Cambionn schreef:Nou ik vind dit wel beetje onzin hoor. En het zijn echt niet enkel westerlingen die pro-wolf zijn, noch is iedereen hier in de stad pro-wolf. Ik woon zelf wellicht nu in het westen ivm werk en mijn partner (en ik woon hier ook prima. Overal zijn goede en minder goede mensen te vinden), maar ben opgegroeid in een dorp Drenthe en mijn familie (welk op verscheidene plaatsen in Drenthe wonen) zijn net zo goed pro-wolf. "Wolvenwappies uit het verre westen" is ook niet de plattelandse gastvrijheid die ik gewend ben. Je doet de mensen daar geen eer aan. En dat is dan maar lekker mijn mening.
Geen plek in Nederland vind ik ook beetje onzin redenatie. Daadwerkelijk op dit gebied gefocusde geleerden hebben onderzoeken gedaan en hebben berekend dat er ruimte is voor een bepaald aantal roedels (en daarbij grote van natuurgebieden, natuurlijk voedsel, etc hebben meegenomen), maar dat velen vinden dat ze blijkbaar meer weten dan de professionals. Wanneer we deze instelling bij proffesionals omrent paarden hebben is het mis, maar bij andere dieren blijkbaar prima. Dat vind ik jammer.
Nederland heeft geen enkele grote jager in de natuur. Dit omdat mensen deze, veelal uit onverdiende angst, uit heeft geroeid. Het gevolg is dat we elk jaar wild afschieten omdat er door gebrek aan een natuurlijke vijand een overschot ontstaat.
Als dieren slecht beveiligd zijn pakken wolven deze idd. Het is makkelijke prooi. Maar wanneer deze degelijk beschermd staan is wild pakken makkelijker en zal de wolf dat doen. Die wolf heeft echt geen hekel aan je persoonlijk, dat hij liever moeite doet om binnen te komen. En wanneer een paar ergens settled zorgen ze dat daar a) eten is, en dat ze b) de weg kennen, en dus weten waar te zoeken. Deze wolven zie je ook niet veel. Het zijn meestal de jonge wolven die te oud zijn voor de roedel en nog zoekende zijn naar een nieuwe plek die je ziet. Die zijn vooral op doortocht en gaan weer door. Wolven blijven immers het liefst uit de buurt van mensen.
Ja, de terugkomst van een grote jager betekend aanpassingen in onze levenswijze. Dat is inclusief hoe we dieren houden. Maar voor de natuur beter, zodat deze zichzelf weer in balans kan houden.
De overgang daarin is wel lastig, dat geef ik toe. We zijn een bepaalde manier gewend. De wolf komt snel, en de benodigde beveiliging is duur en ligt nou niet overal klaar in Nederland. Daarbij is het voor dieren, waaronder de paarden, die je niet kan uitleggen waarom de boel veranderd extra lastig dat dit zo snel gaat. Wij mensen moeten al wennen, en wij kunnen de situatie gebrijpen. Voor de dieren is dat nog erger. Voor hem is het niet anders dan andere veranderingen, dus dat opeens snel moeten doen is niet niks. Maar het zal, op de 1 of andere manier, toch moeten. Zou willen dat men meer focussed op hoe dat het beste te doen op een manier die vriendelijk is voor alle dieren, zowel paard als wolf, ipv bezig te zijn met de vraag op of we een beschermde diersoort moeten afschieten voor ons gemak en omdat we onszelf niet voor een dier aan te willen passen.
Om nog niet te spreken over idd hondenschade, wat vaak ik het nieuws ook nog eens eerst als wolven schade wordt gebracht omdat het DNA onderzoek nog niet klaar was. Zorgt vaak ook voor extra slechte naam van de wolf. Vraag me af wat de echte statistieken omtrent wolven zijn, zowel aantal aanvallen als het aantal aanvallen vergeleken met mate van getroffen Anton wolfmaatregelen.
Sorry, maar wat een enorme kulpost.