Paard met ernstige brandwonden knapt op bij Equitom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:34

Poekkie schreef:
Amber_anne schreef:
Maar met brandwonden kan je niet garanderen dat het dier pijnvrij is. Kreupel is kreupel dat kan je zien en is duidelijk maar hoe gaat het paard aangeven dat de huid trekt bijvoorbeeld?

En ja dara als ik ernstig verbrand raak dan word ik ook liever ingeslapen

Jij wil zeggen dat je het niet zou zien aan je dier als deze pijn of jeuk heeft of zeer gevoelig is op de huid? Overigens kan er dan met olieën etc ook nog verzachting geboden worden.
Als ik jouw redenering zou volgen zou ik zelfs een zomerexcemer moeten laten inslapen vrees ik… nochtans geven die heel goed aan waar de huid niet fijn voelt ;)

Als je hem plat spuit met pijnstilling en als uithang gebruikt op IG voor je kliniek dan krijg je toch een ietwat vertekend beeld.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:22

Captain schreef:
Ik denk dat een eigenaar een dier goed genoeg kent om te kunnen zien of deze pijn heeft of niet. Dat hoop ik altans. :)

Ik hoop het met je mee, maar de realiteit is toch anders voor veel paarden, ben ik bang. En vooral met paarden met chronische pijn, die daarmee hebben (moeten) leren leven, is het erg lastig. Daarmee moet ik altijd aan een bepaald topic denken waarbij de eigenaresse volgens mij echt gewoon alles geprobeerd heeft om het dier goed te krijgen, maar werd ingehaald door erfelijke gebreken.

DDDara, ik kies niet voor euthanasie bij mezelf als ik mijn been breek, maar mijn paard wordt dan wel ingeslapen. Omdat IK het voor haar niet paardwaardig vind om haar zo lang te laten revalideren, indien al mogelijk
Ik kies ook niet voor euthanasie bij mezelf als mijn blinde darm eruit moet. Maar ik zal huidige paard geen operatie aandoen en haar laten gaan als een koliekoperatie haar enige kans zou zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:27

Ofschoon ik niet iemand ben die direct roept laat inslapen dat dier vind ik brandwonden een dingetje. Mijn dochter heeft zware brandwonden opgelopen en kan je verzekeren dat er momenten waren dat het leven voor haar niet meer hoefde. Nog dagelijks heeft ze pijn zelfs na 20 jaar en vele operaties. Iemand die met droge oge beweert dat het dier geen pijn heeft, geen pijn op lange termijn zal hebben of dat deze pijn gemakkelijk met pijnmecicatie te bestrijden is, zit naast de waarheid.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:42

Poekkie schreef:
Amber_anne schreef:
Maar met brandwonden kan je niet garanderen dat het dier pijnvrij is. Kreupel is kreupel dat kan je zien en is duidelijk maar hoe gaat het paard aangeven dat de huid trekt bijvoorbeeld?

En ja dara als ik ernstig verbrand raak dan word ik ook liever ingeslapen

Jij wil zeggen dat je het niet zou zien aan je dier als deze pijn of jeuk heeft of zeer gevoelig is op de huid? Overigens kan er dan met olieën etc ook nog verzachting geboden worden.
Als ik jouw redenering zou volgen zou ik zelfs een zomerexcemer moeten laten inslapen vrees ik… nochtans geven die heel goed aan waar de huid niet fijn voelt ;)

Zomereczeem en brandwonden zijn niet te vergelijken, dat snap je denk ik zelf ook wel ;)

En nee je wordt blind voor signalen op den duur en ziet alleen de vooruitgang sinds het ongeluk. Ze vergeten hoever het paard dan constant zit van zijn normaal.
Oliën gaan je niet helpen met zulke brandwonden, zelfs pijnstilling helpt niet volledig zoals je kan lezen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:50

DDDara schreef:
Wat zijn jullie allemaal negatief. Zou je zelf ingeslapen willen worden als je verbrand was? en zou je zelf ingeslapen willen worden als je werd geboren met een scheve mond?

Ik vind equitom echt een top kliniek. Ze zijn heel eerlijk over het wel of niet kunnen herstellen van een paard en ze zorgen ook dat je paard zo pijnvrij mogelijk door het hele proces heen komt.

Als zij een paard kunnen herstellen hem pijnvrij of zo goed mogelijk pijnvrij kunnen houden tijdens het dat process en het beest heeft daarna nog jaren een pijnvrij bestaan dan is het toch tot dat kliniek en eigenaar samen het besluit nemen er voor te gaan.

Ik snap dat jullie zeggen zo een paard kiest er niet voor, maar dat is het zelfde met een baby of kind dat geopereerd wordt daar kiest het kind ook niet voor maar de ouders/doktoren en je hoort nooit dat er bij een kind een operatie niet wordt gedaan omdat het kind er niet zelf voor kan kiezen je kijkt naar de kansen voor het kind daarna!

Ik vind het top als een eigenaar/ dierenarts er alles aan wil doen om een paard te redden als zijn kansen voor herstel er zijn!

Dat kan je totaal niet vergelijken. Dat snap je toch zelf ook wel mag ik hopen? Anders is dat juist het probleem waar het om gaat........

Ik ken Tom Marien al van voor hij zo groot en bekend was. Het is knap wat ze kunnen en in sommige gevallen zou ik ook zeggen; als je alles wil proberen, ga naar Equitom.

Maar regelmatig gaan zowel zij als baasjes te ver. En ja, dan zal het om geld gaan wie dat kan en wil, maar vaak wordt het paard vergeten.
Het wordt presteren boven welzijn.

En ja, ik vind dus dat mensen vaak te lang doorgaan en experimenteren met dieren. Daar mag je wat van vinden, daar kan ik niks aan doen. Maar niet iedereen is een Penny die alles wil redden. En geloof me, we hebben genoeg pech en ellende gehad met de paarden. Ook wij gaan weleens te ver en of te lang door.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:45

VValar schreef:
kiki1976 schreef:
Eens met VuurVleugel, ik zie in het filmpje nog geen happy paard. Maar oke dat is een moment opname misschien.

VValar. Dat heeft niks met negatief doen te maken. Maar ik ken dr een paar die flink verbrand waren en tijdens het proces in het ziekenhuis zeggen ze allemaal, was ik toen maar dood gegaan.
Want ondanks flinke pijnstilling hebben ze echt enorm pijn geleden.
En ook nu jaren later, ze hebben elke dag nog pijn.
Ja en hun kunnen praten en het aangeven een dier niet.
En dat in mijn hoofd hebbende vind ik het niet eerlijk tegenover het dier. En mocht ik er ooit voor komen te staan (wat ik echt niet hoop, want wat een drama) zou ik het haar niet aandoen. Hoeveel ik ook van mijn dier hou

Je kunt dit niet vergelijken met 3e graads brandwonden bij mensen waar geen haar meer terug groeit en ernstige littekenweefsel is ontstaan. Ik ga er vanuit dat men wel grotendeels kan zien dat dit van een hele andere gradatie is. Gezien het haar grotendeels op het hoofd volledig terug is gegroeid.

Ik denk dat juist 2e graads pijnlijker zijn dan 3e graads omdat dan vaak de zenuwen in de huid stuk zijn en daardoor gevoelloos..
En daarbij mensen die echt goed verbrand zijn hebben niet enkel 3e graads, maar ook nog 1e en 2e graads.

superpony

Re: Paard met ernstige brandwonden knapt op bij Equitom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:55

Zo werkt pijn niet.

Je kan niet tegen iemand zeggen met pijn; ow, je hebt zus of zo pijn en andere pijn is veel erger.......

Ik heb dagelijks veel pijn door reuma, maar mn teen stoten doet echt zeer, alsnog.

En zeker een dier kan je niet uitleggen; ow, het kan nog veel erger hoor, dus even doorzetten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:18

We laten onze paarden wel allemaal castereren en dan weken met open wonden rond lopen...
Maar een paard met brand wonden behandelen en pijnstilling geven gaat te ver....

Met mensen zo als hier op bokt snap ik dat de gemiddelde KWPN-er de 8 jaar niet haalt...

Ik kom ook wel eens bij equitom en heb daar een jaarling laten inslapen ... want ze zijn echt heel eerlijk over de kansen voor een paard en wanneer je iets een paard niet aan moet doen.

Ik geloof niet dat ze het paard zouden gebruiken als reclame als dit niet de juiste keus voor het dier zou zijn. Misschien zouden ze de zorg geven als de eigenaar er op stond maar geloof absoluut niet dat ze er mee te koop zouden lopen als ze iets zouden doen wat niet goed voor het paard is.....

En de filmpjes zijn van het behandelen van de wonden..... uiteraard kijkt het paard dan niet blij....... bij de hoefsmid kijken de meeste al niet vrolijk

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:24

DDDara: weken lang met open wonden na castratie? Das niet best hoor, of castreert jouw DA met een heggenschaar?
Verder: appels/peren

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:48

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:53

Wat een onzin.........

Een hengst die correct gecastreerd wordt, hersteld gewoon volledig en kan daarna 100% functioneren. Brandwonden op het hoofd is een compleet ander verhaal. Een hoofd is zeer gevoelig en bezit veel noodzakelijke functies even kort gezegd in Jip en Janneke taal.

Hoe oud een paard wordt heeft er geen donder mee te maken. En voor de info; onze paarden worden meestal 20+ op ene goede manier. Heeft Tom Marien niks mee te maken.

Nee, natuurlijk zijn behandelingen niet leuk. En een paard kan je niet trainen op dergelijke wonden behandelen.
Hoeven bekappen gebeurt een heel leven met regelmaat en kunnen ze wel aan wennen. Hoewel op 3 benen staan natuurlijk ook echt niet fijn is voor ze.
Maar voor jouw info; bekappen hoort geen pijn te doen.

Je klinkt meer als een pennymeisje die alles wil redden en een dergelijke kliniek wil aanbidden zonder zelf de nodige kennis te hebben en zelf na te denken.

Het is absoluut een goede kliniek die veel kan en Tom Marien steekt al vele jaren zijn nek uit om dingen te proberen en soms net een stap verder te gaan. Maar regelmatig ook een stap te ver en dat is niet altijd beter voor het paard.

Overigens vind ik het hoofd er nu aardig netjes uitzien, maar dat zegt zeker bij brandwonden verder nog niks.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:58

EquiTom, tja...

In het kader van wat er allemaal mogelijk is in het land van medische ingrepen zeker een kliniek om te volgen.

In het kader van dierwaardig, absoluut niet wat mij betreft.

Ik heb hen een poos gevolgd maar ook weer ontvolgd want het lijkt tegenwoordig een sport voor hen om zoveel mogelijk bekendheid te verwerven met zo heftig mogelijke problematiek.
Alles moet steeds extremer en vergaander.
Belang van het dier staat in ieder geval helaas niet voorop bij deze kliniek, mijnsinziens.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:49

Wat jammer dat iedereen hier zo negatief is ik vind het echt een TOP kliniek.

En ja ze zullen vast wel is een keer te vergaan in een behandeling maar wie doet dat niet....... achteraf is het altijd makkelijker praten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:58

DDDara schreef:
Wat jammer dat iedereen hier zo negatief is ik vind het echt een TOP kliniek.

En ja ze zullen vast wel is een keer te vergaan in een behandeling maar wie doet dat niet....... achteraf is het altijd makkelijker praten.

Je haalt dingen door elkaar.

Ik ken Tom Marien al jaren en zal altijd zeggen; als je het zeker wil weten, ga daarheen.

En ja, veel veeartsen gaan te ver. Ook mindere veeartsen die nog lang niet zijn kennis, ervaring en kunde bezitten.

Maar je ziet ook dat het commercieler is geworden en ze nu alles willen redden ten koste van alles. Het gaat niet om de standaard goede behandelingen en ingrepen, maar de bijzondere gevallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:27

kiki1976 schreef:
Ik denk dat juist 2e graads pijnlijker zijn dan 3e graads omdat dan vaak de zenuwen in de huid stuk zijn en daardoor gevoelloos..
En daarbij mensen die echt goed verbrand zijn hebben niet enkel 3e graads, maar ook nog 1e en 2e graads.

Stuk betekent niet gevoelloos. Ik heb zenuwen die "stuk" zijn. Ik kan je vertellen dat dat alles behalve pijnloos is.

Ik denk dat mensen die beweren dat brandwonden prima genezen toch eens moeten gaan praten met slachtoffers van ernstige brandwonden of eens moeten gaan mee lopen op een brandwonden centrum.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:39

Over het wel of niet laten behandelen is heel simpel, de DA zegt dat hij het misschien wel goed gaat krijgen en het wel wil proberen dan is de keus aan de eigenaar.

Wat het gaat kosten weet men pas aan het einde van het traject.

Lastig want emotie in een beslissing hier over speelt natuurlijk een grote rol. Het zal je lieveling maar zijn...

Ik begreep dat verbrande huid altijd stijf gaat blijven en niet meer ,stretched, zoals gewone huid.
Mensen moeten vaak enorm veel huidtransplantaties ondergaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:42

Ik voel plaatsvervangend pijn voor het dier als ik bedenk hoe hij een halster moet gaan dragen over die plekken. Ken ook de verhalen van mensen met brandwonden die de rest van hun leven bij de pijnpoli lopen omdat pijn nooit meer over gaat. Ookal is hun huid dan ‘genezen’ verklaard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:44

Poekkie schreef:
Bwa ik vind het hier juist chique dat ze zover willen gaan. Brandwonden zijn enkele weken / maanden pijnlijk maar daarna kan het dier volledig herstellen. Moest dit mijn paard zijn, zou ik het die kans ook geven.

Dat met die tak daarentegen in die witte pony had ik nooit gedaan.

Hopelijk komt het snel beter met dit mooie dier!

Precies wat ik er ook van vind.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:44

Ik vind het resultaat overigens er wel al mooi uit zien

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:23

Ayasha schreef:
kiki1976 schreef:

Stuk betekent niet gevoelloos. Ik heb zenuwen die "stuk" zijn. Ik kan je vertellen dat dat alles behalve pijnloos is.

Ik denk dat mensen die beweren dat brandwonden prima genezen toch eens moeten gaan praten met slachtoffers van ernstige brandwonden of eens moeten gaan mee lopen op een brandwonden centrum.

Dat was de arts in het brandwonden centrum vertelde. Als hij verkeerde info geeft....
Maar hij bedoelde dat wel echt op de 3e graads diepe brandwonden, die zijn vaak in het eerste gedeelte gevoelloos/stuk, genezen van zenuwen kan idd enorme zenuwpijn geven.

Maar ben het verder met je eens. Degenen die ik ken hebben jaren later nog elke dag echt pijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:52

kiki1976 schreef:
Ayasha schreef:

Dat was de arts in het brandwonden centrum vertelde. Als hij verkeerde info geeft....
Maar hij bedoelde dat wel echt op de 3e graads diepe brandwonden, die zijn vaak in het eerste gedeelte gevoelloos/stuk, genezen van zenuwen kan idd enorme zenuwpijn geven.

Maar ben het verder met je eens. Degenen die ik ken hebben jaren later nog elke dag echt pijn

3e graads gaan vrijwel altijd gepaard met tweede en 1e graads. De 2e graads zijn vaak degenen die die pijn blijven veroorzaken omdat ze de zenuwen genoeg stuk maken dat ze niet goed herstellen maar niet helemaal zoals 3e wel doet. Maar ze gaan vrijwel altijd samen. Vandaar dat mensen met 3e graad brandwond nog altijd krijsen van de pijn ondanks dat in theorie, die zenuwuiteinden niet meer functioneel zijn. (We hebben geen specifieke zenuwen voor pijn. Vrije zenuwuiteinden pikken een signaal op en geven het door aan de hersenen. Die beoordelen vervolgens of ze code rood (pijn) moeten inzetten of niet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:20

Ragdollcat schreef:
Poekkie schreef:
Bwa ik vind het hier juist chique dat ze zover willen gaan. Brandwonden zijn enkele weken / maanden pijnlijk maar daarna kan het dier volledig herstellen. Moest dit mijn paard zijn, zou ik het die kans ook geven.

Dat met die tak daarentegen in die witte pony had ik nooit gedaan.

Hopelijk komt het snel beter met dit mooie dier!

Precies wat ik er ook van vind.

De schoen wringt dus bij het idee dat brandwonden na een tijd volledig herstellen. Dat is dus helemaal geen gegeven als je uitgaat van het genezingsproces bij mensen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:25

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 25-09-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:38

Popstra schreef:
Ik vind het resultaat overigens er wel al mooi uit zien

Mee eens. Maar mooi hoeft niet te betekenen dat het ook geen (pijn)klachten meer geeft. En ik vrees dat dat hier (zonder pijnstilling) wel het geval is. Pijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:20

Ayasha schreef:
3e graads gaan vrijwel altijd gepaard met tweede en 1e graads. De 2e graads zijn vaak degenen die die pijn blijven veroorzaken omdat ze de zenuwen genoeg stuk maken dat ze niet goed herstellen maar niet helemaal zoals 3e wel doet. Maar ze gaan vrijwel altijd samen. Vandaar dat mensen met 3e graad brandwond nog altijd krijsen van de pijn ondanks dat in theorie, die zenuwuiteinden niet meer functioneel zijn. (We hebben geen specifieke zenuwen voor pijn. Vrije zenuwuiteinden pikken een signaal op en geven het door aan de hersenen. Die beoordelen vervolgens of ze code rood (pijn) moeten inzetten of niet.

Dat zei ik toch in het eerdere bericht haha