Stalhouder Schuiling: "paarden mogen het bos niet meer in"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:35

snorkel1986 schreef:
Dus we moeten overal weer gewoon op de 80 km weg want dat is onze plek als bestuurder... hesje aan en lampjes wit voor rood achter en gaan elke 6/7 min iemand vertrekken van af stal.. ... Of zou dat ook niet wenselijk zijn... ( al is dat onze plek.. en of het door de auto bestuurders gewaardeerd word...en veilig is... ) tja goede vraag

Maakt wel een statement.

Maar wie offert zich op.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:45

Karl66 schreef:
Dus als ik het goed begrijp mogen ze niet meer over een fietspad rijden, een pad waar je met je paard volgens de wet helemaal niet mag komen. Maar hij vindt dat ze daar wel gebruik van mogen maken, want dat pad ligt toevallig voor hem op een goede plek. Daarom maakt hij ervan dat ruiters worden gepest en zet hij er een advocaat op.

Maar het is gewoon wettelijk nog nooit toegestaan geweest dat je op een fietspad mag paardrijden. En dat het, vanwege de verkeersveiligheid, wordt gedoogd langs een drukke weg, wil niet zeggen dat je dan altijd en overal maar op elk fietspad moet mogen rijden.

Dat dacht ik dus ook. Het verbodsbord is enkel een bekrachtiging van een reeds bestaande situatie. Het blauwe bord dat erboven hangt geeft ook al aan dat paarden op dat pad niet zijn toegestaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:07

snorkel1986 schreef:
Dus we moeten overal weer gewoon op de 80 km weg want dat is onze plek als bestuurder... hesje aan en lampjes wit voor rood achter en gaan elke 6/7 min iemand vertrekken van af stal.. ... Of zou dat ook niet wenselijk zijn... ( al is dat onze plek.. en of het door de auto bestuurders gewaardeerd word...en veilig is... ) tja goede vraag

Inderdaad. De wetgever zou die vraag best eens met "nee, eigenlijk niet" kunnen beantwoorden, en simpelweg paarden op de openbare weg verbieden, het zijn maar recreanten.
Ruiters hebben een zéér bevoorrechte positie. Ik zou daar zuinig op zijn.

tamary

Re: Stalhouder Schuiling: "paarden mogen het bos niet meer in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:29

Je zou je als gemeente/recreatie die ruiterpaden aanlegt ook eens beter kunnen bedenken hoe iemand bij het begin van die paden kan komen. De rondjes in het niks zie je niet bij wandel of fiets paden, daar is wel een (redelijk) logische aansluiting voorzien vanaf het centrale wegennet. Je legt die paden ten slotte niet aan ter decoratie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:39

snorkel1986 schreef:

Dat klinkt heel leuk en dramatisch, het heeft alleen niks met het onderwerp te maken. Het probleem is namelijk dat veel ruiters denken dat als je op een fietspad naast een 80 km-weg gedoogd wordt, dat je dan op elk fietspad gedoogd wordt. Ook zoals hier op een recreatief fietspad, waar helemaal geen weg langs loopt.

Maar nee, daar hoor je als ruiter gewoon niet thuis. Net zoals we het niet acceptabel zouden vinden als een automobilist dat fietspad neemt, omdat het een gemakkelijkere route naar zijn bestemming is, zouden we het ook niet acceptabel moeten vinden dat ruiters dat wel doen. En juist als ruiter zou de dat niet acceptabel moeten vinden. Want dit soort ruiters, die denken dat ze alleen maar rechten hebben en de rest van de wereld alleen maar plichten, geven jou als ruiter een slechte naam.

Ook deze ruiters moeten accepteren dat hun keuzes consequenties hebben. En de keuze voor deze stal heeft nou eenmaal als consequentie dat je om moet rijden om in een buitenrij gebied te komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:51

snorkel1986 schreef:

Veiligheid is niet belangrijk. Regels, dat is waar het om gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:53

Karl66 schreef:
snorkel1986 schreef:

Dat klinkt heel leuk en dramatisch, het heeft alleen niks met het onderwerp te maken. Het probleem is namelijk dat veel ruiters denken dat als je op een fietspad naast een 80 km-weg gedoogd wordt, dat je dan op elk fietspad gedoogd wordt. Ook zoals hier op een recreatief fietspad, waar helemaal geen weg langs loopt.

Maar nee, daar hoor je als ruiter gewoon niet thuis. Net zoals we het niet acceptabel zouden vinden als een automobilist dat fietspad neemt, omdat het een gemakkelijkere route naar zijn bestemming is, zouden we het ook niet acceptabel moeten vinden dat ruiters dat wel doen. En juist als ruiter zou de dat niet acceptabel moeten vinden. Want dit soort ruiters, die denken dat ze alleen maar rechten hebben en de rest van de wereld alleen maar plichten, geven jou als ruiter een slechte naam.

Ook deze ruiters moeten accepteren dat hun keuzes consequenties hebben. En de keuze voor deze stal heeft nou eenmaal als consequentie dat je om moet rijden om in een buitenrij gebied te komen.

Ik heb toch liever af en toe een boete dan zwaargewond in het ziekenhuis.
Hoe groot is de pakkans eigenlijk?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:04

Loretta schreef:
snorkel1986 schreef:

Veiligheid is niet belangrijk. Regels, dat is waar het om gaat.

Of je bekijkt het vanuit de fietser die vrij dicht langs de paarden moet wat ook een risico is.
Voor mensen met angst voor paarden is een ruiter langs zo een pad ook niet fijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:06

Loretta schreef:
[

That's the spirit!
En dan ook niet klagen als je ruiterpaden door crossmotoren worden omgeploegd hè! Dat een paar van die jongens langs je komen razen terwijl je met je gevoelige vluchtdier eens een bosritje waagt...
Zó veilig als iedereen gewoon de regels aan z'n laars lapt... _O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:18

Kuggur schreef:
Loretta schreef:
[

That's the spirit!
En dan ook niet klagen als je ruiterpaden door crossmotoren worden omgeploegd hè! Dat een paar van die jongens langs je komen razen terwijl je met je gevoelige vluchtdier eens een bosritje waagt...
Zó veilig als iedereen gewoon de regels aan z'n laars lapt... _O-

Dat is dan wel hetzelfde effect als met je paard langs een 80 km/h weg. Waar vaak harder gereden woret dan 80

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:21

Maar wat is het verschil...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:30

Dooortje schreef:
Wat jammer zeg! Ik heb hier jaren geleden gestaan en via een pad op het erf kon je zo de bossen in, het gaat om een klein stukje fietspad. Als je een alternatieve route wil dan moet je langs een drukke 80 weg, waar vaak harder gereden wordt. Ik snap wel dat de eigenaar en pensionklanten hier flink van balen

Heel begrijpelijk inderdaad, vraag me echt af of er niet iets anders te verzinnen is..fietspad iets omleggen..ruiterpad er naast oid zodat de ruiter veilig naar het bos kunnen blijven gaan en de fieters er ook geen last van hebben. (in hoeverre ze er al last van zouden hebben)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:33

Kuggur schreef:
Maar wat is het verschil...

Uiteindelijk probeer je als ruiter jouw buitenrit zo veilig mogelijk te houden.
Omdat de verkeersregels vaak totaal geen rekening houden met ruiters maak je daarvoor weleens een paar kleine overtredingen.

Ik vraag me af of alle moraalridders hier die elke verkeersovertreding zwaar afkeuren zelf weleens op buitenrit gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:06

Ik wil mijn fietstochten zonder poep en paarden doen.
Wat is het verschil?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:37

Echwel schreef:
Wat is het verschil?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met de vraag "Wat is het verschil?"

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:44

Loretta schreef:
Echwel schreef:
Wat is het verschil?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met de vraag "Wat is het verschil?"

Citaat:
Dat is dan wel hetzelfde effect als met je paard langs een 80 km/h weg. Waar vaak harder gereden woret dan 80

Dat voel ik als fietser dus met paarden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:00

Oooh dat bedoel je.

Fiets infrastructuur is in Nederland erg goed geregeld. In het buitenland zou je als fietser ook weleens een overtreding maken voor je eigen veiligheid. Dat probleem heb je hier als ruiter. Ruiterpaden die opeens ophouden, ruiterpaden waar jouw paard bijna de benen breekt. Routes die onderbroken zijn en gedwongen worden op levensgevaarlijke plekken te rijden. Ik snap dan ook niet dat je zo weinig begrip hebt voor ruiters die voor zichzelf en hun paard soms even een wat veiligere route kiezen ook al is dat volgens de letter van de wet dan een overtreding.

Andersom vind ik het ook niet pretig wannneer ik in de auto geconfronteerd wordt met paarden die langs een 80 km/h weg rijden. Daarnaast weten niet eens alle bestuurders van motorvoertuigen dat paarden op dit soort wegen horen te lopen.

Als fietser heb ik me trouwens nooit onveillig gevoeld door paarden trouwens. De meeste ruiters willen ook geen ongelukken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:03

Nou zoveel poep op het fietspad is echt waardeloos,paarden die zich omdraaien als je erlangs fietst.
Paarden die je in draf inhalen en noem maar op.
Door dit soort ruiters krijg je deze maatregelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:17

Loretta schreef:
Als fietser heb ik me trouwens nooit onveillig gevoeld door paarden trouwens. De meeste ruiters willen ook geen ongelukken.

Ik kom heel veel angstige fietsers en wandelaars tegen onderweg!
Dat jij je niet onveilig voelt zegt niet veel over de gemiddelde fietser die niets met paarden heeft.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:22

Dorus schreef:
Dat dacht ik dus ook. Het verbodsbord is enkel een bekrachtiging van een reeds bestaande situatie. Het blauwe bord dat erboven hangt geeft ook al aan dat paarden op dat pad niet zijn toegestaan.

Best veel ruiters weten dit blijkbaar niet, maar we horen inderdaad niet thuis op het fietspad of in de berm van het fietspad. Er zijn vast veel fietsers die het prima vinden, maar je kan het er natuurlijk ook naar maken dat mensen gaan mopperen over paarden op het fietspad. Bijvoorbeeld als je het zo achterlaat:

Afbeelding

En voor veel mensen zijn paarden best wel groot en intimiderend. Wij zijn er niet zo van onder de indruk als een paard z'n achterste een beetje naar binnen draait. Veel mensen wel, vooral als ze met nageslacht aan het fietsen zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:28

[***] schreef:
Dorus schreef:

Best veel ruiters weten dit blijkbaar niet, maar we horen inderdaad niet thuis op het fietspad of in de berm van het fietspad. Er zijn vast veel fietsers die het prima vinden, maar je kan het er natuurlijk ook naar maken dat mensen gaan mopperen over paarden op het fietspad. Bijvoorbeeld als je het zo achterlaat:

[ [url=m/08kfwf.png]Afbeelding[/url] ]

En voor veel mensen zijn paarden best wel groot en intimiderend. Wij zijn er niet zo van onder de indruk als een paard z'n achterste een beetje naar binnen draait. Veel mensen wel, vooral als ze met nageslacht aan het fietsen zijn.

Als de ruiter daar nu naast het fietspad had gereden. Dan lag er nu geen strond midden op het pad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:30

Maar dat is het probleem juist
9 van de 10 poepen wel op het fietspad waar ook rolstoelers fietsen en die naderhand met hun handen met de vieze rolstoel verder moeten..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:32

ik vraag me af welk stuk dan een alternatief is richting de Hunebedstraat?
Ik ken die weg heel goed (ik ben er geboren) maar die weg is bloedlink om met een paard langs te gaan

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:37

Vooral die brug ligt ook lekker vol met stront. Heerlijk om doorheen te fietsen. Ik men zelf ook over het fietspad, maar ik heb ten minste het fatsoen om mest aan de kant te schoppen/slaan met mijn zweep zodat het in de berm ligt ipv op het fietspad. En anders ga ik later terug om het te ruimen. Bij mulle ruiterpaden men ik ook liever op het fietspad ernaast want soms is het dan ook gewoon te zwaar voor mijn kleintjes. Maar ook dan wip ik de mest het ruiterpad op. Als ze daar gewoon buitenrit en dan terugkomen om het op te ruimen hadden gedaan dan was dit verbod er waarschijnlijk niet gekomen.

Even iets luchtigs tussendoor, vinden jullie het ook geinig dat die Tim eruit ziet als een fietser qua outfit, maar 1 van de klanten van de stalling blijkt te zijn. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:40

Echwel schreef:
Maar dat is het probleem juist
9 van de 10 poepen wel op het fietspad waar ook rolstoelers fietsen en die naderhand met hun handen met de vieze rolstoel verder moeten..

Precies.
Als ik kijk hoe breed die berm is dan denk ik. Ga er naast. In stap.
Vraag me af of dit probleem er was geweest.
Op een fiets of voetpad kom je gewoon niet.
In de berm zie ik geen probleem ook al zou dat officieel niet mogen.
En denk ook dat dat best wel gedoogd word op veel plaatsen.