Onderzoek laat zien: Paardenhouders kijken kritisch naar zichzelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:00

996981 schreef:
Iedereen denk dat hij het juiste doet. Anders had hij het wel anders gedaan ;)

Ik denk dat dit de enige juiste opmerking in dit topic is. En je ziet het hier ook weer gebeuren, dat veroordelen naar een ander.
24/7 buiten en pp is woke en overdreven natural. 4 uur buiten en verder binnen is mishandeling. Stallen waar paarden 20+ uren in een stal staan keur ik ook niet goed, als je kijkt naar de basisbehoeften van ieder paard: goed ruwvoer, vrije beweging, sociaal contact, vers drinkwater, schuilmogelijkheid. Paarden bewegen in de natuur gemiddeld zo'n 15-20km per dag, op zoek naar voedsel en water. Vrije beweging tov niet onbeperkt voeren. Die balans moet er zijn. Al het andere is extra. Geen onbeperkt voer, maar wel voldoende voer verspreid over de dag. En of je dit nu doet met meerdere voerbeurten of slowfeeders, dat maakt niet uit. Vrije beweging. De 15-20km gaan wij nooit halen. Ook niet op een pp in Nederland, want dan heb je tig hectares nodig. Sociaal contact. En dat is niet over een draadje. Dat is kunnen groomen, kunnen ravotten, samen kunnen zijn, over elkaar kunnen waken. Een schuilmogelijkheid. Dit hoeft niet een stal van 3x3.50m met een dik strobed te zijn. Dat kan ook een andere vorm van schuilmogelijkheid zijn. En het ene paard vindt de stal voor de nacht wel heel fijn, een ander ligt liever buiten, maar wel beschut.

Paarden zijn gedomesticeerd en niet meer gewend aan die 15-20km te lopen op zoek naar eten. Maar hun fysieke gestel is (nog) niet voldoende geëvolueerd naar 20 uur op stal en 4 uur buiten. Dat fysieke gestel heeft nog wel dat verspreide ruwvoer (vezels!) en die vrije beweging nodig om te zorgen dat de vertering goed blijft gaan, je geen metabolische problemen krijgt als hb of insulineresistentie, maar je ook geen gedragsproblemen krijgt, wat al dan niet een uiting door pijn is. Denk aan maagzweren, rugproblemen en gedrag als luchtzuigen, weven, staken, enz.

Aan de andere kant zijn de overlevingskansen bij paarden in het wild een stuk kleiner dan bij ons. Is er een strenge winter en weinig voedsel? Pech gehad. Terwijl wij bij kunnen voeren en een deken om kunnen doen. Is een paard kreupel, gaat hij het niet overleven. Hier laden we 'm op naar de kliniek voor onderzoek en behandeling. Natuurlijk? Nee. Maar wel fijn dat het nodig is, je laat je paard niet dood gaan. Daardoor is de gemiddelde leeftijd van de paarden hoger en worden paarden ook veel ouder. Gelukkig! Kortom, het is ook niet zwart wit. Feit is wel dat de basisbehoeften, voor fysieke en mentale gesteldheid, uitgangspunt moeten zijn. Al het andere (dekens, extra voer, enz.) is een aanvulling om een paard een langer leven te geven en gezonder te houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:34

Daihyo schreef:
996981 schreef:
Iedereen denk dat hij het juiste doet. Anders had hij het wel anders gedaan ;)

Ik denk dat dit de enige juiste opmerking in dit topic is. En je ziet het hier ook weer gebeuren, dat veroordelen naar een ander.
24/7 buiten en pp is woke en overdreven natural. 4 uur buiten en verder binnen is mishandeling. Stallen waar paarden 20+ uren in een stal staan keur ik ook niet goed, als je kijkt naar de basisbehoeften van ieder paard: goed ruwvoer, vrije beweging, sociaal contact, vers drinkwater, schuilmogelijkheid. Paarden bewegen in de natuur gemiddeld zo'n 15-20km per dag, op zoek naar voedsel en water. Vrije beweging tov niet onbeperkt voeren. Die balans moet er zijn. Al het andere is extra. Geen onbeperkt voer, maar wel voldoende voer verspreid over de dag. En of je dit nu doet met meerdere voerbeurten of slowfeeders, dat maakt niet uit. Vrije beweging. De 15-20km gaan wij nooit halen. Ook niet op een pp in Nederland, want dan heb je tig hectares nodig. Sociaal contact. En dat is niet over een draadje. Dat is kunnen groomen, kunnen ravotten, samen kunnen zijn, over elkaar kunnen waken. Een schuilmogelijkheid. Dit hoeft niet een stal van 3x3.50m met een dik strobed te zijn. Dat kan ook een andere vorm van schuilmogelijkheid zijn. En het ene paard vindt de stal voor de nacht wel heel fijn, een ander ligt liever buiten, maar wel beschut.

Paarden zijn gedomesticeerd en niet meer gewend aan die 15-20km te lopen op zoek naar eten. Maar hun fysieke gestel is (nog) niet voldoende geëvolueerd naar 20 uur op stal en 4 uur buiten. Dat fysieke gestel heeft nog wel dat verspreide ruwvoer (vezels!) en die vrije beweging nodig om te zorgen dat de vertering goed blijft gaan, je geen metabolische problemen krijgt als hb of insulineresistentie, maar je ook geen gedragsproblemen krijgt, wat al dan niet een uiting door pijn is. Denk aan maagzweren, rugproblemen en gedrag als luchtzuigen, weven, staken, enz.

Aan de andere kant zijn de overlevingskansen bij paarden in het wild een stuk kleiner dan bij ons. Is er een strenge winter en weinig voedsel? Pech gehad. Terwijl wij bij kunnen voeren en een deken om kunnen doen. Is een paard kreupel, gaat hij het niet overleven. Hier laden we 'm op naar de kliniek voor onderzoek en behandeling. Natuurlijk? Nee. Maar wel fijn dat het nodig is, je laat je paard niet dood gaan. Daardoor is de gemiddelde leeftijd van de paarden hoger en worden paarden ook veel ouder. Gelukkig! Kortom, het is ook niet zwart wit. Feit is wel dat de basisbehoeften, voor fysieke en mentale gesteldheid, uitgangspunt moeten zijn. Al het andere (dekens, extra voer, enz.) is een aanvulling om een paard een langer leven te geven en gezonder te houden.

Waarom zou die 15-20 kilometer per dag per definitie vrije beweging moeten zijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:45

Niet volledig. 15-20km beweging dan :roll:
Maar wel dagelijks en een deel daarvan moet wel vrije onbelaste beweging zijn. En dat ga je niet halen met de gemiddelde baktraining of met longeren. Want dat doe je niet 7 dagen in de week, plus dat dat minder kilometers zijn. Endurance training of flinke buitenritten komen dan meer in de buurt. Maar ook dat doe je niet 7 dagen in de week en de vraag is of je dat alleen maar moet willen doen, zonder dressuurmatige training.

Achterom

Re: Onderzoek laat zien: Paardenhouders kijken kritisch naar zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:53

Volgens mij zou de titel van het artikel moeten zijn "paardenhouders kijken kritisch naar een ander" :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:59

Ik weet voor mijzelf ook nog wel wat dingen hoor die ik anders wil :j
Zo zijn mijn stallen maar 3x3. Was met het maken de normale standaard. Nu zou ik ze groter willen.
Ook al zijn mijn pony/paard niet groot. 147 en 157.

Maar ze staan veel buiten en dat ombouwen komt betreft maat schuur niet echt uit.
Dus ja in die zin ook een smoesje :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:23

Daihyo schreef:
Maar wel dagelijks en een deel daarvan moet wel vrije onbelaste beweging zijn. En dat ga je niet halen met de gemiddelde baktraining of met longeren. Want dat doe je niet 7 dagen in de week, plus dat dat minder kilometers zijn. Endurance training of flinke buitenritten komen dan meer in de buurt. Maar ook dat doe je niet 7 dagen in de week en de vraag is of je dat alleen maar moet willen doen, zonder dressuurmatige training.

Daarom is een combi toch mooi? Minimaal vier uur vrije beweging en daarnaast belaste beweging.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:05

996981 schreef:
Daihyo schreef:

Daarom is een combi toch mooi? Minimaal vier uur vrije beweging en daarnaast belaste beweging.

Mwah. 4 uur vrije beweging, 1 uur training (plus half uur op en afzadelen) en 1 uur stapmolen is 4+2+1=7 uur uit stal en nog 17 uur in stal in het minimale geval. Dat is ruim 70% op een dag op stal/in een kleine ruimte. Ik vind dat nog steeds te veel. Maar dat vind ik, ik weet niet of daar ook wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan wat betreft mentale en fysieke gezondheid.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:43

Daihyo schreef:
996981 schreef:

Mwah. 4 uur vrije beweging, 1 uur training (plus half uur op en afzadelen) en 1 uur stapmolen is 4+2+1=7 uur uit stal en nog 17 uur in stal in het minimale geval. Dat is ruim 70% op een dag op stal/in een kleine ruimte. Ik vind dat nog steeds te veel. Maar dat vind ik, ik weet niet of daar ook wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan wat betreft mentale en fysieke gezondheid.

Was die eyeroll dan echt nodig? Als je het eigenlijk zelf niet weet en je uitspreekt op basis van gevoel?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:44

Achterom schreef:
Volgens mij zou de titel van het artikel moeten zijn "paardenhouders kijken kritisch naar een ander" :D

_/-\o_

Ik noem dat deflecteren, vooral wijzen naar hoe een ander het verkeerd doet, om de aandacht weg te halen bij wat we zelf beter kunnen doen.

Als de paardenwereld al zo verdeeld is, hoe kunnen we dan verwachten dat de buitenwereld ook maar iets begrijpt of wil begrijpen over het houden van paarden en paardenwelzijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:01

Er bestaat ook nog zoiets als gezond boerenverstand. En daarmee kun je bedenken dat een bewegingsdier 70% van zijn tijd in een kleine ruimte zetten waar hij net een rondje kan draaien, geen goed idee is. Dat compenseert een belaste training, in welke vorm dan ook, echt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:05

Achterom schreef:

:D

Volgens mij ook.

Wat ik niet snap..is dat men elkaar niet in de waarde kan laten.

Er zijn verschillende manier van paarden houden, en de een is niet perse beter dan de ander. Doe vooral wat bij het paard past met inachtneming van de basisbehoeften van een paard en de mogelijkheden die je hebt en je komt al een heel eind.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:09

Daihyo schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als gezond boerenverstand. En daarmee kun je bedenken dat een bewegingsdier 70% van zijn tijd in een kleine ruimte zetten waar hij net een rondje kan draaien, geen goed idee is. Dat compenseert een belaste training, in welke vorm dan ook, echt niet.

Ik zeg ook nergens dat ik het oneens ben met je, maar vrije beweging is “maar” één van de punten op het gebied van paardenwelzijn.
Wat vind je van het feit dat is gebleken dat bij 70% van de onderzochte combinaties het zadel niet passend is voor zowel paard als ruiter?
Dan kan het paard alle vrije beweging krijgen die je maar kunt wensen, maar loopt het dier toch onder de ruiter met tuig wat het dier niet ten goede komt.

Paardenwelzijn is niet maar één punt, het betreft zoveel meer dan alleen de hoeveelheid vrije beweging.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:19

Daphara schreef:
Daihyo schreef:

Ik zeg ook nergens dat ik het oneens ben met je, maar vrije beweging is “maar” één van de punten op het gebied van paardenwelzijn.
Wat vind je van het feit dat is gebleken dat bij 70% van de onderzochte combinaties het zadel niet passend is voor zowel paard als ruiter?
Dan kan het paard alle vrije beweging krijgen die je maar kunt wensen, maar loopt het dier toch onder de ruiter met tuig wat het dier niet ten goede komt.

Paardenwelzijn is niet maar één punt, het betreft zoveel meer dan alleen de hoeveelheid vrije beweging.

Even een paar dingetjes, de claim dat een paard in de natuur 15 tot 20 km per dag loopt is breed verspreid, maar het is toch echt kolder.

Je meldt in bovenstaand bericht dat 70% van onderzochte paarden een slecht passend zadel hadden, dat roept vragen op. 1- hoe is dat onderzoek uitgevoerd, 2- door wie is het uitgevoerd, 3- wat was de aanleiding en 4- wie heeft bepaald dat de zadels niet goed op de paarden pasten?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:26

Veronica2 schreef:
Je meldt in bovenstaand bericht dat 70% van onderzochte paarden een slecht passend zadel hadden, dat roept vragen op. 1- hoe is dat onderzoek uitgevoerd, 2- door wie is het uitgevoerd, 3- wat was de aanleiding en 4- wie heeft bepaald dat de zadels niet goed op de paarden pasten?

Ik zal het onderzoek er voor je bij opzoeken, maar heb laatst al wat screenshots van de webinar opgeslagen.

Onderzoek is uitgevoerd in opdracht van the horse welfare foundation

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:28

hoe wordt welzijn gemeten? is dat hoe lang een paard leeft?
leeft een paard die 24/7 buiten woont langer dan een paard dat 4 uur per dag uit de stal komt?
leeft een paard welke intensief gereden/getraind wordt korter dan een paard dat alleen voor de sier wordt gehouden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:32

Daihyo schreef:

Hoezo? Als het paard in de tijd dat hij niet beweegt in zijn andere behoeftes kan voorzien; rusten, eten, fourageren. En nee, enkel belaste beweging compenseert niet. Dat is dan ook nergens gezegd. Het gaat om de combi van beweging, vrije tijd/vrije beweging, fourageren, eten, rusten, contact met soortgenoten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:34

Daphara schreef:
Veronica2 schreef:

Ik zal het onderzoek er voor je bij opzoeken, maar heb laatst al wat screenshots van de webinar opgeslagen.

[ [url=m/Pktr0B.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SbGcmv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ItCuI0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks. Is dit onderzoek gedaan door een commerciele partij? Waren dit manegepaarden of een selectie van privepaarden? Is er ook gemeld hoeveel paarden de revue zijn gepasseerd?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:41

Veronica2 schreef:
Daphara schreef:

[ [url=m/Pktr0B.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SbGcmv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ItCuI0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks. Is dit onderzoek gedaan door een commerciele partij? Waren dit manegepaarden of een selectie van privepaarden? Is er ook gemeld hoeveel paarden de revue zijn gepasseerd?

Het waren allemaal privé paarden.

Hier de webinar:

Het schriftelijk onderzoek zal ik er nog even bij zoeken voor je.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:43

Ach, wat iedereen hier op Bokt ook zegt, de praktijk is gewoon anders.

Ik kan hier in de regio wel 15 stallen / pension/maneges etc opnoemen waar de paarden niet eens 4 uur buiten staan..... 2 uur of zelfs minder of geheel niet. En zolang alle bedrijven die pensionstalling aanbieden op die wijze ook gewoon vol staan boeit het mensen gewoon niet hoe hun dier erbij staat.
En die mensen zullen nooit of te nimmer gaan reageren op bokt.

Ik begin niet meer aan een paard.
Reden 1: ik kan een paard hier in de buurt niet bieden wat het nodig heeft
Reden 2: Het wordt me gewoon veeeeeels te duur

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:01

ElCamino schreef:
Ach, wat iedereen hier op Bokt ook zegt, de praktijk is gewoon anders.

Ik kan hier in de regio wel 15 stallen / pension/maneges etc opnoemen waar de paarden niet eens 4 uur buiten staan..... 2 uur of zelfs minder of geheel niet. En zolang alle bedrijven die pensionstalling aanbieden op die wijze ook gewoon vol staan boeit het mensen gewoon niet hoe hun dier erbij staat.
En die mensen zullen nooit of te nimmer gaan reageren op bokt.

Ik begin niet meer aan een paard.
Reden 1: ik kan een paard hier in de buurt niet bieden wat het nodig heeft
Reden 2: Het wordt me gewoon veeeeeels te duur

Knap van je. Maar wel zo eerlijk.

Nee die mensen die hun paard maar 1 uur buiten hebben of niet eens reageren niet.
Daarom moeten er wel een keer regels komen.

Ik zeg dan ook minimaal 4 uur.
(ga niet alles herhalen)
Vind ik voor mij persoonlijk te weinig maar zou dit wel een goede regel vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:03

Daphara schreef:
Veronica2 schreef:

Thanks ik heb inmiddels beter beeld van de world horse welfare foundation uit Engeland.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:17

Daphara schreef:
Daihyo schreef:

Sorry, was geen reactie op jou :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:36

cajabol schreef:
Ik geef superpony helemaal gelijk. Uiteindelijk vallen mensen met paarden elkaar aan en vooral die mensen die inzien dat een paard buiten hoort te zijn in een kudde. Je kan er van alles bij halen, en zeggen dat 4 uur buiten wellicht ok is, maar laten we eerlijk zijn, een kudde paarden hoort niet in een stal opgesloten maar gewoon buiten mtet enige bescherming. Een stapmolen zou mi verboden moeten worden, waar zijn we bezig?! Wie sluit zijn dier op in een ruimte waar ze net kunnen draaien en met moeite liggen? Laten we bewust worden wat we dieren aandoen, kijk alleen maar terug naar de corona periode. Rep en roer omdat we niet konden doen en gaan wat we wilden, en dat was maar tijdelijk

Voor mij paard is afstappen van 24/7 buiten juist de beste keuze ooit geweest dus kom maar op met je aanvallen :D

24/7 buiten in de winter nooit meer hier… en eig liefst in de zomer ook ‘s nachts op stal maar daar ben ik zelf dan weer te lui voor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:41

Poekkie schreef:
cajabol schreef:
Ik geef superpony helemaal gelijk. Uiteindelijk vallen mensen met paarden elkaar aan en vooral die mensen die inzien dat een paard buiten hoort te zijn in een kudde. Je kan er van alles bij halen, en zeggen dat 4 uur buiten wellicht ok is, maar laten we eerlijk zijn, een kudde paarden hoort niet in een stal opgesloten maar gewoon buiten mtet enige bescherming. Een stapmolen zou mi verboden moeten worden, waar zijn we bezig?! Wie sluit zijn dier op in een ruimte waar ze net kunnen draaien en met moeite liggen? Laten we bewust worden wat we dieren aandoen, kijk alleen maar terug naar de corona periode. Rep en roer omdat we niet konden doen en gaan wat we wilden, en dat was maar tijdelijk

Voor mij paard is afstappen van 24/7 buiten juist de beste keuze ooit geweest dus kom maar op met je aanvallen :D

24/7 buiten in de winter nooit meer hier… en eig liefst in de zomer ook ‘s nachts op stal maar daar ben ik zelf dan weer te lui voor.

Knap van je! Probleem met mensen met een (te) stellige mening is dat het moeilijk er later op terug te komen. Als je altijd hebt geroepen dat 24/7 buiten de enige goede manier van paarden houden is, maar je paard blijkt er toch niet zo wel op te varen is dat een stuk moeilijker toegeven dan als je niet zwart-wit denkt. Gevolg is dat mensen niet meer eerlijk kunnen kijken naar wat hun te paard nodig heeft. Hetzelfde verwijt als dat ze naar mensen slingeren die hun paard niet 24/7 buiten heeft.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:49

Veronica2 schreef:
Daphara schreef:

Thanks ik heb inmiddels beter beeld van de world horse welfare foundation uit Engeland.

Zij steunen heel veel onderzoek naar verschillende onderwerpen die met paardenwelzijn en het rijden te maken hebben en geven hier regelmatig hele interessante webinars over, waarin experts uitleg geven over verschillende onderzoeken die gedaan zijn.
Super leerzaam en heel interactief als je live ingelogd bent (je krijgt de mogelijkheid je vragen rechtstreeks aan de experts te stellen).