Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:29

Spenk schreef:
Sommige mensen gedragen zich een beetje alsof roodkapje en de grote boze wolf zich dagelijks afspeelt...

Er zijn helemaal geen aanvallen op mensen bekend.

Hier een lijst met aanvallen van wolven op mensen;

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:32

Sorry, ik ben wel voor totale afschot hier in Nederland. Steeds een deel verplaatsen, dat is toch geen doen? Dan blijf je maar met het huidige probleem zitten inclusief de angst van mensen van wie hun dieren worden uitgemoord.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:35

Ineke2 schreef:
Sorry, ik ben wel voor totale afschot hier in Nederland. Steeds een deel verplaatsen, dat is toch geen doen? Dan blijf je maar met het huidige probleem zitten inclusief de angst van mensen van wie hun dieren worden uitgemoord.

En door de beschermde status konden ze ongehinderd vermeerderen waardoor er nu in Europa zoveel overlast is van de wolf.

Verplaatsen heeft dus geen zin, want dan wordt de wolf door de eerste de beste roedel gedood.

Beheren dus een optie.

TinkerTreas

Re: Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:45

Niet zo lang geleden in Italië toch een man met hond aangevallen?
Man ernstig gewond en hond dood.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:49

Ineke2 schreef:

Want alleen de mens is belangrijk? Dus dan kiezen voor de makkelijkste optie; gewoon alles lekker uitmoorden. Is wel de default reactie van veel mensen; daarom zijn er ook zoveel diersoorten verdwenen.

Reguleren ben ik voor, maar nee; niet simpelweg alles maar uitmoorden. Daar wordt onze planeet niet mooier op.
En daarnaast gewoon weer zorgen dat het dier weer angst ontwikkelt voor de mens; dat zou ook al veel schelen...nee, niet alles natuurlijk, maar dat zou wel een flinke verbetering zijn, zeker in combinatie met aantallen onder controle houden.
En ja dat kan idd ook afschot inhouden, maar selectief uitdunnen is al een hele verbetering op lekker alles uitmoorden omdat dat makkelijker is en niks de mens in de weg mag staan. Dat laatste is niet alleen barbaars, maar ook nog eens slecht voor de planeet ( en dan doel ik niet alleen op de wolven uiteraard, maar in zijn algemeen; de moordpartijen van de menselijke soort hebben dan de mens geholpen, maar niet de rest van wat er op aarde leeft)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-03-23 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:50

Ik vind het heel lastig.
Aan de ene kant ben ik het er mee eens dat de huidige situatie problemen gaat geven en dat beheer noodzakelijk is.
Aan de andere kant fokken wij als mens ook gewoon door en zijn we inmiddels met ruim 17 miljoen in Nederland.
Dus zorgen we er zelf voor dat de situatie onhoudbaar geworden is. We bouwen alles vol waardoor er voor de natuur steeds minder ruimte is.
Dit hebben we dus over ons zelf afgeroepen en daar heeft de wolf geen schuld aan.
Het is ronduit egoïstisch om de wolf te verdrijven en te roepen dat er hier geen plaats voor ze is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:54

Ook dat Cayenne....maar goed; ik ben dan ook al ruim 20 jaar voor een fokbeperking bij de mens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:55

xxCYNNxx schreef:
Ook dat Cayenne....maar goed; ik ben dan ook al ruim 20 jaar voor een fokbeperking bij de mens.

Yep, idem!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:55

xxCYNNxx schreef:
Naar mijn mening is de voornaamste reden dat de wolf steeds minder schuw wordt, omdat het dier niet meer bejaagd wordt.
De wolf leert dat hij/zij niet veel meer te vrezen heeft van mensen in tegenstelling tot 150 jaar terug. Nu sta ik er dubbel in; ik vind het een prachtig dier en stiekem ook geweldig dat hij terug is....that said; ik zit wel genoeg in de realiteit om te beseffen dat anno 2023 het land veel te dichtbevolkt is geraakt en volgebouwd om de wolf maar ongereguleerd zijn gang te laten gaan.
En persoonlijk is mijn mening dat het tijd wordt om de wolf weer angst voor mensen te geven door ze te verjagen en niet alleen met geluid; ze leren snel genoeg dat het alleen geluid is en ze dus weinig te vrezen hebben, maar met maatregelen die niet dood of zwaar verwond ( zoals ik al zei; ik vind het een prachtig dier en ben dus geen voorstander van afschot tenzij nodig vanwege een te groot overschot), maar wel fysieke pijn veroorzaakt; bvb beschieten met bvb die rubberen kogels die politie ook wel bij rellen gebruikt...of iets in die trant.
Het dier moet weer bang worden voor de mens.

En daarnaast aantallen gaan beheren; bvb door levend vangen en uitzetten in andere landen waar genoeg overlevingskansen zijn; bvb wildernis in Canada of Alaska of 1 van de vele nature reserves in the VS ( en ja; ik weet dat Alaska ook VS is, maar is toch anders dan de rest).
En anders gereguleerde afschot.

Wat er nu gaande is; gewoon helemaal niks doen en de wolf met rust laten zodat die steeds minder schuw wordt gaat straks alleen maar meer problemen opleveren met straks als gevolg dat alles gewoon afgeschoten en uitgemoord wordt....precies zoals de mens 150 jaar geleden ook al deed; past het niet in ons straatje, klabam; uitmoorden die hap.
Ik zou het heel triest vinden als we weer voor die 'oplossing' gaan kiezen, terwijl er genoeg andere opties zijn....maar die kosten wel inspanning en geld; 2 dingen waar de overheid een broertje dood aan heeft.

Ik ben het wel eens met deze reactie :) .

Vind het vooral heel triest dat er in die gebieden mensen zijn die zo bang zijn dat ze het gevoel hebben dat ze al met een hooivork moeten gaan wandelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:06

Joanne1987 schreef:
Maar er zijn toch helemaal geen aanvallen op mensen bekend?
Ik weet echt van veel mensen dat ze wolven hebben gezien tijdens wandelen of iets dergelijks, ook heel dichtbij, maar heb niks over aanvallen gehoord tot op heden...

Jawel, alleen niet in NL.

Ik vind dat we wat er in dit artikel geschetst wordt niet zonder meer af mogen doen als overdreven. Daarmee komen we niet dichter bij elkaar en dus dichter bij een oplossing. De angst die deze mensen voelen is ergens op gebaseerd. Iemand doet zoiets niet voor niks.

Cayenne mensen vonden in 1800 zoveel al dat samen leven met de wolf hier in ons land geen optie was. In die tussentijd is de veeteelt intensiever geworden en ons land steeds dichter bevolkt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:07

Men is zeker het filmpje vergeten waar een wolf achter een wielrenner op de Veluwe aan rende??
En of dat nu speels is of niet, reken maar je harder gaat trappen!
En als je dan jn je uppie bent voel je je beslist niet zo fijn.
Stel dat dit een persoon van 70+ was geweest en dat deze door de paniek kwam te vallen.
Even zomaar een voorbeeldje...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:09

Onali schreef:
Wolven zijn 150 jaar geleden niet voor niets vermoord in ons land.

Dit is niet echt een sterk argument.
Er zijn heel veel diersoorten dusdanig bejaagd door de mens. Soms zelfs zodanig dat ze compleet zijn uitgestorven. Die dieren waren echt niet allemaal gevaarlijk.

Dat gezegd hebbende,ik begrijp heel goed dat mensen op hun hoede zijn.
We zijn het in Nederland totaal niet gewend om rekening te houden met potentieel gevaarlijke dieren.
Dat zorgt uiteraard voor angst.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:11

Hier in Drenthe lopen ze overdag gewoon rond, door tuinen/rijbakken en noem maar op.
O.a in Echten kun je ze gewoon in het bos tegenkomen terwijl je daar lekker loopt met je hond. En laat die van mij nou maar net 5 kg wegen en dus niet echt angst inboezemen bij meneer of mevrouw Wolf -O-

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:11

sterker nog; de meeste van die dieren waren zelfs helemaal niet gevaarlijk voor de mens, maar bvb wel concurrentie wat betreft voedsel en daarom vernietigd.

Het is dan ook een ontzettend zwak argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:13

Popstra schreef:
Men is zeker het filmpje vergeten waar een wolf achter een wielrenner op de Veluwe aan rende??
En of dat nu speels is of niet, reken maar je harder gaat trappen!
En als je dan jn je uppie bent voel je je beslist niet zo fijn.
Stel dat dit een persoon van 70+ was geweest en dat deze door de paniek kwam te vallen.
Even zomaar een voorbeeldje...

Of dat ze door je tuin lopen, pony's, schapen en ander vee om zeep helpen. Het zullen je lievelingen maar zijn. En ik kan me heel goed voorstellen dat als de wolven door je paardenbak lopen of bij je auto staan, je niet zonder angst je kind naar buiten laat gaan. Zo lang het nog relatief 'ver' van je huis is oordeel je makkelijk anders. En ja ik vind het een prachtig dier, maar dit kan zo echt niet meer. Het is schering en inslag die wolvenaanvallen op gedomesticeerde dieren hier in Drenthe. Dat maakt inderdaad angstig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:16

maitestar23 schreef:
Hier in Drenthe lopen ze overdag gewoon rond, door tuinen/rijbakken en noem maar op.
O.a in Echten kun je ze gewoon in het bos tegenkomen terwijl je daar lekker loopt met je hond. En laat die van mij nou maar net 5 kg wegen en dus niet echt angst inboezemen bij meneer of mevrouw Wolf -O-

Ja en daarom wordt het imo dan ook tijd dat we de wolf weer bang maken voor de mens, zodat dat soort incidenten niet de regel gaat worden en van kwaad tot erger.

Onze hond weegt 28 kilo en mechelse herder, maar ben realist genoeg om te weten dat zij in dr eentje geen partij is voor een wolf; als wij door een bos lopen waar wolven zitten gaat er wel een stevige tak mee, gewoon just in case; wil ik mijn hond wel kunnen verdedigen.....hooivork gaat mij dan te ver en te onpraktisch, maar erop vertrouwen dat een grote huishond wel partij is voor 1 wolf, laat staan meerdere; nou nee.
En als ze loops is slaan we sowieso bossen met wolven over, want das wel heel erg de goden verzoeken.

Dat jij niet lekker loopt met je hond van 5 kilo kan ik mij dan ook heel goed voorstellen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:31

Bang vind ik niet het juiste woord voor de voorzorgsmaatregelen die deze man treft. Het gaat niet om angst maar om afgewogen risico’s wel of niet nemen en dat moet ieder voor zich doen.
Ik woon aan de rand van de Veluwe en met het groter worden van de roedels wordt ik ook wel wat voorzichtiger en kies ik met mijn hond toch voor de drukkere plekken, dicht bij de stad, om te wandelen en niet meer op rustige plekken waar de wolf zich gevestigd heeft.
Zeker in deze tijd van het jaar waar de nieuwe welpen verwacht worden en daarmee jongen van vorig jaar verstoten zullen worden en gaan zwerven.
Voor mij is dat ook een reden om mijn paard die 24/7 vrije uitloop heeft ‘s nachts op stal te zetten. De dichtstbij zijnde aanval was op 2 km hemelsbreed. Dat vind ik echt niet leuk, maar een kapot of dood paard nog minder.

Ben ik dan bang of ben ik gewoon zuinig op mijn dieren?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:36

Ik vind je gewoon verstandig en zuinig op je dieren. Ik zou hetzelfde hebben gedaan.
Maar maakt je zeker niet bang.

maar ik vind sowieso dat mensen in het algemeen snel iets betitelen als zijnde 'je bent bang', terwijl het in de meeste gevallen eerder een kwestie is van realistisch zijn en daar naar handelen om schade te voorkomen.
Wat dat betreft is ook het woord bang 1 van de vele woorden die in sneltreinvaart z'n waarde aan het verliezen is door het te pas en onpas gebruik ervan. Tegenwoordig is alles angst blijkbaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:42

xxCYNNxx schreef:
Ineke2 schreef:

Want alleen de mens is belangrijk? Dus dan kiezen voor de makkelijkste optie; gewoon alles lekker uitmoorden. Is wel de default reactie van veel mensen; daarom zijn er ook zoveel diersoorten verdwenen.

Ja … Simpel ja. In NL is er te weinig ruimte voor en zijn er geen natuurlijke vijanden van de wolf. Dan gaat de mens voor :j
En nee ik heb geen kinderen. Ik ben het zeker eens dat er veel te veel mensen op deze aardkloot zijn, dus heb ik er zelf geen gefokt.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 03-03-23 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:48

De wolf die achter een fietser aanzat bleek een hond te zijn trouwens. Is ook in het nieuws geweest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:51

Suzanne F. schreef:
De wolf die achter een fietser aanzat bleek een hond te zijn trouwens. Is ook in het nieuws geweest.

Er zijn 2 incidenten, waarvan 1 met wolf en de ander een hond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:53

Suzanne F. schreef:

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221105_93587445
Volgens experts een wolf.

Met kinderen op het fietspad die rond dezelfde dag rond gaat is een hond.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:55

Laatst bijgewerkt door sterregoud op 03-03-23 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:56

Ineke2 schreef:
Ja … Simpel ja. In NL is er te weinig ruimte voor en zijn er geen natuurlijke vijanden van de wolf. Dan gaat de mens voor :j
En nee ik heb geen kinderen. Ik ben het zeker eens dat er veel te veel mensen op deze aardkloot zijn, dus heb ik zelf geen gefokt.

Dit argument gaat natuurlijk niet alleen in Nederland op.
Als wilde dieren een potentieel gevaar voor mensen en hun dieren vormen moeten ze dood.

Je kunt niet tegen wolven in Nederland zijn en tegelijkertijd veroordelen dat wilde olifanten of tijgers of wat voor dieren ook ergens anders ter wereld worden afgeschoten.
De reden is vanuit een menselijk oogpunt namelijk gelijk.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:04

Dat was volgens mij een ander filmpje. Die wielrenner op de Veluwe was wel degelijk een wolf. Ws dezelfde wolf die de mensen benaderde?