Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:52

Apple aan welke kant van het kanaal staan ze?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:15

ApplePapple schreef:
Mijn paarden staan dichtbij Lommel en ik lig er oprecht al een paar nachten wakker van...
Ik heb geen enkele mogelijkheid tot ''s nachts binnen, ze hebben alleen een open schuilstal die niet dicht kan. Ben al allerlei opties aan het bedenken |(

Heb je een foto van de schuilstal?

Misschien dat een bouwhek ( zo'n tralieshek) een snelle oplossing zou zijn.
Dat is nog redelijk te doen qua bevestigingen .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:17

tralies zou ik nooit tot onder willen. Bij slapen kunnen ze er dan makkelijk in komen.
Of als ze eens achteruit een vlieg weg trappen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:20

Nood breekt wet en ze kan dan rondkijken voor een betere oplossing.

Of kippengaas ertegenaan spannen.

De hoeven van onze Friezen passen trouwens echt niet door de tralies heen :+

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:34

Als je drie of meer paarden hebt van bv stokmaat 1.50m+ is het dan realistisch om te denken dat ze risico lopen? En dan bedoel ik om gedood te worden door een wolf?
De wolven hier zijn niet uitgehongerd dus zullen mogelijke verwondingen toch uit de weg gaan?
Ik wil niet minimaliseren maar misschien is het niet nodig om voor alle paarden grote aanpassingen te doen?
Kan iemand daar iets over zeggen? Graag zonder overdrijven en met onderbouwing

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:42

Ik weet niet of je toevallig het filmpje gezien hebt van wolven in een koeienstal? Koeien zijn ook vrij groot en fors.

En denk dat de fjord niet heel veel kleiner was dan 1.50?

Geen idee. Ik zou me er niet prettig bij voelen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:47

Koeien worden ook veel aangevallen, ik denk dat een groot paard ook net zo gemakkelijk slachtoffer kan worden.

Wat me nu op valt, zijn ze nu gewoon " plots zo actief"? Of komt het meer in het nieuw dat een pony ipv een koe is gepakt?
Het weide seizoen voor de koeien is voorbij, veel al staan ze weer op stal. Misschien daarom nu meer pony's?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:20

Zo maar een idee
Zou een goede reiger verjager met geluid en laser licht wat kunnen doen of een ander soort ongedierte verjager ?Eventueel om opgesloten dieren een wat veiliger gevoel te geven ?
Laatst bijgewerkt door office op 15-09-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:36

Of de jongen gaan nu mee jagen. En die zullen ondertussen ook voortaan veel eten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:38

Deze kaart geeft in 10, 11 jaar tijd de groei aan van het aantal wolven richting het westen.
Als het zo door gaat, en er komen steeds meer roedels, dan gaat het erg fout vrees ik met grote vreze, en is het gedaan met 247 buiten.
https://wolvesmap.zoogdiervereniging.nl/?locale=nl

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:43

Lindsey_99 schreef:
Deze kaart geeft in 10, 11 jaar tijd de groei aan van het aantal wolven richting het westen.
Als het zo door gaat, en er komen steeds meer roedels, dan gaat het erg fout vrees ik met grote vreze, en is het gedaan met 247 buiten.

Als ze dan snachts niks meer kunnen vinden gaan ze gewoon overdag jagen. Zeg maar dag tegen paarden buiten.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 06:27

Daan13 schreef:
ApplePapple schreef:
Mijn paarden staan dichtbij Lommel en ik lig er oprecht al een paar nachten wakker van...
Ik heb geen enkele mogelijkheid tot ''s nachts binnen, ze hebben alleen een open schuilstal die niet dicht kan. Ben al allerlei opties aan het bedenken |(

Heb je een foto van de schuilstal?

Misschien dat een bouwhek ( zo'n tralieshek) een snelle oplossing zou zijn.
Dat is nog redelijk te doen qua bevestigingen .

Helaas geen optie...
Ze staan vaak met z'n 4e erin en is ook groot genoeg daarvoor, maar om ze een hele nacht op te sluiten met z'n 4e is die echt veel te klein voor helaas...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:14

Om 20.30 uur. Paarden opgejaagd door wolven in Peer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:47

Saul schreef:

De vraag is dan wat voor paarden? Met hoe veel paarden stonden ze er?
In landelijke omgeving of bij huizen in de buurt?
Met zo'n vage mededeling kun je eigenlijk niet zo veel helaas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:48

Kalea schreef:
Als je drie of meer paarden hebt van bv stokmaat 1.50m+ is het dan realistisch om te denken dat ze risico lopen? En dan bedoel ik om gedood te worden door een wolf?
De wolven hier zijn niet uitgehongerd dus zullen mogelijke verwondingen toch uit de weg gaan?
Ik wil niet minimaliseren maar misschien is het niet nodig om voor alle paarden grote aanpassingen te doen?

Het aantal wolven groeit gigantisch snel terwijl wild populatie met dezelfde snelgheid daald. Reken maar uit. Wolven eten geen kadavers en 3 kilo per dag per wolf is helemaal niet vreemd om op te eten...een roedel gaat echt wel grote paarden aanvallen ook als deze in kudde verband staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:51

dierenfan schreef:
Kalea schreef:

Het aantal wolven groeit gigantisch snel terwijl wild populatie met dezelfde snelgheid daald. Reken maar uit. Wolven eten geen kadavers en 3 kilo per dag per wolf is helemaal niet vreemd om op te eten...een roedel gaat echt wel grote paarden aanvallen ook als deze in kudde verband staan.

Hoeveel wolven zijn er nu in nederland?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:02

Peppertree schreef:
Lindsey_99 schreef:

Als ze dan snachts niks meer kunnen vinden gaan ze gewoon overdag jagen. Zeg maar dag tegen paarden buiten.

Hier ben ik ook bang voor. Met het tempo waarin het nu gaat, zal bijna iedereen gaan stoppen met schapen houden.
Dus de vredige weides met schapen verdwijnen.
En dan 1 of enkele jaren later staat er geen paard meer buiten.
De wolvenpopulatie groeit, en het wild daalt in aantallen, dus tja wat gaan ze dan eten ?
Ben ook bang dat in je uppie wandelen of hardlopen ( wat mijn man graag doet in het bos) binnenkort niet meer haalbaar is.

Toch leuk zo’n select groen clubje dat de dienst uitmaakt. Zeg maar dag tegen je hobby, en dag tegen de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:05

sterregoud schreef:
Hier ben ik ook bang voor. Met het tempo waarin het nu gaat, zal bijna iedereen gaan stoppen met schapen houden.
Dus de vredige weides met schapen verdwijnen.
En dan 1 of enkele jaren later staat er geen paard meer buiten.
De wolvenpopulatie groeit, en het wild daalt in aantallen, dus tja wat gaan ze dan eten ?
Ben ook bang dat in je uppie wandelen of hardlopen ( wat mijn man graag doet in het bos) binnenkort niet meer haalbaar is.

Toch leuk zo’n select groen clubje dat de dienst uitmaakt. Zeg maar dag tegen je hobby, en dag tegen de natuur.

Volgens mij is het Europa die de dienst uitmaakt.

Dat de wildstand enorm achteruit holt zal wel ietwat mee vallen. Er zijn meer dan 6000 damherten, bijna 3000 edelherten en bijna 100000 reeen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:18

Gister kwam er op fb een foto voorbij van een ree die in de wolfproof omheining vast was komen te zitten en gewoon dood ge-elektrocuteerd is. Vreselijke langzame dood dus. Lang leve de hoge omheining... not.
Ben niet anti wolf. Beest doet ook maar wat ie normaal.doet , alleen is Nederland niet de juiste plek voor hun... te weinig ruimte
Vandaag ook weer schapen in Wittelte drenthe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:20

quintusgl schreef:
Gister kwam er op fb een foto voorbij van een ree die in de wolfproof omheining vast was komen te zitten en gewoon dood ge-elektrocuteerd is. Vreselijke langzame dood dus. Lang leve de hoge omheining... not.
Ben niet anti wolf. Beest doet ook maar wat ie normaal.doet , alleen is Nederland niet de juiste plek voor hun... te weinig ruinte

Eens hoor. Ik ben ook niet anti wolf, prachtige beesten, maar niet hier.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:55

Josien_ schreef:
Saul schreef:

De vraag is dan wat voor paarden? Met hoe veel paarden stonden ze er?
In landelijke omgeving of bij huizen in de buurt?
Met zo'n vage mededeling kun je eigenlijk niet zo veel helaas.

Wat voor doet er niet zoveel toe denk ik. De naam van de eigenaresse doet me vermoeden dat het om grote (dressuur)paarden gaat. Het was rond 20h30 vanavond. Landelijk gebied, wel huizen in de buurt. Iets later zijn de wolven verderop opnieuw opgemerkt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:43

Wat mij zorgen baat is vooral het verhaal om de wolf heen. Schuw van mensen en maar een kleine populatie. Tevens is er geen enkele discussie over mogelijk. Daar waar honden spastisch overal aan de lijn moeten ivm de natuur, loopt deze predator hier behoorlijk huis te houden.
Deze kleine populatie is helemaal niet schuw en blijft bij niet mensen uit de buurt. Ze worden behoorlijk vaak gesignaleerd dicht bij huizen. Ondertussen fokt het als konijnen. Dit is vragen om problemen. Natuurbeheer in Nederland zijn meesters in het uit de hand laten lopen van populaties zoals in de Oostvaardersplassen plassen is gebeurd. Dat zijn nog herten, paarden en koeien. Die kan je laten verhongeren achter een hek. Wat ook niet oké is. Met de wolf is dat toch een stuk lastiger.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:59

Vooralsnog zijn in Belgie nog de meeste problemen als het om aanvallen tegen paarden betreft. Dat zijn echt ,probleem, wolven in dat gebied die ook niet verder lijken te trekken aangezien het steeds dezelfde omgeving is waar zij schade brengen. Ze lijken het daar wel prima naar hun zin te hebben zo.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:01

Mindim schreef:

Dat de wildstand enorm achteruit holt zal wel ietwat mee vallen. Er zijn meer dan 6000 damherten, bijna 3000 edelherten en bijna 100000 reeen.

Die wolven zijn ook niet gek die hebben allang door dat vee in de wei veel makkelijker te vangen is dan loslopend wild.
Die trend zie je ook in andere landen.

En geef ze eens ongelijk, je vee op een afgemeten presenteerblaadje of het risico dat ze weg kunnen vluchten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:30

corine1981 schreef:
Mindim schreef:

Die wolven zijn ook niet gek die hebben allang door dat vee in de wei veel makkelijker te vangen is dan loslopend wild.
Die trend zie je ook in andere landen.

En geef ze eens ongelijk, je vee op een afgemeten presenteerblaadje of het risico dat ze weg kunnen vluchten.

Ik reageer enkel op een post hier boven, die stelt dat de wildstand enorm achteruit gaat. Niet meer niet minder.