Drafsporter boos om boete gebruik zweep: "Toekomst sport in gevaar"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 01:37

Iedereen die 'under rules' zoals we dat noemen wil racen (dus op de officiële banen), moet hun licentie halen via de regulerende instantie van het land waar ze gevestigd zijn, dus elke trainer, elke jockey, elke eigenaar is daar geregistreerd. Ook daar zijn weer eisen aan verbonden; het is niet alsof ik morgen kan zeggen: "yo, ik heb een volbloed en ik wil graag komend jaar een paar races starten, geef me een trainerslicentie." De belangen van jockeys en trainers worden bij de, in het VK, BHA behartigd door de Professional Jockeys' Association en de National Trainers' Federation.

Daarnaast heb je nog de point-to-points. Dat zijn uitsluitend steeple chases die op semi-officiële renbanen gehouden worden. Dat wordt vaak een beetje gezien als de amateursdivisie van het 'under rules' racen, of als kweekvijver van National Hunttalent, maar ook hier zijn overkoepelende instanties die alles reguleren. Je mag als licensed jockey of als trainer bijvoorbeeld ook gewoon je paarden starten in point-to-points, ook als ze al eerder 'under rules' geraced hebben of dat daarna ook weer gaan doen.

Tot slot is er nog zoiets als 'flapping,' dat zijn volledig onofficiële, ongereguleerde races en als je daar gepakt wordt als trainer of jockey, heb je van de officiële instanties meteen een schorsing aan je broek hangen, ongeacht of er sprake is van mishandeling of niet. Gewoon het feit dat je (paard) daar al aan meedoet, is tegen de regels, dus reden voor schorsing. Die kunstjes die je in de endurance bijvoorbeeld ziet, van Nederlandse ruiters die in de UAE rijden terwijl die een ban hebben vanuit de FEI, laat elke zichzelf respecterende trainer of jockey hier dus wel uit z'n hoofd. :=

Avalanche

Re: Drafsporter boos om boete gebruik zweep: "Toekomst sport in gevaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 06:03

Ik vind dat eigenlijk wel super goed :j dan krijg je dus ook idd geen scheve situaties waar het paard de dupe van is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:11

https://www.harddravers.nl/paard.php?zkpaard=Mylo

Rijder van de winnaar van de bovenste koers kreeg 200 euro boete. ( Mylo)

Pittig wel...

In de drafsport in NL zijn er alleen maar geregistreerde koersen. Daar moet je inderdaad lid voor zijn en zowel als trainer en rijder een examen voor afleggen.

Ik zeg ook altijd: wij hebben eigenlijk amper amateursport. Dat is ook meteen ons grootste probleem, want er stromen bijna geen nieuwe mensen in :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:49

Goede organisatie. Maar dat zal ook komen vanwege de mogelijkheid van het gokken?

Is 200 euro boete voor de jockey of de eigenaar?

Mkango, maar zijn het Nederlandse jockeys? Kan je in Nederland genoeg goede vinden, is de opleiding goed of moeten ze echt vanuit het buitenland komen?

Eigenlijk wel goed dat je de endurance aanhaalt. Is hier geheel offtopic, maar is ook een sport die vaak vergeten wordt en waar ook nog voldoende te doen is op gebied van welzijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:57

cp112 schreef:
:')
Nieuwsredactie schreef:
“Als een paard op hol slaat, moet je die kunnen temmen."

Ben ik de enige die hier Penny vibes van krijgt

Dit is gewoon een slecht artikel. Natuurlijk heeft iemand die in de paarden zit dit niet gezegd. Alleen al het woord "temmen" gebruikt niemand. Het artikel is waarschijnlijk gewoon geschreven door een kneus die niks van paarden weet

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:40

Dandelion07 schreef:
Allereerst, ik weet zelf bijna niks van drafsport af.

Zelf men ik wel. Pony luisterd naar mijn stem en ik heb geen zweep nodig. Toch heb ik hem altijd mee voor de zekerheid. Die van ons had op het begin als schrikreactie op een eng grassprietje achteruit lopen. 1 x bijna de sloot in. Door een tik is die toen net op tijd vooruit gegaan.

Naar wat ik op dit filmpje zag was het paard eerst al met zijn hoofd in de lucht aan het happen. Geen idee waarom. Als dit een paard in een gemiddeld genomen manege les had gedaan had die hoogstwaarschijnlijk dan al een tik gekregen.

Ik vind het wel heel goed dat er zo op gehandhaafd word. Het lijkt me lastig te controleren. Toch hoop ik dat ze iig nog voor de zekerheid een zweep mee mogen nemen.

Sorry maar jij bent wel suggestief hé om even te zeggen dat het naar lucht hapt!!! Als een draver of welk paard dan ook naar lucht hapt zou het ter plekke neervallen en niet harder gaan lopen ! Maar ja als je geen verstand hebt van dravers en van de sport en alleen maar van horen zeggen ja dan ga je negatief l……n. Als er 1 sport is waar de regels heel erg streng zijn dan is het wel
In de draf en rensport! Als de KNHS net zo streng zou worden zijn ze multi miljonair ! Want elke keer als ik op een ponywedstrijd of manegewedstrijd ga kijken doen mijn ogen en ziel pijn … als ik op een draverstal kom zie ik paarden tevreden in hun box met dikke laag stro heel veel hooi van goede kwaliteit en buiten lopen ze met vriendjes en vriendinnetjes. Ze krijgen een top verzorging, elke dag worden ze in de gaten gehouden dat ze geen pijn of andere ongemak hebben , ze krijgen een poetsbeurt, massage oid. Ze krijgen goed te eten en het enige wat ze moeten doen is een half uurtje trainen …..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:45

Jemig, dat mag ook wel wat minder, Edhunter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:55

Tuurlijk Ed :roll: het kan altijd erger dus is dit ok :') vooral.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:27

Waarom moet ik rustig zijn ???? Dat neersabelen van draf en ren door leden van bokt die nog nooit zich werkelijk verdiept hebben in deze sport en alleen maar negatief commentaar geven … die mogen ook op dezelfde wijze op hun toetsenbord getikt worden zo jammer dat het altijd maar van 1 kant het commentaar geleverd mag worden !

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:31

Omdat je hier met mensen te maken hebt, waar je ook gewoon beleefd tegen kunt zijn? Je hóeft niet persoonlijk te worden he, dat is ook een keuze. Er is overigens helemaal niemand die de sport neersabelt, als je goed leest.
Deze manier van reageren is passender op Facebook. Hier op Bokt houden we van normale spelling en een beetje professioneel blijven. Mensen als jij geven de sport een slechte naam.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:32

Een paard kan in tegenstelling tot mensen niet door de mond ademhalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:34

Edhunter schreef:
Dandelion07 schreef:

Zelf men ik wel. Pony luisterd naar mijn stem en ik heb geen zweep nodig. Toch heb ik hem altijd mee voor de zekerheid. Die van ons had op het begin als schrikreactie op een eng grassprietje achteruit lopen. 1 x bijna de sloot in. Door een tik is die toen net op tijd vooruit gegaan.

Naar wat ik op dit filmpje zag was het paard eerst al met zijn hoofd in de lucht aan het happen. Geen idee waarom. Als dit een paard in een gemiddeld genomen manege les had gedaan had die hoogstwaarschijnlijk dan al een tik gekregen.

Ik vind het wel heel goed dat er zo op gehandhaafd word. Het lijkt me lastig te controleren. Toch hoop ik dat ze iig nog voor de zekerheid een zweep mee mogen nemen.

Sorry maar jij bent wel suggestief hé om even te zeggen dat het naar lucht hapt!!! Als een draver of welk paard dan ook naar lucht hapt zou het ter plekke neervallen en niet harder gaan lopen ! Maar ja als je geen verstand hebt van dravers en van de sport en alleen maar van horen zeggen ja dan ga je negatief l……n. Als er 1 sport is waar de regels heel erg streng zijn dan is het wel
In de draf en rensport! Als de KNHS net zo streng zou worden zijn ze multi miljonair ! Want elke keer als ik op een ponywedstrijd of manegewedstrijd ga kijken doen mijn ogen en ziel pijn … als ik op een draverstal kom zie ik paarden tevreden in hun box met dikke laag stro heel veel hooi van goede kwaliteit en buiten lopen ze met vriendjes en vriendinnetjes. Ze krijgen een top verzorging, elke dag worden ze in de gaten gehouden dat ze geen pijn of andere ongemak hebben , ze krijgen een poetsbeurt, massage oid. Ze krijgen goed te eten en het enige wat ze moeten doen is een half uurtje trainen …..

Ik zou het niet klakkeloos voor iedereen opnemen.

Overal zijn rotte eieren.

Ja, ik heb met mensen op stal gestaan die dravers hadden en er goed voor waren. Ik vond zelf het eeuwige longeerwerk wat teveel soms, maar ze stonden veel buiten en gingen ook op buitenrit bijv.

Maar ik heb ook bij vreselijke mensen op stal gestaan die men paarden hadden, maar ook dravers. Zij waren vreselijk slecht voor hun paarden. Die kwamen nooit buiten, dieren werden met veel spanning en angst gewerkt en de zweep was hun 3e vaste hand.
Vrijwel iedereen die daar op stal heeft gestaan heeft wel een negatieve mening over hun manier van houden en omgaan. Het is bijna niet Nederlands meer.

Had ik nou nooit andere mensen ontmoet die het wel goed doen met hun dravers, was DAT dus mijn indruk geweest.

En dan off topic, heb ik heel vaak bij menners op stal gestaan bijv waar ik heel vaak niet zo positief over was, dus dat geeft mij over de mensport echt geen fijne indruk. Het is dat ik menners ken die het wel aardig doen.

Maar ik zou nooit voor iedereen mijn hand in het vuur steken.
De ponysport is wel een goed voorbeeld. Dat is vreselijk. Ben vaker bij de pony wedstrijd op KNHS geweest toen we in Ermelo woonden en het is echt tenenkrommend.
Maar dat wil niet zeggen dat er ook mensen zijn die het wel goed doen en hun kind wel goede basics bijbrengen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:38

Edhunter schreef:
Waarom moet ik rustig zijn ???? Dat neersabelen van draf en ren door leden van bokt die nog nooit zich werkelijk verdiept hebben in deze sport en alleen maar negatief commentaar geven … die mogen ook op dezelfde wijze op hun toetsenbord getikt worden zo jammer dat het altijd maar van 1 kant het commentaar geleverd mag worden !

Hoezo negatief?

Mensen vertellen hun ervaringen en stellen vragen. Daar wordt door een paar ervaren mensen netjes en uitgebreid op gereageerd. Dat heet voorlichting.

Zoals jij nu reageert is niet bepaald een visitekaartje voor de mensen uit de draf en rensport eigenlijk.

En ik herken het wel, want vroeger vertelde je op Bokt ook maar niet dat je western reed, want mensen hadden een vooroordeel, terwijl ze er niks van wisten of 1 blauwe maandag iets hadden gezien. Dat gebeurt nu zelfs nog.

Het enige wat daaruit is gekomen, dat we nog steeds in hokjes denken. Het is nu misschien meer bekend en algemeen geaccepteerd, maar nog steeds roepen veel mensen zomaar iets.
Daarom zitten heel veel western ruiters niet meer actief op Bokt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:55

Wat jammer is want die technieken zijn een prachtige aanvulling op de dressuursport. Uiteindelijk een paard is een paard is een paard. En hun manieren van leren komen globaal meer overeen dan ze verschillend zijn.

En imo moet je ook in elke discipline vanuit het paard kijken wat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:29

Edhunter schreef:
Dan heb je duidelijk het topic niet gelezen. :n Alleen door mensen die er weinig vanaf weten zo te benaderen, ontneem je ze ook meteen de mogelijkheid om er wat over te leren. Dandelion zegt eigenlijk weinig negatiefs, ze zegt niet dat het paard lucht aan het happen is, maar dat het met z'n hoofd in de lucht aan het happen is (wat ze precies bedoelt, weet ik ook niet, maar ik heb het filmpje ook niet heel aandachtig bekeken), dat het gemiddelde manegepaard op dat moment al een tik had gekregen (en deze draver dus niet), en ze eindigt zelfs met zeggen dat ze hoopt dat ze voor de zekerheid/veiligheid nog een zweep bij zich mogen dragen. Waar jij de negativiteit in dat bericht ziet, ontgaat me echt volledig en ik vind het daarom onwijs oneerlijk dat je zo tekeer gaat tegen iemand die gewoon een heel nette reactie plaatst.

Voordat je de volgende keer zo van leer trekt, zou ik dus eerst maar eens zorgen dat je zelf verrekte goed gelezen hebt wat er besproken is en waar je op reageert, want je bent, zoals superpony zegt, op deze manier absoluut geen reclame voor de sport, helemaal niet voor mensen die er weinig vanaf weten. :n

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:48

Edhunter schreef:
Dandelion07 schreef:

Ik geloof je als je zegt als dit om lucht happen is. Maar misschien stond het niet duidelijk in mijn bericht: een manegepaard zou hier wss al een tik voor hebben gekregen. Dit paard niet.

Imo was ik niet negatief in mijn bericht. En anders bij deze: ik geloof dat deze paarden het 20 x beter hebben als manege paarden.

Ook ik vind dat ze eerst eens naar maneges mogen kijken voor ze hier verder over gaan. Ik ken een manege met 4 sterren waar de paarden 4 lessen per dag lopen en ongeveer 4 uur op de wei staan. Dat vind ik ook niet kunnen. In dat opzicht deel ik je mening.

Mkango schreef:
Edhunter schreef:
Dan heb je duidelijk het topic niet gelezen. :n Alleen door mensen die er weinig vanaf weten zo te benaderen, ontneem je ze ook meteen de mogelijkheid om er wat over te leren. Dandelion zegt eigenlijk weinig negatiefs, ze zegt niet dat het paard lucht aan het happen is, maar dat het met z'n hoofd in de lucht aan het happen is (wat ze precies bedoelt, weet ik ook niet, maar ik heb het filmpje ook niet heel aandachtig bekeken), dat het gemiddelde manegepaard op dat moment al een tik had gekregen (en deze draver dus niet), en ze eindigt zelfs met zeggen dat ze hoopt dat ze voor de zekerheid/veiligheid nog een zweep bij zich mogen dragen. Waar jij de negativiteit in dat bericht ziet, ontgaat me echt volledig en ik vind het daarom onwijs oneerlijk dat je zo tekeer gaat tegen iemand die gewoon een heel nette reactie plaatst.

Voordat je de volgende keer zo van leer trekt, zou ik dus eerst maar eens zorgen dat je zelf verrekte goed gelezen hebt wat er besproken is en waar je op reageert, want je bent, zoals superpony zegt, op deze manier absoluut geen reclame voor de sport, helemaal niet voor mensen die er weinig vanaf weten. :n

Misschien dat ik het verkeerde paard met zn hoofd in de lucht zag en niet degene waar dit om ging (allemaal bruin :') )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:54

Dandelion07 schreef:
Misschien dat ik het verkeerde paard met zn hoofd in de lucht zag en niet degene waar dit om ging (allemaal bruin :') )

Als iemand die vroeger met enige regelmaat dravers uit een wei moest vissen en in de juiste box moest zetten ..: i hear you :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:13

Cer schreef:
Dandelion07 schreef:

Als iemand die vroeger met enige regelmaat dravers uit een wei moest vissen en in de juiste box moest zetten ..: i hear you :')
Nieuw Zeeland/Australië hebben daar een fantastisch iets op gevonden: vriesmerken. := Bij dravers op de hals, bij volbloeden op de schouders. "I have WS, 89 over 4, whodis?" :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:13

“Whodis”
_O-

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:23

Cer schreef:
Dandelion07 schreef:

:') _O-

Ik heb ooit op een hondenpension gewerkt met heel veel zwarte labradors. Ik ben 1 x heel vrolijk aan komen lopen; hier is kyra terug! Die vrouw heel verbaasd; dat is Kyra niet. Ik ben 10 minuten bezig geweest om uit te zoeken met wie ik haar dan verwisseld had _O-
Ik kon door de grond zakken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:35

Avalanche schreef:
Terecht dan. Ik snap ook werkelijk niet hoe je denkt een paard dat op hol slaat met een zweep te kunnen temmen....

Dat was ook één van de eerste dingen die ik dacht...

En de sport kapot maken als je je paard niet meer vooruit mag slaan met de zweep ... ? Lijkt me dat die zweep niks te maken heeft met sport. Is een beetje hetzelfde als een wielrenner die zegt dat de sport kapot gemaakt wordt als hij een motor zou gebruiken om zijn fiets sneller te laten gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:38

Precies dat. Of omdat hij geen doping mag gebruiken idd. Wat een waanzin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:45

Voorwaarts oplossen misschien? Is iets anders dan zomaar slaan met de zweep maar op de menwagen heb je geen been en is de zweep je been.

En met menwagens kunnen vieze ongelukken gebeuren dus het is wel belangrijk om dat te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:48

pateeke schreef:
Avalanche schreef:
Terecht dan. Ik snap ook werkelijk niet hoe je denkt een paard dat op hol slaat met een zweep te kunnen temmen....

Dat was ook één van de eerste dingen die ik dacht...

En de sport kapot maken als je je paard niet meer vooruit mag slaan met de zweep ... ? Lijkt me dat die zweep niks te maken heeft met sport. Is een beetje hetzelfde als een wielrenner die zegt dat de sport kapot gemaakt wordt als hij een motor zou gebruiken om zijn fiets sneller te laten gaan.
Het is eerder vergelijkbaar met een wielrenner die zou klagen als hij 'normale' trappers moet gebruiken en niet van die klikdingen: niet ideaal, ook niet desastreus voor de sport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:06

Mkango schreef:
Dat realiseerde ik me later ook, dat we het over twee verschillende dingen hadden, haha. :D

Wbt je vragen over de regels kan ik daar wel een klein lichtje op schijnen, aangezien er hier ook net nieuwe regels zijn ingesteld voor het zweepgebruik onder jockeys. Hier is een stuurgroep voor geweest bestaande uit officials, trainers én jockeys die uiteindelijk tot de nieuwe regels gekomen zijn. Het gros staat er gewoon achter, een paar lopen te morren, maar het grote verschil imo is dat organen als de BHA en de NDR gewoon zeggen: "je argumenten zijn niet steekhoudend, dus we voeren deze regels door."

Komt 'de sport' wel met goede argumenten, dan wordt daar ook wel naar geluisterd. Zo was er hier eerst sprake van dat jockeys hun zweep niet meer bovenhands mochten gebruiken, maar in de praktijk bleken jockeys met (oude) schouderblessures problemen te hebben met het onderhands hanteren van de zweep (niet bij de achterhand kunnen bijvoorbeeld, maar alleen bij de romp en daar mag je je paard niet raken, het mag echt alleen op de spieren van de achterhand). Dat is toen teruggedraaid, maar ondanks dat er ook daarna nog wat jockeys hebben lopen morren over het aantal toegestane slagen en dat de Ierse jockeys er moeite mee zouden hebben als ze vanuit IHRB-jurisdictie naar de UK zouden gaan om te rijden, heeft de BHA gewoon voet bij stuk gehouden.

En dat is mijns inziens ook gewoon terecht. Jockeys gaan maar al te graag naar Frankrijk of Duitsland om daar in Group-races te rijden, terwijl de regels voor zweepgebruik in zowel Frankrijk als Duitsland nog strenger zijn dan hier, en dan zou het hier ineens "verwarrend zijn voor de Ierse jockeys" of "te kortdag om eraan te kunnen wennen." Als ik ze morgen opbel of ze zaterdag in Duitsland willen rijden, hebben ze ook geen tijd om te wennen aan de andere regels en daar klagen ze ook niet over. Dus daarvan heeft de BHA heel terecht gezegd: "pech, maar dit zijn de nieuwe regels, er volgt een implementatieperiode van een maand (waarin er nog geen schorsingen en boetes worden uitgedeeld, maar alleen waarschuwingen), daarna is het je eigen probleem," of je nu Frankie Dettori of Jack the apprentice bent. We zitten nu in die implementatieperiode en ik hoor er niemand meer over. :+

Wbt je laatste punt van, in wezen, 'zoveel mensen, zoveel wensen' is dat ook maar ten dele steekhoudend. Of je nu B-springen, Z-eventing of Grand Prix dressuur rijdt, er is geen enkele reden waarom je de mond van je paard dicht zou mogen snoeren met de neusriem, je paard vijf tikken achter elkaar te geven na een weigering, of je sporen er met naar buiten gedraaide tenen in te duwen. En mijns inziens is het gebrek aan regels daarvoor gewoon pure laksheid vanuit de FEI en de KNHS. Nog los van het feit dat de regels die ze hebben, ook nauwelijks gehandhaafd worden en al helemáál niet bij de grote namen. In de rensport (en ik gok dat dat in de drafsport nauwelijks anders zal zijn) kunnen er op ieder moment officials van de overkoepelende organen onaangekondigd bij je op de stoep staan om te zien wat je zoal uitvreet, of al je registraties kloppen, je geen verboden middelen of verboden attributen op stal hebt liggen etc., de meeste trainingsbanen zijn of vrij toegankelijk of liggen langs openbaar terrein, dus je kunt ook niets verbergen achter gesloten deuren. Nu is dat zeker in de amateursport wat lastig, maar het is natuurlijk van de zotten waar FEI-ruiters soms mee wegkomen, zelfs als het op (verborgen) camera staat.

Sorry hoor, maar heb je de lijst met schorsingen van de FEI überhaupt ooit bekeken? Of is dat verhaal gebaseerd op onderbuikgevoel?

Wie, wanneer en waarvoor geschorst is onder de vlag van de FEI kun je gewoon terugvinden: https://inside.fei.org/fei/your-role/at ... tes-horses

Als je op horses.nl even zoekt op schorsing kom je ook genoeg tegen, in alle disciplines. Als horses over je publiceert, ben je over het algemeen geen “kleintje”.

Het straatje van je “eigen” sport schoonvegen door met valse argumenten naar anderen te wijzen…

We moeten er met z’n allen voor zorgen dat schorsing niet meer nodig is, omdat men het boekje niet te buiten gaat. Volgens mij is het zinvoller daarover te discussiëren.