Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:30

Cayenne schreef:
00000000 schreef:
Dat is één van de laagvlieggebieden waar ze vaak oefenen. Oirschotse heide is ook een laagvlieggebied waar ze ook landen


Dat geloof ik direct!
Ik liep eens door een stuk bos toen er vanuit het niets opeens een Apache zo laag over kwam dat ik bijna op de grond dook _O-
Schrok me echt te pletter! :')


En dan sta ik daar met mijn grote lens

Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 17:43

Bij ons raken ze net de boomtoppen niet aan. Rijbak , een weiland vol paarden ook die kleinere helikopters die dan met 2 achter elkaar aan vliegen. Hele kudde aan de ren.

Ruiter die net op tijd ervan af sprong omdat er een helikopter boven de bak langs boom rand kwam.

Oja de stapmolen vlogen ze ook een keer vlak over..


Vaak gaat het wel goed. En nooit zoals deze gehad. Meestal stukje rennen maar geen wonden of glij partijen.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:22

Ik sta aan de Oirschotse heide, oefengebied zoals al eerder genoemd. Ze geven er hier echt niks om. Ik denk weleens dat ik het enger vind dan mijn paard, want die stapt net zo vrolijk door. :')

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:28

Ik vond het laatst op stal zelf heel eng toen 2 oude vliegtuigen met heel veel kabaal laag overkwamen. Was ook oefenen. Ik snap dat niet. Leuk dat je testritje maakt of dat ding t nog doet maar waarom moet dat zo laag.
Heel sneu voor de dieren.
Ego van de mens weer he.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:33

Hier vliegen ze ook met enige regelmaat zeer laag over. Periodes meerdere malen per maand, soms een aantal dagen achter elkaar. De paarden reageren de eerste keer na een rustperiode soms wel wat, maar daarna blijven ze meestal gewoon grazen.

Afbeelding

Afbeelding

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:38

Er wordt zeker nog wel met F16's gevlogen. Gister nog 3 over zien komen, en ik zie en hoor het verschil wel. Daarnaast wordt ook met partners gevlogen. België heeft bijvoorbeeld ook F16's.

Lage vliegbewegingen mogen in het laag vlieggebied. Om laag te mogen vliegen in andere gebieden, is er een ontheffing nodig. Dit is bij bijvoorbeeld oefeningen, en dit vragen ze ook gewoon aan.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen
Als je hier achter de oefening klikt op de link onder het blokje 'meer informatie', kun je de beschikking downloaden. Hier staat ook een plattegrondtekening met het gebied in.


Ik baal stiekem een beetje dat ik niet in laagvlieggebied woon :D
Maar kan mij voorstellen dat vee- en paardeneigenaren niet altijd blij zijn met zo'n laagoverkomende slagroomklopper..

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:48

ik vind het altijd verbazingwekkend om te lezen hoeveel paardenhouders maar vinden dat jan en alleman rekening moet houden met hun paarden en waar die staan :roll:

Er word echt wel zorgvuldig gekeken waar er gevlogen word, maar het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er staan overal paarden/koeien/whatever. Er moet gewoon geoefend worden, klaar. En nu eenmaal wat meer, want er is oorlog in de wereld, mocht je het even vergeten zijn.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 23:07

Wat sneu voor de drachtige merrie. :( Maar het verbaasd me wel dat de paarden er nog steeds zo van schrikken als ze daar, zoals ze zegt, elke dag overvliegen.

Ik woon met mijn paarden tussen Eindhoven Airport (1,5 km van de startbaan vandaan) en de Oirschotse hei (laagvlieg en militair trainingsgebied, 2,5 km hiervandaan) en hier komen ook bijna dagelijks allerlei militaire vliegtuigen laag over (geen lijnvluchten gelukkig, alleen militaire vliegtuigen zoals Chinooks, Hercules die veel doorstart maakt, F-16, F-35 en Apaches), maar de paarden kijken er niet van op en zijn er helemaal aan gewend. Zo ook de paarden (KWPN en elk jaar veulens) van de buren. Ook nieuwe paarden die hier komen zijn er snel aan gewend.

Dit is boven onze stal, gemaakt met mijn telefoon.
Afbeelding

Vorig jaar moest er een traumahelikopter in de naastgelegen wei landen terwijl de paarden in de wei stonden. Was geen enkel probleem.
Afbeelding

Ik heb er zelf ook geen enkel probleem mee. Ik ben opgegroeid met militaire vliegtuigen want mijn vader was militair bij de luchtmacht, straaljager technicus met een passie voor gevechtsvliegtuigen en vloog zelf ook regelmatig met de straaljagers mee. :o

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 23:24

AstridJ, jij staat vlakbij mij :D

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 23:28

prugelpiet schreef:
ik vind het altijd verbazingwekkend om te lezen hoeveel paardenhouders maar vinden dat jan en alleman rekening moet houden met hun paarden en waar die staan :roll:

Er word echt wel zorgvuldig gekeken waar er gevlogen word, maar het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er staan overal paarden/koeien/whatever. Er moet gewoon geoefend worden, klaar. En nu eenmaal wat meer, want er is oorlog in de wereld, mocht je het even vergeten zijn.


Waarom moet er zo laag gevlogen worden? Vlieg gewoon hoger en val niemand lastig met die stomme oefeningen.

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 23:53

Hutcherson schreef:
prugelpiet schreef:
ik vind het altijd verbazingwekkend om te lezen hoeveel paardenhouders maar vinden dat jan en alleman rekening moet houden met hun paarden en waar die staan :roll:

Er word echt wel zorgvuldig gekeken waar er gevlogen word, maar het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er staan overal paarden/koeien/whatever. Er moet gewoon geoefend worden, klaar. En nu eenmaal wat meer, want er is oorlog in de wereld, mocht je het even vergeten zijn.


Waarom moet er zo laag gevlogen worden? Vlieg gewoon hoger en val niemand lastig met die stomme oefeningen.



Jij gaat ook met je rijexamen de snelweg op terwijl je alleen op de Bweg geoefend hebt?
Het is een oefening....


Hier bij ons in Frankrijk minstens 3x per week diverse gevechts vliegende dingen..... wij zitten precies op hun route op een heuvel waarbij ze dus een aanval oefenen.
Paarden geven er geen donder meer om, ik blijf het elke keer weer indrukwekkend vinden.

KSHancox
Berichten: 1272
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 00:00

Hutcherson schreef:
prugelpiet schreef:
ik vind het altijd verbazingwekkend om te lezen hoeveel paardenhouders maar vinden dat jan en alleman rekening moet houden met hun paarden en waar die staan :roll:

Er word echt wel zorgvuldig gekeken waar er gevlogen word, maar het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er staan overal paarden/koeien/whatever. Er moet gewoon geoefend worden, klaar. En nu eenmaal wat meer, want er is oorlog in de wereld, mocht je het even vergeten zijn.


Waarom moet er zo laag gevlogen worden? Vlieg gewoon hoger en val niemand lastig met die stomme oefeningen.


Staat alleen maar letterlijk in de OP uitgelegd. :D

Ik snap dat het niet leuk is om te horen en het is sneu dat de merrie zo gevallen is, maar de wereld draait niet om paarden alleen.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 01:49

Hutcherson schreef:
prugelpiet schreef:
ik vind het altijd verbazingwekkend om te lezen hoeveel paardenhouders maar vinden dat jan en alleman rekening moet houden met hun paarden en waar die staan :roll:

Er word echt wel zorgvuldig gekeken waar er gevlogen word, maar het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er staan overal paarden/koeien/whatever. Er moet gewoon geoefend worden, klaar. En nu eenmaal wat meer, want er is oorlog in de wereld, mocht je het even vergeten zijn.


Waarom moet er zo laag gevlogen worden? Vlieg gewoon hoger en val niemand lastig met die stomme oefeningen.

Zeg je ook even tegen poetin dat die jou niet lastig moet vallen met die stomme oorlog?

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 05:48

Wil net zeggen Poetin dan?
Er wordt echt kei en keihard gewerkt bij defensie hoor om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op stel dat.
Ik snap dat het klöte is maar het is gewoon nodig om te oefenen.
En de piloten in kwestie, zijn echt zeer goed getraind die dit mogen doen gelukkig.

AstridJ: nu ben ik jarloers, ik roep al mijn halve leven dat ik mee wil in een straaljager. :+

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:29

Hutcherson schreef:
prugelpiet schreef:
ik vind het altijd verbazingwekkend om te lezen hoeveel paardenhouders maar vinden dat jan en alleman rekening moet houden met hun paarden en waar die staan :roll:

Er word echt wel zorgvuldig gekeken waar er gevlogen word, maar het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er staan overal paarden/koeien/whatever. Er moet gewoon geoefend worden, klaar. En nu eenmaal wat meer, want er is oorlog in de wereld, mocht je het even vergeten zijn.


Waarom moet er zo laag gevlogen worden? Vlieg gewoon hoger en val niemand lastig met die stomme oefeningen.

Omdat juist 'het onder de radar vliegen' van levensbelang is om te oefenen.
In oorlogsgebied kun je je geen fout permiteren. En dus moeten de zeer goed opgeleide vliegers blijven trainen.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:06

Foutje

s1993

Berichten: 2135
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:26

Ik vind het bijzonder dat die paarden er niet aan wennen wanneer het toch zo vaak gebeurt. Hier vliegen ze ook heel regelmatig en paarden kijken niet op of om, ik heb altijd het gevoel dat als ik er ben ik er zelf de meeste last van heb. Overigens hebben wij wel veel bomen waar ze overheen moeten dus echt 3 meter van de grond vliegen kan hier niet, wel net over de boomtoppen :)

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:52

De stal ligt precies op één van de twee routes die blijkbaar sinds vorig jaar aangewezen zijn als oefenrondes. Het zal je hebben en houden maar wezen!

Wel vind ik het een enorm risico om paarden rechtstreeks bij een damwandprofiel wand te laten.
Het spul is niet sterk genoeg voor paarden en wanneer het scheurt wordt het scherp en geeft het enorme en nare wonden.
Als dit een fatsoenlijk sterke muur was geweest, dan was de uitkomst van de val ook aanzienlijk anders geweest.
Ik zou het zelf in dit geval op een meter van de wand met een stevige houten omheining afzetten.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:01

Hier hangen ze ook recht boven het huis. De paarden zijn niet heel erg onder de indruk. Ik erger me vooral :-P
En dat terwijl ze toch enorme gebieden in NL geclaimed hebben waar geen mens in mag, daar zou je toch uitstekend kunnen oefenen zonder ellende en ongelukken.

Verder is het ook wel een beetje Johnny gedrag. Een soort puberkamp voor jongvolwassen mannen. Het sterft rond de kazerne van bierblikjes, condooms en chipszakjes in de bermen.
Het is daarmee soms toch ook een zeer dure door belastinggeld betaalde hobby voor sommigen.

Goed, nu vind ik het concept van een ‘leger om de vrede te bewaken’ hetzelfde als een concept van ‘gratis bier om alcoholisme tegen te gaan’.
Maar goed, ik zal wel een overdreven pacifist zijn vrees ik…. Dat is weer een andere discussie.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:05

Ninx schreef:
En dat terwijl ze toch enorme gebieden in NL geclaimed hebben waar geen mens in mag, daar zou je toch uitstekend kunnen oefenen zonder ellende en ongelukken.


De Leusderhei is 9 vierkante kilometer, om er maar eens even 1 uit te pikken. Enorm? 3x3 kilometer, als het vierkant zou zijn. 3x gasgeven en je bent eroverheen met een heli. Met een straaljager hóef je niet eens gas te geven...

Je hebt véél meer gebied nodig om met een vliegtuig te oefenen dan met een tank. Of met voetvolk.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:09

Ibbel schreef:
Ninx schreef:
En dat terwijl ze toch enorme gebieden in NL geclaimed hebben waar geen mens in mag, daar zou je toch uitstekend kunnen oefenen zonder ellende en ongelukken.


De Leusderhei is 9 vierkante kilometer, om er maar eens even 1 uit te pikken. Enorm? 3x3 kilometer, als het vierkant zou zijn. 3x gasgeven en je bent eroverheen met een heli. Met een straaljager hóef je niet eens gas te geven...

Je hebt véél meer gebied nodig om met een vliegtuig te oefenen dan met een tank. Of met voetvolk.


Men zou al die losse snippers wellicht beter kunnen centreren en daar alle vliegbewegingen kunnen laten plaatsvinden.
Ik pleit voor de polder… grinnik.

Nu ben ik niet de aangewezen persoon voor een denktank omdat alles in mij het leger een onprettig instituut vindt.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:13

De vliegoefengebieden zijn gecentreerd. De militaire oefenterreinen in NL zijn voor grondoefeningen.

En tja, je kunt een leger een onprettig instituut vinden, oorlog is nog net iets onprettiger. En zolang er gekken als Poetin zijn, blijft oorlog een reëel gevaar.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:21

Ibbel schreef:
De vliegoefengebieden zijn gecentreerd. De militaire oefenterreinen in NL zijn voor grondoefeningen.

En tja, je kunt een leger een onprettig instituut vinden, oorlog is nog net iets onprettiger. En zolang er gekken als Poetin zijn, blijft oorlog een reëel gevaar.


Mmm, wellicht kunnen we dat omdraaien? ;-)
In stelling liggen achter de groentenafdeling van de supermarkt.

Het is natuurlijk een veel bredere opvatting.
Oorlog als mondiale bezigheid om mensen met grote middelen van nog meer middelen, grond en grondstoffen te voorzien door landje pik voelt zo primitief. De beschaving heeft ons niet beschaafder gemaakt.
Ik opteer voor een army of lovers; gratis knuffels voor iedereen. En allemaal verplicht op meditatieles, een beetje losweken van dat ego.
Goed, sorry voor deze dwaling! On topic maar weer..

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:25

Het zou fijn zijn als ze met oefeningen gewoon een berichtje op een Facebook pagina plaatsen die je kan volgen. Hier ook regelmatig gezeik ermee. Ze zijn er niet perse heel bang voor maar het zou een keer gebeuren dat ze ervan in paniek zijn. Hier vliegen ze vooral snachts veel over

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:31

ivy_power89 schreef:
Oke, ik schop nu vast mensen tegen het zere been...

Maar is het ook niet een keuze om in een gebied te gaan wonen waar dit soort dingen gebeuren? Tis niet dat defensie er nu pas zit ofzo.
En ik denk dat we met zn alle heel blij zijn dat die gasten geoefend hebben als de pleuris wel uitbreekt...

Dat paarden of andere dieren gewond raken door angst vind ik overigens wel super sneu.

Zelf reed ik enige tijd geleden met mijn 4 jarige friese hengst voor het eerst alleen buiten in Hierden, en juist dat moment dat ik op de zandverstuiving reed, waren ze bezig met een chinook, ik kon die gasten bijna een high five geven...
En ja ik heb ze vervloekt..... maar thank god was mijn jonkie uber braaf haha


Hier in Zuid Holland is het pas laatste jaren laagvlieg routes, dus wij waren er eerst hahaha.

Ze zijn het hier redelijk gewend er aan ondanks dat ik altijd mijn hart vast hou...