xxCYNNxx schreef:Naar mijn mening is de voornaamste reden dat de wolf steeds minder schuw wordt, omdat het dier niet meer bejaagd wordt.
De wolf leert dat hij/zij niet veel meer te vrezen heeft van mensen in tegenstelling tot 150 jaar terug. Nu sta ik er dubbel in; ik vind het een prachtig dier en stiekem ook geweldig dat hij terug is....that said; ik zit wel genoeg in de realiteit om te beseffen dat anno 2023 het land veel te dichtbevolkt is geraakt en volgebouwd om de wolf maar ongereguleerd zijn gang te laten gaan.
En persoonlijk is mijn mening dat het tijd wordt om de wolf weer angst voor mensen te geven door ze te verjagen en niet alleen met geluid; ze leren snel genoeg dat het alleen geluid is en ze dus weinig te vrezen hebben, maar met maatregelen die niet dood of zwaar verwond ( zoals ik al zei; ik vind het een prachtig dier en ben dus geen voorstander van afschot tenzij nodig vanwege een te groot overschot), maar wel fysieke pijn veroorzaakt; bvb beschieten met bvb die rubberen kogels die politie ook wel bij rellen gebruikt...of iets in die trant.
Het dier moet weer bang worden voor de mens.
En daarnaast aantallen gaan beheren; bvb door levend vangen en uitzetten in andere landen waar genoeg overlevingskansen zijn; bvb wildernis in Canada of Alaska of 1 van de vele nature reserves in the VS ( en ja; ik weet dat Alaska ook VS is, maar is toch anders dan de rest).
En anders gereguleerde afschot.
Wat er nu gaande is; gewoon helemaal niks doen en de wolf met rust laten zodat die steeds minder schuw wordt gaat straks alleen maar meer problemen opleveren met straks als gevolg dat alles gewoon afgeschoten en uitgemoord wordt....precies zoals de mens 150 jaar geleden ook al deed; past het niet in ons straatje, klabam; uitmoorden die hap.
Ik zou het heel triest vinden als we weer voor die 'oplossing' gaan kiezen, terwijl er genoeg andere opties zijn....maar die kosten wel inspanning en geld; 2 dingen waar de overheid een broertje dood aan heeft.
Ik ben het wel eens met deze reactie
.
Vind het vooral heel triest dat er in die gebieden mensen zijn die zo bang zijn dat ze het gevoel hebben dat ze al met een hooivork moeten gaan wandelen.