Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:56

Ah nee niet weer..Dier en Recht verdraaid echt alles! het hele bericht is opruiend, van meer dan de helft van de hulpmiddelen weten ze niet eens hoe het gebruikt wordt en waar het voor bedoelt is.

Echt joh kan iemand dat Dier en Recht aanklagen en verbieden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:02

Heel eerlijk vind ik dat vast binden van de tong ook niet bepaald ,leuk, om te zien. Laat staan als een leek dat ziet wat die er van vind.
En dat het zou helpen zodat het z’n tong niet over het bit doet dan vraag ik mij af waarom gooit het dier z’n tong überhaupt over het bit!? Dat is uit discomfort. Wellicht ze daar wat beters op kunnen verzinnen dan dan maar een elastiek pakken en die tong vast binden. Ze willen toch ook met de tijd mee gaan!?
De rest van het genoemde, oogkleppen, oordoppen enz vind ik totaal niet spannend.

Oh, en ik ben wel wat gewend hoor in trainings methodes, dan wel een andere discipline maar dat is er 1 waar ook altijd veel om te doen is. ( jong inrijden enz)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:13

Ja dat ben ik met je eens, voor sommige dingen zijn vast paardvriendelijkere methodes te vinden. Tong over het bit is toch ook vaak om onder de druk van het bit uit te komen.

Dier en Recht zit alleen in mijn allergiezone omdat ik weet dat ze vanalles verdraaien en oa gevoed worden door de heer de Lange. En iedereen die kritisch is of hun beweringen kan weerleggen die blokkeren ze van hun site en ondertussen zitten ze leken heel erg op te stoken met vaak gewoon leugens.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:34

Heel veel middelen worden verantwoord als ‘voor het welzijn van het dier’, bijvoorbeeld de oordoppen als relatief onschuldig voorbeeld. Als het dier zich niet fijn voelt op die plek en daardoor minder prikkels moet krijgen om rustiger te worden, dan is het toch eigenlijk vreemd dat we daarvoor een hulpmiddel pakken? Dan moet toch eigenlijk de omgeving aangepast worden of het paard niet in de omgeving gebracht worden?

Nu lijkt het alsof een hoop middelen worden ingezet om iets onprettigs voor het paard beter te maken, terwijl het dier in eerste instantie helemaal niet in die situatie hoeft te zijn. Niet meer meenemen naar een wedstrijd of evenement en het dier heeft die stress niet meer en de verzachtende hulpmiddelen niet meer nodig. De mens wil graag naar het evenement en aan de ene kant siert het dan om het voor het paard beter te maken, maar je zou het niet beter hoeven te maken als je het in eerste instantie niet slechter maakt door hem mee te nemen naar het evenement…

Dit geldt voor alle takken van sport met dieren wat mij betreft, ook bijvoorbeeld andere takken van sport met paarden en ook hondensport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:36

Hmja dat vind ik te kort door de bocht..voorbeeld: mensen moeten vaak ook in prikkelvolle omgevingen werken. Daar kan ook niet iedereen goed tegen en dan zijn er bijvoorbeeld white noise koptelefoons. Is het dan ook niet mensonvriendelijk om mensen in deze situaties te brengen? Oftewel..waar trek je de grens?

Prikkels zijn echt niet altijd erg, ik denk dat veel paarden verpieteren als ze alleen op een weitje mogen staan. Paarden ermee leren omgaan op een paardvriendelijke manier, daarin zit de uitdaging.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:43

ruitje schreef:
Dier en Recht had het daar over riemen aan de benen om het paard in draf te houden...

Dat zal wel over Hobbles gaan. Die je dus bij pacers gebruikt. Die er niet zijn in Nederland.

Zullen ze wel een keer op een YouTube filmpje uit Amerika hebben gehaald. Dit bestaat in Nederland gewoon niet, die riemen :+

Het is zo jammer dat ze niet het gesprek aangaan, 1 keer een keer met iemand praten uit de sport en je kunt dingen leren denk ik dan :)

Ja, dat zullen waarschijnlijk hobbles zijn, typisch weer zo'n "dierenbevrijders" blunder, halen ze een voor Nederlandse standigheden niet relevant voorbeeld erbij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:54

Dier en recht doet alsof alle dravers al die dingen aan en om hebben, en dat is niet zo. Mijn paarden hebben altijd zonder veel hulpmiddelen gekoerst, die hadden dat allemaal niet nodig. Een aantal zaken zouden best kunnen verdwijnen, wij zijn ook niet van de quick fixes maar het dier behoorlijk trainen en voorbereiden. De toegestane bitten zijn ook vrij vriendelijk, in sommige andere sporten zie ik scherpere bitten, maar vergelijken moeten we niet doen, altijd van je eigen situatie uit gaan en kijken waar het verbeterd kan worden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:01

fransje23 schreef:
Het zit wel listig in elkaar, want dit is de intro voor de petitie op de site van Dier en Recht

https://www.dierenrecht.nl/drafsport-onsportief

Drafsport? Onsportief!
    21 september 2022

De drafsport kent een lange traditie van volksvermaak en competitie. Maar ook van dwang en dierenleed. Oogkleppen, snijdende bitten, een vastgebonden tong. Onbegrijpelijk dat dit in 2022 nog steeds mag. Wil jij ook een verbod op pijnlijke dwangmiddelen in de drafsport? Teken de petitie!

De oude Grieken en Romeinen deden het al. Met veel geknal van zwepen joegen ze paarden met strijdkarren door het zand. Voor het vermaak van mensen. En om hun kracht te tonen. In de huidige drafsport gaat het ook om paarden die op een renbaan tegen elkaar racen. De paarden trekken een karretje, een sulky, met daarin een rijder, de pikeur. Galloperen is verboden dus de pikeur laat het paard zo hard mogelijke draven. Wie als eerste finisht, wint.

Gokken en dwang
    Op het voorspellen van de winnaar wordt in de drafsport veel gegokt. Het gaat in deze sport dus om geld, veel geld soms. En dat maakt mensen fanatiek. Is een harde aanpak nodig om te winnen? Dan moet dat maar, zo lijken mensen op de baan te denken. Ze negeren daarbij de pijn van het paard.

Want wat is die harde aanpak? Om te beginnen worden de paarden getraind vanaf dat ze anderhalf jaar oud zijn. Hard leren draven is het enige dat ze doen, wat op zijn minst onnatuurlijk is voor een paard. Ze krijgen riemen om de benen en het hoofd wordt vastgebonden om te voorkomen dat ze overgaan tot galop. Daarnaast krijgen ze energierijk voer voor extra kracht, wat vaak maagzweren tot gevolg heeft. Oordoppen en oogkleppen belemmeren de zintuigen.

Vastgebonden tong
    Het paard krijgt meerdere bitten in de mond. Aan het ene zitten de teugels die de pikeur in handen heeft. Aan het andere een opzetteugel die het paard dwingt zijn hoofd rechtop te houden.

De bitten trekken aan de mondhoeken. Ze beschadigen het gehemelte en het tandvlees. Om te voorkomen dat het paard zijn tong gebruikt om de druk van het bit te verminderen, wordt de tong aan de onderkaak vastgebonden.

Wettelijke maatregelen
    Onvoorstelbaar dat dit nog mag! De landelijke paardensportbond KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) heeft wel regels die het welzijn van paarden tijdens wedstrijden waarborgen. Alleen: de drafsport valt hier niet onder. De Nederlandse drafsportorganisaties hebben hun eigen - veel minder strenge - regels.

Onacceptabel, vinden wij. Mensen vinden de drafsport misschien opwindend, het betekent vooral veel dierenleed. Dier&Recht wil dat er een einde komt aan dit leed. We willen wettelijke regels die alle paarden beschermen. Ook in de drafsport.

Teken de petitie!
    Wil jij ook een einde aan pijn en dwang in de paardensport? Teken de petitie!

Maar dit is de tekst van de petitie die geen woord rept over de drafsport.. Daar is het ineens paardensport over de gehele linie..

Petititetekst 'Stop pijn en dwang in de paardensport'
    Aan minister Carola Schouten,

Ik maak me grote zorgen over de trainingsmethodes en dwangmiddelen in de paardensport. Veel paarden worden onder druk gezet om te presteren, waarbij het gewenste gedrag op een zeer dieronvriendelijke manier wordt afgedwongen. Dit terwijl er andere, diervriendelijke methodes beschikbaar zijn. Het is absoluut noodzakelijk dat er snel paard-specifieke wetgeving komt om het welzijn van de dieren te waarborgen.

Paarden zijn sociale, intelligente dieren die, ook in de Nederlandse wet, een intrinsieke waarde hebben die los staat van hun nut voor de mens. Er dient een verbod te komen op dwang- en trainingsmiddelen die het paard pijn doen, verwonden of dwingen tot een onnatuurlijke houding. Hieronder vallen in ieder geval:

bitten
    smalle, snijdende of harde neusriemen
    hoofdstellen met hefboomwerking zoals ‘bosals’ en ‘hackamores’
    opzetteugels en bijbehorende opzetbitten
    hulpteugels en andere middelen waardoor het paard zijn hoofd niet vrij kan bewegen
    hulpmiddelen die de tong van het paard fixeren
    gewichten, kettingen, elastieken en ringen (met en zonder lood) aan en om de benen
    verzwaarde en dubbele hoefijzers
    fixerende staartlepels en oordoppen
    zwepen
    puntige sporen
    Zelfregulering faalt
    De pogingen tot zelfregulatie binnen de paardensportsector blijven al jarenlang zonder resultaat. De enige manier om de sector en paardeneigenaren aan te zetten tot diervriendelijke trainingsmethoden, is door middel van wetgeving. De huidige wetgeving is onvoldoende specifiek om het welzijn van paarden te garanderen.

Mijn oproep
    Als minister van Landbouw bent u verantwoordelijk voor het welzijn van paarden; ze hebben uw zorg nodig. Laat ze niet langer lijden onder pijnlijke dwangmiddelen. Ik vraag u om passende wetgeving en een verbod op de hierboven genoemde dwang- en trainingsmiddelen.

Ik roep u met klem op om snel actie te ondernemen!

Hoogachtend,

voor- en achternaam (worden automatisch ingevuld)

Dit doen ze heus niet onbewust.
Het is een gesponsorde (o.a. door de Postcodeloterij) organisatie die heel geraffineerd te werk gaat en niet openstaat voor andere ideeën.

Ze zoeken publiciteit met extreme beelden en woorden zodat leken denken: 'Wat zielig, dit moet stoppen!!!' en dan niet meer lezen waar ze hun krabbel precies onder zetten.

Dat ze deze campagne lanceren in de week van de 100ste derby is ook niet onbewust.

Door niet open te staan voor andere opinies blijft het ook 'woord tegen woord'. In de paardensport zeggen we dat een paard zich happy moet voelen om tot prestaties te komen en zij zeggen; 'nee hoor, het paard doet dat omdat het wordt gedwongen en niet anders kan. Punt. Er is geen andere visie mogelijk.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:29

De aangespannen sport, de tuigpaarden dus, hebben dit een paar jaar geleden ook al doorgemaakt, drie jaar geleden denk ik, bonden ook de tong vast, gebruikten ook opzetten en oordoppen, de KNHS heeft dit toen allemaal verboden wat tot gevolg had dat een aantal tuigpaardrijders een eigen vereniging hebben opgezet. De dravers zijn echt niet de eerste die onder vuur liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:32

De KNHS heeft alleen de opzetteugel verboden toch? dat vind ik eigenlijk wel terecht.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:32

Niet de laatsten ook. En als ik dan lees wat het effect is geweest, dan leidt het ook nergens toe.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:34

tong vastzetten is ook verboden en er zijn heel veel regels hoe en wat voor oordoppen er eventueel gebruikt mogen worden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:39

Ja dat vind ik alleen maar een goede ontwikkeling, de tong zou ook niet vast gezet moeten worden en oordoppen moeten ook goed gebruikt worden.

Ik vind het dwaas dat ze afgesplitst zijn van de KNHS om welzijnsregels, de sport is conservatief en juist als je organisaties als Dier en Recht geen voer wilt geven zul je mee moeten gaan met de tijd en anders gaan nadenken over zaken die al heel lang "normaal" gevonden worden.

Dat gezegd hebbende ben ik destijds bewust bij een aantal TP evenementen geweest om met eigen ogen te aanschouwen wat D&R beweerde en kwam er al gauw achter dat een heleboel van hun puur leugens en manipulaties waren. Zag geen enkel paard bijv. met enorme hoeven bij de TP, wel bij de hackney's. En niks geen zweep misbruik oid.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:17

Elisa2 schreef:
Hmja dat vind ik te kort door de bocht..voorbeeld: mensen moeten vaak ook in prikkelvolle omgevingen werken. Daar kan ook niet iedereen goed tegen en dan zijn er bijvoorbeeld white noise koptelefoons. Is het dan ook niet mensonvriendelijk om mensen in deze situaties te brengen? Oftewel..waar trek je de grens?

Prikkels zijn echt niet altijd erg, ik denk dat veel paarden verpieteren als ze alleen op een weitje mogen staan. Paarden ermee leren omgaan op een paardvriendelijke manier, daarin zit de uitdaging.

Maar… mensen brengen zichzelf in de situatie, kunnen goed aangeven waar de grens ligt en kiezen ook zelf voor de passende hulpmiddelen. Waar wij kunnen zeggen ‘ik zet een koptelefoon op, want dat vind ik fijn’, kunnen paarden dat niet en ‘dwingen’ wij ze de oordoppen te dragen. Daarbij, als mensen vaker in een zeer grensoverschrijdende situatie komen, wordt er vaak gekozen voor een andere baan of werkveld. De paarden blijven (lang niet door iedere eigenaar) ‘gedwongen’ worden dit te ondergaan tot ver in hun leven.

Met het laatste ben ik het wel eens, stressvrij leven kan niet en iets doen samen kan voor paard en mens leuk zijn. Dit zal ook zeker verschillen per paard. Het ene paard gaat met plezier op de trailer en heeft de dag van zijn leven met over het strand crossen en door het water klossen, terwijl je een ander paard een veel groter plezier doet met op eigen terrein spelen met een bal - bij wijze van spreken.

Het blijft lastig en ik zie beide kanten wel, maar zo te lezen is de drafsport ook kritisch naar zichzelf aan het kijken en dat vind ik bewonderingswaardig.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:56

Kunnen we geen petitie maken om dier&recht, animalrights etc te laten stoppen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:19

Dat is zo, en daarom is het goed om te kijken naar wat er bij dat betreffende paard past en de situaties aan te passen op het paard en niet andersom denk ik. Waarbij het wel belangrijk is dat het paard ook eerst goed geleerd wordt om met bepaalde situaties en prikkels om te gaan. Soms is het een kwestie van gewenning en soms is een dier gewoon echt niet geschikt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:08

Hhilde schreef:
Heel veel middelen worden verantwoord als ‘voor het welzijn van het dier’, bijvoorbeeld de oordoppen als relatief onschuldig voorbeeld. Als het dier zich niet fijn voelt op die plek en daardoor minder prikkels moet krijgen om rustiger te worden, dan is het toch eigenlijk vreemd dat we daarvoor een hulpmiddel pakken? Dan moet toch eigenlijk de omgeving aangepast worden of het paard niet in de omgeving gebracht worden?

Nu lijkt het alsof een hoop middelen worden ingezet om iets onprettigs voor het paard beter te maken, terwijl het dier in eerste instantie helemaal niet in die situatie hoeft te zijn. Niet meer meenemen naar een wedstrijd of evenement en het dier heeft die stress niet meer en de verzachtende hulpmiddelen niet meer nodig. De mens wil graag naar het evenement en aan de ene kant siert het dan om het voor het paard beter te maken, maar je zou het niet beter hoeven te maken als je het in eerste instantie niet slechter maakt door hem mee te nemen naar het evenement…

Dit geldt voor alle takken van sport met dieren wat mij betreft, ook bijvoorbeeld andere takken van sport met paarden en ook hondensport.

Als het dier onrustig wordt in een setting als een renbaan, dan is óf het dier ongeschikt, of de training niet geslaagd, of idd moet wellicht de omgeving worden aangepast of het dier behoort daar helemaal niet te zijn.

En dit is precies we ze een punt hebben. Een heel sterk punt trouwens! We moeten kritisch naar onszelf kijken, kritisch naar wat er allemaal onze sport is binnengeslopen. Oordoppen en oogkleppen bijv. dienen de mens, niet het dier. Het blokkeert het gezichts en gehoorspectrum omdat dat ONS dat heel goed uit komt. Zo blijft het dier kalm. Maar we beperken het paard in de zintuigen. Het is gewoon een punt voor de activisten. Doe er iets mee...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:11

Dagahra schreef:
Kunnen we geen petitie maken om dier&recht, animalrights etc te laten stoppen :+

Nee als we kritiek uitbannen worden we er alleen maar slechter van. Kritiek houdt ons scherp en dwingt ons eens kritisch naar ons zelf te kijken. Ons aandeel in het geheel...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:29

In principe staat de sport open voor kritiek hoor, Dier&Recht was welkom voor een gesprek( en is dat nog steeds) maar zij geven aan daar weinig in te zien.

Dat is toch niet constructief?

Ik zag trouwens tot mijn verbazing dat degene van Dier&Recht die op EditieNL was in het Ijslanderstamboek zit en zelf Ijslanders heeft. Ik denk dan echt: Joh, had langs gekomen, had een dagje met mij meegekeken. Je hebt zelf paarden, je zit in een stamboek wat zelf ook wedstrijden organiseert. Je blik is toch breder dan dat?

En ze zit voor Partij van de Dieren in de gemeenteraad van Alkmaar. Waar ook een drafbaan ligt... Zal wel niet lang meer duren daar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:55

Pareltjes schreef:
Als het dier onrustig wordt in een setting als een renbaan, dan is óf het dier ongeschikt, of de training niet geslaagd, of idd moet wellicht de omgeving worden aangepast of het dier behoort daar helemaal niet te zijn.

En dit is precies we ze een punt hebben. Een heel sterk punt trouwens! We moeten kritisch naar onszelf kijken, kritisch naar wat er allemaal onze sport is binnengeslopen. Oordoppen en oogkleppen bijv. dienen de mens, niet het dier. Het blokkeert het gezichts en gehoorspectrum omdat dat ONS dat heel goed uit komt. Zo blijft het dier kalm. Maar we beperken het paard in de zintuigen. Het is gewoon een punt voor de activisten. Doe er iets mee...

Ik zie dat anders dan jij. Als je een jong paard aan het opleiden bent, komt het moment dat je hem vanuit de trainingsomgeving voor de eerste keer mee neemt naar een wedstrijd. Dat geldt voor iedere tak van de paardensport.
Trainen op een vreemde locatie, brengt voor ieder paard spanning mee. Je wilt dat de eerste keren een fijne ervaring wordt voor het paard.
Met oordoppen kan je de ergste geluidsprikkels verminderen. Hij hoort nog steeds, maar de scherpte is er af.

Net zoals je in een kantoortuin als medewerker je beter kan concentreren met een noise cancelling koptelefoon op. Minder externe prikkels, meer focus op je werk.
Zo werkt dat ook voor een jong paard. kennis maken met de wedstrijd aan. Drukte, veel mensen, geluiden, allemaal dingen die je thuis maar beperkt kan trainen.

Je helpt het paard wel degelijk om de eerste keren de externe prikkels te verminderen. Heeft ieder paard dat altijd nodig......nee, zeker niet. Dat hangt van het karakter af van het paard. Het ene paard gaat nu eenmaal gemakkelijker om met nieuwe dingen als het andere paard. Net als mensen.
De een vindt nieuwe dingen leren geweldig, terwijl het andere mens al de hele week op is van de zenuwen als ze naar een nieuwe locatie gaan.

Door een jong paard goed te begeleiden, help je hem leren. En daarbij kunnen oogkleppen of oordoppen een prima hulpmiddel zijn.
Ieder paard is een individu en juist dat maakt je een goede trainer als je je paard helpt te groeien en leren . Ik ben het niet eens met je dat ze alleen het gemak van de mens dienen, juist niet.
En verder in de opleiding kies je dan om met halve oogkleppen, zonder oogkleppen, vaste oogkleppen te rijden. Net wat het paard prettig vindt en zich goed bij voelt om een prestatie neer te zetten.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:28

Je zegt nu zelf dat oordoppen en oogkleppen en goede manier zijn om veel prikkels en dus stress bij een paard te verminderen. Daar ben ik het wel mee eens, maar dan zijn er nog al die andere hulpmiddelen zoals die tong met een elastiek vastzetten, dat zijn dan hulpmiddelen die voor mij aangeven dat een paard teveel stress heeft en uit nood zijn tong over het bit wil gooien. Dat zit hem dan in de druk van het bit op de tong en dus in de pikeur. Dat hulpmiddel heeft niks met de externe prikkels te maken als zicht en geluid en is dus van een andere categorie vind ik.

Kunnen ze niet gewoon op een wedstrijd hulpteugels/hulpmiddelen verbieden en bij de training wel toestaan? Dan kun je het paard in de training ondersteunen zoals je wilt, maar loopt elk paard in de race onder dezelfde condities en zou het in principe eerlijker zijn. Mocht een renpaard dan te sensibel zijn/blijven, niet in balans kunnen komen/blijven of teveel stress ervaren, dan moet je het draven in competities misschien gewoon achterwege laten en dingen doen met het paard waar hij wel goed mee om kan gaan. Zonder hulpmiddelen in een race zou in principe het beste paard ook echt winnen toch, omdat die er dan het beste voor staat, zowel mentaal als fysiek zou ik zeggen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:51

Hoewel ik er nooit eentje met oogkleppen (wij noemen dat een "dicht hoofdstel") in de koers heb gehad, worden ze eigenlijk juist niet gebruikt om ze rustiger te maken. Integendeel, een draver is geneigd om sneller te gaan als hij een opkomend paard kan horen, maar niet kan zien. Ze worden er dus juist drukker van. Mijn eigen paarden wilden altijd zelf graag gaan (zelfs in de training wilden ze altijd net het neusje voor het paard ernaast houden, soort innerlijke competitiedrang) maar een wat luier paard wordt dus feller van een dicht hoofdstel. Ik ben er geen fan van, maar het gebruik is dus anders dan wat men meestal denkt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:54

ruitje schreef:
Wat het lastig maakt is dat de paarden enorm veel go hebben, de drive om te lopen. Zeker in een groep paarden. Misschien herkennen mensen dat van met een groep op buitenrit een stuk racen?

Dat maakt dat er al snel meer druk op een bit staat.

Wel rijden wij ook graag met een paar kilo in onze handen, juist ook om te voelen wat er in de tank zit en om te ondersteunen. Dus het is niet alleen de go, ook die manier van rijden is prettiger.

.

@grainy ik quote het antwoord eerder van ruitje. Inderdaad gaat het hier om paarden met veel voorwaartse drang, op 50 km per uur snelheid, in een groep van 12 paarden.......
Dan heb je meer druk in je handen dan dat in je eentje rijdt in een rustIg drafJe van 15 km per uur. De pikeur wil dat het aard zijn krachten doseert en vooral niet te veel energie verbruikt in het begin van de race

Als je t niet nodig is, dan is een tongband niet nodig. Madness rijdt ook zonder. Hij heeft het niet nodig. En dat geldt voor veel dravers.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:09

ruitje schreef:
In principe staat de sport open voor kritiek hoor, Dier&Recht was welkom voor een gesprek( en is dat nog steeds) maar zij geven aan daar weinig in te zien.

Dat is toch niet constructief?

Ik zag trouwens tot mijn verbazing dat degene van Dier&Recht die op EditieNL was in het Ijslanderstamboek zit en zelf Ijslanders heeft. Ik denk dan echt: Joh, had langs gekomen, had een dagje met mij meegekeken. Je hebt zelf paarden, je zit in een stamboek wat zelf ook wedstrijden organiseert. Je blik is toch breder dan dat?

En ze zit voor Partij van de Dieren in de gemeenteraad van Alkmaar. Waar ook een drafbaan ligt... Zal wel niet lang meer duren daar.

En in de ijslander wereld maken ze ook gebruik van verzwaarde ballenboots om over het ijslandse bit maar te zwijgen.

Iemand noemde de opzetteugel bij tuigpaarden, deze word nog steeds gebuikt op wedstrijden.
2 weken terug was er in mijn dorp tuigpaarden concours en deze werden nog steeds gebruikt. Idem het gebruik van dubbele ijzers.

Verder heb ik altijd geleerd dat de proppen in de oren bij de dravers een tiental meter voor de finisch eruit worden getrokken. Zo krijgen ze een soort 'schrik'reactie waardoor ze harder gaan lopen.
Let maar op als je op de koers bent, bij de finish hangen die dingen eruit.
Maar als dat inmiddels niet meer gebeurd ( ik was 3 jaar geleden voor het laatst op de drafbaan) hoor ik dat graag.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:21

Pareltjes schreef:
Dagahra schreef:

Nee als we kritiek uitbannen worden we er alleen maar slechter van. Kritiek houdt ons scherp en dwingt ons eens kritisch naar ons zelf te kijken. Ons aandeel in het geheel...

Tussen kritiek en doorslaan zit nogal een verschil. En met Animalrights etc valt niet te communiceren.

Er is ook een dierenactivisten groep die dode kippen in stal leggen en daar foto's van maken, van kijk hoe slecht de pluimveehouders zijn :+ En zo ken ik meer verhalen.