Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:44

Ik ben benieuwd tot wie jullie je richten met een urgent medisch probleem bij jezelf of je paard.
Dan leg je vast je lot maar al te graag in handen van diezelfde wetenschap.

Geef die mensen dan ook een beetje meer krediet in plaats van dit soort negativiteit om de negativiteit die is gebaseerd op lucht en onderbuik.

Met een beetje leesvaardigheid en een beetje positiviteit in je donder kun je het ook bekijken als een opstapje naar een betere gezondheid en een beter welzijn voor paarden in het algemeen en paarden met (onopgemerkte) luchtwegproblemen in het bijzonder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:50

Ik zie het als een klein eerste probeersel richting het begrijpen van de absurde hoeveelheid paarden met astma. Niet spannend maar gewoon een klein stapje.
Als je paard vaak moet hoesten met rijden kan het misschien een trirrer zijn voor die ruiter om te denken: misschien is mijn bodem te droog of te verontreinigt.

Het zou op zich wel interressant zijn om te weten of er een verschil is tussen paarden die veel binnen zijn (grote stallen en binnenbak) en paarden die bij de boer in de wei staan.

Op dit moment zegt het als alleenstand feitje nog niets. Als paardenwetenschap veel geld zou hebben dan zouden ze zulke dingen ook niet in de media brengen. De reden waarom je het probeert in de media te krijgen is in de hoop dat er dan weer iemand geld vrij maakt voor wat meer.

Het is een paradox. Nee, dit is geen onderzoek dat veel publieke andacht nodig heeft in dit stadium, maar ja het is nodig omdat er anders zeker geen geld meer binnenkomt op den duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:51

Boras schreef:
Ik ben benieuwd tot wie jullie je richten met een urgent medisch probleem bij jezelf of je paard.
Dan leg je vast je lot maar al te graag in handen van diezelfde wetenschap.

Geef die mensen dan ook een beetje meer krediet in plaats van dit soort negativiteit om de negativiteit die is gebaseerd op lucht en onderbuik.

Met een beetje leesvaardigheid en een beetje positiviteit in je donder kun je het ook bekijken als een opstapje naar een betere gezondheid en een beter welzijn voor paarden in het algemeen en paarden met (onopgemerkte) luchtwegproblemen in het bijzonder.

Exact! Dank voor deze post. Al dat wantrouwen altijd. Lijkt wel mode dezer dagen. Ibbel ook bedankt voor je nuchtere posts als wetenschapper!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:45

Ibbel schreef:
Maar het bijzondere aan dit onderzoek is, dat de meest gevonden bacterie een niet-pathogene, commensaal levende huidbacterie is.
Dat is de enige die met naam wordt genoemd, en er wordt totaal niet gezegd dat die bacterie absoluut niet de meest voor de hand liggende is om de luchtwegproblemen te verklaren.
Dus ze zijn op zoek naar een verklaring voor luchtwegontsteking, vinden een overmaat aan S. xylosus, en zeggen - heel kort door de bocht - hé, zie je wel, de luchtkwaliteit verslechtert, want er zitten meer bacterien in.

Dat is een oorzaak voor een gevolg benoemen zonder dat dat causale verband zelfs maar aannemelijk is, laat staan aangetoond.

En als bioloog die jarenlang tussen de onderzoekers heeft gelopen, vind ik daar wel wat van. Dat is geen weerstand tegen onderzoek, verre van dat, dat is kritisch kijken naar wat hebben ze nou eigenlijk gedaan en wat voor conclusies lijken ze daar uit te trekken. En kritisch kijken en onderzoek 'onderuit halen' is nu net de lol en opdracht van wetenschappelijk onderzoek :D

Maar dat is inhoudelijke en onderbouwde kritiek van jou als iemand die er ook wezenlijk wat aan toe te voegen heeft.
En niet in het straatje ‘ze willen onze paardensport kapotmaken’ of ‘ze willen bewijzen dat het slecht is voor het milieu’.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:19

verootjoo schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik vind het grappig...

Volgens de onderzoekers brengen paarden, ruiters en trainers een aanzienlijke hoeveelheid tijd door in overdekte rijhallen.

Volgens mij zijn er nog te veel paarden die juist veel meer tijd doorbrengen in een stal van 3x3m (denk aan de stallen waar ze 's winters misschien een 2 tal uurtjes op een paddock staan en verder niet buiten mogen)
met amoniakdampen van de urine. Dat lijkt me veel schadelijker.

superpony schreef:
Een droge, stoffige bak is nogal duidelijk niet heel goed. Maar verder is het een totaal pakket en heb je overal bacteriën.
Dus of willen ze hiermee laten zien dat de paardensport ook een milieu probleem is, of komt er nu reclame voor ene luchtreiniger voor in de binnenbak?

Er zijn zat dingen die schadelijker zijn maar daar gaat dit onderzoek niet over. En ook niet over milieu of luchtreiniger. Het is een klein stapje in een groot geheel.

Het is misschien een beetje summier beschreven in dit topic, maar het lijkt erop dat de onderzoekers een hypothetisch verband wilden onderzoeken tussen veelvoorkomend en ondergediagnosticeerd astma bij paarden en de luchtkwaliteit van de binnenbak.

Dat heeft niks met milieu, afschaffen van paardrijden of co2 te maken.
Wat een weerstand tegen wetenschappelijk onderzoek. Je moet ergens beginnen met kennis krijgen en elk onderzoek bouwt voort op een ander. Je krijgt uit een onderzoek dan ook maar een klein puzzelstukje en geen hele conclusie. Dit onderzoek is misschien voor de individuele ruiter niet zo interessant maar in het grote geheel wel, want nu kan men weer verder met onderzoek doen naar het ontstaan en diagnosticeren van astma bij paarden.

Je weet niet wat de achterliggende gedachte is en ook niet wat er met resultaten van zo een onderzoek gedaan gaan worden.
Daarbij is dit onderzoek nou niet heel breed gedaan, dus het geeft zeer beperkte info.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:23

verootjoo schreef:
Ibbel schreef:
Maar het bijzondere aan dit onderzoek is, dat de meest gevonden bacterie een niet-pathogene, commensaal levende huidbacterie is.
Dat is de enige die met naam wordt genoemd, en er wordt totaal niet gezegd dat die bacterie absoluut niet de meest voor de hand liggende is om de luchtwegproblemen te verklaren.
Dus ze zijn op zoek naar een verklaring voor luchtwegontsteking, vinden een overmaat aan S. xylosus, en zeggen - heel kort door de bocht - hé, zie je wel, de luchtkwaliteit verslechtert, want er zitten meer bacterien in.

Dat is een oorzaak voor een gevolg benoemen zonder dat dat causale verband zelfs maar aannemelijk is, laat staan aangetoond.

En als bioloog die jarenlang tussen de onderzoekers heeft gelopen, vind ik daar wel wat van. Dat is geen weerstand tegen onderzoek, verre van dat, dat is kritisch kijken naar wat hebben ze nou eigenlijk gedaan en wat voor conclusies lijken ze daar uit te trekken. En kritisch kijken en onderzoek 'onderuit halen' is nu net de lol en opdracht van wetenschappelijk onderzoek :D

Maar dat is inhoudelijke en onderbouwde kritiek van jou als iemand die er ook wezenlijk wat aan toe te voegen heeft.
En niet in het straatje ‘ze willen onze paardensport kapotmaken’ of ‘ze willen bewijzen dat het slecht is voor het milieu’.

Beetje flauwe reactie.

Na zo een beperkt onderzoek weet jij ook nog helemaal niks.

De meeste mensen die paarden hebben met astmatische problemen weten allang dat ze stof en omgevingen met veel stof moeten vermijden. Dan gaat het om stof, maar dat is het eerste dat je merkt van een rijbak.

En het is wel degelijk een logische gedachte dat ze verder gaan zoeken naar de vervuiling van paarden en paardrijden.

Op heel veel werkplekken is ooit de gezonde omgeving onderzocht en zijn er daarna luchtzuiverings systemen op de markt gebracht. Dus ook dat is geen vreemde gedachte, dat zoiets zou kunnen volgen na een dergelijk onderzoek.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:28

superpony schreef:
De meeste mensen die paarden hebben met astmatische problemen weten allang dat ze stof en omgevingen met veel stof moeten vermijden. Dan gaat het om stof, maar dat is het eerste dat je merkt van een rijbak.

Precies. En het idee is niet heel erg gek, van stoffigheid ga je vaak hoesten. We kennen vast allemaal wel die ene zonnestraal die in de bak schijnt waardoor je een behoorlijke lading opdwarrelend stof ziet.

Ik zit even in mijn geheugen te graven naar mijn biologielessen destijds. Je begint toch met probleemstelling en daarna de hypothese(gevolgd door onderzoek, conclusie etc)? Dus waarschijnlijk is dat in dit geval heel basic: 'mensen en paarden hebben luchtproblemen na rijden in een binnenbak'. hypothese: 'de rijbak is een veroorzaker van...'

Ik kan mij ook voorstellen dat uit dit onderzoek nieuwe onderzoeken komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:41

Morganlefay schreef:
Ik heb een iets andere gedachtegang.
Er zijn mensen met smetvrees en alle bedrijvigheid op aarde en dan in de meest brede zin van het woord.
krijg ik het gevoel dat dit een opstapje is naar weer een ander regeltje om zaken te gaan verbieden.
Misschien is het beter om de oorzaak eens aan te gaan pakken, maar dat is een gevaarlijk onderwerp.

Zo lees ik het totaal niet, ik lees het als een stapje verder in het onderzoek naar mogelijke veroorzakers van luchtwegproblemen bij paarden.

Bij mensen is ook al aangetoond dat bepaalde (slechte) bacterieen in de darmen veroorzakers zijn van ontstekingsziekten daar bijvoorbeeld. Het wordt een probleem als deze de overhand krijgen door bijv. veel antibioticagebruik etc.
Als je weet wat de veroorzaker is dan is het een heel stuk makkelijker om het probleem bij de kern op te lossen ipv om alleen maar symptoombestrijding te kunnen doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:58

superpony schreef:
Beetje flauwe reactie.

Na zo een beperkt onderzoek weet jij ook nog helemaal niks.

En het is wel degelijk een logische gedachte dat ze verder gaan zoeken naar de vervuiling van paarden en paardrijden.

Op heel veel werkplekken is ooit de gezonde omgeving onderzocht en zijn er daarna luchtzuiverings systemen op de markt gebracht. Dus ook dat is geen vreemde gedachte, dat zoiets zou kunnen volgen na een dergelijk onderzoek.

ALLE onderzoeken zijn zeer beperkt. Je onderzoekt per onderzoek echt maar een heel klein puzzelstukje.
Een zo’n puzzelstukje zegt weinig maar geeft wel weer info om verder op door te bouwen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:57

Ach ja dan moeten we maar op 3 hoog gaan wonen met een kattenbak in de woonkamer :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:02

juniper schreef:
Het komt op mij over alsof ze wilden onderzoeken of luchtkwaliteit in binnenbakken een mogelijke factor was in luchtweg problemen bij paarden. Daarbij werd inderdaad een bacterie gevonden, maar een andere bacterie dan (denk ik) verwacht was.

ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?

Ik ben enorm voor góéd wetenschappelijk onderzoek.

Maar hier rammelt eea aan uitvoering, hypotheses, methodieken en conclusies.

En dan mag je best kritisch zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:04

Mkango schreef:
juniper schreef:
Het komt op mij over alsof ze wilden onderzoeken of luchtkwaliteit in binnenbakken een mogelijke factor was in luchtweg problemen bij paarden. Daarbij werd inderdaad een bacterie gevonden, maar een andere bacterie dan (denk ik) verwacht was.

ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?
Facebook; wetenschap is allemaal doorgestoken kaart die door big pharma of de petrochemische industrie gesponsord wordt. :j

Ik heb echter nog zoveel meer vragen bij dit artikel. Ik vind het een vrij summier onderzoek met maar vier rijbanen en waarin andere parameters, zoals de manier waarop de dieren gehouden worden, niet worden meegenomen in de vraag waardoor longproblemen worden veroorzaakt. De enige echte conclusie die ze hieruit kunnen trekken, is die toename van bacteriën, maar er wordt ook een hoop gesuggereerd.

Nog niet eens toename van bacteriën, maar toename van het aantal gemeten bacteriën met deze meetmethodiek.

En ik durf nagenoeg met 100% zekerheid te zeggen dat je dat ook hebt bijvoorbeeld na het slepen van de bak.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:06

Ik zou veel nieuwsgieriger zijn naar metingen van (fijne) stofdeeltjes bij verschillende rijbodems en onder verschillende omstandigheden.

Ik verwacht eigenlijk dat stof een veel groter aandeel heeft in evt luchtwegproblematiek dan de hier gemeten bacteriën.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:11

Femke_Tweety schreef:
Ik ben enorm voor góéd wetenschappelijk onderzoek.

Maar hier rammelt eea aan uitvoering, hypotheses, methodieken en conclusies.

En dan mag je best kritisch zijn.

Het gaat niet om niet kritisch mogen zijn. Het gaat om de boeren antiwetenschapsvriendjes die hier direct wartaal uit komen slaan. Want inderdaad, dit onderzoek is natuurlijk niet zo denderend dat de Nederlandse overheid hierdoor direct overgaat op allerhande nieuwe regelgeving. We hebben wel wat beters te doen zeg.

En dat is wel wat hier beweerd wordt door die groep, ze voelen zich weer ontzettend het gepeste slachtoffer dat niks meer mag van de grote boze randstad. Terwijl die arme poesjes in Den Haag hier niks mee te maken hebben en niet eens weet van hebben :') En de randstad al helemaal niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:13

Ibbel schreef:

Maar ligt dit aan de onderzoekers of aan hoe de media het op schrijft?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:16

Achterom schreef:
Is daar dan wel onderzoek naar gedaan? Als longproblemen blijkbaar ondergediagnosticeerd zijn bij paarden, is dan eigenlijk wel bekend welke bacteriën verantwoordelijk zijn voor longinfecties?
Je zou het natuurlijk wel hopen, ook ivm antibiotica voorschrijven, maar is dat eigenlijk wel zo?
'

Maar het gaat juist niet om infecties, maar om ontstekingen. Daar zit een wezenlijk verschil tussen, ook qua symptomen. Infecties worden veroorzaakt door pathogenen (bacterien, schimmels en virussen) en geven een ontsteking, maar ontstekingen worden niet altijd veroorzaakt door pathogenen. En die 'vage' ontstekingen worden - volgens het artikel - heel vaak niet opgemerkt, omdat er geen koorts en snot aan te pas komt (soms wel wat hoesten), maar geven wél prestatievermindering.

En als je dus onderzoek doet naar: "waar komen die subklinische ontstekingen vandaan die ondergediagnosticeerd en onderkend worden" en je komt dan met: "we vinden vooral een relatief onschadelijke huidbacterie", dan ben je ergens onderweg afgedwaald van je opzet van je onderzoek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:18

Loretta schreef:
Ibbel schreef:

Maar ligt dit aan de onderzoekers of aan hoe de media het op schrijft?

Het ligt volgens mij vooral aan 'publish or perish' - de neiging om half-af onderzoek te publiceren omdat dat tegenwoordig het levensdoel is van onderzoekers, want een dikke publicatielijst is belangrijk als je financiering wilt krijgen :D

En ja, het ligt uiteraard ook aan de media die er óók onvoldoende induiken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:19

Maar ze zeggen toch ook duidelijk dat er vervolgonderzoek gedaan moet worden met een breder microbiologisch spectrum? Ik lees het als een eerste opzetje voor nader onderzoek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:24

Ik lees het onderzoek ook niet als: wij gaan specifiek op zoek naar die en die bacterie want die veroorzaakt waarschijnlijk luchtwegproblemen. Dan ben je eigenlijk vanuit een conclusie onderzoek aan het doen en aan het hopen dat alle cijfers jouw conclusie ondersteunen.
Het onderzoek zegt eigenlijk heel duidelijk dat het om het meten van de luchtkwaliteit gaat met nadruk op bacteriologie. Ze zijn dus niet op zoek naar 1 specifieke bacterie, maar stellen zich de vraag: hoe zit het met de bacteriën in de lucht van een binnenbak?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:39

Ik vind het wel een boeiend onderzoek maar ben eigenlijk meer benieuwd naar schimmels en virussen. Als microbiologisch analist vind ik de gevonden bacterie niet schokkend of gevaarlijk, deze groeit ook gewoon op je huid.
De meeste binnenbanen zijn helemaal niet zo schoon en kunnen best stoffig zijn. Naast bacterie load zou ik een "fijnstof" meeting wel heel interessant vinden. En dan ook onderzoeken hoe lang een grote schuifdeur moet openstaan om alles weer te laten "luchten" .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:43

BaileyMix schreef:
. Het gaat om de boeren antiwetenschapsvriendjes die hier direct wartaal uit komen slaan.

Sorry, maar wat is dit voor stomme denigrerende uitspraak? Volgens mij heb ik hier zo niet één boeren-bokker in dit topic gezien die loopt te miepen. Hou even op zeg.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:22

Winged schreef:
Sorry, maar wat is dit voor stomme denigrerende uitspraak? Volgens mij heb ik hier zo niet één boeren-bokker in dit topic gezien die loopt te miepen. Hou even op zeg.

Dan moet je nog eens goed lezen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:02

Ik vond het ook een generaliserende en denigrerende uitspraak.

Laat andere mensen gewoon hun zorgen en angsten kunnen uiten.

Ibbel, die onschuldige huidbacterie kan zoals ik las toch wel voor ernstige gevolgen zorgen als het IN het lichaam komt.
Volgens mij gaat het niet om de bacterie zelf, die hebben we allemaal maar wanneer er een toename is van die bacterie in het lichaam en voor klachten zorgt.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:37

Om nog een andere invalshoek te belichten, (en daarmee vast nog een knuppel in dit hoenderhok te werpen :D ) is ergens beschreven wie de sponsor van dit onderzoek is?
Ik zie dat nergens staan.

Dan ga ik verder redeneren; wie zou er commercieel gebaat zijn bij de huidige conclusie van dit onderzoek? (En daarbij stip ik inderdaad even aan dat stiekem bar veel onderzoeken uitgevoerd worden met een bepaalde veronderstelling, da’s net ff wat anders dan het onderzoeken van een hypothese. Ja, ook die van grote erkende universiteiten.)

Ik zou hieruit ook heel misschien wel eens hypothetisch kunnen veronderstellen dat dit onderzoek gefinancierd zou kunnen worden door een grote bakkenbodemlegger…..

En welke conclusie gaat bokt hier dan uit trekken….

:=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:50

Het is echt heel simpel. In de veterinaire wereld is nauwelijk geld, echt gewoon niet.
Dan kun je slechts kleine scheetjes onderzoeken en die moeten aan de aandacht komen anders komt er ook nooit meer geld bij.
Onderzoek in de paardenwereld is pure armoede die mensen doorgaans onbetaald doen in hun vrije tijd, naast hun praktijkuren. Dat is al erg genoeg en dan komen er hier nog wat complotten langs.