Wolven bijten 33-jarige Shetlander dood in Wapserveen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:59

sterregoud schreef:
Schapenwol, maar in de werkelijkheid van alledag zijn er dieren waar geen stal voor is. Hetzij door gebrek aan geld, aan het niet krijgen van de passende vergunning etc.
En zelfs als je alles elke nacht op stal zet, is het probleem niet opgelost.
Wolven worden niet ineens vegetarisch. Ze komen dan later, of graven onder de stal in. Is ook al gebeurd.
Omdat het praktisch niet voldoende of volledig op te lossen is, hebben mensen het dan ook over het te voeren beleid.

Dat snap ik ook zeker. Dat komt ook voort uit machteloosheid denk ik dan. Omdat je niet in staat bent je dier te beschermen wil je dat het structureel wordt opgelost door een ander. Alleen dat is niet morgen geregeld. Zelfs als ze wolven mogen afschieten dan zal dat nog volgens bepaalde regels moeten en een wolf kan ook toeslaan voordat 'ie op de radar van beheer zit.

Dus je moet als eigenaar ook iets doen, in ieder geval als je kwetsbare dieren hebt. Kleine, oude, veulens. Dan helpt roepen om ander beleid je op dit moment, deze dag, niks.

En dan heb je erg pech als je inderdaad dat ene dampige paard hebt dat nooit binnen mag staan... of als je aan de grens van je middelen zit en geen vorm van stalling of omheining kan betalen (kan je dan wel een dierenarts betalen? Moet je dan dieren hebben? Maar goed, dat is een andere discussie).

Overdag aanvallen, de stal ingraven... Ja, zal vast zeer zelden een keer voorkomen... maar is dat een reden om dan je handen in de lucht te gooien, te roepen "het maakt toch allemaal niks uit!" en niks meer te doen en dan maar 24/7 je bejaarde shetlander buiten te laten? Altijd maar schermen met die paar uitzonderingen om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:01

Citaat:
vorm van stalling of omheining kan betalen (kan je dan wel een dierenarts betalen? Moet je dan dieren hebben?

ik geloof dat jij totaal geen benul hebt van kosten of wel?

jeetje wat een uitspraken met wijzende vinger....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:02

Ik vind ook dat veel mensen inderdaad bij alles maar zeggen; daar komen ze wel overheen/onderdoor dus het heeft geen zin.
Wij gaan ook geen perfecte wolfproof omheining kunnen zetten. Maar als we het wat moeilijker kunnen maken, dan ben ik al blij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:06

Het is toch ook gewoon een feit dat ze daar onder of overheen komen?
Ondertussen al zoveel dieren aangevallen in een wolfwerend raster terwijl er 100 meter verderop zo schapen lopen.
Als ze denken vandaag is die aan de beurt pakken ze die gewoon.

De dierentuin doet niet voor de lol zulke afrastering, als daar 6 draadjes tot 120 voldoende was deden ze dat wel.
Het is een illusie dat het werkt, meer niet.

En ja ik heb het hier heel goed afgemaakt en minder gemakkelijk dan bij veel andere weides en toch denk ik niet, dat helpt wel.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:10

Molfre schreef:
In de buurt van Arnhem is van het weekeind ook een veulen doodgebeten en opgegeten, op een paar lichaamsdelen na. Nog geen 24 uur oud :(

Loenen. Bij Arnhem zijn in december ook al 2 pony's doodgebeten op verschillende dagen. Misschien dezelfde wolven?

Op facebook lees ik dat de eigenaar van het veulen de nog te veulenen merries vanaf nu binnen gaat zetten, en de omheining wolfproof gaat maken. Goed dat ze dat nu wel gaan doen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:18

DuoPenotti schreef:
Het is toch ook gewoon een feit dat ze daar onder of overheen komen?
Ondertussen al zoveel dieren aangevallen in een wolfwerend raster terwijl er 100 meter verderop zo schapen lopen.
Als ze denken vandaag is die aan de beurt pakken ze die gewoon.

De dierentuin doet niet voor de lol zulke afrastering, als daar 6 draadjes tot 120 voldoende was deden ze dat wel.
Het is een illusie dat het werkt, meer niet.

En ja ik heb het hier heel goed afgemaakt en minder gemakkelijk dan bij veel andere weides en toch denk ik niet, dat helpt wel.

Je hoeft er ook niks bij te denken. Je pakt je verantwoordelijkheid om je dieren zoveel mogelijk te beschermen en meer kan je niet doen. Dan is de rest inderdaad politiek en beleid.

Waar ik moeite mee heb zijn mensen die niet eens een poging doen om hun best te doen voor hun dieren en ze als lopend buffet voor de wolf aanbieden, maar ondertussen boze berichten zetten op feestboek tegen 'den haag'.
En ja, ik ken dat soort mensen. Wonen midden in wolvengebied, zeggen zelfs de wolf op het wandelpad bij hun wei te hebben zien lopen. Commentaar erbij op facebook dat ie helemaal niet schuw is... maar laten vrolijk hun kudde 24/7 buiten staan uit principe. "Omdat het toch niks helpt". Terwijl ze nota bene wel stallen en geld hebben.

Ze waren ook bij de demonstratie Den Haag. Chronisch boze mensen. Het is wachten tot er een pony van hun wordt aangevallen en dan gaan ze 100% zeker heel hard huilen op facebook en wijzen naar Den Haag. Lekker olie op het vuur!

Daar heb ik dus écht geen medelijden mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:23

Het is gewoon de omgekeerde volgorde. Mensen kiezen ervoor om hun paarden buiten te houden, wat prima en gezond is voor paarden. Blijkbaar ook veilig, want de shet blijft binnen de omheining. En het beestje was al 33, dus ook niet heel slecht verzorgd verwacht ik ( mening! ) anders bereiken ze die leeftijd niet zomaar.

Omdat de wolf er is, moeten de paarden die het zo gewend zijn er maar onder lijden?

Je kan dieren die gewend zijn 24/7 buiten te lopen ECHT niet zomaar weer op stal knallen. Zeker als ze altijd 24/7 buiten gewend zijn te lopen. Deze was al 33 en liep waarschijnlijk al heel lang daar zo of vergelijkbaar.

Oude paarden op stal zetten geeft ook echt weer heel veel problemen. Mensen denken misschien dat een andere dood dan minder erg is, maar dat weet die pony natuurlijk niet.
Ze heeft contact met de anderen, we hebben ook al de boxen geruild, ze heeft meer dan onbeperkt hooi etc etc.

Haar moeder was 29 en stond al jaren 24/7 buiten of vrije keus en die kon echt helemaal niet meer opgesloten worden. Die deed pure rodeo in haar stal. Ongeacht haar vaste vrienden om haar heen, hooi etc etc. Had ook toen we haar pas hadden stalbenen en dat had ze niet meer met 24/7 buiten lopen of vrij kiezen wat ze wil.

En we hebben ook (gehad) die er niet om malen of ze op stal moeten of mogen kiezen of die zelf vaak op stal gaan staan en dat is prima.

Daarnaast kan het echt consequenties hebben. Mijn ruin is 24 en heeft nu de grote beval stal, maar kwam uit een gewone stal toch echt iets stijver, zonde, want hij is juist zo goed voor zijn leeftijd.

Darabij is het gewoon onze keus. Wij hebben ervoor gekozen om ze buiten te willen houden, alles zo aangelegd; schone, droge lig en eet plekken, schuilmogelijkheden etc.
Nu gaan ze dus al de hele winter vanaf 22/23 uur op stal tot half 7. Maar dat geeft echt geen enkele garantie dat ze veilig staan.

Ja, onze omheining is redelijk, maar niks houdt wolven tegen.

Hier liepen er steeds 2 door onze straat voor en nergens zijn aanvallen geweest, waar we allemaal paarden hebben hier en honden, koeien, varkens etc. Er is hier zelfs een dierenweide 100m verderop.

Maar het heeft meer consequenties dan mensen snappen. Wij kunnen dan voor ook niet meer met onze honden lopen. Moeten eerst checken of de honden mee naar buiten kunnen, want dat zie je in het donker niet en ze moeten toch hun behoefte kunnen doen 's avonds. Dat is 's winters een stuk lastiger dan nu het weer langer licht is.

En hoe veilig denken mensen dat stallen zijn? Wij hebben ook bovenluiken en die dicht, maar als een wolf echt wel..........
Heb op stallen gestaan waar de honden zelfs op het dak liepen bijv. Geen idee hoe ze dat deden, maar ik vond het doodeng. Maar als een DH dat al kan, maak ik me geen illusies dat ene wolf dat soort dingen niet zou willen proberen en een ingang vindt als hij echt echt wil.

Dat je oude shet niet meer buiten mag staan vanwege de wolf vind ik echt hetzelfde als dat een vrouw geen kort rokje aan mag als ze niet verkracht wil worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:24

Schapenwol schreef:
Molfre schreef:
In de buurt van Arnhem is van het weekeind ook een veulen doodgebeten en opgegeten, op een paar lichaamsdelen na. Nog geen 24 uur oud :(

Loenen. Bij Arnhem zijn in december ook al 2 pony's doodgebeten op verschillende dagen. Misschien dezelfde wolven?

Op facebook lees ik dat de eigenaar van het veulen de nog te veulenen merries vanaf nu binnen gaat zetten, en de omheining wolfproof gaat maken. Goed dat ze dat nu wel gaan doen.

Iets als wolfproof omheining bestaat niet!! En wat evt wel zou helpen, mag gewoon niet geplaatst worden in buitengebied.

tienus63

Re: Wolven bijten 33-jarige Shetlander dood in Wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:43

En de draden laag bij de grond vind ik persoonlijk doodeng met paarden en veulens.
Ver voordat de wolf hier was, met eigen ogen gezien hoe een Welsh veulen zich vast liep in afrastering met lint op hoogtes die nu als wolfwereld worden genoemd.
Ik ben van mening dat die hele lage draden alleen wat veiliger zijn in gebruik bij kleine (landbouw)huisdieren, alles kleiner dan een volwassen schaap.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:00

Needje schreef:
Muisbal schreef:
Ik heb me niet verdiept in de wolven en godzijdank woon ik niet in een gebied waar wolven waarschijnlijk ooit een probleem worden. Maar wat mij opvalt is dat de wolven de dieren doden, maar eigenlijk niet opeten.
Is dat niet gek? Zou een wolf niet alleen moeten jagen als hij honger heeft en dan dus ook het prooi opeten? Weet iemand hoe dat zit?

Dat is dus precies waar ik mee zit. Waarom zien we allemaal verminkte dieren en die niet opgegeten zijn.
Waarom doden ze ze als ze ze niet opeten? Is dat dan voor de fun ofzo?
(Zoals katten soms ook alleen spelen met muizen en ze doden maar niet opeten daarna)

Omdat wolven in de vrije natuur een aantal prooien pakken en die later opeten. Wij halen dode en gewonde dieren meteen weg, dus moet de wolf opnieuw gaan jagen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:01

Plus in de natuur pakt hij de zwakste, de rest van de kudde is weg.
In de weide kunnen de dieren niet weg en blijven rennen en de wolf blijft getriggerd door alles te bijten wat beweegt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:17

superpony schreef:
Het is gewoon de omgekeerde volgorde. Mensen kiezen ervoor om hun paarden buiten te houden, wat prima en gezond is voor paarden. Blijkbaar ook veilig, want de shet blijft binnen de omheining. En het beestje was al 33, dus ook niet heel slecht verzorgd verwacht ik ( mening! ) anders bereiken ze die leeftijd niet zomaar.

Omdat de wolf er is, moeten de paarden die het zo gewend zijn er maar onder lijden?

Je kan dieren die gewend zijn 24/7 buiten te lopen ECHT niet zomaar weer op stal knallen. Zeker als ze altijd 24/7 buiten gewend zijn te lopen. Deze was al 33 en liep waarschijnlijk al heel lang daar zo of vergelijkbaar.

Oude paarden op stal zetten geeft ook echt weer heel veel problemen. Mensen denken misschien dat een andere dood dan minder erg is, maar dat weet die pony natuurlijk niet.
Ze heeft contact met de anderen, we hebben ook al de boxen geruild, ze heeft meer dan onbeperkt hooi etc etc.

Haar moeder was 29 en stond al jaren 24/7 buiten of vrije keus en die kon echt helemaal niet meer opgesloten worden. Die deed pure rodeo in haar stal. Ongeacht haar vaste vrienden om haar heen, hooi etc etc. Had ook toen we haar pas hadden stalbenen en dat had ze niet meer met 24/7 buiten lopen of vrij kiezen wat ze wil.

En we hebben ook (gehad) die er niet om malen of ze op stal moeten of mogen kiezen of die zelf vaak op stal gaan staan en dat is prima.

Daarnaast kan het echt consequenties hebben. Mijn ruin is 24 en heeft nu de grote beval stal, maar kwam uit een gewone stal toch echt iets stijver, zonde, want hij is juist zo goed voor zijn leeftijd.

Darabij is het gewoon onze keus. Wij hebben ervoor gekozen om ze buiten te willen houden, alles zo aangelegd; schone, droge lig en eet plekken, schuilmogelijkheden etc.
Nu gaan ze dus al de hele winter vanaf 22/23 uur op stal tot half 7. Maar dat geeft echt geen enkele garantie dat ze veilig staan.

Hier liepen er steeds 2 door onze straat voor en nergens zijn aanvallen geweest, waar we allemaal paarden hebben hier en honden, koeien, varkens etc. Er is hier zelfs een dierenweide 100m verderop.

Maar het heeft meer consequenties dan mensen snappen. Wij kunnen dan voor ook niet meer met onze honden lopen. Moeten eerst checken of de honden mee naar buiten kunnen, want dat zie je in het donker niet en ze moeten toch hun behoefte kunnen doen 's avonds. Dat is 's winters een stuk lastiger dan nu het weer langer licht is.

En hoe veilig denken mensen dat stallen zijn? Wij hebben ook bovenluiken en die dicht, maar als een wolf echt wel..........
Heb op stallen gestaan waar de honden zelfs op het dak liepen bijv. Geen idee hoe ze dat deden, maar ik vond het doodeng. Maar als een DH dat al kan, maak ik me geen illusies dat ene wolf dat soort dingen niet zou willen proberen en een ingang vindt als hij echt echt wil.

Dat je oude shet niet meer buiten mag staan vanwege de wolf vind ik echt hetzelfde als dat een vrouw geen kort rokje aan mag als ze niet verkracht wil worden.

Hoezo niet meer buiten MAG staan???
Dat zegt hier niemand.
Je kan ook buiten iets creeeren. Herinner mij dat kippenhok paddock nog waar grote ponys nu in staan ivm de wolf.
Ja kost geld en moeite en staat heel belachelijk uiteraard maar je moet wat als je in hoog risico gebied zit.
En of jij dat er niet mee eens bent want het is allemaal zoooo oneerlijk daar hebben jouw beestjes niks aan.
Je moet gewoon actie ondernemen.

Zo ben ik regelmatig in Belgie in het risico gebied en daar zie je ook op enkele plekken dat alpacas, mini shetten e.d hun weides afgezet zijn met degelijke hoge ijzeren hekken. Daaromheen stroom. Bijna vergelijkbaar met een luchtplaats van een gevangenis en nee, absoluut geen leuk gezicht en het maakt het houden van die diertjes ook geen leuke hobby meer...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:31

Popstra schreef:
superpony schreef:

Hoezo niet meer buiten MAG staan???
Dat zegt hier niemand.
Je kan ook buiten iets creeeren. Herinner mij dat kippenhok paddock nog waar grote ponys nu in staan ivm de wolf.
Ja kost geld en moeite en staat heel belachelijk uiteraard maar je moet wat als je in hoog risico gebied zit.
En of jij dat er niet mee eens bent want het is allemaal zoooo oneerlijk daar hebben jouw beestjes niks aan.
Je moet gewoon actie ondernemen.

Zo ben ik regelmatig in Belgie in het risico gebied en daar zie je ook op enkele plekken dat alpacas, mini shetten e.d hun weides afgezet zijn met degelijke hoge ijzeren hekken. Daaromheen stroom. Bijna vergelijkbaar met een luchtplaats van een gevangenis en nee, absoluut geen leuk gezicht en het maakt het houden van die diertjes ook geen leuke hobby meer...

Degelijke omheiningen zijn niet te betalen. Zeker niet als je een beetje grote wei hebt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:02

Schapenwol schreef:
Commentaar erbij op facebook dat ie helemaal niet schuw is... maar laten vrolijk hun kudde 24/7 buiten staan uit principe. "Omdat het toch niks helpt". Terwijl ze nota bene wel stallen en geld hebben.

Ik ben benieuwd hoe jij weet of iemand geld heeft?
Wij zouden 10 ha. moeten omheinen voor onze koeien met kalfjes. Ik weet 1 ding zeker, wij kunnen dat nooit betalen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:30

Maar voor een enkele shetlander hoef je niet hele hectares te gaan omheinen....

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:42

tienus63 schreef:
En de draden laag bij de grond vind ik persoonlijk doodeng met paarden en veulens.
.

De lage draden kunnen ook aan de buitenkant van de palen, en de rest aan de binnenkant. En dan weer een naar buiten vallende draad helemaal bovenop. Of een rooster wat aan de onderzijde tegen de palen bevestigd is, en wat onder een hoek over de grond aan de buitenkant ligt. Daar groeit gras overheen, en voorkomt ingraven.
Niets (heel weinig) is afdoende maar zo moeilijk mogelijk maken helpt wel met het ontmoedigen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:27

Needje schreef:
Muisbal schreef:
Ik heb me niet verdiept in de wolven en godzijdank woon ik niet in een gebied waar wolven waarschijnlijk ooit een probleem worden. Maar wat mij opvalt is dat de wolven de dieren doden, maar eigenlijk niet opeten.
Is dat niet gek? Zou een wolf niet alleen moeten jagen als hij honger heeft en dan dus ook het prooi opeten? Weet iemand hoe dat zit?

Dat is dus precies waar ik mee zit. Waarom zien we allemaal verminkte dieren en die niet opgegeten zijn.
Waarom doden ze ze als ze ze niet opeten? Is dat dan voor de fun ofzo?
(Zoals katten soms ook alleen spelen met muizen en ze doden maar niet opeten daarna)

Om hier maar even op in te gaan.... Dat heet surplus killing.
Surplus killing is een natuurfenomeen waarbij wilde dieren meer prooien doden dan strikt noodzakelijk is om hun honger te stillen. Ze doen dat omdat deze mogelijkheid er is in bijvoorbeeld omheinde omgevingen waardoor aangevallen dieren niet kunnen vluchten. Het is een soort van natuurinstinct waarbij men een voorraad voedsel aanlegt. Je ziet dit gedrag ook bij vossen in een kippenren.

Doordat wij mensen de dode dieren opruimen blijven ze het doen want we halen steeds hun voorraad weg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:05

Popstra schreef:
Maar voor een enkele shetlander hoef je niet hele hectares te gaan omheinen....

nog niet, tot er een kalf of koe hier slachtoffer wordt, dan roept de bokt brigade dat het je eigen schuld is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:54

Ik begrijp vooral niet dat sommige mensen nog niet inzien dat dit gedrag van wolven niet normaal is. Een familielid van me woont in noorwegen en heeft ook Shetlanders. Fokt er ook mee. Daar word hooguit 1 keer in de 10 jaar een oude zieke shet aangevallen in het hele land. Sterker nog. De berichten uit oa belgie komen daar in het nieuws als zijnde uitzonderlijk.
Hier in ons land is te weinig ruimte voor wolven om bij mensen en huizen weg te blijven. In landen als noorwegen, zweden, denemarken is het echt een wonder als je ooit in je leven een wolf ziet.

Echt sneu voor de oude shet. Ik hoop dat het snel is gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:59

Afbeelding

Geen idee waar dit vandaan komt maar het klopt niet. PVV is zeker niet voor bescherming van de wolf. Die willen de wolf verjagen of vangen en uitzetten en als dit niet werkt afschieten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:07

Suzanne F. schreef:
[ [url=afbeelding%20met%20politieke%20partijen]Afbeelding[/url] ]

Geen idee waar dit vandaan komt maar het klopt niet. PVV is zeker niet voor bescherming van de wolf. Die willen de wolf verjagen of vangen en uitzetten en als dit niet werkt afschieten.

Citaat:
De Tweede Kamer wil dat het kabinet ‘zich actief blijft inzetten’ voor het beschermen van de wolf. Een motie daartoe van de Partij voor de Dieren, medeondertekend door de PVV, GroenLinks, PvdA, Volt en DENK werd vandaag aangenomen.

https://www.ad.nl/politiek/kamer-roept- ... ~a20ac4b7/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:12

Citaat:
Ook partijen als Forum voor Democratie, PVV, JA21 en nieuwkomer BBB zijn tegen. CDA, PVV en BVNL gaan nog een stapje verder. Zij vinden dat als de wolf niet verjaagd kan worden, het dier afgeschoten moet worden.

https://www.gld.nl/nieuws/7895704/roodk ... e-politiek

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:14

AnnedB schreef:
Ik begrijp vooral niet dat sommige mensen nog niet inzien dat dit gedrag van wolven niet normaal is. Een familielid van me woont in noorwegen en heeft ook Shetlanders. Fokt er ook mee. Daar word hooguit 1 keer in de 10 jaar een oude zieke shet aangevallen in het hele land. Sterker nog. De berichten uit oa belgie komen daar in het nieuws als zijnde uitzonderlijk.
Hier in ons land is te weinig ruimte voor wolven om bij mensen en huizen weg te blijven. In landen als noorwegen, zweden, denemarken is het echt een wonder als je ooit in je leven een wolf ziet.

Dat klopt, ik ken via mijn werk veel mensen in Zweden en daar is natuurlijk VEEL meer ruimte. En verbaast men zich over de manier waarop in NL met deze materie wordt omgegaan. Dat heeft niets te maken met het in het wilde weg afschieten van wolven. Maar wel met de mogelijkheid om bijvoorbeeld de 'zwervers' die al een tijd rondlopen in ZW Drenthe en veel slachtoffers maken onder vee, op te ruimen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:16

AnnedB schreef:

Ik heb er ook weleens iemand in noord Spanje over gesproken, nu was dat niet iemand die zelf dieren had hoor dus ik weet niet hoe betrouwbaar in die zin, maar die kende het probleem ook niet, ook niet met de beren die daar zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:19