superpony schreef:Het is gewoon de omgekeerde volgorde. Mensen kiezen ervoor om hun paarden buiten te houden, wat prima en gezond is voor paarden. Blijkbaar ook veilig, want de shet blijft binnen de omheining. En het beestje was al 33, dus ook niet heel slecht verzorgd verwacht ik ( mening! ) anders bereiken ze die leeftijd niet zomaar.
Omdat de wolf er is, moeten de paarden die het zo gewend zijn er maar onder lijden?
Je kan dieren die gewend zijn 24/7 buiten te lopen ECHT niet zomaar weer op stal knallen. Zeker als ze altijd 24/7 buiten gewend zijn te lopen. Deze was al 33 en liep waarschijnlijk al heel lang daar zo of vergelijkbaar.
Oude paarden op stal zetten geeft ook echt weer heel veel problemen. Mensen denken misschien dat een andere dood dan minder erg is, maar dat weet die pony natuurlijk niet.
Ze heeft contact met de anderen, we hebben ook al de boxen geruild, ze heeft meer dan onbeperkt hooi etc etc.
Haar moeder was 29 en stond al jaren 24/7 buiten of vrije keus en die kon echt helemaal niet meer opgesloten worden. Die deed pure rodeo in haar stal. Ongeacht haar vaste vrienden om haar heen, hooi etc etc. Had ook toen we haar pas hadden stalbenen en dat had ze niet meer met 24/7 buiten lopen of vrij kiezen wat ze wil.
En we hebben ook (gehad) die er niet om malen of ze op stal moeten of mogen kiezen of die zelf vaak op stal gaan staan en dat is prima.
Daarnaast kan het echt consequenties hebben. Mijn ruin is 24 en heeft nu de grote beval stal, maar kwam uit een gewone stal toch echt iets stijver, zonde, want hij is juist zo goed voor zijn leeftijd.
Darabij is het gewoon onze keus. Wij hebben ervoor gekozen om ze buiten te willen houden, alles zo aangelegd; schone, droge lig en eet plekken, schuilmogelijkheden etc.
Nu gaan ze dus al de hele winter vanaf 22/23 uur op stal tot half 7. Maar dat geeft echt geen enkele garantie dat ze veilig staan.
Ja, onze omheining is redelijk, maar niks houdt wolven tegen.
Hier liepen er steeds 2 door onze straat voor en nergens zijn aanvallen geweest, waar we allemaal paarden hebben hier en honden, koeien, varkens etc. Er is hier zelfs een dierenweide 100m verderop.
Maar het heeft meer consequenties dan mensen snappen. Wij kunnen dan voor ook niet meer met onze honden lopen. Moeten eerst checken of de honden mee naar buiten kunnen, want dat zie je in het donker niet en ze moeten toch hun behoefte kunnen doen 's avonds. Dat is 's winters een stuk lastiger dan nu het weer langer licht is.
En hoe veilig denken mensen dat stallen zijn? Wij hebben ook bovenluiken en die dicht, maar als een wolf echt wel..........
Heb op stallen gestaan waar de honden zelfs op het dak liepen bijv. Geen idee hoe ze dat deden, maar ik vond het doodeng. Maar als een DH dat al kan, maak ik me geen illusies dat ene wolf dat soort dingen niet zou willen proberen en een ingang vindt als hij echt echt wil.
Dat je oude shet niet meer buiten mag staan vanwege de wolf vind ik echt hetzelfde als dat een vrouw geen kort rokje aan mag als ze niet verkracht wil worden.
Hoezo niet meer buiten MAG staan???
Dat zegt hier niemand.
Je kan ook buiten iets creeeren. Herinner mij dat kippenhok paddock nog waar grote ponys nu in staan ivm de wolf.
Ja kost geld en moeite en staat heel belachelijk uiteraard maar je moet wat als je in hoog risico gebied zit.
En of jij dat er niet mee eens bent want het is allemaal zoooo oneerlijk daar hebben jouw beestjes niks aan.
Je moet gewoon actie ondernemen.
Zo ben ik regelmatig in Belgie in het risico gebied en daar zie je ook op enkele plekken dat alpacas, mini shetten e.d hun weides afgezet zijn met degelijke hoge ijzeren hekken. Daaromheen stroom. Bijna vergelijkbaar met een luchtplaats van een gevangenis en nee, absoluut geen leuk gezicht en het maakt het houden van die diertjes ook geen leuke hobby meer...