Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:28

Elisa2 schreef:
Wat maakt het hun nu uit dat een paard minder waard wordt en alleen nog maar naar de Rendac kan. Vind het een gevalletje van ziekelijke bemoeizucht waar ze niks mee te maken hebben.

En ja, ik krijg ook vraagtekens wat hier echt achter zit...

Is het oude systeem niet eerder een stukje bemoeizucht?

Waarom zou een vorige eigenaar op puur emotionele gronden mogen bepalen dat de huidige eigenaar het paard niet mag laten slachten, terwijl daar geen voedselveiligheids- (medicatie) of dierenwelzijnsgronden (niet te vervoeren) voor zijn?

Laat dat lekker aan de huidige eigenaar. Als de vorige eigenaar dat had willen bepalen, dan had hij niet moeten verkopen.

_Reneee

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:29

No way dat ik mijn dieren ooit verkoop, maar ik wil dit juist regelen voor het geval dat er iets met mij gebeurt. Dan wil ik niet dat mijn pony's op iemands bord belanden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:34

Ter bescherming van het paard, als het niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie dan weet je in ieder geval dat het niet in die handel terecht komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:38

Elisa2 schreef:
Ter bescherming van het paard, als het niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie dan weet je in ieder geval dat het niet in die handel terecht komt.

Het kan dan alsnog geslacht worden voor dierlijke consumptie, of om asfalt te worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:38

Elisa2 schreef:

Hoezo?
Handel is voor mij ook van eigenaar naar eigenaar. Met vaak geen eerlijk verhaal erbij.
Paarden met pijn die iemand we wel even doorheen tijd. Telkens opnieuw. Dan is slacht beter dan dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:42

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Het kan dan alsnog geslacht worden voor dierlijke consumptie, of om asfalt te worden.

Ja maar dan levert het minder tot niks op, soms moet je er zelfs voor bijbetalen.

Ik zie ze dan liever gewoon ingeslapen worden als ze niet meer geschikt zijn of pijn hebben of om andere reden in dat soort handel beland zijn. Dan is het voor bepaalde handelaren ook minder lucratief om bepaalde paarden te kopen en stopt dat soort handel hopelijk ook eerder.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:46

Eerst een bericht over frikandellen tekort en nu dit :+

Zonder gekheid, wat een belachelijke regel. Gaat de overheid even beslissen wat er met jou paard gaat gebeuren. Ik dacht het niet.
Dan zijn paspoorten maar toevallig even kwijt. Die paar tientjes voor een nieuwe heb ik er wel voor over

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:48

Mijn kliniek heeft toen ik mijn paard aanmeldde gevraagd of ze haar mocht uitsluiten voor de slacht in het paspoort, zodat ze in geval van nood niet meer zouden hoeven opletten wat ze haar voor medicatie geven. Heb hier akkoord opgegeven. Al heeft ze die medicatie (nog) nooit gehad, toch heeft ze nu een medische uitsluiting. :Y)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:49

Stel dat er 'honden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt' had gestaan, dan was het land te klein. Het is toch van de zotte dat een ander voor mij bepaalt dat mijn dieren voedsel zijn :oo

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:51

Lezen jullie wel? Niemand bepaalt dat bij de paarden in eigen bezit.
Gaat over als je ze verkoopt.

Maar dan is idd nieuw paspoort erbij de oplossing om ook te weten dat hij na verkoop niet voor een frikadel geslacht kan worden.
Maar nog altijd wel op die manier gedood.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-09-22 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:52

DuoPenotti schreef:

Jij leest ook niet, of wel?

Als ik morgen doodga en mijn pony's worden verkocht dan kunnen ze in de toekomst zomaar op iemands bord belanden. En dáár gaat het om.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:54

Ja dat had ik gelezen.
Maar hij kan nog steeds geslacht worden. Alleen niet in de frikadel. Dat klopt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:56

Precies. En dat wil ik dus niet. Ga zometeen mijn dierenarts bellen. Dan hebben ze alle drie maar gewoon buut gehad. De vierde staat gelukkig op de prascend.

Kan mezelf wel voor mijn kop slaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:57

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Ja maar dan levert het minder tot niks op, soms moet je er zelfs voor bijbetalen.

Ik zie ze dan liever gewoon ingeslapen worden als ze niet meer geschikt zijn of pijn hebben of om andere reden in dat soort handel beland zijn. Dan is het voor bepaalde handelaren ook minder lucratief om bepaalde paarden te kopen en stopt dat soort handel hopelijk ook eerder.

Oh, ik dacht dat het om de emotie ging dat een paard niet geslacht mocht worden voor consumptie. Maar het gaat dus om keiharde doekoe.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:58

Dus op op een bord is niet oké in diervoer wel?
Persoonlijk zou dat voor mij geen verschil maken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:00

_Reneee schreef:
DuoPenotti schreef:

Jij leest ook niet, of wel?

Als ik morgen doodga en mijn pony's worden verkocht dan kunnen ze in de toekomst zomaar op iemands bord belanden. En dáár gaat het om.

Maar op dat moment zijn het ook niet meer jouw paarden :)*
Waarom zou je daar over je graf heen zeggenschap over moeten houden?

Je kunt je auto toch ook niet verkopen met de clausule erbij dat geen van de toekomstige eigenaren er ooit mee naar België mag rijden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:05

Nog ff en je hebt echtnergens zelf meer wat over te beslissen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:06

Popstra schreef:

Heb je wel. Tot je je paard verkoopt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:07

Popstra schreef:

Maar ik heb nog nooit kunnen beslissen over wat een ander met mijn verkochte paard doet. Het is dan immers niet meer mijn...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:09

Ik doelde meer op wat een overheid weer bedenkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:11

Popstra schreef:
Ik doelde meer op wat een overheid weer bedenkt.

Maar wat is er nu echt raar aan deze nieuwe regel? Een paard is niet meer uitgesloten, tenzij. Dat geeft de nieuwe eigenaar rechten terug, meer niet.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:18

Bijzonder dat sommige mensen in de richting van ruimen denken. Geruimde dieren zijn juist niet voor menselijke consumptie.

_Reneee schreef:
Stel dat er 'honden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt' had gestaan, dan was het land te klein. Het is toch van de zotte dat een ander voor mij bepaalt dat mijn dieren voedsel zijn :oo

Maar niet als het over konijnen, geiten, schapen enzo. Dat zijn ook dieren die gehouden worden als huisdier en die geslacht kunnen worden voor menselijke consumptie.

Ik snap de ophef niet zo. Zo lang je zelf eigenaar van het dier bent bepaal jij. Wanneer het dier van een volgende eigenaar is bepaalt diegene weer.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:20

Maar waarom moeten jouw rechten omlaag zodat de nieuwe eigenaar meer rechten heeft?
Ik heb die registratie ook omdat er in geval van nood gewoon meteen alles gegeven kan worden. En het moest dus ook in het paspoort staan bij het trekken van een kies op de kliniek zodat ze indien nodig wat konden geven.

Ik zou ook heel simpel nu bellen voor een paar zakjes buut.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:22

_Reneee schreef:

Je weet dat er landen zijn waar honden wel gegeten worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:25

Miran schreef:
Maar waarom moeten jouw rechten omlaag zodat de nieuwe eigenaar meer rechten heeft?
Ik heb die registratie ook omdat er in geval van nood gewoon meteen alles gegeven kan worden. En het moest dus ook in het paspoort staan bij het trekken van een kies op de kliniek zodat ze indien nodig wat konden geven.

Ik zou ook heel simpel nu bellen voor een paar zakjes buut.

Jouw rechten gaan niet omlaag. Je kunt bepalen zo lang het dier van jou is.