Niet Zuidhorn maar Zeoliet blijkt vader van de KWPN-hengst Lennard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:58

Elisa2 schreef:
Oja dat was het ja!

Everwind, volgens mij werd het DNA van de hengsten getest in Wageningen maar waren de technieken nog niet zo goed waardoor ze er niet achter zijn gekomen.

En ja, er kunnen rietjes verwisseld zijn of er zijn meer Zuidhoorns die eigenlijk Zeolietjes zijn.

Ah duidelijk :D Het is dus niet in Wageningen gebeurd, maar de fout is er destijds gewoon niet ontdekt. Dan kan het dus idd een verkeerd rietje zijn geweest.

Bij het KVTH heeft ooit iemand de verkeerde hengst meegenomen uit de opfok. Na goedkeuring, bij de DNA test, kwam er pas uit dat het een totaal ander dier was :D Ook de andere eigenaar had het niet gemerkt en de "echte" inmiddels laten ruinen. Uiteindelijk hebben ze het maar zo gelaten en is de goedgekeurd gewoon geregistreerd onder zijn eigen naam. :D

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:02

Kuggur schreef:
Elisa2 schreef:
Uiteindelijk kun je het allemaal inteelt noemen maar het idee er achter werkt toch een stukje anders.

Grappige manier van interpreteren maar je draait de zaken om; Je kunt specifieke vormen van inteelt best lijnteelt noemen, maar dat neemt niet weg dat het inteelt is.
Fokkers houden er niet van het beestje bij zijn naam te noemen.

Meestal is het inteelt wanneer het verkeerd uitpakt, en lijnenteelt als je er een topper uit krijgt :D
Maar t is gewoon 1 pot nat, waarbij de medaille de ene keer de goede kant, en de andere keer de slechte kant op valt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:07

Ik moest aan Lucky Boy denken.
(Geen inteelt verhaal, maar mensen dachten dat ze een Lucky Boy afstammeling hadden wat niet zo was )

Al was dat bewust, dat weten we nu niet.

esje01

Re: Niet Zuidhorn maar Zeoliet blijkt vader van de KWPN-hengst Lennard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:42

Er is ook nog een probleem geweest met Clavecimbel.
Ipv Clavecimbel was zijn zoon Havidof gebruikt.
Wij hadden een veulen en dat werd getest vanuit het kwpn om zeker te weten wat de afstamming was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:42

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:36

Elisa2 schreef:
https://www.horses.nl/fokkerij/12-04-13 ... gt-succes/

Stal Roelofs heeft veel succes gehad met lijnenteelt.

Bij Lucky Boy was toch bewust een andere hengst gebruikt omdat ie slecht bevruchtte? Denk dat dat vroeger met natuurlijk dekken sowieso vaker voortkwam.

Dat van Lucky boy had ik eerder al benoemd. Die wilde vaak niet dekken en daarom werd er een andere gebruikt. Dat was een vos met veel wit en dat was niet handig.
Ik denk dat Daantjuhh dat ook zo bedoeld. Dat was bewust, en dat weten we van deze kwestie niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:49

Ja dat bedoelde ik inderdaad

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 00:03

Kabayo schreef:
Meende dat dit bij de Friezen ook eens gebeurd was. Maar kan het even niet meer terug vinden

Dat was met Rypke (met een slag in zijn pypke). Die dekte natuurlijk, althans, dat was het idee. Maar er zijn helaas heel wat merries daar vandaan gekomen gewoon drachtig van “een Friese hengst”. Niet een andere dekhengst en ook niet een zoon van. Soms echt volledig iets anders. Niet perse qua inteelt een risico.

Heb ik niet goed gelezen of staat er niet bij hoe ze ineens tot deze conclusie komen? Waarom is dit uitgezocht?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:26

Staat er niet bij..ben ik ook heel benieuwd naar.

Nee nu weten we inderdaad niet of het een foutje of bewust was. Ik kan ook niet vinden of deze hengsten op hetzelfde station hebben gestaan.