meggiemeg schreef:kiki1976 dat ben ik niet helemaal met je eens, ook de boswachter bij ons is van mening dat een hond los moet kunnen lopen, indien nodig ook even lekker uitleven. Toen bij ons het bos nog geen losloopgebied was had ik mijn honden ook altijd los, hadden beide geen jachtinstinct, luisterden goed. Kwam ik andere mensen tegen ging ik aan de rand van het pad staan en moesten beide honden naast mij gaan zitten. Boswachter wist dit en heb er nooit wat van gehoord, wel de keer dat ik ze wel aan de riem hand toen ik hem tegen kwam met zijn eigen hond los, ik knikte naar het pad naast ons, daar was mama ree met 2 jongen, dat wilde ik absoluut niet verstoren, dat vond hij erg netjes ondanks dat mijn honden niet jaagden. Nu is het losloopgebied en is het meer ellende dan nog plezier. Maar goed dat is een andere discussie.
Dat verschilt dan enorm per boswachter/regio blijkbaar. Want hier word er met grote regelmaat gecontroleerd door verschillende boswachters op loslopende honden. Hier zijn ze er juist enorm streng op, geen loslopende honden of ze nu wel of niet jagen.
Maar hier zijn er al heel wat reeën gesneuveld door toedoen van loslopende honden. Jongen doodgebeten, de weg op gejaagd waardoor voorbij komende auto deze niet meer konden ontwijken, of door de enorme stress die ze ervaarde.