Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:16

Kuggur schreef:
Wel een vermakelijk topic.
De titel "hoe sociaal ben jij in de natuur".
Negentig procent van de inhoud "hoe asociaal is iedereen behalve ik in de natuur".... _O-

Ik ben redelijk sociaal, als ik een paard zie lijn ik direct mijn hond aan. Vaak wijk ik ook wat uit, zodat we elkaar makkelijk kunnen passeren.

Gisteren, in losloopgebied voor honden komen 2 ruiters aangallopperen, ik lijn aan, en wijk uit. Deze jongedames stopten aan het eind van het pad en gingen weer langs galopperen, nogal dicht langs mij, ik had dit niet verwacht. En vond het zeker de tweede keer minder geslaagd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:36

Ik denk dat duidelijker aangeven waar de paden voor bedoeld zijn vaak kan helpen.

Wij hebben 8jr op de Veluwe gewoond en ik liep vrijwel elke dag met de honden ergens en we reden veel buiten met de paarden.

Als je in sommige stukken bos loopt is het ene deel losloopgebied en het andere deel aanlijn gebied. Dat loopt vaak in elkaar over en soms missen bij paden de borden.

Op de hei was het zo dat het na 16uur losloop gebied was. Soms gingen we daar speciaal voor, maar niet iedereen was op de hoogte.

Op de hei ook veel mtb'ers en die gaan ook over paden waar het niet mag en duidelijk aangegeven is dat het echt alleen wandelpad is. Daar dus wel een paar keer een woordenwisseling gehad met mtb'ers die a) keihard aan komen racen, terwijl het pad echt smal is en ze ons van ver zien en b) de honden daar los wat voor of achter je lopen te snuffelen.

Op een andere hei is of was het altijd loslopen en was er ook vaak ellende. Alles gaat daar dwars door elkaar, wandelaars, fietsers, honden en paarden. Er loopt een ruiterpad waar wij een rustig galopje hadden. Hond kwam op ons af, wij stopten, hond liep terug naar baas, wij weer galopje en hond kwam weer en werden we uitgescholden. Tja.......

In een ander bos is een mtb pad, maar dat is 1 richting op. Het pad moet gedeeld worden, maar dat is echt vragen om ellende. Daar is het wel zo dat de mtb'ers richting dat pad heel vriendelijk zijn als je ze tegenkomt.

Te paard hebben we ons heel vaak moeten aanpassen aan mensen op de paden, loslopende honden etc etc. Niet erg als het allemaal in harmonie gaat. 1x begon iemand als een gek tekeer te gaan, dus dan kan ik ook wel flink reageren.
Maar vaker gewoon vriendelijke mensen die even staan te kijken, groeten of bijv met kinderen even willen aaien. Of met een jonge hond heb ik mensen zo vaak de kans gegeven om even te laten kijken en ruiken.

Wat me wel enorm tegenviel daar was ruiters onderling. Onze paarden zijn heel oke, maar mijn man reed voor de 1e of 2e keer op een nieuw paard in het bos. Er komt een groep in onze nek gereden, eerst in galop en toen een draf omdat wij stapten. We wilden galopperen, maar niet voor hun neus wegstormen.
Ze begonnen te schreeuwen en te doen. Maar ik heb gewoon ouderwets geleerd elkaar fatsoenlijk te passeren en anders maar niet.
Ook wel gedoe gehad met 2 dames met 10 bijzet teugels en gedoe. Ik zat met halster op 1 en had er 3 naast, ook vast. Breed pad, stapte rustig. Hun paarden konden niet tegen de shetlander........tja En hun paarden stuiteren. Die van mij waren rustig, dus zie mezelf dan niet echt als de oorzaak van hun probleem.
Maar ook met meerdere menners wel situaties gehad. Nooit in stap passeren, in tegengestelde richting je van je sokken rijden of van achter keihard aankomen en dan schreeuwen......

En mtb'sers probeer ik niet over 1 kam te scheren, maar is wel heel lastig soms. Hier is de weg niet breed. 2 auto's kunnen elkaar net passeren of moeten stukje berm pakken. Veel trekkers enzo.
2 ouderen fietsen naast elkaar, komt er een groepje mtb'ers die van ver al schreeuwen naar die oudere mensen. Hey hey aan de kant. Tja, sorry, snap best dat afremmen lastig kan zijn, maar de weg is niet van jou.

Aan vuil erger ik me enorm. Ik zal nooit iets op straat gooien of uit de auto bijvoorbeeld. Maar voor mn neus. Op het ruiterpad; ouders en 2 kinderen. Papa rookt en trapt een balletje. Prima, onze paarden schrikken niet zo snel, maar ik moet wel passeren.
Gooit pa het peukje zo op de grond. Aso gedrag EN een heeeeeeeeeel slecht voorbeeld voor zijn kinderen. Heb hem ook alleen op dat laatste gepakt toen.
Maar we kwamen daar hele tuinmeubelsets, huisvuilzakken en bbq's tegen van de campings, echt vreselijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:08

Ik moet zeggen dat iedereen hier heel vriendelijk is tegen elkaar dit ws in NH wel anders (poldr gebied dan). Ik word ingehaald door hele groepen MTB'ers en we groeten elkaar. Het zelfde geld voor crossmotoren(bij deze gaan de motoren uit! Heel keurig), wandelaars en overige fietsers.

En iemand die een pad blokkeert bij een paddestoel ...boeiend dan roep ik gewoon even hallo. Meestal volgt nog een praatje ook. Mensen zijn waaschijnlijk op vakantie.

Maar zoals ik al eerder aangaf zijn de routes gewoon slecht aangegeven.
Het zou fijn zijn als dit wat duidelijker word. Paaltje mt bv een MBT symbool en Paard symbool zal het ook een stuk veiliger maken. Je weet dan wat je kan verwachten.
Maar een speciale route voor MTB/Menners/Ruiters etc zou ook fijn zijn...dan kun je gewoon even lekker gaan.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:03

Supervixen schreef:
verstijnen schreef:
Ik loop 6 dagen in de week met mijn hond in het bos. Hij loopt altijd los, ook waar dat niet mag.

Op momenten dat ik een paard, fietser, auto of wat ik ook tegenkom ga ik netjes aan de kant. Bij het passeren van een paard doe ik mijn hond altijd aan de lijn. Als er een situatie ontstaat in het bos waardoor ik het niet vertrouw doe ik hem enkele meters aan de riem en daarna mag hij weer los.

Waarom doe je je hond niet gewoon aan de lijn? Echt heel stom vind ik dit, sorry dat ik het zeg. Het staat niet voor niets op de borden.
Er zit ook wild in het bos dat last heeft van honden.
En als ik een onoverzichtelijk bochtje om kom rennen en er loopt weer eens een hond los ben ik echt not amused.

Geeft niet hoor. Mag jij vinden.

Mijn hond is een vriendelijke- makkelijke en zeer goed luisterende hond. Als ik onverwachts iemand tegen kom in het bos, kijkt hij er niet naar op of om en gaat er met boog omheen.
Hij heeft zijn beweging nodig, weet dat hij niet van de paden af mag en bij mij moet blijven. Ik ben ook nog nooit in situaties gekomen dat ik dacht ‘dit gaat verkeerd’ o.i.d. Mocht ik- om welke reden dan ook- de situatie niet vertrouwen dan gaat hij aan de riem.

Ik heb een Friese Stabij, de eerste 5 levensjaren 2x in de week verschillende trainingen gedaan zoals gehoorzaamheid, jacht, speur en behendigheid. Kost veel tijd, maar hierdoor heb ik een geweldige goed luisterende hond en dat ik zie ik maar zelden op straat/ in het bos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:12

Het is natuurlijk fijn dat je hond zo goed luistert, maar dat betekent niet dat de regels dan niet meer gelden.
Het probleem is dat veel mensen van hun hond vinden dat die geweldig goed luistert, maar het is en blijft een dier dat je nooit volledig onder controle hebt.
Zo hadden wij er laatst bijna eentje onder de auto. En volgens het baasje deed hij dat anders nooit en luisterde hij zo goed := Alleen toen dus even niet.
Maar ondertussen zaten wij met een hartslag van 200 en flinke schrik in de benen.

Ik denk dat het ook zou helpen om de boetes voor loslopende honden in natuurgebieden flink op te hogen. Die 100 euro schrikt onvoldoende af.
Bij een hond die wild opjaagt is de boete dan wel weer 500 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:21

Dat is het inderdaad.. mijn oppashond luistert geweldig. Maar dat kan me aan mijn reet roesten, die zit gewoon aan de lijn. En een losloopgebied bedank ik vriendelijk voor, de gemiddelde hond lijkt geen opvoeding meer te krijgen. Ook aan de lijn kan die prima zijn beweging krijgen (en ik dan dus ook).

Ik vind dat dus echt een dooddoener "Mijn hond luistert altijd". Best. Maar de regels gelden ook voor jou en je hond. Of mis ik het onderbord waarop staat "uitgezonderd wél luisterende honden"?
:roll:

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:29

Één van mijn grootste ergernissen en wat ik behoorlijk asociaal vind is ruiters die over de wandelpaden rijden.

Er zijn hier in de omgeving erg weinig wandelpaden, dat moet ik toegeven, maar er zijn óók erg weinig goede harde droge zandpaden. Als een ruiter op z'n goed hard zandpad rijdt, ploegt hij heel dat zandpad om. Vervolgens heb je een mul zandpad ipv een goed hard zandpad. Dat loopt Één niet zo fijn, maar met de kickbike/ step is dat een drama! Ga maar eens in mul zand proberen te fietsen, dat is mega zwaar, dus ik vind het behoorlijk asociaal dat de ruiters Één van de weinige goede harde zandpaden waar goed getraind kan worden met de step overhoop lopen. Zoek dan even een ander stuk van het gebied uit waar wél ruiterpaden te vinden zijn. Ze mogen trouwens ook helemaal niet op dat pad komen.

Plus loslopende honden waar dat niet mag. En dan lekker z'n hond op de mijne laten klappen die én met 1 lijn aan de step vast zit én met 1 lijn aan z'n halsband die ik in m'n handen kort heb. Lekker handig....

Ik kies niet voor niets een aanlijngebied uit om in te gaan steppen.

Achterom

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:43

En step je dan over het wandelpad?

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:57

Ik pas ook voor een losloop gebied.

Wij lopen altijd in een bos waar loslopen niet is toegestaan. Maar mijn hond gaat wel van de lijn af.
Als ik een willekeurige wandelaar, mountainbiker, ruiter of wie dan ook tegen kom, roep ik hem bij mij. Met regelmaat bedanken tegenliggers mij voor het aanlijnen/bij mij halen van de hond. Nog nooit van iemand een vervelende reactie gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:03

verstijnen schreef:

Wij lopen altijd in een bos waar loslopen niet is toegestaan. Maar mijn hond gaat wel van de lijn af.
Als ik een willekeurige wandelaar, mountainbiker, ruiter of wie dan ook tegen kom, roep ik hem bij mij. Met regelmaat bedanken tegenliggers mij voor het aanlijnen/bij mij halen van de hond. Nog nooit van iemand een vervelende reactie gehad.

Je kunt ook gewoon je hond aanlijnen zoals het hoort hé.... dit valt voor mij dus onder het kopje asociaal.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:42

verstijnen schreef:

Dit vind ik ook niet helemaal sociaal.. Ik snap dat hij luistert en dat dat fijn is maar van een afstandje kan ik niet inschatten of jou hond luistert en of je mij gezien hebt (met paard bijvoorbeeld).

Over het deel hoe sociaal ik ben:
- Ik ruim altijd de mest op als mijn paard mest op het stukje straat van huis tot het bos.
- Ik rij (tenzij écht niet anders kan) altijd op een ruiterpad. Soms staat er echter een harvester/ander materiaal op het pad waar ik niet omheen kan, dan heb ik geen keus met een menwagen.
- Ik passeer 9/10 keer in stap mensen. Sowieso bij wandelaars, hardlopers, honden en paarden. Soms draaf ik wel eens langs een fietser maar die komt vaak met dezelfde snelheid op mij af.
- Bij loslopende honden ga ik altijd even stilstaan tot de eigenaar de hond te pakken heeft.

Ik ben zelf écht doodsbang voor honden na een ongeluk als kind met mijn pony en loslopende honden. Gelukkig houdt mijn paard wel enorm van honden maar ik hou er niet van. Zeker niet als ze loslopen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:44

Achterom schreef:

Ja, want een persoon op een step wordt volgens de wegenwet gezien als voetganger en hoort dus zelfs officieel op een voetpad.

Er zijn geen speciale paden uitsluitend voor steppers. Op de mountainbike paden steppen wordt hier niet erg gewaardeerd, omdat het tempo véél lager ligt dan de mtb en inhalen lastig is op een singletrack. Daarnaast zijn er nogal veel heuvels in de mtb route en daar blijft de step op vast hangen, een mtb route is dan natuurlijk ook niet bedoeld om op te steppen.

En net zoals met paarden, ga je liever niet met de hond over het asfalt rennen ivm belasting van de gewrichten enz.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:22

Dus je blijft wel van het mountainbike pad omdat het irritant is maar dat je irritant bent op het voetpad is niet erg. Want daar mag je irritant zijn van de wet.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:25

Heerlijk jullie reacties :D :D

De mensen die ik tegenkom in het bos, daar maak ik regelmatig een praatje mee en word ik door bedankt voor het handelen op dat moment. Nog nooit één vervelende of belerende reactie ontvangen.

Volgens Bokt ben ik de grootste aso die in het bos loopt :D :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:29

verstijnen schreef:

De mensen die ik tegenkom in het bos, daar maak ik regelmatig een praatje mee en word ik door bedankt voor het handelen op dat moment. Nog nooit één vervelende of belerende reactie ontvangen.

Overdrijven is ook een vak :+
En je kiest er toch zelf voor?

Zeker tijdens de periode waarbij jonge reekalfjes worden geboren zijn loslopende honden echt heel storend op plekken waar het niet mag.
Ik snap niet dat je daar dan geen respect voor hebt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-10-22 07:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:43

verstijnen schreef:

Vanuit mijn perspectief als hardloper wel ja. Ik moet stoppen vanwege een loslopende hond, dat is echt heel irritant.
Natuurlijk zeg ik dan vriendelijk gedag, maar je haalt mij wel uit mijn ritme en het mag gewoon niet, wat is daar zo moeilijk aan?
Maar heel eerlijk: nee, ik heb geen zin om jou daar op aan te spreken. Want meestal kun je dan vooral een grote bek krijgen en loopt de hond bij wijze van spreken alweer los voordat ik goed en wel voorbij ben. Dus laat dan maar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:44

mvdende schreef:
Achterom schreef:

Ja, want een persoon op een step wordt volgens de wegenwet gezien als voetganger en hoort dus zelfs officieel op een voetpad.

Er zijn geen speciale paden uitsluitend voor steppers. Op de mountainbike paden steppen wordt hier niet erg gewaardeerd, omdat het tempo véél lager ligt dan de mtb en inhalen lastig is op een singletrack. Daarnaast zijn er nogal veel heuvels in de mtb route en daar blijft de step op vast hangen, een mtb route is dan natuurlijk ook niet bedoeld om op te steppen.

En net zoals met paarden, ga je liever niet met de hond over het asfalt rennen ivm belasting van de gewrichten enz.

Maar omdat het mag rijd je dus wel in de weg (jij bent immers weer sneller dan een wandelaar) en rijd je het pad kapot? Lekker sociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:47

verstijnen schreef:

Ja dat vind ik. En als ik je tegen kom zeg ik vriendelijk gedag. Terwijl ik je in mijn hoofd een asociale piep noem. Geen zin om de huid vol gescholden te krijgen, omdat iemand zich te goed voor de regels vindt. Dat laatste kan je namelijk 9 v 10 keer verwachten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:23

verstijnen schreef:

Ja. Verboden los te lopen gebieden zijn er niet voor niets. Dat je hond daar niet los mag is niet alleen omdat dan andere mensen er last van hebben, maar omdat je ongemerkt wild en de natuur kan storen. Daar scheit aan hebben ben je aso ja :j Als je hond alleen maar naast je loopt en 't pad niet verlaat valt te mee, maar als dat het geval zou zijn hoeft hij ook niet los (immers geen meerwaarde) , dus dat zal wel niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:30

Als jij ergens loopt waar honden niet los mogen ( ook al luisteren ze nog zo goed) en je laat ze wel los, ja dan ben je asociaal bezig.
Maar dat vind ik ook van ruiters die op plaatsen komen waar paarden niet zijn toegestaan.

mvdende, ik meen me te herinneren van een ander topic. Dat jij zelf op plaatsen ( bv weide van een boer) wel je hond los laat lopen. Puur omdat jij van mening was dat een hond los moest kunnen lopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:52

kiki1976 dat ben ik niet helemaal met je eens, ook de boswachter bij ons is van mening dat een hond los moet kunnen lopen, indien nodig ook even lekker uitleven. Toen bij ons het bos nog geen losloopgebied was had ik mijn honden ook altijd los, hadden beide geen jachtinstinct, luisterden goed. Kwam ik andere mensen tegen ging ik aan de rand van het pad staan en moesten beide honden naast mij gaan zitten. Boswachter wist dit en heb er nooit wat van gehoord, wel de keer dat ik ze wel aan de riem hand toen ik hem tegen kwam met zijn eigen hond los, ik knikte naar het pad naast ons, daar was mama ree met 2 jongen, dat wilde ik absoluut niet verstoren, dat vond hij erg netjes ondanks dat mijn honden niet jaagden. Nu is het losloopgebied en is het meer ellende dan nog plezier. Maar goed dat is een andere discussie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:57

Achterom schreef:
Vanuit mijn perspectief als hardloper wel ja. Ik moet stoppen vanwege een loslopende hond, dat is echt heel irritant.
Natuurlijk zeg ik dan vriendelijk gedag, maar je haalt mij wel uit mijn ritme en het mag gewoon niet, wat is daar zo moeilijk aan?
Maar heel eerlijk: nee, ik heb geen zin om jou daar op aan te spreken. Want meestal kun je dan vooral een grote bek krijgen en loopt de hond bij wijze van spreken alweer los voordat ik goed en wel voorbij ben. Dus laat dan maar.

Ik snap je maar je weet dat er verstorende factoren zijn in een bos, daar is het zelden rustig meer, dus voor je ontspanning daar naar toe is op sommige momenten erg ver te zoeken.
Als een hond lastig wordt zou ik niet weten waarom je er geen opmerking over zou kunnen maken.
Toen ik nog actief reed vaak genoeg een hond die mijn paard lastig viel er met de zweep vanaf gemept, de zweep had ik alleen om die reden mee... Teveel baasje die het lollig vinden dat hun hond naar de benen van het paard aan het happen waren, totdat het been een zwieper maakte en die zou maar zo heel goed raak kunnen zijn. Dan is het een vals paard.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:52

kiki1976 schreef:
Als jij ergens loopt waar honden niet los mogen ( ook al luisteren ze nog zo goed) en je laat ze wel los, ja dan ben je asociaal bezig.
Maar dat vind ik ook van ruiters die op plaatsen komen waar paarden niet zijn toegestaan.

mvdende, ik meen me te herinneren van een ander topic. Dat jij zelf op plaatsen ( bv weide van een boer) wel je hond los laat lopen. Puur omdat jij van mening was dat een hond los moest kunnen lopen.

Hond loopt tegenwoordig nergens meer los wat géén officieel losloopgebied is. Hij jaagt enorm, dus in aanlijngebied loopt hij aan een 10 meter lijn.

En waar zou ik volgens sommigen dan moeten steppen?

Mountainbike route mag officieel niet, want geen mountainbiker én is eigenlijk geen doen ivm dat er veel heuvels enz in zitten, waar een step op blijft hangen.

Asfalt ga je geen galoptraining op doen, óók niet met een hond.

Dan blijven wandelpaden over. Ik probeer wél op te letten dat ik niemand in de weg rijdt en bij mensen met honden stop ik en houdt ik mijn hond kort.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:03

meggiemeg schreef:
kiki1976 dat ben ik niet helemaal met je eens, ook de boswachter bij ons is van mening dat een hond los moet kunnen lopen, indien nodig ook even lekker uitleven. Toen bij ons het bos nog geen losloopgebied was had ik mijn honden ook altijd los, hadden beide geen jachtinstinct, luisterden goed. Kwam ik andere mensen tegen ging ik aan de rand van het pad staan en moesten beide honden naast mij gaan zitten. Boswachter wist dit en heb er nooit wat van gehoord, wel de keer dat ik ze wel aan de riem hand toen ik hem tegen kwam met zijn eigen hond los, ik knikte naar het pad naast ons, daar was mama ree met 2 jongen, dat wilde ik absoluut niet verstoren, dat vond hij erg netjes ondanks dat mijn honden niet jaagden. Nu is het losloopgebied en is het meer ellende dan nog plezier. Maar goed dat is een andere discussie.

Dat verschilt dan enorm per boswachter/regio blijkbaar. Want hier word er met grote regelmaat gecontroleerd door verschillende boswachters op loslopende honden. Hier zijn ze er juist enorm streng op, geen loslopende honden of ze nu wel of niet jagen.
Maar hier zijn er al heel wat reeën gesneuveld door toedoen van loslopende honden. Jongen doodgebeten, de weg op gejaagd waardoor voorbij komende auto deze niet meer konden ontwijken, of door de enorme stress die ze ervaarde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:20

De boswachter hier kent de honden wel, hij heeft er een paar op de korrel van wie hij weet dat ze jagen, hij heeft ook tegen die eigenaren aangegeven dat het niet goed afloopt als hij de honden betrapt op jagen. Het is hier geen beroerde man, altijd bereid om even te helpen of mee te denken. Het zal zeker per regio verschillen.