De temperaturen zakken. Vuistregels voor gebruik paardendekens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:00

pmarena schreef:
Hier is het echt gewoon kou + neerslag + gemeen doordringend windje waarbij ik wat meer alert wordt.

Nu zou het potentieel al kunnen dat die gouwe ouwe het niet lekker heeft, ze kiest er voor om veel buiten in de regen te lopen dus is wel nat. Maar ziet er nog prima tevreden uit. Het moet dan toch nog wat kouder worden en langer duren die nattigheid om echt een dekentje nodig te hebben.

Maar dan ligt het er ook nog aan wat je paard verder doet.

Mijn 23 jarige ruin is fit en wordt nog gereden. Maar die heeft wel last van kou, dus ik wil hem wel "warm" houden en merk ook echt dat hij met dekens veel fijner blijft bewegen.
Doe ik hem geen dekens op, zal hij niet neervallen

Daihyo

Re: De temperaturen zakken. Vuistregels voor gebruik paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:06

Ik heb er hier 3 staan, alle 3 met een enorme berenvacht. De shet heeft het eerder te warm dan te koud, mijn haflinger ook. Beiden hebben een enorm dichte vacht. Mijn paint heeft ook een aardig vachtje, maar ik heb het idee dat dit minder isoleert dan de berenvacht van de koudbloeden. Probleem is dat madam geen deken accepteert, daar ben ik al mee aan het oefenen.
Voorlopig redt ze het al 2 winters goed met een schuilgelegenheid en veel ruwvoer. Dus ik hoop dat dat deze winter weer lukt. We oefenen in ieder geval nog wel even door, want voor haar wil ik wel een deken klaar hebben liggen als het nodig is.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:25

Verschilt echt per paard. Mijn paard heeft het nooit koud, eerder te warm. Hij kan ook slecht tegen hitte in de zomer. Krijgt ook een mega dikke vacht! In de winter geschoren dus ligt nu een 250gr op. Voor vanavond/vannacht eentje dikker.

Pony van een vriendin die heeft ook een hele dikke vacht, maar trilt al zodra het regent en waait, ook al is het buiten 17 graden... Dus die krijgt heel snel al een regendeken op

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:01

superpony schreef:
pmarena schreef:
Hier is het echt gewoon kou + neerslag + gemeen doordringend windje waarbij ik wat meer alert wordt.

Nu zou het potentieel al kunnen dat die gouwe ouwe het niet lekker heeft, ze kiest er voor om veel buiten in de regen te lopen dus is wel nat. Maar ziet er nog prima tevreden uit. Het moet dan toch nog wat kouder worden en langer duren die nattigheid om echt een dekentje nodig te hebben.

Maar dan ligt het er ook nog aan wat je paard verder doet.

Mijn 23 jarige ruin is fit en wordt nog gereden. Maar die heeft wel last van kou, dus ik wil hem wel "warm" houden en merk ook echt dat hij met dekens veel fijner blijft bewegen.
Doe ik hem geen dekens op, zal hij niet neervallen

Nou ik vind "neervallen" ook niet het omslagpunt van wel of geen deken hoor, of ze nou wel of niet gereden worden :=
Als gouwe ouwe zich niet meer prettig voelt dan krijgt ze een dekentje op.

Maar ze mag het eerst gewoon zelf proberen en in de praktijk blijkt dan dat het meestal maar een paar dagen in de winter is dat ze liever wel dan geen dekentje op heeft :)

Ze zal nu tegen de 30 zijn. Mocht ze op het punt komen dat ze moeilijk in het spek / spiertjes te houden is dan zal ze eerder een dekentje op krijgen. Maar zelf heeft ze het ook liever niet dan wel, die ouwe geit :D

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:40

Ik heb 1 winter mijn shetlander niet geschoren, toen had ik hem net. Zijn huid verstikt onder zijn dikke vacht wat zich uit in jeuk, haarpijn, wondjes en andere ellende. Scheer hem nu standaard in de winter, pony blij, ik blij.

Ik heb verschillende diktes aan dekens en mogelijkheid om liners onder z'n dekens te doen, daarmee komt hij de winter wel door dacht ik zo :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:46

Onze merrie is net in Mei overleden op 29jarige leeftijd. Zij was ook altijd spekglad, maar kreeg al jaren een hele dikke vacht in de winter.

Ze stond zonder dekens 24/7 buiten of vrije keus en schuilde echt weinig. Ze werd tot vorig jaar nog wat gereden buiten en zat vol energie.

Laatste 2 winters wel weer dekens op en vond ze misschien niet het leukste, maar er is een grens aan hoeveel eten je erin kan krijgen en ik vond de zware regenval waar ze met die oude botten in bleef staan ook niet heel bevorderlijk.
Ik weet natuurlijk hoe een vacht zou werken en de indoor kachel, maar we zijn maar mensen en zorgen voor onze dieren, dus maak je keuzes.

Mijn ruin heeft het nooit goed gedaan zonder deken, dus dan maar niet en hij is 23 en echt wel gezond en heel fit verder. Ziet er ook super uit.
In het begin doe ik dekens overdag af, maar hij kwam ook zelf weer schuilen en deed ik de deken weer op, ging hij weer rondlopen. Dat is dan ook een keus.

Zus net zo. Die komt anders echt niet te voorschijn. Met een deken doet ze iig nog een pging. Maar zoals vandaag en gister vindt ze er niks aan en staat haar veulen dus ook zich te vervelen onder het dak.

Qua comfort is kwaliteit van deken wel belangrijk vind ik. Mijn merrie is echt lastig qua maat en pasvorm. Maar een deken moet voor mij echt goed ademen, waterdicht zijn en echt goed liggen. Zo niet, vind ik een deken ook niet fijn voor ze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:01

Kinke schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zeg ook nergens dat ze het niet kunnen he. :D

Maar het is vaak een andere vachtstructuur en zeker als ze net geimporteerd zijn zullen ze echt even een paar winters moeten acclimatiseren waar bijv. een Fjord juist gebouwd is voor kou. En inderdaad eerder het probleem zal gaan hebben van teveel en te snel zweten in de tussenseizoenen.

Ik zeg ook niet dat jij zegt dat ze dat niet kunnen :D
Maar ook echt niet 'even een paar winters acclimatiseren'.
Zelfs bij Spanjaarden zijn er verschillen, dat is wat ik wil aangeven.

Ja mee eens, bij ieder paard is het natuurlijk verschillend ongeacht wat het ras zegt dat het zou moeten zijn. En er spelen meer factoren een rol inderdaad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:09

Onze belg deed het ook niet goed zonder deken. Die had een vacht die gek genoeg niet helemaal waterdicht leek te zijn, dus had regelmatig last van koliek op regenachtige herfstdagen en een keer flink verkouden geworden 's winters. Met deken ging een stuk beter.
Mijn tinker heeft altijd zonder deken gestaan, maar gisteren heb ik voor het eerst weer eens een ongevoerde deken opgelegd. Hij is nu 22, de eerste kies is dit jaar getrokken en de rest van zijn gebit is ook niet meer wat het geweest is, en vorige winter is ie wat ingevallen. Dus vanaf deze winter toch maar met deken.