NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:41

Bronsveen schreef:
Jaimy_Liam schreef:
Mijn paard heb ik gisteren verhuisd, maar krijg nu een appje van de vorige stalgeigenaar dat ze graag het adres ontvangt van waar hij nu staat. Dit wil ik haar niet geven, kan zij ook invoeren 'adres onbekend'?

Adres hoef je niet te geven ,UBN nummer van je nieuwe stal wel
vorige stalhouder kunnen dan je paard uit hun stallijst overschrijven op nieuwe stal

UBN is ook niet nodig, je kan een paard gewoon afmelden uit je lijst.

juval

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:42

UBN van de nieuwe stal invullen is inderdaad niet verplicht, dit kun je overslaan. Maar er wordt wel om gevraagd.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:48

Top, dank jullie wel. Dan geef ik dat door.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:53

Forcalquier schreef:
Uniek bedrijfsnummer voor particulieren....het blijft vreemd.

Bij mij mogen ze langskomen, ik huur (al 35 jaar) van de gemeente welke op geen enkele manier wil meewerken aan het verschaffen van het perceelnummer.
Zelfs op de huurovereenkomst staat geen perceel.nr enkel een omschrijving (perceel gelegen achter huis.nr... niet mijn huis overigens)
Geen idee hoe ik nu UBN kan aanvragen :')

Een perceel dat niet kadastraal is geregistreerd in NL? Beetje ongeloofwaardig. :') Sowieso zou je dan bij het kadaster moeten zijn en niet bij de gemeente.

https://app.pdok.nl/viewer/
Met de laag 'Kadastrale kaart' of 'Kadastrale Percelen' kun je zien om welk perceelnummer het gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:12

MamAppelsap schreef:
Een perceel dat niet kadastraal is geregistreerd in NL? Beetje ongeloofwaardig. :') Sowieso zou je dan bij het kadaster moeten zijn en niet bij de gemeente.

Met de laag 'Kadastrale kaart' of 'Kadastrale Percelen' kun je zien om welk perceelnummer het gaat.

In dit geval wordt slechts een deel van een kadastraal perceel gehuurd (zie andere berichten van deze bokker). Gemeente zal niet willen meewerken met kadastraal opdelen in deelpercelen, want dat kost geld.

Maar het is al opgelost met de coordinaten door te geven (zie andere berichten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:12

Arabesk schreef:
Oja en hadden ze nog tijd voor misstanden in de slachthuizen?

Ik dacht precies hetzelfde.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:18

Ibbel schreef:
MamAppelsap schreef:

In dit geval wordt slechts een deel van een kadastraal perceel gehuurd (zie andere berichten van deze bokker). Gemeente zal niet willen meewerken met kadastraal opdelen in deelpercelen, want dat kost geld.

Maar het is al opgelost met de coordinaten door te geven (zie andere berichten).

Dan voeg je toe (ged.). En daarom is die optie met die coördinaten er natuurlijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:24

Bronsveen schreef:
Jaimy_Liam schreef:
Mijn paard heb ik gisteren verhuisd, maar krijg nu een appje van de vorige stalgeigenaar dat ze graag het adres ontvangt van waar hij nu staat. Dit wil ik haar niet geven, kan zij ook invoeren 'adres onbekend'?

Adres hoef je niet te geven ,UBN nummer van je nieuwe stal wel
vorige stalhouder kunnen dan je paard uit hun stallijst overschrijven op nieuwe stal

Heb het zelf bij de hand gehad ,heel gedoe vond ik
ik heb een paard verkocht ,wat door de nieuwe stal al was aangemeld ,alleen stond hij nog steeds op mijn naam in mijn stallijst (paard stond dus op 2 adressen lees UBN nummers)
ik kon alleen een nieuw UBN nummer invullen of als overleden om uit de stallijst te krijgen

Ik moet met schapen en geiten ons eigen ubn nummer invullen en het ubn naar waar het dier getransporteerd wordt, ik moest zelfs het kenteken van het vervoersmiddel in voeren. De nieuwe eigenaar hoefde het dier alleen aan te melden op eigen ubn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:32

Word inderdaad om gevraagd maar alles kun je open laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:36

StalNollie schreef:
Word inderdaad om gevraagd maar alles kun je open laten

Oh echt joh? En ik altijd maar braaf zorgen dat alles is ingevuld :')

Ik had de geiten te laat ingevoerd voor de q-koorts vaccinatie. Wel op tijd gevaccineerd trouwens en ook vaccinatie datum ingevoerd. Hoop niet op een boete nu :7

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:39

Ibbel schreef:
Het is al ettelijke keren uitgelegd, dat dit Europese regelgeving is. En dat die idd in het leven is geroepen (al jaren geleden) om dierziektes te kunnen opsporen. Oa vanwege Westnijl Virus en Afrikaanse paardenpest, maar het zou mbt droes en rhino ook niet slecht zijn als het daar voor gebruikt gaat worden.

En als Covid door katten kon worden overgedragen, reken maar dat we allemaal onze katten hadden moeten registreren...

Als het Europees is moet je je helemaal achter de oren krabben.
Alles mooi in kaart brengen betreft de mest en stikstof

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:56

Ik heb eigenlijk geen problemen met het systeem. Vind het best makkelijk in gebruik voor zowel mijn schapen als de paarden. Alleen moet ik nog 2 pony’s op mn locatie registreren maar op de 1 of andere manier lukt dat niet helemaal. Misschien toch maar is achteraan gaan dan :+

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:02

Ik krijg net een berichtje met dat ze het geprobeerd heeft, maar het niet lukt. Dus ze geeft aan wel het adres en UBN nummer nodig te zijn, wat ik gek vind aangezien meerdere mensen zeggen dat het niet nodig is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:17

100% niet nodig heb er dit jaar zo al 6 afgemeld

Gewoon zeggen nieuwe locatie heeft nog geen ubn. Gaat ze verder niks aan hoe en wat

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:18

Het lijkt alsof het moet, maar je kunt wel gewoon verder in het systeem .
Er kan per UBN maar één locatie worden gekoppeld, dus adres is overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:23

StalNollie schreef:
100% niet nodig heb er dit jaar zo al 6 afgemeld

Gewoon zeggen nieuwe locatie heeft nog geen ubn. Gaat ze verder niks aan hoe en wat

Kan het zijn omdat je normaliter met zlogin al ingelogd bent, je ubn nummer al bekend is en je die niet hoeft in te voeren?
Ik voer nooit ubn in bij afmelden, juist omdat ik al ingelogd ben en mijn gegevens dan gewoon bekend zijn.
Z login of e herkenning

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:38

Misschien moeten ze eerst eens een goede handleiding maken, de tarieven bekent maken en dan gaan controleren..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:44

Fijn dat ze eindelijk gaan controleren! Hebben de mensen die het op orde hebben dat in ieder geval niet voor niets gedaan.

Voor andere diersoorten die gegeten worden is de registratie al heel lang zo. Paarden waren altijd een uitzondering.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:51

Als gegeten zijn de reden zou zijn zouden de paarden die een aantekening in het paspoort hebben niet geregistreerd hoeven te worden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:01

Mindim schreef:
Arabesk schreef:
Oja en hadden ze nog tijd voor misstanden in de slachthuizen?

Ik dacht precies hetzelfde.

Jullie weten dat de nvwa nog meer doet dan alleen toezicht houden in slachthuizen? En er waarschijnlijk dus andere mensen deze controles zullen gaan doen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:10

Nou er záten altijd dierenartsen van het nVWA in de slachthuizen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:12

Das dezelfde opmerking als iemand een boete krijgt voor te hard rijden; dat ze boeven gaan vangen.
Nee gewoon beide is nodig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:20

Jaimy_Liam schreef:
Ik krijg net een berichtje met dat ze het geprobeerd heeft, maar het niet lukt. Dus ze geeft aan wel het adres en UBN nummer nodig te zijn, wat ik gek vind aangezien meerdere mensen zeggen dat het niet nodig is.

Je moet het UBN hebben voor je bedrijfsregister. Dus ja, dat heb je nodig als stalhouder.

Citaat:
Bedrijfsregister

Als houder van een locatie met paarden moet u een bedrijfsregister bijhouden op uw locatie. Dit geldt voor alle houders, slachterijen, veemarkten en verzamelplaatsen. Ook als u de dieren voor de hobby houdt. Het bedrijfsregister en bijbehorende documenten bewaart u minimaal 3 jaar na de laatste aanpassing.

Bijhouden in uw eigen administratie

Registreer binnen 3 werkdagen in uw bedrijfsregister:

Bij aanvoer van paarden

de ID-code van het dier (UELN-levensnummer en/of chipnummer);datum van geboorte, import of aanvoer;het UBN of land van herkomst.

Bij afvoer van paarden

de ID-code van het dier (UELN-levensnummer en/of chipnummer);datum van afvoer, export of sterfte;het UBN of land van bestemming

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... den-melden

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:00

loriene schreef:
Kunnen ze ook door de daken heen kijken? :D

Wat raar, nooit een boete gehad toen we een aantal jaren geleden een paar bomen illegaal hebben om gekapt op ons terrein }>

Dat is een zaak van de gemeente en niet alle bomen hoef je een kapvergunning voor. Populieren bijvoorbeeld.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:48

Jaimy_Liam schreef:

Heb er dit jaar al ongeveer 40 afgemeld en aangemeld. Vandaag nog ruim 10 meldingen vanwege veel veulens die gespeend zijn en de verkoop van 4 paarden door de eigenaar die ze bij ons had staan. Is absoluut niet nodig om bij afvoer het UBN in te vullen van de nieuwe locatie. Dus kan diegene roepen, maar dan doet ze iets fout. Moet ze RVO contacten als het niet lukt. Ik voer alleen de datum in en selecteer de dieren uit de stallijst.

Het aanmelden en afmelden loopt hier prima. Alles staat ingevuld en heb er geen problemen mee. Waarom zouden paardenhouders niet hoeven wat de rest van de veehouderij wel moet. En ook stikstof en mestboekhouding heb ik geen probleem mee. Een paard stoot ook uit, net als koeien, varkens of geiten.