Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:33

prompter schreef:
Weet je dat ik me dat nooit gerealiseerd heb? Uiteraard wel dat veel mensen een moeilijke relatie met eten hebben, maar niet dat zelfs op een weegschaal gaan staan - in het bijzijn van anderen - al een bijzonder ongemakkelijk gevoel op kan roepen. Dank voor dit inzicht, dat helpt weer om me beter in anderen in te kunnen leven.

Ik ben zelf trouwens zo'n 4 kilo te zwaar nu voor mijn lengte, maar zit ruim onder de 70 kilo dus ik zou gedachteloos op zo'n weegschaal zijn gaan staan. Zonder te bedenken dat het voor de overige lessers een heel vervelend moment zou kunnen zijn.

Ik betwijfel of het de bedoeling is en plein public op die weegschaal te gaan staan. Ik neem aan dat de enige die erbij is de instructrice is, of misschien zelfs wel de eigenaar van de manege, als dat niet tevens de lesgever is.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:37

Ibbel schreef:
Ik betwijfel of het de bedoeling is en plein public op die weegschaal te gaan staan. Ik neem aan dat de enige die erbij is de instructrice is, of misschien zelfs wel de eigenaar van de manege, als dat niet tevens de lesgever is.

Dan nog kan het heel erg triggerend zijn. Ook als er niemand bij is maar wel in het systeem of iets dergelijks komt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:50

Appeltje_1 schreef:
Ibbel schreef:

Dan nog kan het heel erg triggerend zijn. Ook als er niemand bij is maar wel in het systeem of iets dergelijks komt.

Hoe vervelend dat ook is, het welzijn van de paarden is belangrijker toch. Hoe zouden ze het dan moeten controleren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:01

Wat ik me dan afvraag, zet je alleen de grensgevallen op de weegschaal of moet iedereen zich laten wegen, zelfs als het duidelijk is dat iemand ruim onder de 90 kilo weegt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:03

Op de manege waar één van mijn Leidse vrienden staat, geldt dat je je weegt in alleen het bijzijn van je instructrice.
En er hoort een braaf verhaal bij van 'we oordelen over niemand, maar het gaat om het welzijn van de paarden'.
Per paard geldt een maximum gewicht.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:05

Het lijkt me dat ze gewoon elk half jaar iedereen wegen. Om het "eerlijk" te houden en idd geen "Discriminatie" naar hun hoofd geslingerd te krijgen. Die weegschaal heb je natuurlijk niet nodig. Dat zie je echt met het blote oog ook wel. Maar die weegschaal die liegt niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:07

zonnebloem18 schreef:
Wat ik me dan afvraag, zet je alleen de grensgevallen op de weegschaal of moet iedereen zich laten wegen, zelfs als het duidelijk is dat iemand ruim onder de 90 kilo weegt?

Juist om het eerlijk te houden en niet te discrimineren mag ik hopen dat het iedereen is. Dan maak je het ook normaal.

En ja, dat is dan vást weer een trigger voor de anorexia-patient die er misschien wel tussen zit.
Maar je kan moeilijk van een manege verwachten dat ze psychotherapie in het pakket hebben.

BeFunny

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:09

Als dat gewoon het beleid is. Het bij de standaard regels hoort en het voor iedereen geld. De max van 90 KG en eens in de zoveel tijd op de weegschaal. Dan is het ook ieders keus om wel of niet daar te gaan rijden. Dat moet niet hè.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:10

Elisa2 schreef:
Daarnaast zit iedereen altijd heel moeilijk te doen over mensen aanspreken die te zwaar zijn en worstelen met hun gewicht maar ik kan vertellen uit ervaring dat als je te mager bent dat niemand er problemen mee heeft om je dat in te wrijven of te vragen of je anorexia hebt oid.

Precies dit! Ik moet ook altijd ,,meer vreten,,
En als slanke modellen mode showen word er gevraagd of ze anorectisch zijn. Mode geshowd door te dikke dames word gereageerd met hehe, eindelijk eens normale modellen..

Er word nog doodleuk gezegd dit het nieuwe normaal is ook!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:13

Punt is dat iemand die te licht is, geen probleem is voor een paard. Ook al is het ontzettend rot om te licht te zijn en daar continu commentaar op te krijgen.
En eerlijk is eerlijk, 50% van de bevolking is te zwaar, 10% morbide obees, en daarbij vallen de mensen die "het er niet aangegeten krijgen" in het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:25

... de manege die ik aanduidde weegt volgens mij iedereen.
Ze hebben ook ponies, die wellicht (pak m beet) 50 kg als max hebben.
En sommige mensen hebben dus maar twee of drie manegepaarden waar ze op mogen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:34

Ik ben het hier mee eens. En ik vind dat er veel meer maneges aan mee moeten doen.
Maar ik ben ook van mening dat er meer toezicht gehouden mag worden op knhs wedstrijden. En dat een jury de mogelijkheid moet hebben dat waneer een ruiter niet meer in het zadel past hij niet meer mag starten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:16

Gewoon iedereen er op.
Zo heb je ook duidelijk wie op de smallere C pony kan.
Dat gaat niet perse om overgewicht van de ruiter, maar overgewicht voor betreffende paard.

Betreft trigger, dat is bij meer sporten dan zo.
Vechtsporten gaan ook op gewichtsklasse toch?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:37

Zouden weegschalen moeten zijn met een rood en groen lampje, die je kunt instellen op een grens. Dus boven de 90 kilo een rood lampje, daaronder groen. Dan zouden mensen dat wss veel minder naar vinden.. Maarja, bestaat niet :+

Ik vind het overigens geweldig. Op een bepaald moment hoor je niet meer op een paard. Rijd daarom zelf al bijna 10 jaar niet meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:10

Ik vind het geweldig dat men dit doet. Het hoort bij een stuk bewustwording in het paardenwelzijn.

Ik zou het ook begrijpen dat er per paard een max gewicht wordt gesteld, en dan de mensen twee keer per jaar wegen/lengte bekijken en aan de hand daarvan krijgen ze een lijst op welk paard/pony ze mogen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:15

Ik vind dit een goede ontwikkeling - al zou ik er zelf helemaal niet gelukkig van worden, zelfs al zit ik ruim onder de 90.

Wat ik me dan wel afvraag; ik lees dat er Manege’s zijn die per paard een limiet hebben. Nog beter! Maar gaan die paarden dan ook op de weegschaal? Hoe bepalen ze dat anders?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:19

Voor mannen wordt het dan wel lastiger op manegepaarden te rijden want die zijn vaak langer dus daar zit ook gewicht in.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:38

Maartje_M schreef:
Ik vind dit een goede ontwikkeling - al zou ik er zelf helemaal niet gelukkig van worden, zelfs al zit ik ruim onder de 90.

Wat ik me dan wel afvraag; ik lees dat er Manege’s zijn die per paard een limiet hebben. Nog beter! Maar gaan die paarden dan ook op de weegschaal? Hoe bepalen ze dat anders?

Ik denk dat er ook paarden op maneges staan met bepaalde blessures. En dat er ook wel een verschil is tussen een stevige koudbloed mix en een arabier bijvoorbeeld. En dat ze daar die grens op kunnen baseren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:42

elnienjo schreef:
Josien_ schreef:
Goed voor het paardenwelzijn hoor, maar als dit overal doorgevoerd wordt zullen er veel mensen niet meer mogen rijden. En zeker een groot deel van de mannen niet meer.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is hoor, sta er helemaal achter maar er zijn veel meer mensen 90+ kilo die paardrijden dan je denkt.
Daar hoef je niet extreem lang of dit voor te zijn.

Ik denk dat Amalia ook de 90 wel aantikt eerlijk gezegd.

Je weet dat we daar niet over morgen praten op bokt :):)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:15

Maartje_M schreef:

Op mijn manege worden de paarden inderdaad ook gewogen ;)

En ik vind het mooi dat het hier ook gaat over de weegschaal als 'trigger'. Weet dat er ook genoeg mensen zijn met een 'gezond' gewicht met tevens een eetstoornis. Dat is een beeld wat nog niet iedereen heeft.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:29

Hele goede zaak dit, mogen meer maneges doen. Als ik zie wat daar soms rond bonkt op zo’n rug… Zou zelf 0 problemen hebben om ook op een weegschaal te gaan staan hoor, wel zo eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:45

Daphne__ schreef:
Zouden weegschalen moeten zijn met een rood en groen lampje, die je kunt instellen op een grens. Dus boven de 90 kilo een rood lampje, daaronder groen. Dan zouden mensen dat wss veel minder naar vinden.. Maarja, bestaat niet :+

Dat zou helemaal een goede oplossing zijn, gewicht is bij veel mensen met over (en soms ook onder) gewicht echt wel een ding.

Zelf heb ik een laag gewicht waar ik ook niet graag mee te koop loop.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 06:57

Wat ik me dan afvraag is, is dat gewicht inclusief zadel en kleding en dergelijke? Want je zit zo aan een aantal kilo’s uitrusting natuurlijk.

Zelf heb ik een jong paard staan die beleerd gaat worden. En ik vond mezelf te zwaar worden om daarna om hem te kunnen gaan rijden straks ( ik zit gelukkig nog ver van de 90 kilo verwijderd). Maar dat is wel een van mijn stokken achter de deur geworden om serieus met mijn voeding aan de slag te gaan en af te willen vallen (wat gelukkig ook lukt).

Voor mezelf vind ik het een stukje bewustwording van wat mijn lijf met zijn lijf kan doen. Maar ik weet ook dat ik er op een gezonde manier mee om kan gaan, dat zal niet voor iedereen gelden. Het blijft wel een precair punt waar je met beleid mee moet omgaan.

En wat hier ook gezegd wordt, hoe zit het met mannen? Of lange mensen.

Best lastig allemaal. Ik denk dat bewustwording goed is, beleid maken en handhaven ook, maar wel oog houden voor de individuele mens en de ingewikkelde psyche die er bij komt kijken. Geen gemakkelijke opgave.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 07:08

Incl ruiterkleding las ik.
Logisch je gaat daar niet naakt staan wegen. :D

Zadel komt daar dan idd nog bij.
Maar die kunnen ze vooraf wegen en blijft bij elke ruiter gelijk.
Dus weten ze wat het totaal is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:26

elnienjo schreef:
Voor mannen wordt het dan wel lastiger op manegepaarden te rijden want die zijn vaak langer dus daar zit ook gewicht in.

Met 90 kilo en 1.90 zit je op een BMI van 25, dat is op de grens van wat gezond voor de mens is.
En zóveel mannen van boven de 1.90 die ook nog eens op een paard willen zitten zijn er nu ook weer niet.

Om nog maar te zwijgen van dat het qua hoogte van het paard ook best wel lastig wordt, dan moet je dus ook (meerdere) paarden van boven de 1.70 hebben, en dat is weer lastig voor de gemiddelde (vrouwelijke) manegeklant.