Dat realiseerde ik me later ook, dat we het over twee verschillende dingen hadden, haha.

Wbt je vragen over de regels kan ik daar wel een klein lichtje op schijnen, aangezien er hier ook net nieuwe regels zijn ingesteld voor het zweepgebruik onder jockeys. Hier is een stuurgroep voor geweest bestaande uit officials, trainers én jockeys die uiteindelijk tot de nieuwe regels gekomen zijn. Het gros staat er gewoon achter, een paar lopen te morren, maar het grote verschil imo is dat organen als de BHA en de NDR gewoon zeggen: "je argumenten zijn niet steekhoudend, dus we voeren deze regels door."
Komt 'de sport' wel met goede argumenten, dan wordt daar ook wel naar geluisterd. Zo was er hier eerst sprake van dat jockeys hun zweep niet meer bovenhands mochten gebruiken, maar in de praktijk bleken jockeys met (oude) schouderblessures problemen te hebben met het onderhands hanteren van de zweep (niet bij de achterhand kunnen bijvoorbeeld, maar alleen bij de romp en daar mag je je paard niet raken, het mag echt alleen op de spieren van de achterhand). Dat is toen teruggedraaid, maar ondanks dat er ook daarna nog wat jockeys hebben lopen morren over het aantal toegestane slagen en dat de Ierse jockeys er moeite mee zouden hebben als ze vanuit IHRB-jurisdictie naar de UK zouden gaan om te rijden, heeft de BHA gewoon voet bij stuk gehouden.
En dat is mijns inziens ook gewoon terecht. Jockeys gaan maar al te graag naar Frankrijk of Duitsland om daar in Group-races te rijden, terwijl de regels voor zweepgebruik in zowel Frankrijk als Duitsland nog strenger zijn dan hier, en dan zou het hier ineens "verwarrend zijn voor de Ierse jockeys" of "te kortdag om eraan te kunnen wennen." Als ik ze morgen opbel of ze zaterdag in Duitsland willen rijden, hebben ze ook geen tijd om te wennen aan de andere regels en daar klagen ze ook niet over. Dus daarvan heeft de BHA heel terecht gezegd: "pech, maar dit zijn de nieuwe regels, er volgt een implementatieperiode van een maand (waarin er nog geen schorsingen en boetes worden uitgedeeld, maar alleen waarschuwingen), daarna is het je eigen probleem," of je nu Frankie Dettori of Jack the apprentice bent. We zitten nu in die implementatieperiode en ik hoor er niemand meer over.

Wbt je laatste punt van, in wezen, 'zoveel mensen, zoveel wensen' is dat ook maar ten dele steekhoudend. Of je nu B-springen, Z-eventing of Grand Prix dressuur rijdt, er is geen enkele reden waarom je de mond van je paard dicht zou mogen snoeren met de neusriem, je paard vijf tikken achter elkaar te geven na een weigering, of je sporen er met naar buiten gedraaide tenen in te duwen. En mijns inziens is het gebrek aan regels daarvoor gewoon pure laksheid vanuit de FEI en de KNHS. Nog los van het feit dat de regels die ze hebben, ook nauwelijks gehandhaafd worden en al helemáál niet bij de grote namen. In de rensport (en ik gok dat dat in de drafsport nauwelijks anders zal zijn) kunnen er op ieder moment officials van de overkoepelende organen onaangekondigd bij je op de stoep staan om te zien wat je zoal uitvreet, of al je registraties kloppen, je geen verboden middelen of verboden attributen op stal hebt liggen etc., de meeste trainingsbanen zijn of vrij toegankelijk of liggen langs openbaar terrein, dus je kunt ook niets verbergen achter gesloten deuren. Nu is dat zeker in de amateursport wat lastig, maar het is natuurlijk van de zotten waar FEI-ruiters soms mee wegkomen, zelfs als het op (verborgen) camera staat.