Minimale leeftijd omhoog voor paarden op dressuurwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:20

Ja dat is toch veel te jong? Als ze nu nog gereden zouden worden als jong paard.. maar dat is er ook niet bij. Paarden worden echt geforceerd in houding en beweging.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:06

Goed bericht over de verhoging van de minimale leeftijd. :j Nu hard duimen dat het in de nabije toekomst nog meer omhoog gaat; naar 5 of misschien wel 6 jaar.

tienus63

Re: Minimale leeftijd omhoog voor paarden op dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:17

Ik zie dat niet gebeuren.
Mocht het wel gebeuren dan worden de B en L klassen gewoon zwaarder en/of hoger.
Het fokken en houden van paarden wordt dan nog duurder.
De opfokkosten houden langer aan en het risico dat een paard wat op loopt en daardoor niet geschikt is voor de sport ook en de prijs van de paarden zal stijgen.
Bovendien vraag ik me af of paarden nog vrij gemakkelijk zadelmak te maken zijn op 4-5 jarige leeftijd.
Er zullen er een hele boel zijn die hun vrijheid wel lief hebben gehad in de opfok en zich niet meer zo gemakkelijk naar een ruiter schikken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:42

tienus63 schreef:
Bovendien vraag ik me af of paarden nog vrij gemakkelijk zadelmak te maken zijn op 4-5 jarige leeftijd.
Er zullen er een hele boel zijn die hun vrijheid wel lief hebben gehad in de opfok en zich niet meer zo gemakkelijk naar een ruiter schikken.

Niet de ervaring hier, hier worden paarden iha op die leeftijd ingereden , geen probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:45

Ik denk dat het zadelmak maken net zo gemakkelijk gaat.
En ik ben zelfgeen tegenstander van een 3,5 -4 jarige zadelmak maken. Integendeel zelfs.
Maar het moet wel met gezond verstand en mate gebeuren.
En daar schort het nogal eens aan als het om de centen gaat.
Dus gooi die leeftijd maar omhoog, dan word het misschien met wat meer beleid gedaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:49

Gooien ze de leeftijd grens van het Z onderhand ook eens omhoog? Zit mi wel een verschil tussen het Z, ZZ-licht en ZZ-zwaar. En de leeftijdsgrenzen van de verdere subtop, hoe lopen die? Ik zie steeds meer mensen die showen dat hun 7-jarige al op een niveau loopt waar je u tegen zegt. En dan heb ik het tegenwoordig niet alleen meer over de topsportstallen die de hele dag bezig zijn met het management rondom het paard.

Nee, dan zie ik liever filmpjes van paarden die met twee hoeven in hun neus op hogere leeftijd een nette gp proef laten zien.

Edit: ik ben overigens geen voorstander van een beest maar ergens op een wei neer kachelen en er pas wat mee gaan doen als ze worden ingereden. Mij lijkt deze leeftijd grens ook meer te maken te hebben met a) pas echt als drie-jarige inrijden en b) op een langzamere manier opleiden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:00

Maar natuurlijk kun je ze nog zadelmak maken als ze 5 zijn.
Wij laten ook wel eens een paard een jaar langer staan.
Ik kom echter maar weinig kopers tegen die zeggen: 'Dank voor het jaar extra, wij hebben daar graag een paar centjes extra voor over....'
Dus het klinkt allemaal zeer verantwoord, maar de praktijk is weerbarstig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:53

Kendra schreef:
Maar natuurlijk kun je ze nog zadelmak maken als ze 5 zijn.
Wij laten ook wel eens een paard een jaar langer staan.
Ik kom echter maar weinig kopers tegen die zeggen: 'Dank voor het jaar extra, wij hebben daar graag een paar centjes extra voor over....'
Dus het klinkt allemaal zeer verantwoord, maar de praktijk is weerbarstig.

En dan kom je terug bij ‘geld is belangrijker dan hun welzijn.’

Ik zou geen drie jarige willen die beleerd is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:55

Kuggur schreef:
tienus63 schreef:

Niet de ervaring hier, hier worden paarden iha op die leeftijd ingereden , geen probleem.

Ik vraag me af waarom mensen denken dat dat problemen zou geven. Je verbeterd ze als het goed is hun hele leven en ook na vier jaar leren ze nieuwe oefeningen. Dus er staat geen houdbaarheidsdatum op het leer vermogen lijkt me. En ja ik heb 9-jarigen en ouder zadelmak gemaakt ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:27

Het ligt er wel aan hoe ze gehouden en gevoerd worden tot het inrijden. Als je sommige paarden uit de opfok ziet komen, zou ik er sowieso al niet snel op gaan zitten.

Maar als ze uit een goede gemengde kudde komen en op een mooi stuk hebben gelopen, kunnen ze al aardig basis ontwikkelt zijn.
Ik zie aan onze veulens dat ze bijv al van de moeder en "oom" leren wijken voor druk of lichaamshouding en ook respect hebben.
We hebben 2 heuvels en 2 poeltjes waarvan 1 lager ligt, dus ze zijn gewend om obstakels te nemen en het is meer dan plat en recht toe, recht aan. Ze leren met hun lijf omgaan en de voeten bewust neer te zetten. etc etc.

Ik vind de overgang ook vaak te abrupt. Met 2 of 3 uit een kudde op stal knallen, aan de longe geknoopt en binnen no time zadel erop, ruiter erover en rijden.
Maar ik zie ook (bijna ) 2 jarigen al aan de longe lopen, dekjes en singels erop, hoofdstellen in etc. Natuurlijk kan je dan zeggen dat het meer geleidelijk gaat, maar de mens kan vaak niet wachten en vroeg beginnen is nog steeds vaak ook vroeg erop. En vaak met de smoes dat ze daarna nog even vakantie krijgen. Wat doorgaans niet meer is dan een paar weken of enkele maanden, maar met 3 worden ze toch aan het werk gezet.

Het zou niet eerlijk zijn, maar je kan ook elk paard in de B laten starten, ongeacht klassering van de ruiter. Maar ja........dat vind men ook niet eerlijk. Daar zou de jury weer duidelijk kunnen zijn op het protocol. En bijv; dit is geen B houding als een paard al duidelijk een stap verder is.

Het doel is dat mensen later starten en dat gebeurt niet als alleen de regels op wedstrijden veranderen, want thuis gaat het door. Hoe maak je het ook minder interessant om thuis te vroeg te beginnen?

Wat ik eerder bijv zei; minder lansen geven om te starten. Dan is het ook minder interessant om er teveel dure uren in te steken misschien.
Een jonge paarden klasse voor het eerste jaar? En na bijv 6 starts in dat jaar naar je eigen klasse mogen??

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:38

Dan hebben we een andere mening SP, ik vind paarden die tot hun 3de in de opfok hebben gelopen en waar zo min mogelijk mee is gedaan juist het fijnst. Maar goed, in de natuur lopen ze ook niet in gemengde kuddes. De hengsten worden weggejaagd en leven met elkaar.

Het werk wat ik een 3 jarige geef is ook niet spannend. Stap, draf galop ( en dan stap zo min mogelijk) een grote volte en een bosritje. Meer dan dat is het niet. 3 keer per week en dan max 20 minuten. Met regelmaat vakantie.

Het idee dat een jong paard aan een lange teugel met een lage halshouding moet worden gereden is al helemaal niet diervriendelijk. In de natuur lopen ze ook met oprichting. Zo kunnen ze de wereld blijven scannen en blijven ze in balans. Wat dat betreft is er weinig kennis.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:40

De Friesian Talent Cup werd eerder benoemd en nee dat wordt niet georganiseerd door het KFPS, maar het KFPS promoot het wel. Zie ook de finale tijdens de HK. Dat vind ik niet veel beter om heel eerlijk te zijn. Het blijft maar gewoon overduidelijk dat geld en presteren voor gaat tot dusver.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 01:03

Benzz schreef:
Dan hebben we een andere mening SP, ik vind paarden die tot hun 3de in de opfok hebben gelopen en waar zo min mogelijk mee is gedaan juist het fijnst. Maar goed, in de natuur lopen ze ook niet in gemengde kuddes. De hengsten worden weggejaagd en leven met elkaar.

Het werk wat ik een 3 jarige geef is ook niet spannend. Stap, draf galop ( en dan stap zo min mogelijk) een grote volte en een bosritje. Meer dan dat is het niet. 3 keer per week en dan max 20 minuten. Met regelmaat vakantie.

Het idee dat een jong paard aan een lange teugel met een lage halshouding moet worden gereden is al helemaal niet diervriendelijk. In de natuur lopen ze ook met oprichting. Zo kunnen ze de wereld blijven scannen en blijven ze in balans. Wat dat betreft is er weinig kennis.

Ik zeg ook niet dat je er iets mee moet doen tijdens de opfok. Basis zaken zodat ze handelbaar zijn en je gewoon onderhoud kan doen is noodzaak en de rest komt later.

Ik zeg dat ik de overgang vaak te abrupt vind van niks naar a) een hele andere situatie en b) het tempo waarop ze van alles moeten leren.

Ik gaf als voorbeeld dat anderen ervoor zijn om vanaf jong van alles te doen en het beetje bij beetje op te bouwen, maar die beginnen doorgaans dan ook vaak vroeg uiteindelijk en ik vind een 1 of 2 jarige aan een longe echt niet oke. Maar dat is mijn mening.

Nee, onze kuddes zijn anders. Maar we willen ermee werken en dat is ook anders. Ik zie wel grote verschillen met hoe paarden leren en hoe ze opgefokt zijn en later gehouden vanaf zeg 2 jaar.

Als je een 3 jarige echt op 3 start en daarnaast het management nog bij leeftijd past vind ik een beetje werk ook geen ramp.
Maar vaak is het zo helaas dat de rest ophoudt. Ze komen minder buiten, hun sociaal leven houdt zo goed als op en dan vind ik het totaal pakket gewoon heel veel in te korte tijd.

En daar zit een beetje het probleem. Hoeveel tijd heeft iemand op een paard op te leiden en te starten. Hoe "klaar" moet het paard zijn?
Over oprichting kan je ook uren discussiëren, maar niet iedereen beheerst het om een paard in ene goede houding te laten lopen en teveel is in ene krul getrokken.
Niet elk paard kiest oprichting. En het als stofzuiger rijden vind ik ook niet nodig, maar er zijn meer wegen en manieren en je moet per paard kijken. En als een paard nog jong is mogen er echt nog fouten gemaakt worden en mag het er ook als jong paard uitzien.

Als je dan B start of een jonge paarden categorie laat dan zien waar je bent en de weg ergens heen. Maar maak van de B geen Z. Het zijn gewoon eerste stappen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 01:57

tienus63 schreef:
Mocht het wel gebeuren dan worden de B en L klassen gewoon zwaarder en/of hoger.
De opfokkosten houden langer aan en het risico dat een paard wat op loopt en daardoor niet geschikt is voor de sport ook en de prijs van de paarden zal stijgen.

Wat een onzin. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:06

Benzz schreef:

Dus jij vind voorwaarts-neerwaarts rijden niet diervriendelijk? Het paard rustig op eigen benen leren lopen zonder dat het steun krijgt/ zoekt van de hand of bakrand oid? Dat het de tijd krijgt om de spieren rustig te ontwikkelen en sterker te laten worden zodat het een ruiter ook daadwerkelijk netjes in evenwicht kan dragen?

Dat het nageeflijk wordt omdat het nageeflijk gereden wordt en de rug goed leert gebruiken? Dat de houding aan de voorkant niet afgedwongen wordt maar een gevolg is van de rest van de training/ opleiding en rijderij? Dat is allemaal niet diervriendelijk? 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:12

tienus63 schreef:

Hier nooit problemen gehad met zadelmak maken op latere leeftijd, scheelde het wel als ze al een goed veulen ABC kennen. De manier waarop is denk ik ook bepalend, ze zullen misschien minder makkelijk te "breken" zijn op oudere leeftijd maar dat is imo ook niet de goede manier van zadelmak maken.

Waar het om gaat is dat er een mentaliteitsverandering moet komen, dat paarden die gewoon netjes en rustig opgeleid worden en de tijd krijgen en niet geforceerd worden gewoon ook op oudere leeftijd nog gewoon gezond hun ding kunnen doen. Dat er niet gekeken wordt naar de korte termijn, maar naar de lange termijn en dan met het paard en diens gezondheid als uitgangspunt en niet het geld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:42

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:

Dus jij vind voorwaarts-neerwaarts rijden niet diervriendelijk? Het paard rustig op eigen benen leren lopen zonder dat het steun krijgt/ zoekt van de hand of bakrand oid? Dat het de tijd krijgt om de spieren rustig te ontwikkelen en sterker te laten worden zodat het een ruiter ook daadwerkelijk netjes in evenwicht kan dragen?

Dat het nageeflijk wordt omdat het nageeflijk gereden wordt en de rug goed leert gebruiken? Dat de houding aan de voorkant niet afgedwongen wordt maar een gevolg is van de rest van de training/ opleiding en rijderij? Dat is allemaal niet diervriendelijk? 8)7

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Er wordt soms enorm doorgezeurd over een jong paard lang en laag te laten lopen, terwijl ze daar misschien nog niet aan toe zijn zonder balans te verliezen. Paard biedt zelf een andere houding aan, maar mensen gaan steigeren en hij MOET lang en laag. Terwijl je dat bij sommige paarden juist als dwingen zou kunnen zien en niet de juiste manier. Juist wanneer je niet dwingt zoeken ze zelf een houding op die op dat moment fijn is. Je bent wel bezig met dat van achteruit verbeteren, maar soms heb je een fase dat de voorkant niet het ideale beeld is.
De mensen die dan zwart wit kijken alsof elk paard hetzelfde is en vinden dat elk jong paard meteen voorwaarts neerwaarts moet kunnen focussen juist te veel op de voorkant naar mijn mening. Je werkt er naar toe dat het lijf dat in balans kan en paard her dus aan gaat bieden, maar niet elk paard kan dat even snel en goed.

6 jaar pas beginnen met starten in de b zie ik niet perse het voordeel van in. Die b wedstrijd stelt niks voor, dat kunnen ze met goede training heel snel na zadelmak maken al. Het probleem ligt meer in de hogere niveaus, die leeftijden zouden ook wat hoger mogen van mij, en eigenlijk nog meer in wat men thuis doet. En dat laatste kan je niet veranderen. Dat het nu iets later is vind ik goed, maat het zal niks veranderen in hoe ver ze thuis gaan qua training. Er zijn nog steeds mensen die vroeg inrijden en dan thuis langer doortrainen.
Maar ook wat al eerder gezegd wordt, het correct getrainde paard met correcte ruiter heeft veel minder trainingsuren nodig als de minder handige of zelfs slechte ruiter. Die 1e iets meer en die laatste gaat bij wijze van spreken elk weekend op wedstrijd en thuis ook elke dag een uur trainen. Dat kunnen de goede ruiter en minder handige wel een hoger niveau op wedstrijd hebben, maar heeft het laatste paard er meer last van. Ondanks dat het niveau lager is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:54

Ah dat zou kunnen..lang en laag wordt ook vaak te pas en onpas gebruikt. Zo ben ik ook niet zo'n fan van het stofzuigen. En zonder aanspanning van achteruit heb je ook niets.

De voorkant is inderdaad wel het minst belangrijke, ook dat loodlijn gezeur. Zolang ze maar niet in een houding geforceerd worden aan de voorkant.

Alleen oprichting hoort voor mij niet bij een 3 of 4 jarige..dan kun je van alles zeggen maar dat is imo gewoon nog echt veel te vroeg en een paard die dat zelf aanbiedt moet dan toch echt eerst leren zijn lijf goed te gebruiken. :-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:10

Ja, mee eens hoor! Maar dat lijf gebruiken op de juiste manier dat ze ook de lengte naar beneden nemen is niet ala minuut bij elk paard. Je moet er zeker aan werken, maar niet vergeten dat elk paard toch anders is. Even los van die jonge paarden wedstrijden idd, dat niveau wat er getoond wordt past eigenlijk niet bij de leeftijd en als je iets laat zien wat bij de leeftijd past krijg je wel lagere beoordeling.

Maar daarom vind ik het wel goed dat er nu in elke proef en elk niveau in de basis halsstrekken zit. Alleen zou dat van mij ook altijd dubbel mogen of moeten tellen en meespelen in aanleuning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:12

Daar ben ik het helemaal mee eens, daar is zoveel uit te halen qua hoe een paard gereden wordt.

En ook met het eerste wat je schrijft, inderdaad voor paarden met veel front of een kort lichaam kan lengte nemen een stuk moeilijker zijn.

Het blijft een leuke puzzel om bij ieder paard te kijken wat past op welk moment en daar op aan te passen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:55

MyWishMax schreef:
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Er wordt soms enorm doorgezeurd over een jong paard lang en laag te laten lopen, terwijl ze daar misschien nog niet aan toe zijn zonder balans te verliezen. Paard biedt zelf een andere houding aan, maar mensen gaan steigeren en hij MOET lang en laag. Terwijl je dat bij sommige paarden juist als dwingen zou kunnen zien en niet de juiste manier. Juist wanneer je niet dwingt zoeken ze zelf een houding op die op dat moment fijn is. Je bent wel bezig met dat van achteruit verbeteren, maar soms heb je een fase dat de voorkant niet het ideale beeld is.
De mensen die dan zwart wit kijken alsof elk paard hetzelfde is en vinden dat elk jong paard meteen voorwaarts neerwaarts moet kunnen focussen juist te veel op de voorkant naar mijn mening. Je werkt er naar toe dat het lijf dat in balans kan en paard her dus aan gaat bieden, maar niet elk paard kan dat even snel en goed.

6 jaar pas beginnen met starten in de b zie ik niet perse het voordeel van in. Die b wedstrijd stelt niks voor, dat kunnen ze met goede training heel snel na zadelmak maken al. Het probleem ligt meer in de hogere niveaus, die leeftijden zouden ook wat hoger mogen van mij, en eigenlijk nog meer in wat men thuis doet. En dat laatste kan je niet veranderen. Dat het nu iets later is vind ik goed, maat het zal niks veranderen in hoe ver ze thuis gaan qua training. Er zijn nog steeds mensen die vroeg inrijden en dan thuis langer doortrainen.
Maar ook wat al eerder gezegd wordt, het correct getrainde paard met correcte ruiter heeft veel minder trainingsuren nodig als de minder handige of zelfs slechte ruiter. Die 1e iets meer en die laatste gaat bij wijze van spreken elk weekend op wedstrijd en thuis ook elke dag een uur trainen. Dat kunnen de goede ruiter en minder handige wel een hoger niveau op wedstrijd hebben, maar heeft het laatste paard er meer last van. Ondanks dat het niveau lager is.

Ook forceren in lang en laag is een geforceerde houding. Maar wij moeten als mens wel leren of kunnen zien waar een paard correct loopt. Dat mag dus per paard, leeftijd en niveau anders zijn.

B is geen "niveau" maar ik gaf het als voorbeeld om mensen min of meer te dwingen om niet meer te doen dan wat in de B gevraagd wordt. L of M misschien ook prima, maar daar zie ik veel ruiters alweer vaker vastlopen als ze aan zijgangen gaan werken zonder solide basis.