Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:43

Vjestagirl schreef:
Precies dat. Natuurlijk kun je van te voren nooit 100% weten of het 28 graden wordt of 30. Wat je wel kunt doen is dus beslissen om boven de 25 graden geen wedstrijden meer te rijden. Of aandringen bij de KNHS dat er dus treffend reglement komt voor wedstrijdorganisaties zodat die verplicht worden om af te lassen boven de 25 graden.

Misschien zou je zelfs kunnen beslissen om een wedstrijd stop te doen in de warmste maanden...

Dat dus.

En HC: je weet best dat er een groot verschil is in type warmte. In Kreta was 30 graden aangenaam. In België niet bepaalt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:18

Vjestagirl schreef:
Precies dat. Natuurlijk kun je van te voren nooit 100% weten of het 28 graden wordt of 30. Wat je wel kunt doen is dus beslissen om boven de 25 graden geen wedstrijden meer te rijden. Of aandringen bij de KNHS dat er dus treffend reglement komt voor wedstrijdorganisaties zodat die verplicht worden om af te lassen boven de 25 graden.

Misschien zou je zelfs kunnen beslissen om een wedstrijd stop te doen in de warmste maanden...

Precies. Mijn schapenbuurman stond hier laatst perplex dat paardenconcoursen blijkbaar gewoon doorgaan met deze temperaturen. Hij gaf aan dat de keuringen waar hij met zijn dieren aan mee doet dan echt worden afgelast, en terecht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:24

En dan iedereen zijn geld terug krijgen?

Incl organisatie en alles er omheen?

Zo makkelijk is dat niet he!?
Helemaal niet bij meerdaagse grote evenementen waar ook nog eens stallen geplaatst worden, bodems aangelegd, horeca cateri g enz..enz..

Gewoon af lassen komt wel vaker uit monden van mensen die zelf nooit 1 voet op wedstrijd bodem hebben gezet en zowiezo geen fanatiek ruiter zijn!

Wedstrijd paarden kunnen wel wat hebben. Ook in hoge temperaturen. Ze worden immers getraind.

Maar goed, dat word weer een eeuwig zelfde discussie onder recreatie ruiters en wedstrijd ruiters die alleen maar alles om de centen doen en geen moer om hun dieren geven volgens velen hier...

beert

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:31

Maar je kan toch ook wat later naar huis vertrekken? Vaak is het rond een uur of 4 het warmste. Als je dan eerst wat eet en dan gaat rijden?

Het zal niet elke keer zijn dat zoiets gebeur. De meeste dagen is het in Nederland geen 30+ graden. Die keren dat het wel is, kun je als organisatie wel iets doen zodat de deelnemers wat langer kunnen blijven als het dan warm is.

Maar nogmaals, het gaat hier met name om het vee. Voor wedstrijden gebeurt het niet zo vaak dat het 30+ graden is en de enige consequentie is dat deelnemers later weg zouden mogen rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:33

Spoiler:
Popstra schreef:

Helemaal niet bij meerdaagse grote evenementen waar ook nog eens stallen geplaatst worden, bodems aangelegd, horeca cateri g enz..enz..

Gewoon af lassen komt wel vaker uit monden van mensen die zelf nooit 1 voet op wedstrijd bodem hebben gezet en zowiezo geen fanatiek ruiter zijn!

Wedstrijd paarden kunnen wel wat hebben. Ook in hoge temperaturen. Ze worden immers getraind.

Maar goed, dat word weer een eeuwig zelfde discussie onder recreatie ruiters en wedstrijd ruiters die alleen maar alles om de centen doen en geen moer om hun dieren geven volgens velen hier...

:+ ik ben wel degelijk een wedstrijd ruiter maar zodra je met levende dieren bezig bent die geen keuze hebben gaat hun welzijn voor.

Áls hun eigenaren die verantwoordelijkheid niet willen nemen uit ego dan moet de organisatie het maar doen of de overheid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:06

Popstra schreef:

Nee, niet je geld terug krijgen. Gewoon een gevalletje 'pech gehad', niet goed genoeg van te voren nagedacht. Risico genomen, en verloren; helaas.
Of het verlies delen. 50% van je geld terug.
Of wel al je geld terug. Misschien dat die organisaties dan óók twee keer nadenken voordat ze wedstrijden organiseren in de heetste maanden van het jaar.

Er zijn natuurlijk opties zàt te bedenken, maar het feit dat jij als aller eerste begint over het geld, is wel weer een streepje achter het argument van de recreatieruiters die zeggen dat het wedstrijdruiters alleen om het geld gaat...

Je kunt nog zo leuk fanatiek wedstrijdruiter zijn, het blijft een hobby (tenzij je Anky of Coby heet) die niet alleen voor jou leuk moet zijn, maar ook nog een béétje eerlijk naar je dier.

Bij de grote meerdaagse evenementen waar ze stallen aanleggen kun je natuurlijk ook bedenken dat je (van te voren dus) regelt dat je paard daar op stal kan zodat je 's avonds laat als het afgekoeld is, of juist de volgende ochtend naar huis kunt gaan rijden.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:23

beert schreef:
Maar je kan toch ook wat later naar huis vertrekken? Vaak is het rond een uur of 4 het warmste. Als je dan eerst wat eet en dan gaat rijden? .

Als je pas later terug naar huis vertrekt, staat je paard dan met een beetje pech de halve middag in de brandende zon in een snikhete trailer te wachten tot je dan naar huis mag rijden?

Op veel wedstrijden staan toch helemaal geen tijdelijke stallen voor deelnemende paarden?
Als je paard dan klaar is met de wedstrijd, wordt die dan toch weer op de trailer gezet?
En moet in de trailer dan wachten tot je naar huis gaat rijden.

Dat zou ik mijn paard echt niet willen aandoen.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:28

Gewoon geen wedstrijden organiseren in de zomer.

Vervoer vind ik wel een dingetje. Ik heb zelf een mooi dubbel wandig aluminium trailer met een licht gekleurde dak waar het altijd erg goed koel in blijft.
Het is zelfs in zomer in de trailer lekker met wat rijwind dan op stal in de schaduw.

Het is groot verschil in vergelijking met een zwart gekleurde houte trailer. Ik vind dat hier ook wel naar mag worden gekeken in plaats alles over 1 kam te scheren.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:36

hoefnageltje schreef:
beert schreef:
Maar je kan toch ook wat later naar huis vertrekken? Vaak is het rond een uur of 4 het warmste. Als je dan eerst wat eet en dan gaat rijden? .

Als je pas later terug naar huis vertrekt, staat je paard dan met een beetje pech de halve middag in de brandende zon in een snikhete trailer te wachten tot je dan naar huis mag rijden?

Op veel wedstrijden staan toch helemaal geen tijdelijke stallen voor deelnemende paarden?
Als je paard dan klaar is met de wedstrijd, wordt die dan toch weer op de trailer gezet?
En moet in de trailer dan wachten tot je naar huis gaat rijden.

Dat zou ik mijn paard echt niet willen aandoen.

Ik reageer op iemand die schrijft dat er stallen gebouwd worden en horeca etc. Aanwezig is. Daar kun je dan toch best wat langer blijven.

Moet je paard verplicht in een trailer staan anders? Dan schiet het natuurlijk niet op nee.

Volgens mij wordt het ook niet over 1 kan geschoren, maar moet het in de trailer minder dan 30 graden zijn. Zo begrijp ik het uit de openingspost? Als je airco hebt, dan is er niks aan de hand.
Citaat:
Dit betekent dat deze dieren voor wedstrijden en shows pas kunnen worden aan- en afgevoerd als de temperatuur in de trailer 30 graden of minder bedraagt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:43

Hier staat een artikel over de huidige wetgeving over diertransporten. Daarin staat dat de huidige grens niet geldt voor wagens voorzien van airco. Ik neem aan dat dat met de nieuwe regeling ook zo zal zijn.

https://bigtruck.nl/nieuws/diertranspor ... n-verboden

Wedstrijden in de zomer zouden eigenlijk flexiebel georganiseerd moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:24

pillow schreef:
Het komt er in mijn gedachte op neer dat je met 28 wel mag rijden en met 32. niet.

Ja, want 4 graden is niet weinig. Bij 28 graden is het meestal al niet fijn, maar soms is het nog te doen. Bij 32 graden eigenlijk nooit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:34

Misschien nog wat te progressief, maar wat mij betreft mag het idee zomer/winter seizoen op de schop.
Doe gewoon een Lente en Hetfstseizoen en gewoon niets in de maanden waarin extremen te verwachten zijn.
Wonend in een land waar eigenlijk enkel zomerseizoen gereden wordt en het goed heet kan zijn is mede een van de vele redenen dat ik niet meer echt aan sport interesse heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:37

Sizzle schreef:
Misschien nog wat te progressief, maar wat mij betreft mag het idee zomer/winter seizoen op de schop.
Doe gewoon een Lente en Hetfstseizoen en gewoon niets in de maanden waarin extremen te verwachten zijn.
Wonend in een land waar eigenlijk enkel zomerseizoen gereden wordt en het goed heet kan zijn is mede een van de vele redenen dat ik niet meer echt aan sport interesse heb.

Het enige probleem daarmee is dat wij de afgelopen jaren in België iig in maart al temperaturen van 35+ gehad hebben. Er is niet meer echt een pijl te trekken op de seizoenen imo.

Ik denk dat we (en daarmee bedoel ik organisator en deelnemer) meer moeten accepteren dat als je met dieren werkt je je verlies moet nemen zo nu en dan voor het welzijn van de dieren ook financieel.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-12-22 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:41

Ik denk ook dat omdat Nederland steeds warmer wordt het belangrijk is om te kijken hoe ze dat doen in de warmere landen. Wedstrijden kunnen dan wel s"ochtends en s"avonds maar niet in de middag als het het op het warmste is.

Geisoleerde stallen en binnenbakken kunnen ook helpen en sowieso in het kader van het welzijn niet gaan sporten op het heetst van de dag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:42

Ayasha schreef:
Het enige probleem daarmee is dat wij de afgelopen jaren in België iig in maart al temperaturen van 35+ gehad hebben. Er is niet meer echt een pijl te trekken op de seizoenen imo.

De verschuiving van seizoenen en de onvoorspelbaarheid is zeker een probleem - maar ik kan in maart in België toch echt hooguit 21 graden vinden, geen 35+.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:08

En als…dan geen 4 weken aan stuk.
Ik heb deze zomer bijna 6 weken gehad waarbij het niet of nauwelijks onder de 30 graden kwam, maar alle sport ging gewoon door.