Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:47

Cambionn schreef:
Nou ik vind dit wel beetje onzin hoor. En het zijn echt niet enkel westerlingen die pro-wolf zijn, noch is iedereen hier in de stad pro-wolf. Ik woon zelf wellicht nu in het westen ivm werk en mijn partner (en ik woon hier ook prima. Overal zijn goede en minder goede mensen te vinden), maar ben opgegroeid in een dorp Drenthe en mijn familie (welk op verscheidene plaatsen in Drenthe wonen) zijn net zo goed pro-wolf. "Wolvenwappies uit het verre westen" is ook niet de plattelandse gastvrijheid die ik gewend ben. Je doet de mensen daar geen eer aan. En dat is dan maar lekker mijn mening.

Geen plek in Nederland vind ik ook beetje onzin redenatie. Daadwerkelijk op dit gebied gefocusde geleerden hebben onderzoeken gedaan en hebben berekend dat er ruimte is voor een bepaald aantal roedels (en daarbij grote van natuurgebieden, natuurlijk voedsel, etc hebben meegenomen), maar dat velen vinden dat ze blijkbaar meer weten dan de professionals. Wanneer we deze instelling bij proffesionals omrent paarden hebben is het mis, maar bij andere dieren blijkbaar prima. Dat vind ik jammer.

Nederland heeft geen enkele grote jager in de natuur. Dit omdat mensen deze, veelal uit onverdiende angst, uit heeft geroeid. Het gevolg is dat we elk jaar wild afschieten omdat er door gebrek aan een natuurlijke vijand een overschot ontstaat.

Als dieren slecht beveiligd zijn pakken wolven deze idd. Het is makkelijke prooi. Maar wanneer deze degelijk beschermd staan is wild pakken makkelijker en zal de wolf dat doen. Die wolf heeft echt geen hekel aan je persoonlijk, dat hij liever moeite doet om binnen te komen. En wanneer een paar ergens settled zorgen ze dat daar a) eten is, en dat ze b) de weg kennen, en dus weten waar te zoeken. Deze wolven zie je ook niet veel. Het zijn meestal de jonge wolven die te oud zijn voor de roedel en nog zoekende zijn naar een nieuwe plek die je ziet. Die zijn vooral op doortocht en gaan weer door. Wolven blijven immers het liefst uit de buurt van mensen.

Ja, de terugkomst van een grote jager betekend aanpassingen in onze levenswijze. Dat is inclusief hoe we dieren houden. Maar voor de natuur beter, zodat deze zichzelf weer in balans kan houden.

De overgang daarin is wel lastig, dat geef ik toe. We zijn een bepaalde manier gewend. De wolf komt snel, en de benodigde beveiliging is duur en ligt nou niet overal klaar in Nederland. Daarbij is het voor dieren, waaronder de paarden, die je niet kan uitleggen waarom de boel veranderd extra lastig dat dit zo snel gaat. Wij mensen moeten al wennen, en wij kunnen de situatie gebrijpen. Voor de dieren is dat nog erger. Voor hem is het niet anders dan andere veranderingen, dus dat opeens snel moeten doen is niet niks. Maar het zal, op de 1 of andere manier, toch moeten. Zou willen dat men meer focussed op hoe dat het beste te doen op een manier die vriendelijk is voor alle dieren, zowel paard als wolf, ipv bezig te zijn met de vraag op of we een beschermde diersoort moeten afschieten voor ons gemak en omdat we onszelf niet voor een dier aan te willen passen.

Om nog niet te spreken over idd hondenschade, wat vaak ik het nieuws ook nog eens eerst als wolven schade wordt gebracht omdat het DNA onderzoek nog niet klaar was. Zorgt vaak ook voor extra slechte naam van de wolf. Vraag me af wat de echte statistieken omtrent wolven zijn, zowel aantal aanvallen als het aantal aanvallen vergeleken met mate van getroffen Anton wolfmaatregelen.

Sorry, maar wat een enorme kulpost.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:50

pillow schreef:
Nee is niet dezelfde eigenaar. Het land is wel van dezelfde boer, die niet de eigenaar van beide is.

Ik weet niet waar RG nu zijn ponies heeft staan, niet thuis iig. Alle weitjes zijn daar trouwens leeg, ook geen geiten, helemaal niks. Heb me al afgevraagd, waar hij ze nu heeft, ik houd mijn hart vast.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:03

Wintu schreef:
pillow schreef:
Nee is niet dezelfde eigenaar. Het land is wel van dezelfde boer, die niet de eigenaar van beide is.

Ik weet niet waar RG nu zijn ponies heeft staan, niet thuis iig. Alle weitjes zijn daar trouwens leeg, ook geen geiten, helemaal niks. Heb me al afgevraagd, waar hij ze nu heeft, ik houd mijn hart vast.

De geiten en schapen zal hij wel binnen hebben. De pony's weet ik niet ms op het land bij de Groene
Zoom dat gebruikt hij ook. Ik dacht dat dit zijn pony's waren maar dat is dus niet zo. Of alles verkocht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:06

pillow schreef:
Wintu schreef:

De geiten en schapen zal hij wel binnen hebben. De pony's weet ik niet ms op het land bij de Groene
Zoom dat gebruikt hij ook. Ik dacht dat dit zijn pony's waren maar dat is dus niet zo. Of alles verkocht.

Dacht ik ook, en de geruchten gingen ook dat het zijn ponies waren. Geen idee waar hij ze heeft staan. Zullen binnenkort wel aan huis komen, want hij heeft ze altijd aan huis staan in de veulentijd. Hopelijk niet straks met veulen en al in het buitengebied -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:11

Blackbirb schreef:
Eleeke schreef:
Hier 35 jaar platteland en 10 jaar Westen ( Amsterdam).
Wat vooral opvalt dat "platteland"altijd commentaar heeft en afzeikerig doet als je in het Westen woont, maar dat dat andersom niet gebeurd. Andere verschillen heb ik nog niet gevonden, en al helemaal niet met een mening over de wolf.

We accepteren nu eenmaal allerlei gevaarlijke zaken.
Zo accepteren we dat er zowel veel mensen ( 600 per jaar ) als veel dieren ( 10 miljoen) worden doodgereden door auto's. We gaan niet opeens auto's verbieden en alleen OV toestaan. Want we vinden die doden en gewonden acceptabel.

Zo zijn er ook mensen die de doden door de Wolf acceptabel vinden. Dat is een nieuwe bedreiging, dus even wennen en zeker niet leuk.

Dat heb je mooi verwoord. Ik deel dezelfde mening, maar ik heb moeite met de juiste taal vinden omdat ik het zo'n gevoelig (en genuanceerd) onderwerp vind. Dat wilde ik je meegeven!

Verder als persoonlijke toevoeging vraag ik me af of het inderdaad een wolf is geweest, gaan ze nog dna onderzoek doen in dit geval?

Nog een nieuwsgierige vraag aan mensen die een sterke mening hebben over de wolf: hoe bepalen jullie voor jezelf welk wezen voorrang heeft in Nederland? Ik zou daar zelf namelijk echt niet uitkomen. Heeft dat te maken met economie? Of met gevoel?

Het heeft niks met voorrang van doen! Het gaat er om het er veel te veel worden. Dat is het probleem.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:21

Nou Cambionn Het is toch net alsof ik de heren Lelieveld of Loos hoor praten. Wat een onzin zit jij te verkondigen. Een wolf die van het wild aanbod moet leven kan ms met 1 of 2 paartjes op de Veluwe terecht, en in de Amsterdamse waterleiding duinen om het overschot aan damherten aan te pakken. Op de Oostevaarders plassen kunnen ook 1 of 2 terecht. En die moeten beheerd worden zodat er niet meer komen. Maar verder nergens hier rond en in het DFW is gewoon geen wild waar ze van kunnen leven. Dat betekent dat er in een straal van 60 km rondom geen dier meer in de weide kan. Alles in wolfwerende hekken zetten is geen optie. Zie je het voor je alle weides omgeven door hekwerken van 250 hoog.
En ja er wordt dna afgenomen om te bewijzen dat het wolf was, maar het duurt 2 maanden voor de uitslag er is. En weet je wat zo bijzonder is. Tot 3 jaar geleden hoorde je zelden of nooit over honden aanvallen. En sinds de wolven hier zijn zou het ineens wel zo zijn. Geloof je het zelf. Als het na dna onderzoek hond bleek te zijn komt het op tv en in de krant. Maar helaas komen de daar tegenoverstaande bewezen grote aantallen wolfaanvallen niet in het nieuws.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:03

Blackbirb schreef:
Eleeke schreef:
Wat vooral opvalt dat "platteland"altijd commentaar heeft en afzeikerig doet als je in het Westen woont, maar dat dat andersom niet gebeurd. Andere verschillen heb ik nog niet gevonden, en al helemaal niet met een mening over de wolf.

Zo accepteren we dat er zowel veel mensen ( 600 per jaar ) als veel dieren ( 10 miljoen) worden doodgereden door auto's. We gaan niet opeens auto's verbieden en alleen OV toestaan. Want we vinden die doden en gewonden acceptabel.

Zo zijn er ook mensen die de doden door de Wolf acceptabel vinden. Dat is een nieuwe bedreiging, dus even wennen en zeker niet leuk.

Dat heb je mooi verwoord. Ik deel dezelfde mening, maar ik heb moeite met de juiste taal vinden omdat ik het zo'n gevoelig (en genuanceerd) onderwerp vind. Dat wilde ik je meegeven!

Verder als persoonlijke toevoeging vraag ik me af of het inderdaad een wolf is geweest, gaan ze nog dna onderzoek doen in dit geval?

Nog een nieuwsgierige vraag aan mensen die een sterke mening hebben over de wolf: hoe bepalen jullie voor jezelf welk wezen voorrang heeft in Nederland? Ik zou daar zelf namelijk echt niet uitkomen. Heeft dat te maken met economie? Of met gevoel?

'Even wennen" , precies wat de mensen hier in het verkeerde keelgat schiet, als iemand die in het westen woont dat zegt, immers hebben zij niet met het probleem van doen. Totdat je eigen paard zijn/ haar veiligheid in het geding komt zeker.

Economie? Nee, Blackbirb, het is gewoon het feit dat je in de ochtend de deur uit loopt en je maar hoopt dat je dieren niet kapot gevreten zijn. De luxe om na te denken welk dier voorrang heeft, heb je hier niet hoor. Mijn paard loopt al 17 jaar hier, die heeft altijd voorrang op een dier die onlangs besloot zich hier te vestigen., maar die kunnen we niet meer houden als eerst, hij is plots niet meer veilig.
Kinderen fietsen hier in alle vroegte door het bos naar school, nou ik kan je vertellen dat dat niet fijn voelt hoor. Dus de mening over de wolf wordt hier vooral gebaseerd op diens aanwezigheid in ons alledaagse leven. Hopen kapotgevreten dode dieren, soms wel 16 per keer aan de kant van de weg. Dode dieren in de sloot, angst om in de bossen te lopen. Een enkele wolf gaat nog, maar een roedel?

Het DFW is niet zo groot en doorkruist met fietspaden, wandelpaden, atb routes en ruiterpaden, tjokvol met toeristen in de zomer. Hoe meer wolven, hoe meer kans op een ontmoeting, ik wil niet weten hoe een wolf met welpen dan reageert. Oh ja, die paar reeen die er zitten, zien we ook niet meer.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:23

Wintu schreef:
Eleeke schreef:

'Even wennen" , precies wat de mensen hier in het verkeerde keelgat schiet, als iemand die in het westen woont dat zegt, immers hebben zij niet met het probleem van doen. Totdat je eigen paard zijn/ haar veiligheid in het geding komt zeker.

Ohhhh, daar gaan we wee, Ik zou er niets van mogen zeggen omdat ik in het Westen woon.

Deze Amsterdammer heeft haar paard dus midden in Wolvengebied staan op de Veluwe 24/7 buiten.
Heb ik dan toestemming voor mijn mening ?

Ja het is even wennen, ja het is eng.
Auto's die dieren doodrijden zijn ook eng, en toch laten mensen hun katten buiten lopen en hun kinderen buiten spelen.

Er zijn heel veel gevaren in de wereld die we accepteren, dat is mijn punt. Een nieuw gevaar is dan heel lastig.
En dan moet je een keuze maken wat belangrijker is. De ecologie herstellen of iedereens huisdieren ( waar er teveel van zijn ) beschermen.

"Jij vindt wolven geen acceptabel gevaar, daar heb ik begrip voor.

Ik ben meer van de nuance. Het is goed dat we een groot roofdier hebben, maar wel iets om goed te monitoren, want het veroorzaakt ook veel angst, en wellicht ook problemen. Maar nu nog niet,

Natuurlijk wil ik die wolf eigenhandig wurgen als mijn dier iets overkomt, maar dat had ik ook met de scooterrijder die mijn kind aanreed en doorreed en kind gewond liet liggen. Of mijn jonge konijntjes die gepakt werden door een roofdier dat zich de ren in had gegraven.
Toch ben ik geen petitie of politieke partij gestart om scooters te verbieden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:24

pillow schreef:
Nou Cambionn Het is toch net alsof ik de heren Lelieveld of Loos hoor praten. Wat een onzin zit jij te verkondigen. Een wolf die van het wild aanbod moet leven kan ms met 1 of 2 paartjes op de Veluwe terecht, en in de Amsterdamse waterleiding duinen om het overschot aan damherten aan te pakken. Op de Oostevaarders plassen kunnen ook 1 of 2 terecht. En die moeten beheerd worden zodat er niet meer komen. Maar verder nergens hier rond en in het DFW is gewoon geen wild waar ze van kunnen leven. Dat betekent dat er in een straal van 60 km rondom geen dier meer in de weide kan. Alles in wolfwerende hekken zetten is geen optie. Zie je het voor je alle weides omgeven door hekwerken van 250 hoog.
En ja er wordt dna afgenomen om te bewijzen dat het wolf was, maar het duurt 2 maanden voor de uitslag er is. En weet je wat zo bijzonder is. Tot 3 jaar geleden hoorde je zelden of nooit over honden aanvallen. En sinds de wolven hier zijn zou het ineens wel zo zijn. Geloof je het zelf. Als het na dna onderzoek hond bleek te zijn komt het op tv en in de krant. Maar helaas komen de daar tegenoverstaande bewezen grote aantallen wolfaanvallen niet in het nieuws.

Ik woon nu 8 jaar hier buiten en zie nooit zwerf honden of uberhoupt honden alleen die lopen te struinen en de honden die hier lopen met eigenaar zitten aan de lijn.
Het enigste wat hier zwerft zijn katten maar dat zie je ook steeds minder.
Ik snap dus niet hoe ze er steeds bij komen dat honden de daders zullen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:32

Ik heb geen kinderen, dus laat ze ook niet buiten lopen.
Ik heb geen katten en had ik die wel zouden die een kattenren krijgen, precies omdat ik ze niet bloot wil stellen aan de gevaren. Zou zo bang zijn voor een aanrijding. En ik niet wil dat andere er overlast van hebben.
Ik heb honden en paarden en ook die houd ik op eigen erf. Want nee wil niet dat ze iets overkomt.

Maar nu ineens komt er een roofdier op mijn erf!
Een inbreker in mijn weide.
En niets word er aan gedaan om die inbreker tegen te houden, deze heeft vrij spel om in mijn wei te moorden.
Hij word niet vast gezet, hij mag zijn goddelijke gang gaan.
En er is geen omheining die helpt hem buiten te houden.
Ik sta dus letterlijk met de rug tegen de muur.

Het is geen ongeval op de openbare weg, waar we beide moeten zijn om van A naar B te gaan.
Zou mijn hond ontsnappen en dit bij de buren doen moet hij ook ingeslapen worden.

Maar omdat iemand ooit heeft verzonnen de wolf is beschermt mag er niets tegen ondernomen worden.
En zijn wij hobbydierenhouders de l.l op eigen erf

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:28

Ik kies voor mezelf en de aan mijn zorg toevertrouwde dieren. Ik wil ze buiten op de track en weide houden. Ik wil zelf veilig in het bos kunnen lopen. Ik erken dat wolven ook bestaansrecht hebben uiteraard. Mensen hebben dit landschap veranderd door hun bewoning en activiteiten. Dat is naar hun eigen aard gebeurd en dat doen andere dieren net zo. Door hun aanwezigheid veranderd het landschap. Wolven veranderen door hun aanwezigheid ook het landschap, kleinere en schuwere groepjes prooidieren. Hier hebben we wolven uitgeroeid/verjaagd ten behoeve van andere dieren, vee en mensen. Een of 2 roedels wolven (hoe ongezond voor hun eigen voortplanting!) passen ook misschien niet eens meer. Dat er menselijke jagers zijn is niet raar. Er moet iemand zijn om een soort van evenwicht te behouden. We kunnen dat de wolven vragen, maar die houden er andere regels op na... Dat is allemaal de natuur!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:47

@Eleeke bij mij gaat het dus zo ver dat mocht een wolf mijn pony's iets aan doen en er blijft eentje over dat ik die verkoop met als voorwaarde dat ie naar 1 van de Waddeneilanden gaat zodat hij nooit meer een wolf hoeft te zijn. Zo ver gaat het al. Dan stopt mijn hobby waar ik mijn ziel en zaligheid in stop gewoon. Is dat normaal, hoor je vrees te hebben tijdens het uitoefenen van je hobby dat het iedere dag ineens voorbij kan zijn zonder dat je er iets aan kunt doen? Ik vind van niet. Ik reed altijd met plezier alleen door het DF Wold met mijn mini shetlander. Helaas moet ik dit gebied nu vermijden tenzij het een grote buitenrit betreft met meerdere aanspanningen. En ik ben het er dus pertinent niet mee eens dat de wolf nog geen problemen veroorzaakt. Ja op de Veluwe niet tot weinig, maar zet je paard maar eens een maandje in Diever 24/7 buiten neer en dan zullen we zien of ie wel of geen klauwen op zijn rug krijgt van een wolf. Overigens komen mijn minis ook een weekje 24/7 buiten te staan op de Veluwe en daar heb ik het volste vertrouwen in dat het goed gaat. En ecologie wordt er niet herstelt met de komst van een roofdier zonder natuurlijke vijanden, er verdwijnen nu eigenlijk alleen maar soorten. Dan krijg je dat dat dier zich explosief vermenigvuldigt met een laagstand in prooidieren tot gevolg (in dit geval inclusief vee), en vervolgens keldert het aantal wolven want die gaan dan dood door honger (ook al zo'n heerlijk einde) waarna de prooidieren weer herstellen enzovoort. Dus voor de dieren is dit eigenlijk een heel hard onprettig bestaan zo voor de wilde dieren.

Daarom ben ik voor het gericht afschieten van de wolven die voornamelijk van vee leven. Ze moeten weer schuw worden en in Nederland kan een dier nou eenmaal niet schuw zijn met zo'n dichtbevolkt land. En nee de wolf kan er ook niks aan doen, hij is hier gekomen door ruimtegebrek, maar ik denk dat voor hun een kogel een vele malen betere dood is dan overhoop gereden worden met een auto. Die eerste zijn ze op slag dood en de tweede niet altijd.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 22-02-23 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:53

Eleeke schreef:
Ohhhh, daar gaan we wee, Ik zou er niets van mogen zeggen omdat ik in het Westen woon.

Deze Amsterdammer heeft haar paard dus midden in Wolvengebied staan op de Veluwe 24/7 buiten.

Auto's die dieren doodrijden zijn ook eng, en toch laten mensen hun katten buiten lopen en hun kinderen buiten spelen.

Er zijn heel veel gevaren in de wereld die we accepteren, dat is mijn punt. Een nieuw gevaar is dan heel lastig.
En dan moet je een keuze maken wat belangrijker is. De ecologie herstellen of iedereens huisdieren ( waar er teveel van zijn ) beschermen.

Ik ben meer van de nuance. Het is goed dat we een groot roofdier hebben, maar wel iets om goed te monitoren, want het veroorzaakt ook veel angst, en wellicht ook problemen. Maar nu nog niet,

Natuurlijk wil ik die wolf eigenhandig wurgen als mijn dier iets overkomt, maar dat had ik ook met de scooterrijder die mijn kind aanreed en doorreed en kind gewond liet liggen. Of mijn jonge konijntjes die gepakt werden door een roofdier dat zich de ren in had gegraven.

Bedankt voor het bevestigen van mijn punt ;)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:05

Waarom andere dieren voorrang hebben op wolven? O.a. omdat ze met veel meer zijn. Voor die paar wolven moeten alle schapen, pony's, alpaca's, geiten, koeien etc minimaal in het donker binnen staan en dat is heel lang in de winter. Hun kwaliteit van leven wordt flink beperkt. Mijn paarden zijn al opgejaagd door een wolf. Ik durf mijn veulens zonder toezicht haast niet meer op de wei te laten.

Mijn zoontje naar school laten fietsen (winter/donker) wordt steeds spannender. Vrienden durven geen buitenritten meer te maken omdat de paarden steeds op hol slaan. Nu woon ik ook wel midden in "wolvengebied". Vrijwel elke dag zijn hier aanvallen, ik ben er al een soort van een gewend. Er zijn binnen een paar km van waar ik woon al veel pony's en koeien aangevallen, dood en gewond. Schapen uiteraard nog veel meer. Elke schapenboer heeft al wel aanvallen gehad. Er zijn waar ik woon maar weinig mensen voor de wolf en dat worden er ook steeds minder. Mensen die eerst dachten dat samenleven met de wolf een optie was veranderen ook van mening omdat ze zien dat het niet gaat. Veel weilanden waar eerst kleine pony's of schapen stonden staan nu leeg.

Ik probeer mij aan te passen (omheining, dieren voor donker naar binnen, andere hobby zoeken dan alleen buitenrijden). Maar ik vind het ook spannend om 's avonds de hond uit te laten en de dieren te voeren, nadat ik 2 keer een wolf aantrof die zich niet schuw gedroeg.

Mijn zus woont in Amsterdam en zij heeft een andere mening over wolven dan ik. Dat heeft te maken met dat ze er niet mee te maken heeft en de problemen niet zo ziet. Ik hoop dat de boeren de koeien en het jongvee nog naar buiten durven te doen straks. De koeien van de buren zijn al meermaals door de draden gejaagd.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:31

Wintu schreef:
Economie? Nee, Blackbirb, het is gewoon het feit dat je in de ochtend de deur uit loopt en je maar hoopt dat je dieren niet kapot gevreten zijn. De luxe om na te denken welk dier voorrang heeft, heb je hier niet hoor. Mijn paard loopt al 17 jaar hier, die heeft altijd voorrang op een dier die onlangs besloot zich hier te vestigen., maar die kunnen we niet meer houden als eerst, hij is plots niet meer veilig.
Kinderen fietsen hier in alle vroegte door het bos naar school, nou ik kan je vertellen dat dat niet fijn voelt hoor. Dus de mening over de wolf wordt hier vooral gebaseerd op diens aanwezigheid in ons alledaagse leven. Hopen kapotgevreten dode dieren, soms wel 16 per keer aan de kant van de weg. Dode dieren in de sloot, angst om in de bossen te lopen. Een enkele wolf gaat nog, maar een roedel?

Het DFW is niet zo groot en doorkruist met fietspaden, wandelpaden, atb routes en ruiterpaden, tjokvol met toeristen in de zomer. Hoe meer wolven, hoe meer kans op een ontmoeting, ik wil niet weten hoe een wolf met welpen dan reageert. Oh ja, die paar reeen die er zitten, zien we ook niet meer.

Ik snap dat het mogelijk overkwam alsof ik impliceerde dat ik dacht dat het men om de economie zou gaan. Dat is zeker niet zo. Ik ben oprecht benieuwd naar alle kanten van het verhaal.
Ik kan me voorstellen dat die angst ontzettend aan je gestel kan knagen en mocht de situatie inderdaad precies zo zijn zoals je schetst, zie ik zeker het probleem.

Wat ik echter lastig vind is dat het register waar dat soort meldingen op binnenkomen dan blijkbaar niet compleet is. De noodzaak om melding te maken is voor een gemiddelde boer van belang (alleen al om de kosten ). De meldingen op dat register komen in no way overeen met wat ik voorbij hoor komen in elk dorp waar de wolf aanwezig is.

Ik woon ook in het wolvengebied en de droge data komt niet overeen met wat ik in de omgeving hoor. Dat kan twee kanten op werken. Is het de burger die uit angst uitvergroot? Of wordt er niet goed gemeld?
Om het 'westen' er bij te betrekken, hoe moeten 'zij' 'jullie' beter begrepen als er geen data is om op terug te vallen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:52

Blackbirb schreef:
Wintu schreef:

Ik snap dat het mogelijk overkwam alsof ik impliceerde dat ik dacht dat het men om de economie zou gaan. Dat is zeker niet zo. Ik ben oprecht benieuwd naar alle kanten van het verhaal.
Ik kan me voorstellen dat die angst ontzettend aan je gestel kan knagen en mocht de situatie inderdaad precies zo zijn zoals je schetst, zie ik zeker het probleem.

Wat ik echter lastig vind is dat het register waar dat soort meldingen op binnenkomen dan blijkbaar niet compleet is. De noodzaak om melding te maken is voor een gemiddelde boer van belang (alleen al om de kosten ). De meldingen op dat register komen in no way overeen met wat ik voorbij hoor komen in elk dorp waar de wolf aanwezig is.

Ik woon ook in het wolvengebied en de droge data komt niet overeen met wat ik in de omgeving hoor. Dat kan twee kanten op werken. Is het de burger die uit angst uitvergroot? Of wordt er niet goed gemeld?
Om het 'westen' er bij te betrekken, hoe moeten 'zij' 'jullie' beter begrepen als er geen data is om op terug te vallen?

Jij doelt op Bij12? Nee,die lopen zo een 2 a 3 maanden achter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:56

Citaat:
Dat kan twee kanten op werken. Is het de burger die uit angst uitvergroot? Of wordt er niet goed gemeld?

Of wil B12 niet alles online hebben en registreert die niet goed?

Hier in de buurt zijn 4 kalveren vermoord, maar in de statistieken van bij12 staat er maar 1.
Die andere 3 waar zijn die???!!
En ja zijn gemeld, hebben zelfs in de krant gestaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:02

Iedereen heeft nog steeds recht op zijn eigen mening.

Dat hele DNA afnemen neem ik al niet zo serieus meer. Ik denk dat daar al teveel mis gaat. Ze komen niet of laat, of een hond heeft er al aan gesnuffeld etc. En inderdaad is het lastig om DNA te bepalen als de wolven hybride zouden zijn, maar dat wordt niet eens meegenomen in de onderzoeken lijkt het nu.

Ik weet genoeg aanvallen van honden die echt vreselijk waren. Ons eigen hondje is aangevallen door een roedel honden in losloop gebied en overleden. Geen enkele HR hond daarbij, maar wel zeer onkundige begeleiding bij die roedel honden.

Wij woonden er nog niet zo lang en ik koos rustige momenten en plekken uit om ze even te laten lopen, want mn oudste was al bijna 15.
Maar daarna hoorde ik dat er elke dag wel gevechten waren, veel ruzies en gezeur. Het lag achter een woonwijk en mensen kwamen er echt voor hun gemak.
Daarna altijd verder weg en diep in het bos gelopen, al dan niet aangelijnd wat de regel was dan.

Wij wonen rand buitengebied, tegen een woonwijk. Hier lopen veel honden los, maar ook erfhonden gaan her en der behoorlijk ver van het erf af. Wij hebben rondom echt alles dichtgemaakt met gaas en meeste is dichtgegroeid.
Ik wil onze honden binnen houden, maar vooral die loslopende honden buiten. En is het niet de hond die iets doet, tilt een paard zijn been op en zijn wij de klos, dus nee, we willen dat gezeur niet.

En het is echt grote onzin dat elk paard wel even kan wennen aan op stal staan. Mijn merrie heeft 13jr lang veel op stal gestaan en vond het 24/7 samen vrij kiezen heel fijn. Ze is stapelgek op haar broer en heeft dus wel degelijk al maanden stress van het opsluiten, ook al gaat ze pas rond 22/23 uur op stal. We hebben de volgorde al aangepast en dat scheelt ietsjes, maar niet voldoende. Verder heeft ze een hele grote berg hooi wat echt nooit op gaat en kan ze de anderen zien.

Mijn oude merrie heeft ook tot haar 20e veel op stal gestaan en wilde de laatste jaren ook echt niet meer opgesloten worden. Maar als mensen niet weten of zien hoe paarden in een stabiele en vaste groep 24/7 leven, kunnen ze daar gewoon nooit over oordelen.

Dat is niet hetzelfde als jonge dieren even "wennen".

En dan nog zijn dieren verschillend. Ons quarter veulen van 9,5 maand is vrij rustig op stal, heeft een eigen stal naast zijn moeder. Het mini veulen is 9 maanden en was echt bang in het begin. Stal gemaakt naast mama met laag tussenschot zodat ze elkaar zien en hij kan contact hebben met het andere veulen en de ruin. Maar zijn start was weer hjeel anders en zijn karakter al helemaal.

Daarbij is het te krankzinnig voor woorden dat je je paarden op stal moet zetten omdat ze gevaar lopen door de wolf die voorheen hier niet eens woonde.
Als mensen zelf hun paarden veel op stal hebben en dat normaal vinden, is dat erg makkelijk roepen. Maar 24/7 vrije keus en bewegen, eten, samen zijn doe je niet voor jezelf, maar voor de paarden. Het is zowel fysiek als mentaal gezond en een keus die wij maken. Dat zou niet voor ons gemaakt moeten worden, omdat het anders te gevaarlijk is om je dieren gezond en gelukkig te houden.

En ja, gevaren zijn er altijd. Toen ik jong was, had een mafketel de hoofden van pony's afgehakt en dat was echt vreselijk om te horen als kind. Toen waren er gelukkig geen smartphones dat je de foto's te zien kreeg. Maar ik had er wel flink last van dat het was gebeurt op een plek waar ik wist welke pony's daar liepen.

Daarom hebben wij al rondom ook een hele harde klap stroom, kan niks van buitenaf open, hebben we camera's, maar dat mag niet op het pad richten, lampen als ze dichtbij staan etc.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:07

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Dat kan twee kanten op werken. Is het de burger die uit angst uitvergroot? Of wordt er niet goed gemeld?

Of wil B12 niet alles online hebben en registreert die niet goed?

Hier in de buurt zijn 4 kalveren vermoord, maar in de statistieken van bij12 staat er maar 1.
Die andere 3 waar zijn die???!!
En ja zijn gemeld, hebben zelfs in de krant gestaan.

Ja hier doel ik op. Ik vind het vervelend dat er niet andere registers zijn of een meldingen site/insta/etc.
Ondanks dat ik wel voor de wolf ben en vertrouwen heb in de professionals die er onderzoek naar doen, denk ik ook dat onderzoek in praktijk door dit soort cijfers net zo belangrijk is.

Bij deze moedig ik mensen aan die veel ervaring hebben met de negativiteit van de wolf dat ook helderder naar buiten brengen. Laat 'ons' het probleem zien, want op deze manier is het lastig om er een touw op vast te knopen.
(Dit is inderdaad makkelijker om te roepen, dan in praktijk. Daar ben ik me bewust van.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:11

Nee wij van wc-eend geloof ik daarom niet meer.
Dieren die ineens foetsie zijn, grote dieren waarvan ze eerst hoog en laag beweerde dat een wolf dat niet deed, daar is ineens geen herleidbaar dna van.
Nee.... heel goed als dierenartsen voortaan dna mogen afnemen :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:16

Blackbirb schreef:
Ja hier doel ik op. Ik vind het vervelend dat er niet andere registers zijn of een meldingen site/insta/etc.
Ondanks dat ik wel voor de wolf ben en vertrouwen heb in de professionals die er onderzoek naar doen, denk ik ook dat onderzoek in praktijk door dit soort cijfers net zo belangrijk is.

Bij deze moedig ik mensen aan die veel ervaring hebben met de negativiteit van de wolf dat ook helderder naar buiten brengen. Laat 'ons' het probleem zien, want op deze manier is het lastig om er een touw op vast te knopen.
(Dit is inderdaad makkelijker om te roepen, dan in praktijk. Daar ben ik me bewust van.)

Het probleem is in foto's op social media te zien. Natuurmonumenten poste een bericht over de wolf op haar facebook. Kijk maar eens naar de foto's aldaar. Verder heb je lokale groepen waar veel in staat, ook de lokale kranten zullen er meer over berichten dan de landelijke kranten en nieuwssites. Ik heb het idee dat er amper naar die foto's wordt gekeken of er wordt lacherig over gedaan, lekker voor op de bbq en paardenworst en dat soort zaken. Tja...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:21

Wintu schreef:
Blackbirb schreef:

Het probleem is in foto's op social media te zien. Natuurmonumenten poste een bericht over de wolf op haar facebook. Kijk maar eens naar de foto's aldaar. Verder heb je lokale groepen waar veel in staat, ook de lokale kranten zullen er meer over berichten dan de landelijke kranten en nieuwssites. Ik heb het idee dat er amper naar die foto's wordt gekeken of er wordt lacherig over gedaan, lekker voor op de bbq en paardenworst en dat soort zaken. Tja...

https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... #overzicht

Hier kun je het volledige bronbestand vinden, is een excel document, als je het interessant vind. ADan krijg je een idee.

Zapje

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:37

Een negatieve ervaring; ik heb de hooivork bij de achterdeur staan voor als ik 's avonds naar buiten moet. Ik heb meermaals een wolf in de wei/tuin gehad. Ik heb de paarden sinds 1,5 jaar steeds door de draden waardoor ze in het donker niet meer buiten kunnen staan. Ik woon niet eens naast het bos, maar daar 2km vanaf naast drukke wegen. Bij de buren gaan de koeien ook steeds door de draden.

In het dorp is (naast veel vee, waaronder meerdere haflingers) een erfhond aangevallen en er zijn opvallend veel vermiste katten.

Op de website van de gemeente is "De wolf" een prominent onderwerp. De gemeente erkent de problemen maar geeft aan niks te kunnen doen. Wel wordt er psychologische hulp aangeraden, waaruit toch ook blijkt dat er problemen zijn. Ik zou ook niet graag dierenarts zijn hier, meerdere keren per week moeten zij nog levende deels opgegeten schapen helpen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:44

Wintu schreef:
Eleeke schreef:

Bedankt voor het bevestigen van mijn punt ;)

Het punt dat ik graag genuanceerd en intelligent nadenk en niet ga schreeuwen en alleen maar onderbuikgevoelens uit voor er iets aan de hand is, maar eerst even rustig afwacht en uitga van wetenschappelijk bewijs bedoel je.
Dat bevestig ik je graag.

Het wordt strak gemonitord, en ik ga ervanuit dat er op den duur ook beleid gaat komen afhankelijk van wat er komende jaar gebeurd.

Wat zo jammer is , is dat sommige mensen alleen maar hard gaan schreeuwen en iedereen die niet 100% anti is gelijk voor van alles gaat uitmaken.

superpony

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:58

Wetenschappelijk? Afwachten?

Dus die boeren met rijen met dode schapen, vind je niet zo erg? Wacht maar af wat de wetenschap gaat zeggen?

Of dat zijn opeens allemaal honden. Nooit hadden de boeren echt zoveel kapotte en dode schapen, maar nu zijn er opeens allemaal honden die schapen doden.

En die wetenschap loopt achter de feiten, want het probleem is NU!!!

Dan krijg je te horen van zogenaamde wolfexperts die we opeens hebben, hoe de afrastering moet zijn. A) dat klopt echt voor geen meter!! Ook die wetenschappers kunnen zat beeldmateriaal vinden dat hoe zij het willen zien, NIET voldoende helpt.
B) bij 2 cm te hoge draad de eigenaren de schuld geven, terwijl dat echt NIET het probleem is, maar dan kunnen ze het afschuiven.
C) Als dieren al even dood liggen, kan een hond eraan geroken hebben en kan het DNA al niet meer kloppen.
D) er zijn hybride wolven die ook een ander DNA zouden hebben en dat moet meegenomen wordne bij onderzoek.

Boeren en veehouders zijn zeer ervaren mensen en dan moeten zij gaan zitten wachten op wat wetenschappers, zogenaamde experts die alles uit boekjes leren hiervan vinden?

DAT is dus HET probleem!!!!

Zet wat wolven in Den Haag en ze weten meteen wat wel het probleem is.