De vier basisbehoeften van een sportpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:33

Zo te zien hebben die het inderdaad vele malen beter dan veel andere paarden. Er is niet een manier die goed is denk ik, er zijn er meerdere.

Ik vind het zelf belangrijk dat ze vrij kunnen bewegen, onbeperkt ruwvoer hebben, sociaal contact en niet de hele dag opgesloten staan in een hokje. Dat kan op verschillende manier ingevuld worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:52

Ik snap niet dat dit nieuws is? Dit wisten we toch al?

Zo zie je maar dat het uitmaakt wie wat wanneer zegt en hoe het geschreven wordt. De inhoudt speelt amper een rol, want dit was al vele jaren bekend.

Sportpaarden zijn gewoon paarden en het is goed als mensen dat niet meer als smoes zouden kunnen gebruiken. En ijzers en dergelijke hoeven geen probleem te zijn. In een stabiele kudde met genoeg ruimte en eten, wordt niet snel gemept.

Paddocks zijn wel iets van de laatste jaren. Vroeger stonden paarden of op een wei, of in de blubber of gewoon op stal. Voor de zandpaddocks heeft men moeten investeren en vaak ruimte moeten inleveren.

Paarden samen zetten wordt vaak te klakkeloos gedaan en mag soms wel meer aandacht hebben. Zeker als paarden lang eenzaam hebben gestaan.

Op veel paddocks mag geen hooi gevoerd worden, dus daarom hangen ze al snel de max tijd van 4 uur daaraan. Maar 4 uur op een postzegel, is nog steeds 20 uur op stal.

Als paddocks klein zijn is het logisch dat paarden daar niks uitvreten. Het is saai, klein en valt niks te beleven.
En vaak is er geen enkele vorm van beschutting. Iets wat ik erg belangrijk vind, maar nog te weinig aandacht voor is.

Daarnaast zijn er veel wannabe sport ruiters, die zgn sportpaarden hebben. Die houden hun paarden doorgaans nog minder buiten en verschuilen zich achter de groten en hoe zij het doen. Vaak gebaseerd op helemaal niks.
Zelfs als mensen M of Z rijden, vinden ze dat sport en hebben ze een heus sportpaard.

Waar mensen die keihard hebben gespaard voor hun boscrosser, ook heel gek zijn op hun paard en er heel zuinig op zijn, dus niemand wil dat hun paard iets overkomt. Aanschaf prijs of prestaties zeggen helemaal niks.
Wij hadden 21jr een shet die echt net zo belangrijk of nog belangrijker was dan "dure" quarters.

Ik zie paarden op kleine stukjes staan of kort buiten en dan zeggen mensen; ze hebben wel lekker buiten gestaan. Bommetjes onder het zadel, maar dat ligt dan aan het weer.

Het is wel heel goed om te lezen dat Bokt eigenlijk 100% laat merken dat dit geen punt van discussie meer is en iedereen wel snapt dat paarden echt naar buiten moeten en behoefte hebben aan sociaal contact en eten. Dat was enkele jaren geleden toch nog echt anders.

Dus voorlichten en herhalen blijkt wel te helpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:54

DuoPenotti schreef:
Ik zou ze persoonlijk zelf zo niet willen hebben staan, dat klopt. En ja dat uit ik ook.
Mijn saaie slome koudbloeden zijn nu deze ochtend al 3 keer in draf en galop voorbij gekomen.
En diverse keren in stap.
wat ze op alleen zand inderdaad niet doen.

Maar wat ik zelf wil hebben zal ik niet als maatstaf voor een ander opleggen.

Ja 10 meter vind ik smal ivm draaien, daarom pleit ik voor regels van minimaal 4 uur per dag in een 20x20. Ook omdat dan sneller 2 paarden samen gezet gaan worden.

Maar dat jou paarden het veel beter hebben dan een hele groep andere paarden mogen heel duidelijk zijn :j

Eens met bovenstaande. Ik vind het wel heel belangrijk voor mijn paarden dat ze samen staan en een actief buitenleven hebben met elkaar. Daar hebben ze dan ook wel de ruimte voor nodig die ik gelukkig wel heb.

Maar er is nog zat te verbeteren in mijn situatie hoor. Ik zou wel veel meer grasland willen hebben bijvoorbeeld. En als het veel regent dan is een deel van mijn paddock ook om te huilen. En voor mezelf heb ik al helemaal geen luxe. Maar goed... zo heeft iedereen wel wat en probeer je er het beste van te maken.

Ik denk wel dat de basisbehoefte van een paard gelijk staan aan die van een sportpaard. Haal het wedstrijdelement weg en het is nog gewoon een paard. Dus dit artikel.... :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:06

ik vind paarden die in paddocks naast elkaar staan nog steeds niet ok. Beetje snuffelen over de omheining komt niet in de buurt van minimale normale interactie die ze horen te hebben met elkaar.
Is het beter dan een hokje van 3x3, jep