Wolven pakken pony in weide in Peer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:35

https://earthlymission.com/kangal-dog-b ... gratitude/

Ja in afgelegen gebied kan dat.
Bekopen het ook met de dood. Hebben een puntige halsband aan, alsof dat hier zou mogen.
En hij beschermt goed zijn kudde en zijn baas. De rest moet niet dichtbij komen. In hectares en hectares land.

Zie je die hier in elk weiland?
Waar truusje met fifi voorbij komt.
Waar jantje met kleuter paardje komt aaien. Of de hardloper in alle vroegte voorbij rent.

Waar een eigenaar geen honden kenner is maar er maar een koopt omdat er geen alternatief zou zijn.
Een land als Nederland waar een pitbull al een probleem is...
Goed plan, heel goed plan. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:36

Kuggur schreef:
Elco schreef:
In sommige landen waar veel wolven zijn hebben ze speciale honden die de dieren tegen wolven beschermen..In Canada gebruiken ze hier voor ezels en Alpaca's.
Dus er is zeker wel iets tegen te doen.

Ach, komt die "oplossing" voor de zoveelste keer langs.
Nee dat is niet mogelijk in een dichtbevolkt land als Nederland waar schapen kleinschalig gehouden worden.
En het past al helemáál niet bij het mangement van melkvee, laat staan paardenhouderij.
(En alpaca's/ezels werken sowieso niet tegen wolven)

Aanvulling : in een klein land met grote bevolkingsdichtheid, haten je buren je voor het eind van de week zodra je zo'n hond voor zulk werk inzet. Belangrijk deel van hun werk is nl blaffen! naar alles en vooral 's nachts.

Juut

Re: Wolven pakken pony in weide in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:44

Maar laten we vooral blijven roepen dat de wolven niet het probleem zijn. Het wordt vanzelf winter, is er minder wild in het bos. En dan wordt het vanzelf voorjaar, weer wat puppy's erbij. Niet bij mij komen huilen als jouw paard wordt gegrepen, had je hem maar in een dichte stal van ijzerwerk moeten houden. Ja, ook hartje zomer hittegolf. Geen buitenluik, geen houten deur die kapot getrokken kan worden, want dat is niet wolf-proof.

Ik heb jaren graag nachtritten gereden met paard. Ik durf niet meer. En dan heeft niets te maken met 'mogelijke foute mensen', maar alles met mij teveel wolf-aanvallen en teveel recht willen lullen wat krom is. Hongerige dieren doen gekke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:59

Juut schreef:
Maar laten we vooral blijven roepen dat de wolven niet het probleem zijn. Het wordt vanzelf winter, is er minder wild in het bos. En dan wordt het vanzelf voorjaar, weer wat puppy's erbij. Niet bij mij komen huilen als jouw paard wordt gegrepen, had je hem maar in een dichte stal van ijzerwerk moeten houden. Ja, ook hartje zomer hittegolf. Geen buitenluik, geen houten deur die kapot getrokken kan worden, want dat is niet wolf-proof.

Ik heb jaren graag nachtritten gereden met paard. Ik durf niet meer. En dan heeft niets te maken met 'mogelijke foute mensen', maar alles met mij teveel wolf-aanvallen en teveel recht willen lullen wat krom is. Hongerige dieren doen gekke dingen.

Hier zit juist meer wild in het bos in de winter? Nu zitten ze vooral in het mais.

Niemand roept hier dat de wolf geen probleem is, ik zie ze liever ook niet. Maar als je weet dat ze in je buurt rond lopen, dan kan je beter toch, vooral in de nachten, maatregelen treffen?
Ik zet mijn paard liever in een stal in de nacht, dan hem laten staan als voer voor de wolf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:02

En als je geen stal hebt?
Moet je dan verhuizen van 24/7 naar omstandigheden die minder ideaal zijn voor je paard?

Juist in al deze gebieden mogen en kunnen paarden lekker buiten staan en nu gaan we terug naar ophokken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:03

Tja en als je wettelijk gezien geen dichte stal mag plaatsen?
Je kan op een wei wel onvergund een stal zetten waarvan ten minste 1 zijde open is, maar een volledig gesloten stal mag dus niet onvergund, en krijg je bij veel gemeenten geen vergunning voor ook niet.

En sommige paarden houd je niet op stal omwille van onrust of erg nerveus worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:27

Onali schreef:
En als je geen stal hebt?
Moet je dan verhuizen van 24/7 naar omstandigheden die minder ideaal zijn voor je paard?

Juist in al deze gebieden mogen en kunnen paarden lekker buiten staan en nu gaan we terug naar ophokken.

Dan is dat een probleem momenteel voor de veiligheid voor het dier. Dat klopt. Ik heb de antwoorden ook niet. Maar zo lang de wolf op een bepaalde lijst staat, kunnen we niks. Dus wat is je oplossing in de tussentijd?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:28

Verschrikkelijk om je geliefde dier zo terug te vinden.... Sterkte voor de eigenaren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:29

Art_Ificious schreef:
Je kan op een wei wel onvergund een stal zetten waarvan ten minste 1 zijde open is, maar een volledig gesloten stal mag dus niet onvergund, en krijg je bij veel gemeenten geen vergunning voor ook niet.

En sommige paarden houd je niet op stal omwille van onrust of erg nerveus worden.

Dan laat je ze buiten en loop je momenteel een risico, ieders keus.
Even voor de goede orde, ik ben niet pro wolf he, maar hij is er en mag niet afgeschoten of iets dergelijks, dus je moet dan iets om je dieren veilig te houden toch?

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:31

Morganlefay schreef:
O jee erg dubbel, triest dat een pony is gepakt. Wolven hadden duidelijk honger.
Ik zie dit liever dan alleen doden en dan niet aangevreten laten liggen.

Dubbel? Hoe dubbel is het als het jouw pony betreft? Heb je er dan vrede mee, want ze hadden honger?
Echt heel heel vreemde reactie

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:36

Mindim schreef:
Art_Ificious schreef:

Dan laat je ze buiten en loop je momenteel een risico, ieders keus.
Even voor de goede orde, ik ben niet pro wolf he, maar hij is er en mag niet afgeschoten of iets dergelijks, dus je moet dan iets om je dieren veilig te houden toch?

Tja jagertjes inschakelen, lichaam van wolf dumpen/verduisteren... Wat denk je dat met die eerste wolvin gebeurt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:38

Art_Ificious schreef:
Tja jagertjes inschakelen, lichaam van wolf dumpen/verduisteren... Wat denk je dat met die eerste wolvin gebeurt is?

Oh de wet overtreden bedoel je?
Dan kan je bezig blijven, want het is net als met vossen, gaat de een weg, neemt de ander zijn plek in.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-22 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:38

Dat weet niemand. Dier was drachtig dus kan ook complicaties hebben gehad met werpen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:40

Juut schreef:

Ik heb jaren graag nachtritten gereden met paard. Ik durf niet meer. En dan heeft niets te maken met 'mogelijke foute mensen', maar alles met mij teveel wolf-aanvallen en teveel recht willen banketstaaf wat krom is. Hongerige dieren doen gekke dingen.

Precies dit dus. En darbuiten, is het nog maar afwachten of een wolf straks niet nog meer gaat pakken. Laten we wel wezen. Nederland is een stuk dichtbevolkter dan Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:43

Loretta schreef:
Juut schreef:

Ik heb jaren graag nachtritten gereden met paard. Ik durf niet meer. En dan heeft niets te maken met 'mogelijke foute mensen', maar alles met mij teveel wolf-aanvallen en teveel recht willen banketstaaf wat krom is. Hongerige dieren doen gekke dingen.

Precies dit dus. En darbuiten, is het nog maar afwachten of een wolf straks niet nog meer gaat pakken. Laten we wel wezen. Nederland is een stuk dichtbevolkter dan Duitsland.

Dus gewoon alles illegaal afschieten bedoel je?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:44

Nee. De overheid zou eens wakker moeten worden en het dus legaal maken.
Maar goed waar is onze overheid nu wel eens wakker in... Kan iemand wat noemen? Dat lijstje is vast korten dan het crisis lijstje...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:46

Met zoveel mensen in de problemen door hoge gasprijzen, zou het mij niet verbazen als er iemand wolven gaat schieten omdat de gevangnis in elk geval wel warm gestookt wordt.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:49

Zo! Die video waar de hond gegrepen werd vond ik best aangrijpend! Zo makkelijk is het dus voor een roedel.

Daar zit ook precies mijn zorg: die ene enkele wolf, dat was al niet prettig. Maar daar zag ik mezelf nog met een hooivork op af rennen als het echt nodig was. Maar er vormen zich nu roedels. Daar begin je echt niets tegen.

Snachts alle dieren op stal? Dan gaan ze overdag verder.

Buiten onze zicht ergens ver in een weiland? Kalf wat gisteren was opgepeuzeld stond 200 meter van het huis. Ze lopen de stallen in als het kan.

De wolf vermeerderd zich in keiharde exponentiële groei. Vorig jaar hoorde je sporadische een aanval. In augustus was het in Drenthe iedere nacht raak. Volgend jaar zijn het meerdere aanvallen in 1 dag.

Het zal echt ingrijpend veranderen in manier van dieren houden en dierenwelzijn als je niet je dier uiteengereten en opgepeuzeld wil aantreffen in de weide.

Ik vind het vreselijk lastig omdat ik echt van dieren hou. Ook van de wolf. Maar vanuit mijn eigen belang wil ik de wolf hier niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:49

DuoPenotti schreef:
Nee. De overheid zou eens wakker moeten worden en het dus legaal maken.
Maar goed waar is onze overheid nu wel eens wakker in... Kan iemand wat noemen? Dat lijstje is vast korten dan het crisis lijstje...

Die heeft het te druk met asielzoekers onderbrengen. Dus dit staat niet op een prio lijst en in de tussentijd kunnen we weinig anders dan onze dieren veilig proberen te houden. Dat is alles wat ik ook probeer te zeggen hier, maar je wordt dan gelijk in het pro wolf kamp gezet. Ze lopen hier op nog geen km van mijn huis momenteel, de meesten hebben momenteel hobby vee onder dak vanvond.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:56

Het zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar iedereen heeft er zogezegd verstand van of een mening over.
Gevestigde wolven op de Veluwe zitten prima, maar alles wat gaat dwalen of overlast veroorzaakt gewoon afschieten. De kans dat ze ,na wat slachtpartijen, onder een auto belanden is enorm, dus wat maakt het uit ze eerder worden geschoten.
Er is best plek voor de wolven in Nederland, maar niet veel.
Ze komen hier ook zeker niet puur en alleen omdat we nu meer natuur hebben, maar meer omdat ze over de grens gewoon met steeds meer zijn en elkaar concurreren en daarom nieuwe gebieden moeten gaan bezetten. Daarnaast zijn ze niet bedreigd, wat ze ook niet moeten worden door intensieve bejaging, maar regulering in bewoonde gebieden lijkt me nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:59

Dat ben ik met je eens mindim. Ik ben ook blij een binnen stal te hebben.
Maar het is wel de omgedraaide wereld. Waar 5 jaar terug de weide plus schuilstal als ideaal werd gezien worden die eigenaren nog net niet voor mishandelaar uitgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:01

Ilse_123 schreef:
Het zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar iedereen heeft er zogezegd verstand van of een mening over.
Gevestigde wolven op de Veluwe zitten prima, maar alles wat gaat dwalen of overlast veroorzaakt gewoon afschieten. De kans dat ze ,na wat slachtpartijen, onder een auto belanden is enorm, dus wat maakt het uit ze eerder worden geschoten.
Er is best plek voor de wolven in Nederland, maar niet veel.
Ze komen hier ook zeker niet puur en alleen omdat we nu meer natuur hebben, maar meer omdat ze over de grens gewoon met steeds meer zijn en elkaar concurreren en daarom nieuwe gebieden moeten gaan bezetten. Daarnaast zijn ze niet bedreigd, wat ze ook niet moeten worden door intensieve bejaging, maar regulering in bewoonde gebieden lijkt me nodig.

Hetzelfde gebeurd met reeen, jonge bokken moeten zelf een territorium zoeken en lopen de weg op en daar heb je gelijk het antwoord. Beheer.
Dus ik kan me idd helemaal in je antwoord vinden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:19

Mindim schreef:

Dat zeg ik nergens. Waar lees je dat? Ik zeg alleen dat de wolf in een dichtbevolkt gebied zich nog weleens aan iets heel anders kan vergrijpen dan aan dieren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:22

Doodeng vind ik het...
Heel blij met mijn 24/7 buiten plekje, maar door dit soort berichten ga ik twijfelen of ik toch niet weer op zoek moet naar iets 's nachts op stal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:24

Loretta schreef:
Mindim schreef:

Dat zeg ik nergens. Waar lees je dat? Ik zeg alleen dat de wolf in een dichtbevolkt gebied zich nog weleens aan iets heel anders kan vergrijpen dan aan dieren.

Je roept heel hard, maar je idee voor een oplossing hoor ik niet. Je kan heel hard roepen dat het schaamteloos is dat je je dieren moet ophokken. Maar wat is je alternatief dan? Zolang er geen beheer komt, heeft het dier vrij spel en dan kan je hard roepen van dat je dat heel erg vind, maar daar heeft het huidige vee geen zak aan.