Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:56

Mijn paarden staan altijd voor het raam te kijken. Ze geven er helemaal niks om. Terwijl er echt op 20 meter voor de stal veel de lucht in gaat.
B.t.w. hebben ze op die kliniek 100!! paarden?

Sintara

Re: Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:10

Mijn paard boeit het echt niet zo, ze zijn ook nu al veel aan het knallen dus rond oud en nieuw is ze weer goed gewend

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:13

Hier was vorig jaar niet normaal... Ondanks chillpill en watten in de oren vlogen mijn paarden door de wei van de ene hoek naar de andere. Als er 1 rent rennen ze allemaal.

Om dit jaar meer rust te hebben (want dat rennen over ongelijke of gladde grond is niet goed voor de benen van Merho) en ze staan nu ook dichter bij drukke weg en autostrade, gaan ze dit jaar naar een stalling voor enkele dagen.

Er is een verbod op vuurwerk in de gemeente waar ik sta. Maar in de groep op fb is al gemeld op mijn vraag dat er zeker ondanks verbod toch geknald gaat worden.
Ik kreeg ook een zeer onvriendelijke reactie... Duidelijk van iemand die geen begrip heeft voor mensen met dieren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:20

Die van mij staat 24/7 buiten en zou denk ik juist onrustig worden van opsluiten. Wel wil ik hem in de bak hebben zodat als hij gaat rennen het niet glad is en de omheining hoog en stevig is.

Vorig jaar boeide het hem niets dus ik denk dat het dit jaar ook wel prima gaat. Blijf er wel voor de zekerheid bij.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:35

Hier ook nog even aan kijken wat ik ga doen. Ze zijn gewend om buiten te staan met vuurwerk. Maar ze staan nu sinds de wolven op stal. Voorheen stonden ze altijd vol interesse naar de lucht te kijken. Dit gaat op stal niet. Dus ik ga ze denk ik gewoon op stal doen en dan later op de avond los en dan na het heftigste vuurwerk weer op stal.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:48

Mijn merrie stond vroegen ook altijd buiten, sinds ik haar had 's nachts op stal en was er nooit wat aan de hand. Daarom maakte ik me afgelopen jaar ook niet zo veel zorgen ondanks dat ze voor het eerst sinds jaren weer 24/7 buiten stond. Helaas bleek het dat jaar en/of op die plek veel erger te zijn en raakte ze erg in paniek :( .
Dus voor dit jaar ga ik mijn pony's toch een weekendje verhuizen naar een rustigere plek, waar ze eventueel op stal kunnen en er sowieso iemand in de buurt is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:52

Captain schreef:
Die van mij staat 24/7 buiten en zou denk ik juist onrustig worden van opsluiten. Wel wil ik hem in de bak hebben zodat als hij gaat rennen het niet glad is en de omheining hoog en stevig is.

Vorig jaar boeide het hem niets dus ik denk dat het dit jaar ook wel prima gaat. Blijf er wel voor de zekerheid bij.

Die van mij kunnen op stal idd ook nerveus worden omdat ze dit eigenlijk niet gewend zijn. Maar liever dat dan continu rennen of door de omheining gaan uiteindelijk, ik heb geen bak dus enkel weidegrond, en als het dan regent of geregend heeft is het best glad.

Ik zou graag ook eens bij familie en vrienden willen zijn ipv verkleumd op de wei te zijn om de paarden int oog te houden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:45

Mijn paard stond de afgelopen 2 jaarwisselingen gewoon buiten in de groepspaddock. Gelukkig heeft hij er echt niets van, want op zijn eerste stal was het helemaal van de zotte. Op het erf naast de stal werd er veel vuurwerk afgestoken (al heel december overigens, erg fijn als je overdag gewoon in de bak wilt rijden die maand). Rond de jaarwisseling zelf gingen ze blijkbaar naast de paddocks met 24/7 buiten paarden het vuurwerk afsteken, terwijl hun erf honderden meters lang is. De stal deed er niets aan, want 'dat hielp toch niet'.

Ik ben overigens ook voor een volledig verbod met strenge handhaving. Vuurwerk is nergens goed voor. Organiseer desnoods vanuit de gemeentes wat shows en klaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:33

Die van ons staan al jaren 24/7 buiten. Ze waren altijd rustig.

Eind 2019 hier komen wonen en eerste jaar was er op oudejaarsdag erg veel echt keiharde carbid schieten met 6 grote bussen op een rij. Ze schrokken niet echt, maar ik wel.

20/21 Was het erg mistig. Ze reageren altijd wel iets op vuurwerk, maar niet heftig. Toen om 12uur alles tegelijk kwam, trok alles heel snel dicht en het stonk vreselijk en toen waren ze wel onrustig, maar dat was heel kort.

Vorig jaar waren onze 2 oude, zeer stabiele ruintjes er niet meer, maar het bleef redelijk hetzelfde. Mijn ruin geeft echt 0,0 reactie en mijn merrie moet altijd wel even reageren.

Nu zijn ze ook al af en toe vuurwerk aan het afsteken, zowel echt hele harde knallen als soms wat siervuurwerk. Heb een nieuwe shet merrie en 2 veulens, dus kunnen ze mooi al iets wennen. Het merrietje reageerde heel even wat, maar de hengst veulens amper, tenzij de rest reageert.

Wij doen altijd een paar dagen van tevoren het buitenste pad dicht. Ze kunnen wel de bak in, waar ze graag staan en alles kunnen overzien. En omdat de ruimte kleiner is, ook niet uit elkaar kunnen rennen met eventueel alle gevolgen van dien als ze naar elkaar toe willen.

Ze staan deze winter voor het eerst van ong 23 tot 7 op stal en mijn merrie vindt dat echt helemaal niks. Zeker als ze buiten wat hoort, wordt ze enorm onrustig. Dan maakt het niks uit wat ik te eten geef en muziek gaat nooit boven de knallen uit komen.

Vorig jaar was ze drachtig, dus dan maak je je wel extra zorgen. Maar we laten ze dit jaar zeker tijdens het vuurwerk buiten en staan erbij.

Vorig jaar was er juist veel vuurwerk, dus wij hebben hier niks gemerkt van vuurwerk verbod etc.

Onze kleine honden slapen gewoon door en geven er niks om. Onze BC van 1,5 is wel bang, maar komt juist tegen ons aan zitten.

We hadden 2jr terug wel voor het eerst varkens en ik wist niet hoe die zouden reageren, maar die blijven ook rustig.

1 of 2 dagen later is er vaak ook nog wel wat aan vuurwerk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:34

Ik denk dat je als eigenaar zijnde er ook niet zo een ding van moet maken. Zelf relaxed blijven en kalm doen in bijzijn van je paarden scheelt al veel.

Laat ik zo zeggen,heb in al die jaren ik paarden heb nog nooit zenuwachtige in paniek zijnde paarden gehad. En dan staan er hier 7
En tijdens carbid schieten staan ze ook gewoon in hun paddocks te kijken.
Met oud/nieuw staan ze gewoon savonds binnen net als elke andere avond swinters maar nu met licht en radio aan. Ook nooit geen probleem.
Ik zelf ben ook relaxed dan net als anders. Maak me niet druk en denk er zelfs niet aan. Denk echt dat dit al veel doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:41

Mijn merrie is nooit rustig op stal en zeker niet bij geluiden. Dat staat toch wel los van ons, want wij zijn nooit onrustig, maar zie het op de camera. Ze eet niet eens als er geluiden zijn buiten, dus kan haar ook niet verleiden of omkopen.
Heel soms neem ik even de tijd om even te poetsen en tutten op stal en dan is ze wel rustiger. Maar stal in kwakken en alles dicht vindt ze nu na weken nog steeds helemaal niks.

Daarom ook gewoon buiten, omdat zij echt behoefte heeft aan zicht en overzicht.

Carbid vinden ze nooit eng of naar, maar ik wel. Ik heb weleens gereden tijdens carbid schieten, maar schrok me steeds lam. Paard bleef rustig rondgalopperen, maar ik ben maar gestopt toen :p

Maar carbid is nu wel flink veel harder dan vroeger.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:46

Persoonijk geen last van vuurwerk; in the middle of nowhere wonen heeft zo zijn voordelen.
Maar wat mij betreft mag vuurwerk onmiddelijk verboden worden. En niet alléén wegens de gevolgen voor huisdieren, dit domme vermaak kost ieder jaar weer ogen, vingers en andere verwondingen. Een verrekt hoge prijs voor wat lichtflitsen en knallen....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:29

prugelpiet schreef:
Unpopular opinion waarschijnlijk, maar als je je paard in de wei laat staan in een gebied waar je weet dat er vuurwerk afgestoken word, vind ik dat je als eigenaar ook een hoop schuld te wijten valt.

Je kan van vuurwerk vinden wat je wil, maar je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, en die veiligheid is er imo niet in een weitje achter een draadje in vuurwerk gebied. Mensen gaan geen rekening houden met andermans dieren.

Vooral inpractical opinion eigenlijk.

Wat noem jij vuurwerk gebied? Ik woon hier op 300 meter van het bos en er wordt hier toch heel wat vuurwerk afgestoken. Vorig jaar zelfs IN het bos. De paarden vanaf half december maar op stal houden dan tot 3 januari?

Enige sneue is dat mijn stallen van hout zijn met een open voorkant. Horen ze net zo veel, kunnen ze alleen geen kant op. 364 dagen per jaar het beste voor het welzijn, want frisse lucht. 1 dag per jaar drama.
Fijn dat jij met schuld rondstrooit dan.

En ik heb er dus ook zoeen die ik al vanaf een paar dagen van te voren alleen nog maar met dwang de stal in krijg. Die wil helemaal niet meer opgesloten worden en geef ik dan maar vaak buiten zin portie te eten. Die voelt zich absoluut niet veilig in zijn stal in die tijd van het jaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:51

Ik woon ook een eind buiten het dorp, maar ik had hier 3 jaar terug mensen die pal naast mijn stal vuurwerk gingen afsteken, want dat deden ze altijd bij “een fietspad”.
Ja hallow! Ga dat even gezellig naast je eigen fietspad doen dan! Mijn paarden waren rondjes aan het galopperen door de stal heen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:49

Popstra schreef:
Ik denk dat je als eigenaar zijnde er ook niet zo een ding van moet maken. Zelf relaxed blijven en kalm doen in bijzijn van je paarden scheelt al veel.

Laat ik zo zeggen,heb in al die jaren ik paarden heb nog nooit zenuwachtige in paniek zijnde paarden gehad. En dan staan er hier 7
En tijdens carbid schieten staan ze ook gewoon in hun paddocks te kijken.
Met oud/nieuw staan ze gewoon savonds binnen net als elke andere avond swinters maar nu met licht en radio aan. Ook nooit geen probleem.
Ik zelf ben ook relaxed dan net als anders. Maak me niet druk en denk er zelfs niet aan. Denk echt dat dit al veel doet.

Ik wil het je wel eens zien proberen met Sam hier. :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:51

Joh trek het je niet zo persoonlijk aan Ayasha. Ik heb dezelfde ervaring, en nee dat werkt niet bij elk paard. Maar als dat wel werkt is dat toch fijn en een goede tip?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:51

Welkoop stopt met verkoop las ik. Past niet bij het dierenwelzijn.
Top zeg!!!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:56

DuoPenotti schreef:
Welkoop stopt met verkoop las ik. Past niet bij het dierenwelzijn.
Top zeg!!!!

Dat werd tijd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:00

Captain schreef:
Joh trek het je niet zo persoonlijk aan Ayasha. Ik heb dezelfde ervaring, en nee dat werkt niet bij elk paard. Maar als dat wel werkt is dat toch fijn en een goede tip?

Waar precies staat een goede tip?
Er staat alleen een insinuatie dat mensen wiens paarden er problemen mee hebben iets fout doen. :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:01

Dat staat er helemaal niet, dat wil je lezen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:04

Popstra schreef:
prugelpiet schreef:
Unpopular opinion waarschijnlijk, maar als je je paard in de wei laat staan in een gebied waar je weet dat er vuurwerk afgestoken word, vind ik dat je als eigenaar ook een hoop schuld te wijten valt.

Je kan van vuurwerk vinden wat je wil, maar je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, en die veiligheid is er imo niet in een weitje achter een draadje in vuurwerk gebied. Mensen gaan geen rekening houden met andermans dieren.

Helemaal mee eens!

Nou ik niet. Heb mijn nieuwe buurman gevraagd geen vuurwerk af te steken bij zijn huisje omdat de paardjes vorig jaar helemaal in paniek waren door mensen die vuurwerk afstaken op de brug (hemelsbreed misschien 20 meter), terwijl ze thuis in de stal staan. Voor de beeldvorming: klein 2 onder 1 kapje, de huizen staan redelijk dicht op elkaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:14

Ayasha schreef:
Captain schreef:

Waar precies staat een goede tip?
Er staat alleen een insinuatie dat mensen wiens paarden er problemen mee hebben iets fout doen. :+

Zo lees ik het eigenlijk ook...

Zoals ik het lees gaan paarden stressen omdat je als mens ook sresst...
Ja dat geloof ik best een dier voelt jouw stress... maar telt niet voor elk paard. Ik heb er ook ene gehad die zelfs bij het afgaan van een gsm door het dolle heen ging als hij op stal stond, zo dol dat hij zelfs probeerde om door het raampje te springen, hij stond er dan half steigerend voor helemaal door z'n achterbenen gezakt klaar om te springen. Heb er zelfs nog filmpjes van hoe stressy hij was als die geluid hoorde en op stal stond terwijl wij er helemaal niet eens gestrest bij stonden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:23

Ik lees dat je je paard kunt helpen door zelf rustig te blijven en dat de gene die dat vertelt heeft gemerkt dat het bij haar paarden werkte. Er staat niet dat dat -altijd- werkt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:25

Ik ren altijd met mijn armen in de lucht wild zwaaiend in rondjes en roep dan heel hard: PANIEK PANIEK.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:27

Captain schreef:
Dat staat er helemaal niet, dat wil je lezen.

Ik vraag je toch waar de tip staat? Wees dan zelf op bouwend en leg het me uit. :)

Als ik geen rustig no-nonsense type was met de paarden kreeg ik überhaupt niks gedaan met Sam. Dus vandaar mijn vraag waar de tip dan precies staat?
Ik denk dat velen met een gelijkaardig paard ‘m ook graag zouden willen zien.