Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 07:54

_Reneee schreef:
Arabesk schreef:
Ik wacht wel op die schriftelijke waarschuwing :+

Same :Y)

Kan vast nog jaren duren vooral bij particulieren. Of ze moeten opeens wel voldoende personeel hebben om hele dagen met een autootje rond te rijden over het platteland.

Nibbit

Re: Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:11

Hwt lukt ons niet om een paarden ubn te krijgen. (Zijn nu alleen koeien)

Hoofdpijn krijg je dr van dat het zo lastig wordt gemaakt.... we wachten inderdaad ook maar een waarschuwing af.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:43

joyce B schreef:
Is het chippen wrl geregistreerd bij het stamboek? Daarvoor moeten paspoort met het bewijs van chippen opgestuurd worden naar het stamboek en passen zij het paspoort aan en registreren het chipnummer in hun database.

Zelf een sticker plakken net chipnummer is niet de juiste manier.

Helaas heeft de dierenarts dit ongeveer 15 jaar geleden dus wel gedaan.... en niet aangegeven dat het doorgegeven moest worden!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:31

Moet zeggen dat het stamboek waar mijn merrie staat ingeschreven het toen netjes gedaan heeft.
Per bekend adres werden alle paarden die daar geregistreerd stonden vermeld. Aan degene zelf de taak het te controleren.
In mijn geval klopte dit netjes en haar nakomeling was netjes overgeschreven door de huidige eigenaar.
Daarna hebben hun alle gegevens doorgegeven.

Qua ubn registreren heb ik ook mijn twijfels van de werkelijke bedoelingen, en vraag me af "wat zit er nog meer achter".
Ik geloof niet dat het enkel voor besmettelijke dierenziektes is.
Want ook je mestboekhouding gaat hieraan gekoppeld worden. Dus het zomaar gratis (of tegen betaling) op laten halen door je buurman zit er ook niet meer in. Daar gaat ook een hoop werk achter wegkomen.

Daarnaast is de ubn nu nog gratis, maar voor hoelang nog?

Nu staat mijn paardje gewoon in pension dus heb daar zelf geen problemen mee. Maar voor stalhouders is het best veel extra werk. En als het nu allemaal eenvoudig te regelen was, maar helaas dat is het niet

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:35

Nibbit schreef:
Hwt lukt ons niet om een paarden ubn te krijgen. (Zijn nu alleen koeien)

Hoofdpijn krijg je dr van dat het zo lastig wordt gemaakt.... we wachten inderdaad ook maar een waarschuwing af.

per adres kan er maar 1 ubn nummer geregistreerd worden. Je kan je paarden op je koeien-ubn nummer registreren. Dan moet je een nieuwe diersoort toevoegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:36

Sintara schreef:
De stal waar de mijne staat wilt het niet, dus ze staat daar niet geregistreerd.. kan ik toch ook niks aan doen

De eventuele boete is ook voor de staleigenaar, dus dat is zijn bewust genomen risico.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:44

Arnyek schreef:
Poosje81 schreef:
[quote="Arnyek"
Hebben anderen ervaring met paard met buitenlands paspoort? Chipnummer is geregistreerd op UBN, maar toont geen gegevens zoals naam etc?
[/quote

dan is de importmelding waarschijnlijk gedaan door een UBN houder zelf en dan kan er minder aan gegevens toegevoegd worden dan wanneer een PPI het doet.

Weet je toevallig op welke wijze dat aangevuld kan worden? Of is dat niet nodig?
Duitse stamboek geeft aan niet te weten wat ze moeten doen.

Het komt vaak voor dat er geen naam of kleur op rvo zichtbaar is. Vaak bij oudere, buitenlandse of stamboekloze paarden.
Heel lastig vind ik, maar voor de registratie maakt het niks uit!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:14

Maaike_Ma schreef:
joyce B schreef:
Is het chippen wrl geregistreerd bij het stamboek? Daarvoor moeten paspoort met het bewijs van chippen opgestuurd worden naar het stamboek en passen zij het paspoort aan en registreren het chipnummer in hun database.

Zelf een sticker plakken net chipnummer is niet de juiste manier.

Helaas heeft de dierenarts dit ongeveer 15 jaar geleden dus wel gedaan.... en niet aangegeven dat het doorgegeven moest worden!

Ik denk dat je alsnog iemand van het stamboek langs kunt vragen. Zij lezen dan de chip met een chipreader, controleren eventueel het nummer en kunnen het in orde maken bij het stamboek. Volgens mij kun je ook via de KNHS laten registreren als je pasrd geen stamboekpapier heeft, maar dat weet ik niet zeker.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:28

_Reneee schreef:
Arabesk schreef:
Ik wacht wel op die schriftelijke waarschuwing :+

Same :Y)

Same :')
Mijn paarden staan op een gehuurd stuk land van iemand. Dus die waarschuwing ga ik niet krijgen :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 02:12

Wel als die persoon die jou het weiland heeft verhuurd een boete in zijn brievenbus dreigt te krijgen...
Ga er maar vanuit datdie eigenaar die verantwoording van registratie dan bij jullie als "houder" terug legt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 06:26

Ik zou erg achterdochtig zijn als een stal-eigenaar dit niet wil. Er zit een fikse boete op.

Ik denk dan meteen: is je vergunning niet op orde/heb je er meer staan dan eigenlijk mag/ ben je niet netjes naar de belastingdienst :o .

Als particulier kan ik mij nog voorstellen dat je denkt: ik wacht even af.

Maar waarom zou je als bedrijf dit risico nemen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 07:54

Mogelijk geen officieel bedrijf, maar handje contantje wat stallen verhuren?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:40

joyce B schreef:
Wel als die persoon die jou het weiland heeft verhuurd een boete in zijn brievenbus dreigt te krijgen...
Ga er maar vanuit datdie eigenaar die verantwoording van registratie dan bij jullie als "houder" terug legt.

Ja dat zal vast wel een keer en dan zal het helaas moeten. Tot die tijd wachten we mooi af ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:46

Ik lees nu pas dat er iets is met ubn en registreren? Tja, ik ben particulier, dus kan het ook niet aanvragen. Heb ook mijn paard niet aan huis staan. Geen idee of een stalhouder dat regelt.
Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je dan een paard koopt en die niet ergens weer registreert, want dat lijkt niet verplicht te zijn.
Kun je dan een paard niet meer door rendac laten ophalen na overlijden als er geen registratie is?

Ik rijg ook het gevoel dat het voor belasting en co2 geneuzel is. Katten moeten ook al gechipt worden straks, daar zit ook wat achter, let maar op.

Ongechipte paarden ken ik nog wel. Zijn nooit uitgebracht in de sport en dus was er nooit een noodzaak voor chippen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:29

hoe kom je erbij dat je geen ubn nummer aan kunt vragen Germie?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:35

Ik ben ook gewoon particulier met paarden aan huis en heb nu een ubn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:36

particulieren kunnen ook een ubn nummer aanvragen, dat wordt per adres geregistreerd. Maar ik verwacht dat jouw stalhouder de registratie netjes heeft geregeld Germie, daar hoef je als pensionklant niets voor te doen. Eventuele boete is namelijk ook voor je stalhouder.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:58

Hier de paarden en shet gewoon netjes geregistreerd maar moest ook ivm bedrijfsmatig aangegeven staat dat we hobbymatig paarden houden. Bij niet aangegeven en eventuele controle komt daar anders gigantisch gezeur mee waar ik geen zin in heb.

Aanmelden en afmelden stelt vind ik persoonlijk niets voor, in iedergeval geen problemen mee gehad

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:03

Ibbel schreef:
Ik ben een jaar bezig geweest om uit te vinden hoe ik een paard dood moest melden :=

Staleigenaar heeft hier laatst ook problemen mee gehad.
Ze kon wel melden dat hij opgehaald was door de rendac, maar niet dat hij naar het crematorium was gegaan.
Uiteindelijk na een hoop gedoe heeft ze het paard afgemeld gekregen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:06

juval schreef:
particulieren kunnen ook een ubn nummer aanvragen, dat wordt per adres geregistreerd. Maar ik verwacht dat jouw stalhouder de registratie netjes heeft geregeld Germie, daar hoef je als pensionklant niets voor te doen. Eventuele boete is namelijk ook voor je stalhouder.

Precies.
Dus zou me daar als pension klant niet zo mee bezig houden.

Maar ik als particulier heb nu gewoon ubn. Met 2 paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:34

juval schreef:

Dat bedoel ik, ik kan het niet doen, want ben particulier en heb geen paard in mijn tuintje van 5 bij 5 staan. Ik heb geen idee of de stalhouder het wel of niet doet. Maar ik vraag me ook af hoe iemand die nergens bij aangesloten is deze informatie dan moet hebben. Ik lees het nu op bokt. Verder nergens gelezen of van gehoord. Er zijn denk ik nog meer dan genoeg mensen met paarden die het niet weten omdat ze niet bij een stamboek ofzo zitten en ook niet op bokt komen.
En als het in de staatscourant gestaan heeft, tja, wie leest dat?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:45

tja, iedereen wordt geacht de wet te kennen, maar de praktijk is natuurlijk wel anders.
Bij de invoering is via verschillende instanties, KNHS, stamboeken, LTO, Dierenartsen en ook via social media etc wel aandacht aan gegeven, maar het kan natuurlijk dat je dat hebt gemist.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:49

juval schreef:
tja, iedereen wordt geacht de wet te kennen, maar de praktijk is natuurlijk wel anders.
Bij de invoering is via verschillende instanties, KNHS, stamboeken, LTO, Dierenartsen en ook via social media etc wel aandacht aan gegeven, maar het kan natuurlijk dat je dat hebt gemist.

Ik heb dat dus allemaal gemist. Niet lid van de knhs of een stamboek. Op social media ook niet gelezen, en daar doe ik weinig met paardengroepen ook. Dierenarts komt inenten, dat is een actie van 3 minuten en is weer weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:54

Hier op bokt hebben er enkele lange Topics van gestaan.

Maar zou als ik jou was nu even vragen aan je pension houder of hij op de hoogte is.
Meer kun je nu niet doen en hoef jij ook niet te doen. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:15

nogmaals Germie, je kunt wel een ubn nummer aanvragen, ook als particulier. Sterker nog, als je ze aan huis zou hebben staan dan is dat zelfs verplicht.
Maar goed, in jouw geval moet je stalhouder dit doen.