Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:16

Onali schreef:
Ja alles leuk een aardig.
Maar wolven gaan VOOR paardenwelzijn.

Partij tegen de Dieren zegt dat paarden 's nachts op stal moeten en dat de wolf zn gang mag gaan.
Verder ontwijken ze directe vragen of geven ze helemaal geen antwoord als je doorvraagt/ de goede vragen stelt.

Dus zo hoog hebben ze hobbydieren niet zitten.

Als de paarden snachts op stal gaan dan gaat de PVDD tzt daar weer actie tegen voeren.

Twiggy2008

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:20

Loretta, dat 'opschuiven', dat doen ze volgens mij in alle partijen. Dat heet politiek ;) .

Wellicht dat ik daarom weinig met politiek heb. Maar wel met dierenwelzijn. En veel zaken in de paardenwereld veranderen zo intens tergend langzaam. Maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen, dat ik dat vind, na meer dan 50 jaar paardenliefde hebben.... :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:25

Twiggy2008 schreef:
Loretta, dat 'opschuiven', dat doen ze volgens mij in alle partijen. Dat heet politiek ;) .

Wellicht dat ik daarom weinig met politiek heb. Maar wel met dierenwelzijn. En veel zaken in de paardenwereld veranderen zo intens tergend langzaam. Maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen, dat ik dat vind, na meer dan 50 jaar paardenliefde hebben.... :+

Wanneer een partij door een stel die hard veganisten wordt bestuurd. Dan ben je wel naief wanneer je niet verder kijkt dan alleen het verkiezingsprogramma.

Maar dat moet je bij elke partij doen. Kijken naar de achtergrond van de mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:28

Loretta schreef:
Ik zou er vertrouwen in hebben wanneer de PVDD niet keer op keer een stukje zou opschuiven.

(...)

En dan een belangrijk ontopic vraagje. Waarom zet de PVDD in op het verbieden van dit evenement en niet op het vergroten van dierenwelzijn op dit evenement?

Hmmm, ik denk dat het erg meevalt met dat opschuiven, hoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:32

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Ik zou er vertrouwen in hebben wanneer de PVDD niet keer op keer een stukje zou opschuiven.

(...)

En dan een belangrijk ontopic vraagje. Waarom zet de PVDD in op het verbieden van dit evenement en niet op het vergroten van dierenwelzijn op dit evenement?

Waarom zetten ze zich dan niet in op het verbeteren van dierenwelzijn op het evenement.
Het willen kapot maken van het evenement zegt mij wel genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:43

Twiggy2008 schreef:
Wellicht is het best handig eerst eens te lezen wat de PVDD écht zegt over hoe zij de paardensport én het paarden houden graag willen zien :)* .

Er wordt teveel onzin uitgekraamd in dit soort topics.... 8)7

En dat zegt iemand die overloopt van de nuttige bijdrages? 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:48

ruitje schreef:
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... %20paarden.

Citaat:
In de omgang met paarden staat voor de Partij voor de Dieren te allen tijde het welzijn van paarden voorop en is het natuurlijk gedrag van paarden leidend. Paarden zijn kuddedieren en hebben veel baat bij contact met soortgenoten. Dat betekent dat groepshuisvesting de norm moet worden voor de huisvesting van paarden. Paarden moeten voldoende beweging krijgen en over voldoende buitenruimte (met beschutting) beschikken om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. Contacten met soortgenoten hoort daar uiteraard bij.

De regels die het paardenwelzijn moeten verbeteren wil de Partij voor de Dieren vastleggen in een wettelijk Paardenbesluit. Daarin zal de mogelijkheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag de wettelijke basis vormen.

Ook moeten we stoppen met het gebruik van dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken in de training en dressuur. Nu is het gebruik daarvan nog schering en inslag in de paardensport. Bij springwedstrijden komt het veelvuldig voor dat paarden met geweld gedwongen worden tot niet-natuurlijke activiteiten. Een zweep is een veelgebruikt dwangmiddel bij training, dressuur en wedstrijden. Om een bit te kunnen gebruiken bij paarden moeten er vaak kiezen getrokken worden.

Er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden. Want we zien dat paarden vaak te zwaar belast worden, bijvoorbeeld doordat ze op jonge leeftijd al bereden worden, of te veel gewicht moeten dragen. Dit kan tot schade aan de rug van het paard leiden. In de paardensport worden paarden gemiddeld niet ouder dan acht jaar. Het dier is dan nog maar net volwassen. Maar normaal kan een paard wel 25 tot 30 jaar oud worden.

Er komt een einde aan extreme paardensport zoals, zoals de military en springwedstrijden met steeds hogere hindernissen.

Alles in groepshuisvesting, geen zweep, geen bit meer en de start van het verbieden van sporten met paarden :) .

Zo gek nog niet he, dat mensen wat huiverig zijn ;)

Wat een verschrikkelijk stuk, dit komt echt uit de Dier en Recht hoek en er klopt weinig van. Kiezen trekken om een bit te gebruiken. :+ Ze weten niet eens dat paarden een stuk tanden en kiezenloze ruimte van nature hebben in hun mond. De meeste springpaarden moet je eerder afremmen dan activeren..laat staan dwingen. Een zweep goed gebruikt is een verlengstuk van het been, geen dwangmidden.

En over die belasting zijn inmiddels nieuwe onderzoeken die juist laten zien dat "goed" belasten op jongere leeftijd juist beter voor een paard kan zijn dan als ze pas belast worden als ze 5/6 zijn. Uiteraard valt of staat alles met beleid, management en hoe ze belast worden. En het is inderdaad een grote fabel dat de meeste paarden niet ouder dan 8 jaar worden.

Hoe kan iemand zoiets nu serieus nemen? Als ze echt begaan zouden zijn met paardenwelzijn dan komen ze met nuttige, goed onderbouwde en en correcte informatie met de nodige nuances die daarbij horen. Alleen hun eerste alinea ben ik het mee eens.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:51

pien_2010 schreef:
Lijsken schreef:
Ik mag toch hopen dat iedereen hier vind dat een paard niet 24/7 op stal hoort.
Ik zeg eerlijk dat ik niet precies weet hoe het bij de Dutch Masters gaat, maar bij de meeste grote meerdaagse wedstrijden zijn geen weides en paddocks. Daar vind ik wel wat van, qua dierenwelzijn. Wat mij betreft dus heel goed dat hier kritisch naar gekeken wordt.

Lijsken ben je wel eens in de Brabanthallen geweest voor shows?

Wij wel. De paarden zijn of bezig (inrijden, show rijden, stand, wandelen ad hand of uitrusten in de stal). Er is ongelooflijk veel te zien en niet alle paarden zijn geschikt hiervoor. De stallen zijn van staal en open dus er is veel contact.
'S Nachts is er onderling gehinnik en elke groep heeft bewaking die daar slaapt (mijn dochter paste op Hercule).

Na paar dagen komen ze thuis. Hercule vond het fantastisch en was zo super braaf met alles. Polie hebben we het nooit mee gedaan, is teveel. Ze hebben daar geen weilanden nodig. Er is zat röhring.
Enne ik praat over een merens die 24 uur op de wei stond omdat hij anders vervelend werd.

Wat is nu voor paarden zo leuk?
Die dagen is er veel te zien en te doen. Hard werken dus.
Ze zien hun baasjes, grooms erg veel (geeft zo'n band), worden veel gepoetst, komen veel in de hand en zijn voortdurend het middelpunt. Vandaar niet voor alle paarden geschikt. Maar de paarden die ik heb gezien, hetzij wedstrijdpaarden of showpaarden , deden het allemaal fantastisch. Je krijgt er ook fijne zeer ervaren paarden van, die nergens van op kijken.

Niet in de brabanthallen maar wel regelmatig op andere grote concoursen :)

En wat jij omschrijft zie ik dus precies als het probleem. Er is heel veel drukte, paarden zijn óf aan het werk of kunnen hoogstens stappen aan de hand. Er is geen ruimte en tijd om paard te zijn in een kudde of zelfs alleen los de benen te strekken in een paddock oid. Dat kan best eens een keertje, maar ik heb wel vraagtekens bij het dierenwelzijn van (internationale) wedstrijdpaarden die over en weer gevlogen/gereden worden en regelmatig in zulke accommodaties staan. Het is wel erg veel in de box/vrachtwagen, in handen en erg weinig vrije tijd om "paard te zijn".

Dus ja, wat mij betreft mag er best kritischer worden gekeken naar hoe paarden tijdens zo'n evenement gehouden worden en hoe dat beter kan.

Je zou bijvoorbeeld minder deelnemers kunnen toelaten en per paard een stuk meer ruimte reserveren. Of wedstrijden tot de zomer beperken en zorgen dat elk paard zijn eigen weitje heeft. En natuurlijk zie ik daar ook de nadelen van (ik zie al die hengsten niet zomaar naast elkaar staan, om maar eens wat te noemen :+ ) maar vasthouden aan wat we nu doen, puur omdat we dat gewend zijn is het andere uiterste. Dus vandaar, ik steun zeker niet alles wat de PvdD zegt, het mag een stuk genuanceerder, maar het kan volgens mij óók beter dan nu.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 14-11-22 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:51

Lijsken schreef:
Ik mag toch hopen dat iedereen hier vind dat een paard niet 24/7 op stal hoort.
Ik zeg eerlijk dat ik niet precies weet hoe het bij de Dutch Masters gaat, maar bij de meeste grote meerdaagse wedstrijden zijn geen weides en paddocks. Daar vind ik wel wat van, qua dierenwelzijn. Wat mij betreft dus heel goed dat hier kritisch naar gekeken wordt.

Voor die wedstrijden waar 400 paarden staan maar 400 weitjes beschikbaar stellen dan? :')
Ik ga meerdere keren per jaar met mijn paarden naar meerdaagse wedstrijden. Verblijf daar vaak een week. Rest vh jaar staan ze overdag buiten en zomers 24/7
Geloof me, geeneen van mijn paarden is daar slechter van geworden. Zijn allen blije dieren. Jong en oud
Ik doe dit al 12 jaar dus ervaring zat daar mee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:59

Gaat weer om nuances denk ik, een week per jaar zullen ze niet van lijden. Maar als het twee weken per maand is wordt het een ander verhaal. Daar mag van mij ook kritisch naar gekeken worden.

Andere positieve noot, bij de internationale menwedstrijd dit jaar in Beekbergen waren er wel paddocks voor de paarden dus het kan wel.

Maar goed, laat ze dan ook beginnen bij stallen waar paarden niet buiten komen want daar draait mijn maag ook van om.

Popstra

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:01

Daar mag van mij ook eerst eens goed naar gekeken worden want die zijn er gewoon nog te veel

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:06

Elisa2 schreef:
Gaat weer om nuances denk ik, een week per jaar zullen ze niet van lijden. Maar als het twee weken per maand is wordt het een ander verhaal. Daar mag van mij ook kritisch naar gekeken worden.

Andere positieve noot, bij de internationale menwedstrijd dit jaar in Beekbergen waren er wel paddocks voor de paarden dus het kan wel.

Maar goed, laat ze dan ook beginnen bij stallen waar paarden niet buiten komen want daar draait mijn maag ook van om.

Dit is wat ik bedoel te zeggen inderdaad :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:09

Precies, die soort stallen mogen van mij op den duur gesloten worden.
Ook als er alleen maar paddockjes of uitlopen zijn van 10 x 10
Dat heeft ook niets met beweging te maken.

Maar perse groepshuisvesting, dat is weer wat anders.
Daar moet een paard ook inpassen, soms is die beter af met 1 maatje en in de nacht een eigen stal, waar hij het maatje wel kan zien.

En ik vraag me af of PvdD nuance kan zien, gezien wat er daar op de site staat niet

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:40

Loretta schreef:

(...)

Citaat:

Citaat:
Waarom zetten ze zich dan niet in op het verbeteren van dierenwelzijn op het evenement.

Het staat je vrij om een hekel te hebben aan de pvdd.
'Het kapot willen maken' (ik zou zeggen: willen verbieden) 'van het evenement zegt mij genoeg.'

Maar wees dan eerlijk en consequent: dit is een standpunt dat de pvdd al jaren en jaren huldigt,
itt 'dat je er geen vertrouwen in hebt omdat ze opschuiven'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:48

Elisa2 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wellicht is het best handig eerst eens te lezen wat de PVDD écht zegt over hoe zij de paardensport én het paarden houden graag willen zien :)* .

Er wordt teveel onzin uitgekraamd in dit soort topics.... 8)7

En dat zegt iemand die overloopt van de nuttige bijdrages? 8)7

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd ivm offtopic.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:34

_San87_ schreef:
Maar is het niet zo dat je als sport, waarbij dieren het belangrijkste aspect zijn, juist aan leken goed uit moet kunnen leggen waar je mee bezig bent en waarom? Dat mis ik bij de paardensport heel erg.

Juist mensen die niet precies weten over het waarom, kunnen denk ik heel nieuwe, frisse inzichten geven in of dat wat we altijd zo doen, ook zo moeten blijven doen. Of dat het toch anders kan, met een diervriendelijker resultaat.

Nee joh, ik krijg als gewone ruiter ook echt wel vragen en kan dat altijd prima uitleggen. Het wordt pas een probleem als iemand van een grote afstand tegen mij gaat staan roepen dat ik het verkeerd doe en geen vragen voor me heeft/ niet wil luisteren. En dat laatste is hier aan de hand.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat ik het zo goed en integer kan laten zien dat zelfs deze mensen, als ze maar ergens een greintje voor open staan, zouden stoppen met dit soort 'verbieden' onzin en een fatsoenlijk gesprek zouden kunnen hebben over welke verbeterpunten we over en weer zien. Maar dat is nou weer nét niét hun bedoeling vrees ik.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:02

Ik was volgens een random meneer op de fiets mijn paard ook aan het mishandelen omdat ik zonder ijzers op de straat reed (ik liep toch ook niet op blote voeten op straat?). Hij wilde naar geen enkel tegenwoord luisteren en ik moest me schamen en toen fietste meneer verder...

Met sommige mensen is totaal niet te praten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:34

Qimm schreef:
Ik was volgens een random meneer op de fiets mijn paard ook aan het mishandelen omdat ik zonder ijzers op de straat reed (ik liep toch ook niet op blote voeten op straat?). Hij wilde naar geen enkel tegenwoord luisteren en ik moest me schamen en toen fietste meneer verder...

Pfft..wat bezield mensen om uberhaupt gelijk te oordelen ipv wat te vragen he?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:42

Janneke2 schreef:
Cowgirl schreef:
De wolf is natuurlijk wel te verklaren.

Als je de paarden buiten laat lopen moet je de wolf afschieten.
Als je de paarden binnen zet hoeft dat dus niet.
Tot zover dierenwelzijn

Kul.

Er zijn oeroude afspraken in Brussel gemaakt dat de wolf beschermd is.
Toen was de pvdd nog niet eens opgericht.

Dus daar kun je ze niet de schuld van geven.

Wolf afschieten is op dit moment illegaal, zij het dat Natuurmonumenten (!) plannen maakt ivm de "getemde" wolf in het park De Hooge Veluwe.

... en om die reden zetten veel mensen, ik ook, hun paarden 'snachts binnen.

Citaat:
Verder noemen ze groepshuisvesting de norm, dat is nog steeds geen verplichting.

Klopt.
Iedereen kan en mag normen stellen en ik snap best dat zij deze norm stellen.
(In principe ziet het er het natuurlijkste uit, maar in de vrije natuur verlaten dieren soms op eigen houtje de groep, is er een leidende merrie en een alfaknul. Dat ontbreekt nog wel eens bij groepshuisvesting.)

Mijn wolven opmerking was sarcastisch bedoeld hoor. :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:46

pol013 schreef:
_San87_ schreef:
Maar is het niet zo dat je als sport, waarbij dieren het belangrijkste aspect zijn, juist aan leken goed uit moet kunnen leggen waar je mee bezig bent en waarom? Dat mis ik bij de paardensport heel erg.

Juist mensen die niet precies weten over het waarom, kunnen denk ik heel nieuwe, frisse inzichten geven in of dat wat we altijd zo doen, ook zo moeten blijven doen. Of dat het toch anders kan, met een diervriendelijker resultaat.

Nee joh, ik krijg als gewone ruiter ook echt wel vragen en kan dat altijd prima uitleggen. Het wordt pas een probleem als iemand van een grote afstand tegen mij gaat staan roepen dat ik het verkeerd doe en geen vragen voor me heeft/ niet wil luisteren. En dat laatste is hier aan de hand.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat ik het zo goed en integer kan laten zien dat zelfs deze mensen, als ze maar ergens een greintje voor open staan, zouden stoppen met dit soort 'verbieden' onzin en een fatsoenlijk gesprek zouden kunnen hebben over welke verbeterpunten we over en weer zien. Maar dat is nou weer nét niét hun bedoeling vrees ik.

Ik doel in dit geval op topsport, dat was wellicht niet helemaal duidelijk :).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:58

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:

(...)

Citaat:

Citaat:

Het staat je vrij om een hekel te hebben aan de pvdd.
'Het kapot willen maken' (ik zou zeggen: willen verbieden) 'van het evenement zegt mij genoeg.'

Maar wees dan eerlijk en consequent: dit is een standpunt dat de pvdd al jaren en jaren huldigt,
itt 'dat je er geen vertrouwen in hebt omdat ze opschuiven'.

Hoe bedoel je dat precies.

Ik vind dat ze steeds extremer en extremer worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:00

Qimm schreef:

Niet gehinderd door enige kennis.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:46

De paarden op zo’n internationaal evenement hebben veelal een behoorlijke (vlieg)reis achter de rug. En het feit dat ze alles ogenschijnlijk relaxed ondergaan betekend niet dat het toch een ver van hun bed show is. De grooms hebben een prima band…bij gebrek aan hun normale ritme en sociale contact wordt de groom de kers op de taart en de constante. Die geeft ze aandacht, verzorging en neemt ze even mee de box uit. Die dagen inclusief de reis en de tijdverschillen zijn belastend voor ze. Het is natuurlijk verre van normaal hoe de paarden gedurende zo’n evenement worden gehouden en wat ze allemaal moeten doen en laten. En ze laten het ogenschijnlijk allemaal over zich heen komen. Learned helplessness kan hier een goede verklaring hiervoor zijn.
Ik hoop dat dit soort “sport”evenementen met paarden uiteindelijk tot het verleden gaat behoren. Weet niet of ik dat nog ga meemaken ;-) .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:20

paars schreef:
De paarden op zo’n internationaal evenement hebben veelal een behoorlijke (vlieg)reis achter de rug. En het feit dat ze alles ogenschijnlijk relaxed ondergaan betekend niet dat het toch een ver van hun bed show is. De grooms hebben een prima band…bij gebrek aan hun normale ritme en sociale contact wordt de groom de kers op de taart en de constante. Die geeft ze aandacht, verzorging en neemt ze even mee de box uit. Die dagen inclusief de reis en de tijdverschillen zijn belastend voor ze. Het is natuurlijk verre van normaal hoe de paarden gedurende zo’n evenement worden gehouden en wat ze allemaal moeten doen en laten. En ze laten het ogenschijnlijk allemaal over zich heen komen. Learned helplessness kan hier een goede verklaring hiervoor zijn.
Ik hoop dat dit soort “sport”evenementen met paarden uiteindelijk tot het verleden gaat behoren. Weet niet of ik dat nog ga meemaken ;-) .

Vraag maar eens aan een radicale veganist wat die er van vindt wanneer je jouw paard uit het paddock paradise haalt. Er op gaat rijden en hem of haar daarna weer bij zijn vriendjes in de track zet. Nee, die wedstrijd evenementen zijn verre van ideaal. Maar ook wanneer je jouw paard een top leven geeft lig je onder vuur.

Tja, als ze dit soort evenementen eenmaal hebben overwonnen is de volgende stap heel makkelijk te realiseren. Geef ze een vinger, en ze nemen de hele arm. En ze hebben al te vaak die vinger gekregen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:27

paars schreef:

Heb je zelf ervaring op zulke evenementen? Met die paarden? Dat je dit zo veroordeeld