Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:16

Hier gaat de hond ook altijd mee naar stal, staleigenaar heeft ook 2 honden dus mensen die bang zijn of allergie hebben ofzo komen überhaupt niet op deze stal staan.

Mijn vorige hond had echt niemand last van ook in de bak niet, die liep of naast mij mee of stuurde ik in de hoek maar die luisterde echt heel goed. Ging ook mee op buitenrit en naast de wagen enz.

Nu hebben we een jonge hond en ook die gaat dagelijks mee naar stal wat heel goed gaat maar wel nog wat meer van mijn aandacht vraagt dan mijn vorige hond.
Van te voren laat ik hem uit zodat hij niet daar zijn behoefte daar gaat doen en mocht dat wel een keer gebeuren ruim ik het gewoon op.
Hij mag ook mee de bak in en niemand maakt daar een probleem van, als ik longeer blijft hij gewoon rond mij, als ik vrijheidsdressuur doe doet hij mee en blijft dus ook bij mij.
Met mennen gaat hij op de wagen.
Of ik leg hem vast in de hoek maar dat is zelden.
Als er verder niemand in de bak is krijgt hij het commando vrij en mag hij lopen waar hij wilt.

In de kudde hou ik hem nog wel aangelijnd, vorige hond liep wel los mee in de kudde maar bleef goed naast me, deze wilt nog wel is blijven staan bij een hoop mest om te vreten. Dat is het enige irritante wat hij doet maargoed daar hebben andere mensen sowieso geen last van.

Hier op stal eigenlijk ook geen mensen die het echt irritant vinden, meeste mensen geven hem ook juist aandacht omdat ze het leuk vinden.
Alle paarden zijn ook honden gewend want de honden van de staleigenaar lopen ook in de kudde als zei gaan mesten enz. Die lopen soms wel echt te rennen en te blaffen maar geen van de paarden reageert daarop.
Ik ben juist blij dat mijn paard dat gewend is want op buitenrit kom je dat ook wel is tegen en dan is mijn paard niet bang.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:18

Pauline schreef:
Hond die standaard toch de bak inkomt, of mensen die hun hond in een hoek van de bak laten liggen, vreselijk.
Het pissen in je stal, of tegen je opspringen. Ik hou echt van honden maar niet op stal.

Als een hond in de hoek vast ligt en daar gewoon rustig ligt heb je daar toch geen last van ?

Pissen en opspringen zijn inderdaad wel irritant maar is echt een stukje opvoeding. Zijn gelukkig ook zat honden die zich wel kunnen gedragen

Cer

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:31

Ik heb op een stal gestaan waar alle honden welkom waren, maar daar lieten we paarden en honden ook echt aan elkaar wennen… en iedereen ruimde hondenpoep op.

Op stallen waar honden niet, of alleen aangelijnd welkom waren, waren er altijd mensen die toch hun hond loslieten, geen schijt opruimden, en nergens naar keken (want hij was zo braaf) Door die laatste groep vind ik dat honden nergens zouden mogen komen, want blijkbaar kan niet iedereen op z’n hond letten :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:09

Pauline schreef:
Hond die standaard toch de bak inkomt, of mensen die hun hond in een hoek van de bak laten liggen, vreselijk.
Het pissen in je stal, of tegen je opspringen. Ik hou echt van honden maar niet op stal.

Ik denk er hetzelfde over. En wat mij dan opvalt, is dat de kleintjes vaak het ergste zijn, het minst opgevoede.
Zie je bij paarden ook wel eens haha.

En kom dan niet aanzitten met "maar je paard plast/poept toch ook in je stal", of "maar je wordt hier toch sowieso vuil" - vreselijke smoes vind ik dat. Laat het beest in je eigen stal schijten. En tegen je eigen auto aanzeiken. Kan mij niet schelen of het "een paar druppels zijn" of een volwaardige Rottweiler-plas is - niet in mijn stal, niet tegen mijn spullen, niet tegen het hooi/stro dat in de loods ligt. Laat je eigen spullen onderzeiken zeg.

Ik vraag me ook altijd af "wie is er aansprakelijk". Stel nou dat één van die keffers bij mij de wei op loopt terwijl de eigenaar van die keffer 100m verderop bezig is. Ik heb dan zoiets van "als je hond een trap krijgt, niet bij mij komen huilen". Maar stel dat mijn paard zou schrikken en zich daardoor zou mistrappen, zou ik echt wel verwachten dat de eigenaar van de hond voor de DA kosten opdraait.
Als ik de parking op rij en zo'n kleine rat sukkelt onder mijn wielen (ik zou me de rest van mijn leven mega rot voelen, want ik hou oprecht van honden) - wat dan? Het beest loopt los, ik zou me rot voelen maar niet verantwoordelijk.

Er zijn ook opgevoede honden bij ons op stal hoor! Daar heb ik geen enkel probleem mee!
Maar ik vind "de stal" in de eerste plaats een plek voor paarden, en niet voor honden. Als de hond in kwestie niet 110% opgevoed is, luistert, laat het dan aub thuis.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:23

Maar mensen die overal schijt aan hebben al dan niet letterlijk, hou je overal. Die ruimen ook de mest van hun paard niet op in de bak, wasplaatsen, etc, "lenen" spullen van een ander en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Onze hond komt wel bij de bak, maar dan altijd aan de lijn (hij loopt uberhaupt nooit los) met ofwel mijn man, of mijzelf. Maar meestal loopt degene die niet met paard bezig is dan met hem rond of zit, als het echt slecht weer is (wij hebben een hond die smelt van regen :+ ) in onze box, waar hij lekker op zijn botje knauwt of gaat liggen pitten in de verse mot. En nooit alleen, er zit dus altijd een van ons bij.

Enige uitzondering is trouwens wel: als het rustig is en dus kan gaan we even met hem in een (overdekte en afgesloten) longeerkraal zodat hij even los kan rennen en evt los zijn oefeningen zoals volg, blijf, hier, etc kunnen oefenen. Maar dat dan alleen in 1 bepaalde kraal waar niemand langsloopt, en alleen als in de andere twee naastliggende kralen niemand bezig is.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:51

Op mijn vorige stal mochten geen honden komen.

Als ik met de auto achterom reed dan kon ik ze daar uit de auto halen en meenemen tijdens een stap ritje in de bossen. Daar konden ze zo van genieten!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:20

Honden liggen dan in een hoek maar op enig moment raken ze het beu, gaan blaffen of komen toch langzaam aangekropen. Waar ik last van heb is dat ik daar op moet letten terwijlik met mijn paard bezig wil zijn. Sowieso reageren paarden soms op honden, ik vind dat een factor die ik echt vervelend vind. Laat je hond gewoon uit de bak, het is en blijft een dier.
Dat je hem bij je eigen paarden los laat scharrelen moet je zelf weten.
Ik zou zo’n hond echt wel vriendelijk benaderen want ik vind honden leuk. Maar met rijden echt absoluut niet. Helaas zijn de baasjes daar niet goed op aan te spreken want hij luistert toch goed en blijft toch liggen? Ja meestal, maar niet altijd. Die ene keer dus dat hij wel voor mijn paard staat plotseling maakt dat ik er alert op ben, elke keer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:03

Ik wist eigenlijk niet dat zo veel mensen hier problemen mee hadden, maar de argumenten zijn wel begrijpelijk.
Op mijn vorige stal namen verschillende mensen hun honden mee, ondanks dat er ook gewoon stalhonden waren. Dat ging altijd gewoon goed en ik heb geen problemen gehad daarmee.
Zelf nam ik mijn hond heel soms mee, maar alleen als ik niet ging rijden zodat ik haar altijd in de gaten kon houden en dus ook meestal aangelijnd was.

Inmiddels sta ik op een weide waar er niemand last van heeft en gaat ze ook mee op buitenrit. Ze staat goed genoeg onder appel om andere honden niet lastig te vallen bij passeren, dat zou ik ook heel vervelend vinden. Tot nu toe nog geen problemen mee gemaakt, maar probeer ook altijd op rustige tijden te gaan.

Bij mijn instructrice en waar mijn merrie zadelmak gemaakt is lopen hun honden ook vaak in de bak. Dus de paarden zijn allemaal gewend dat er honden rondlopen. Die honden weten vaak heel goed dat ze aan de kant moeten als je eraan komt. Maar kan me ook wel voorstellen dat het niet altijd handig is.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:16

Nou nou wat een negatieve reacties op een hond mee naar stal. Schrik er gewoon van!!

Hier gaat ze wel mee en met een reden. Wij trainen voor horse and dog trail en geven demo's

Natuurlijk moet je hond goed opgevoed zijn en ogen in je achterhoofd hebben maar het kan zo vreselijk leuk zijn.

En de liefde tussen mijn paard en hond is ongeloofelijk!!

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:54

Idd Loody. We hebben hier ook altijd honden rondlopen. Heel gezellig.
Je moet alles opvoeden dus ook de hond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:14

Gisteren voor het eerst mijn hondje mee genomen naast het paard. Ging echt fantastisch. Wel zat ik niet zelf op mijn paard zodat ik extra kon begeleiden. Mijn hondje is bang van paarden en mijn paard erg onzeker richting honden. Juist zo door elkaars aanwezigheid liepen ze na 2 a 3 kilometer naast elkaar. Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard geen schrik heeft van honden. Ik vraag nu juist daar waar ik de bak gebruik of ze haar honden los rond de bak wil laten. Die kunnen er niet in komen en zijn paarden gewend. Zo kan mijn paard veilig meer vertrouwen krijgen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:16

Nou, inderdaad wat een negatieve reacties, vroeger toen ik nog in Rotterdam woonde nam ik mijn hond altijd mee naar stal, het was een teefje, dus pieste nergens op of tegen, en ze liep uren mee naast het paard, en was op stal heel geliefd en ze was een plaatselijk bekendheid, omdat we daar jaren samen rondreden, en ze in de winter een lamp op haar rug had, zodat ze goed zichtbaar was... :D

Echt altijd zo blij geweest dat ze lekker mee kon..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:23

nou ja de negatieve reacties komen waarschijnlijk voornamelijk door baasjes die hun honden niet in de gaten houden danwel niet opvoeden...

maar misschien is het net als met kinderen .. "nee hoor de mijne doet dat niet" :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:40

Cer schreef:
nou ja de negatieve reacties komen waarschijnlijk voornamelijk door baasjes die hun honden niet in de gaten houden danwel niet opvoeden...

maar misschien is het net als met kinderen .. "nee hoor de mijne doet dat niet" :')

Precies dat

Die negatieve reacties komen niet van de honden die onder appel staan en bij een "af" daar een half uur later nog liggen.
Op de club moesten wij de hond ook 10 minuten laten liggen en zelf elders gaan staan.
Maar hoeveel mensen trainen hun hond zo?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:42

Mijn mening: zolang het niet je eigen prive stal is = hond thuis laten. Maar ik weet dat veel mensen mijn mening niet delen :+

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:33

Zonnetje81 schreef:
Mijn mening: zolang het niet je eigen prive stal is = hond thuis laten. Maar ik weet dat veel mensen mijn mening niet delen :+

Nee klopt ik deel deze mening niet.

Honden op stal heeft heel veel waarde voor je paard. Leren omgaan met elkaar.
Vooral de hond leren omgaan met je paard.

Ik zou graag willen dat elke hondeneigenaar tijd en moeite zou nemen om hun hond te laten wennen aan paarden. Zodat ze paarden met rust laten als ze die tegenkomen bijvoorbeeld in het bos.

Maar inderdaad wat hierboven gezegd wordt.. hond moet goed luisteren anders heeft het geen zin en weinig mensen vinden het nodig om hun hond goed te laten luisteren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:45

Loody schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nee klopt ik deel deze mening niet.

Honden op stal heeft heel veel waarde voor je paard. Leren omgaan met elkaar.
Vooral de hond leren omgaan met je paard.

Ik zou graag willen dat elke hondeneigenaar tijd en moeite zou nemen om hun hond te laten wennen aan paarden. Zodat ze paarden met rust laten als ze die tegenkomen bijvoorbeeld in het bos.

Maar inderdaad wat hierboven gezegd wordt.. hond moet goed luisteren anders heeft het geen zin en weinig mensen vinden het nodig om hun hond goed te laten luisteren.

Misschien zijn er ook gewoonweg mensen die bang zijn van honden, er niet van houden etc.
Op mijn stal komt geen hond van een ander. Ik heb genoeg aan mijn eigen honden en hoef geen gedoe met ander mans honden. Dan ga je maar lekker naar de kinderboerderij is mijn optiek.

Edit:
En een hoop mensen vinden dat hun hond luistert maar dat is niet altijd zo.
Net zo goed dat ze em maar wat laten rond scharrelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:50

Bij die stal waar ik toendertijd stond, waren de eigenaren gek op mijn hond, zo was ik haar op een avond kwijt.. ik zoeken, tot er iemand zei dat ze binnen was bij de stal eigenaren, daar aangebeld, zat mevrouw pannenkoeken mee te eten... :') :Y) , ze vonden haar zo gezellig, dus ja...

Nou ja... ik was echt heel blij dat ze mee naar stal kon, was toch minstens 3 uur lekker buiten zijn , en mee lopen voor haar...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:52

Ik snap trouwens wel dat de hondeneigenaar dit fijn vindt maar er is ook een keerzijde.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:53

Of je maakt niet zo'n drama van die keerzijde, en ja ik had ooit een eigen pensionstal en ja, daar namen pensionklanten ook hun hond mee... maar goed, ik heb er verder geen negatieve ervaringen verder mee gehad..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:57

Afbeelding

Hier nemen we de honden niet mee naar stal :Y)
De paarden staan aan huis :Y)

Lekker flauw _O-

De honden kunnen wel bij de paarden in de weide. Maar dit kan alleen omdat beide honden niet achter de paarden aan jagen en anders om ook niet.
Tevens nemen wij de honden vaak mee als we een rondje gaan uitstappen of wat dan ook.
Dus hier is het teamwork.

Als we de paarden ontwormen, mogen de honden 2-3 dagen niet naar buiten zonder ons voordat we alle poep hebben weg geschept.
Als de hoefsmid er is krijgen ze beide een stukje vd straal en verder word alles opgeruimd.
Zo houden we ze allemaal tevreden

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:30

Ik heb mijn hondje jarenlang mee naar verschillende stallen genomen. Ze was dan gewoon aangelijnd en/of "op de plaats" en buiten los waar en wanneer dat kon.

Ze ging ook mee op buitenrit. Dan liep ik met paard en hond naar het bos, klikte haar los en stapte dan op. Ging supergoed, ik had het commando "vóóóruit" zodat ze altijd schuinvoor ons bleef lopen. Echt heerlijke kilometers gemaakt op die manier <3 soms tot ritten van 25 km aan toe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:00

Wat ik me al lang afvraag:
Ik dacht me te herinneren dat hondenpoep voor koeien gevaarlijk is en voor abortus kan zorgen. Dat het daarom not done is je hond uit te laten in koeien land (waar ze grazen of wat gekuild wordt).

Hoe zit dit bij paarden?

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:03

LWDaisy schreef:
Pauline schreef:

Ik denk er hetzelfde over. En wat mij dan opvalt, is dat de kleintjes vaak het ergste zijn, het minst opgevoede.
Zie je bij paarden ook wel eens haha.

En kom dan niet aanzitten met "maar je paard plast/poept toch ook in je stal", of "maar je wordt hier toch sowieso vuil" - vreselijke smoes vind ik dat. Laat het beest in je eigen stal schijten. En tegen je eigen auto aanzeiken. Kan mij niet schelen of het "een paar druppels zijn" of een volwaardige Rottweiler-plas is - niet in mijn stal, niet tegen mijn spullen, niet tegen het hooi/stro dat in de loods ligt. Laat je eigen spullen onderzeiken zeg.

Ik vraag me ook altijd af "wie is er aansprakelijk". Stel nou dat één van die keffers bij mij de wei op loopt terwijl de eigenaar van die keffer 100m verderop bezig is. Ik heb dan zoiets van "als je hond een trap krijgt, niet bij mij komen huilen". Maar stel dat mijn paard zou schrikken en zich daardoor zou mistrappen, zou ik echt wel verwachten dat de eigenaar van de hond voor de DA kosten opdraait.
Als ik de parking op rij en zo'n kleine rat sukkelt onder mijn wielen (ik zou me de rest van mijn leven mega rot voelen, want ik hou oprecht van honden) - wat dan? Het beest loopt los, ik zou me rot voelen maar niet verantwoordelijk.

Er zijn ook opgevoede honden bij ons op stal hoor! Daar heb ik geen enkel probleem mee!
Maar ik vind "de stal" in de eerste plaats een plek voor paarden, en niet voor honden. Als de hond in kwestie niet 110% opgevoed is, luistert, laat het dan aub thuis.

Maar als je paard schrikt van de hond van de staleigenaar dan? Of heb je een plek waar de eigenaren ook geen hond hebben?
Als een hond in de stal van m'n paard plast, of tegen mijn auto aan, boeit mij niet hoor. Nederland regent het vaak zat en anders gooi ik er een emmer water overheen. Wat een geneuzel. :') Blij dat wij allen op stal onze hond mee mogen en kunnen nemen, zonder dit geneuzel.. Maar ieder zijn mening.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:38

Loody, zou ik jou een pb mogen doen?