beert schreef:Volgens mij is het betoog dat als een dier niet behandeld wordt zoals beschreven wordt in onze (door mensen gemaakte) wetten en als niemand (mensen) ingrijpt, dat het dier zelf iets zou moeten kunnen doen. In theorie heel leuk, maar in praktijk zie ik het niet voor me.
Zou het idee dan zijn dat als een paard het niet bevalt in zijn kudde en aangeeft bij Shetlander Harrie te willen staan, dat wij dan niet denken "nee nee, ik wil dat je bij de kudde blijft", maar dat we luisteren naar het paard en hij bij Harrie in de stal mag staan? Dus dat we veel meer kijken naar de wens van het dier en hem ook rechten geven om te bepalen bij welk paard hij wil staan?
En als je paard geen zin heeft om te springen, dat we niet zeggen "dan maak je maar zin" maar dat een paard het recht krijgt te weigeren?
Dit even als snelle voorbeelden om het betoog te begrijpen.
Hohoh, staat Harry op stal? Dat kan eeeecht niet!
Nee zonder gekheid, ik reed 15 jaar geleden al bitloos toen iedereen dat nog raar vond, heb me enorm veel in NH verdiept, paarden staan hier in paddocks met schuilstallen en onbeperkt hooi dus voor dieren welzijn ben ik zeker. Maar mijn paard als rechtspersoon zie ik nog niet helemaal zitten. Alhoewel, als ze iets kapot maakt dan ben ik zeker ook niet meer verantwoordelijk?