die man moeten ze toch wel kunnen vinden lijkt me. Op L1 stond het oorspronkelijke artikel
https://www.1limburg.nl/nieuws/2163053/ ... er-in-mook

"De politie heeft nog naar hem gezocht, maar van hem was geen spoor meer te bekennen. Ook een Burgernetoproep om uit te kijken naar de ruiter leverde niks op. Het ging om een man van ongeveer 60 jaar met grijs haar en een snor."

Ja maar wie gaat een naam doorgeven? Als het een stalgenoot is of gewoon de buurt aso die er om bekend staat een kort lontje te hebben? Ik geloof niet dat ik dat zomaar zou doen.

Wellicht komt de boswachter hem nog een keer tegen maar veel kunnen ze dan ook niet meer. Laten we hopen dat de ruiter dit ook leest in de media en dat hij dan bij zinnen komt en voortaan beter nadenkt.
Ken de omgeving niet maar er zullen vast mensen zijn die een vermoeden hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:35

Ibbel schreef:
Tuurlijk, en de boswachter kan ook over een tak zijn gestruikeld en met z'n bakkes op een paaltje zijn gevallen.
Denk je niet dat de versie: "de ruiter was pissed off" enigzins meer in de buurt komt dan: "boswachter herkent een geschrokken paard niet, accepteert het verhaal van de ruiter niet dat paard er vandaar was gegaan, en rapporteert dat in zijn ogen 'onzinnige weerwoord' ook nog eens niet"

Kom op. Zó lullig zijn boswachters nou ook weer niet. Die worden echt wel getraind op dit soort dingen én leren te de-escaleren - juist om te voorkomen dat situaties uit de hand lopen...

Helaas zijn sommige boswachters dus wel zo onbeschoft. Heb zelf ook wel eens allerlei bedreigingen van een boswachter naar mijn hoofd gehad omdat ik hem niet met zijn terreinwagen met 60 km/uur langs me wilde laten gaan op een bospad en daarom dus midden op het pad bleef lopen tot hij voldoende was afgeremd.
Of een andere keer dat ik wel netjes voor ze aan de kant ging en even op het naastgelegen, geasfalteerde fietspad liep. Volgens meneer de alwetende liep mijn paard met zijn blote hoeven het asfalt kapot.
Dus ik denk dat het verhaal "de boswachter kan ook over een tak zijn gestruikeld en met z'n bakkes op een paaltje zijn gevallen." net zo'n hoog waarheidsgehalte heeft als het verhaal van de boswachter...

steffieh_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:46

irmaz schreef:
Ibbel schreef:
Tuurlijk, en de boswachter kan ook over een tak zijn gestruikeld en met z'n bakkes op een paaltje zijn gevallen.
Denk je niet dat de versie: "de ruiter was pissed off" enigzins meer in de buurt komt dan: "boswachter herkent een geschrokken paard niet, accepteert het verhaal van de ruiter niet dat paard er vandaar was gegaan, en rapporteert dat in zijn ogen 'onzinnige weerwoord' ook nog eens niet"

Helaas zijn sommige boswachters dus wel zo onbeschoft. Heb zelf ook wel eens allerlei bedreigingen van een boswachter naar mijn hoofd gehad omdat ik hem niet met zijn terreinwagen met 60 km/uur langs me wilde laten gaan op een bospad en daarom dus midden op het pad bleef lopen tot hij voldoende was afgeremd.
Of een andere keer dat ik wel netjes voor ze aan de kant ging en even op het naastgelegen, geasfalteerde fietspad liep. Volgens meneer de alwetende liep mijn paard met zijn blote hoeven het asfalt kapot.
Dus ik denk dat het verhaal "de boswachter kan ook over een tak zijn gestruikeld en met z'n bakkes op een paaltje zijn gevallen." net zo'n hoog waarheidsgehalte heeft als het verhaal van de boswachter...

Het is net alsof we allemaal mensen zijn he, zowel boswachters als ruiters. En dat in beide groepen mensen voorkomen die frustraties hebben of wat dan ook wat ze drijft. Misschien de is grens van fysiek geweld er toch wel eentje die absoluut niet overschreden mag worden, vele malen erger dan verbaal geweld. :Y)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:24

Wat een wilde verhalen gaan er weer rond. Misschien is de ruiter wel een Bokker. := En gaat er nu een heksenjacht komen op alle mannen op een paard in Limburg die er rond de 60 uitzien? :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:45

Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe je vanop een paard of pony iemand zodanig kan slaan dat die er echt verwondingen aan kan overhouden.
Zelfs als iemand (boswachter in dit geval) vlak naast je staat lijkt me zo'n actie onmogelijk, de persoon die je wil slaan kan dan namelijk heel goed zien wat je van plan bent door de bewegingen van je armen.

Dan lijkt me eerder dat de ruiter afgestapt is. De boswachter heeft vastgepakt ervan langs gegeven heeft en dan snel opgestapt en weg gereden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:53

Niet iedereen zit op een paard van een 1,75

Ik kan vanuit mijn tinker van 157 echt wel iemand slaan. Iemand die bijvoorbeeld 185 is komt best op hand hoogte hoor.
En als die dat niet verwacht hoeft hij dat ook helemaal niet aan te zien komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:02

Maar dan moet die persoon wel vlak naast je paard staan ?
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand vlak naast mijn paard gaat staan om me aan te spreken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:08

Mensen doen dat vrij regelmatig wel :) en als iemand lang is, en lange armen heeft is het best makkelijk om dan te slaan, ook vanaf een paard van 1.75.

Dat wil niet zeggen dat je dat ook moet doen natuurlijk, maar het kan wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:13

Art_Ificious schreef:
Maar dan moet die persoon wel vlak naast je paard staan ?
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand vlak naast mijn paard gaat staan om me aan te spreken.

Oh jawel, recht naast je been. :)