Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ApplePapple schreef:Mijn paarden staan dichtbij Lommel en ik lig er oprecht al een paar nachten wakker van...
Ik heb geen enkele mogelijkheid tot ''s nachts binnen, ze hebben alleen een open schuilstal die niet dicht kan. Ben al allerlei opties aan het bedenken
Lindsey_99 schreef:Deze kaart geeft in 10, 11 jaar tijd de groei aan van het aantal wolven richting het westen.
Als het zo door gaat, en er komen steeds meer roedels, dan gaat het erg fout vrees ik met grote vreze, en is het gedaan met 247 buiten.
https://wolvesmap.zoogdiervereniging.nl/?locale=nl
Daan13 schreef:ApplePapple schreef:Mijn paarden staan dichtbij Lommel en ik lig er oprecht al een paar nachten wakker van...
Ik heb geen enkele mogelijkheid tot ''s nachts binnen, ze hebben alleen een open schuilstal die niet dicht kan. Ben al allerlei opties aan het bedenken
Heb je een foto van de schuilstal?
Misschien dat een bouwhek ( zo'n tralieshek) een snelle oplossing zou zijn.
Dat is nog redelijk te doen qua bevestigingen .
Kalea schreef:Als je drie of meer paarden hebt van bv stokmaat 1.50m+ is het dan realistisch om te denken dat ze risico lopen? En dan bedoel ik om gedood te worden door een wolf?
De wolven hier zijn niet uitgehongerd dus zullen mogelijke verwondingen toch uit de weg gaan?
Ik wil niet minimaliseren maar misschien is het niet nodig om voor alle paarden grote aanpassingen te doen?
Kan iemand daar iets over zeggen? Graag zonder overdrijven en met onderbouwing
dierenfan schreef:Kalea schreef:Als je drie of meer paarden hebt van bv stokmaat 1.50m+ is het dan realistisch om te denken dat ze risico lopen? En dan bedoel ik om gedood te worden door een wolf?
De wolven hier zijn niet uitgehongerd dus zullen mogelijke verwondingen toch uit de weg gaan?
Ik wil niet minimaliseren maar misschien is het niet nodig om voor alle paarden grote aanpassingen te doen?
Kan iemand daar iets over zeggen? Graag zonder overdrijven en met onderbouwing
Het aantal wolven groeit gigantisch snel terwijl wild populatie met dezelfde snelgheid daald. Reken maar uit. Wolven eten geen kadavers en 3 kilo per dag per wolf is helemaal niet vreemd om op te eten...een roedel gaat echt wel grote paarden aanvallen ook als deze in kudde verband staan.
Peppertree schreef:Lindsey_99 schreef:Deze kaart geeft in 10, 11 jaar tijd de groei aan van het aantal wolven richting het westen.
Als het zo door gaat, en er komen steeds meer roedels, dan gaat het erg fout vrees ik met grote vreze, en is het gedaan met 247 buiten.
https://wolvesmap.zoogdiervereniging.nl/?locale=nl
Als ze dan snachts niks meer kunnen vinden gaan ze gewoon overdag jagen. Zeg maar dag tegen paarden buiten.
sterregoud schreef:Hier ben ik ook bang voor. Met het tempo waarin het nu gaat, zal bijna iedereen gaan stoppen met schapen houden.
Dus de vredige weides met schapen verdwijnen.
En dan 1 of enkele jaren later staat er geen paard meer buiten.
De wolvenpopulatie groeit, en het wild daalt in aantallen, dus tja wat gaan ze dan eten ?
Ben ook bang dat in je uppie wandelen of hardlopen ( wat mijn man graag doet in het bos) binnenkort niet meer haalbaar is.
Toch leuk zo’n select groen clubje dat de dienst uitmaakt. Zeg maar dag tegen je hobby, en dag tegen de natuur.
quintusgl schreef:Gister kwam er op fb een foto voorbij van een ree die in de wolfproof omheining vast was komen te zitten en gewoon dood ge-elektrocuteerd is. Vreselijke langzame dood dus. Lang leve de hoge omheining... not.
Ben niet anti wolf. Beest doet ook maar wat ie normaal.doet , alleen is Nederland niet de juiste plek voor hun... te weinig ruinte
Josien_ schreef:Saul schreef:Om 20.30 uur. Paarden opgejaagd door wolven in Peer.
De vraag is dan wat voor paarden? Met hoe veel paarden stonden ze er?
In landelijke omgeving of bij huizen in de buurt?
Met zo'n vage mededeling kun je eigenlijk niet zo veel helaas.
Mindim schreef:Volgens mij is het Europa die de dienst uitmaakt.
Dat de wildstand enorm achteruit holt zal wel ietwat mee vallen. Er zijn meer dan 6000 damherten, bijna 3000 edelherten en bijna 100000 reeen.
corine1981 schreef:Mindim schreef:Volgens mij is het Europa die de dienst uitmaakt.
Dat de wildstand enorm achteruit holt zal wel ietwat mee vallen. Er zijn meer dan 6000 damherten, bijna 3000 edelherten en bijna 100000 reeen.
Die wolven zijn ook niet gek die hebben allang door dat vee in de wei veel makkelijker te vangen is dan loslopend wild.
Die trend zie je ook in andere landen.
En geef ze eens ongelijk, je vee op een afgemeten presenteerblaadje of het risico dat ze weg kunnen vluchten.