Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tienus63 schreef:Bovendien vraag ik me af of paarden nog vrij gemakkelijk zadelmak te maken zijn op 4-5 jarige leeftijd.
Er zullen er een hele boel zijn die hun vrijheid wel lief hebben gehad in de opfok en zich niet meer zo gemakkelijk naar een ruiter schikken.
Kendra schreef:Maar natuurlijk kun je ze nog zadelmak maken als ze 5 zijn.
Wij laten ook wel eens een paard een jaar langer staan.
Ik kom echter maar weinig kopers tegen die zeggen: 'Dank voor het jaar extra, wij hebben daar graag een paar centjes extra voor over....'
Dus het klinkt allemaal zeer verantwoord, maar de praktijk is weerbarstig.
Kuggur schreef:tienus63 schreef:Bovendien vraag ik me af of paarden nog vrij gemakkelijk zadelmak te maken zijn op 4-5 jarige leeftijd.
Er zullen er een hele boel zijn die hun vrijheid wel lief hebben gehad in de opfok en zich niet meer zo gemakkelijk naar een ruiter schikken.
Niet de ervaring hier, hier worden paarden iha op die leeftijd ingereden , geen probleem.
Benzz schreef:Dan hebben we een andere mening SP, ik vind paarden die tot hun 3de in de opfok hebben gelopen en waar zo min mogelijk mee is gedaan juist het fijnst. Maar goed, in de natuur lopen ze ook niet in gemengde kuddes. De hengsten worden weggejaagd en leven met elkaar.
Het werk wat ik een 3 jarige geef is ook niet spannend. Stap, draf galop ( en dan stap zo min mogelijk) een grote volte en een bosritje. Meer dan dat is het niet. 3 keer per week en dan max 20 minuten. Met regelmaat vakantie.
Het idee dat een jong paard aan een lange teugel met een lage halshouding moet worden gereden is al helemaal niet diervriendelijk. In de natuur lopen ze ook met oprichting. Zo kunnen ze de wereld blijven scannen en blijven ze in balans. Wat dat betreft is er weinig kennis.
tienus63 schreef:Ik zie dat niet gebeuren.
Mocht het wel gebeuren dan worden de B en L klassen gewoon zwaarder en/of hoger.
Het fokken en houden van paarden wordt dan nog duurder.
De opfokkosten houden langer aan en het risico dat een paard wat op loopt en daardoor niet geschikt is voor de sport ook en de prijs van de paarden zal stijgen.
Bovendien vraag ik me af of paarden nog vrij gemakkelijk zadelmak te maken zijn op 4-5 jarige leeftijd.
Benzz schreef:Dan hebben we een andere mening SP, ik vind paarden die tot hun 3de in de opfok hebben gelopen en waar zo min mogelijk mee is gedaan juist het fijnst. Maar goed, in de natuur lopen ze ook niet in gemengde kuddes. De hengsten worden weggejaagd en leven met elkaar.
Het werk wat ik een 3 jarige geef is ook niet spannend. Stap, draf galop ( en dan stap zo min mogelijk) een grote volte en een bosritje. Meer dan dat is het niet. 3 keer per week en dan max 20 minuten. Met regelmaat vakantie.
Het idee dat een jong paard aan een lange teugel met een lage halshouding moet worden gereden is al helemaal niet diervriendelijk. In de natuur lopen ze ook met oprichting. Zo kunnen ze de wereld blijven scannen en blijven ze in balans. Wat dat betreft is er weinig kennis.
tienus63 schreef:Ik zie dat niet gebeuren.
Mocht het wel gebeuren dan worden de B en L klassen gewoon zwaarder en/of hoger.
Het fokken en houden van paarden wordt dan nog duurder.
De opfokkosten houden langer aan en het risico dat een paard wat op loopt en daardoor niet geschikt is voor de sport ook en de prijs van de paarden zal stijgen.
Bovendien vraag ik me af of paarden nog vrij gemakkelijk zadelmak te maken zijn op 4-5 jarige leeftijd.
Elisa2 schreef:Benzz schreef:Dan hebben we een andere mening SP, ik vind paarden die tot hun 3de in de opfok hebben gelopen en waar zo min mogelijk mee is gedaan juist het fijnst. Maar goed, in de natuur lopen ze ook niet in gemengde kuddes. De hengsten worden weggejaagd en leven met elkaar.
Dus jij vind voorwaarts-neerwaarts rijden niet diervriendelijk? Het paard rustig op eigen benen leren lopen zonder dat het steun krijgt/ zoekt van de hand of bakrand oid? Dat het de tijd krijgt om de spieren rustig te ontwikkelen en sterker te laten worden zodat het een ruiter ook daadwerkelijk netjes in evenwicht kan dragen?
Dat het nageeflijk wordt omdat het nageeflijk gereden wordt en de rug goed leert gebruiken? Dat de houding aan de voorkant niet afgedwongen wordt maar een gevolg is van de rest van de training/ opleiding en rijderij? Dat is allemaal niet diervriendelijk?
MyWishMax schreef:Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Er wordt soms enorm doorgezeurd over een jong paard lang en laag te laten lopen, terwijl ze daar misschien nog niet aan toe zijn zonder balans te verliezen. Paard biedt zelf een andere houding aan, maar mensen gaan steigeren en hij MOET lang en laag. Terwijl je dat bij sommige paarden juist als dwingen zou kunnen zien en niet de juiste manier. Juist wanneer je niet dwingt zoeken ze zelf een houding op die op dat moment fijn is. Je bent wel bezig met dat van achteruit verbeteren, maar soms heb je een fase dat de voorkant niet het ideale beeld is.
De mensen die dan zwart wit kijken alsof elk paard hetzelfde is en vinden dat elk jong paard meteen voorwaarts neerwaarts moet kunnen focussen juist te veel op de voorkant naar mijn mening. Je werkt er naar toe dat het lijf dat in balans kan en paard her dus aan gaat bieden, maar niet elk paard kan dat even snel en goed.
6 jaar pas beginnen met starten in de b zie ik niet perse het voordeel van in. Die b wedstrijd stelt niks voor, dat kunnen ze met goede training heel snel na zadelmak maken al. Het probleem ligt meer in de hogere niveaus, die leeftijden zouden ook wat hoger mogen van mij, en eigenlijk nog meer in wat men thuis doet. En dat laatste kan je niet veranderen. Dat het nu iets later is vind ik goed, maat het zal niks veranderen in hoe ver ze thuis gaan qua training. Er zijn nog steeds mensen die vroeg inrijden en dan thuis langer doortrainen.
Maar ook wat al eerder gezegd wordt, het correct getrainde paard met correcte ruiter heeft veel minder trainingsuren nodig als de minder handige of zelfs slechte ruiter. Die 1e iets meer en die laatste gaat bij wijze van spreken elk weekend op wedstrijd en thuis ook elke dag een uur trainen. Dat kunnen de goede ruiter en minder handige wel een hoger niveau op wedstrijd hebben, maar heeft het laatste paard er meer last van. Ondanks dat het niveau lager is.