MyWishMax schreef:Ik vind het ook enorm lastig. Hier wel eens enorme discussie met zadelmaker gehad. Paard was heel lastig, dat zeg ik erbij. Maar al meerder zadels daar afgenomen, heel vaak langs geweest om aan te passen. Paard was 3,5 toen we hem kochten dus dat het niet met 1 zadel zou lukken wisten we. Paar jaar en paar zadels verder, allemaal bij diezelfde en allemaal binnen paar maanden niet meer geschikt, hadden ze hét zadel wat geweldig zou zijn. Paard was uitgegroeid ondertussen. Binnen paar weken ging paard weer staken, dus komen kijken en wat aangepast, maar bleef in verzet komen. Zo'n speciale drukmeting gedaan en zij vonden dat goed genoeg ondanks dat paard enorm on verzet bleef komen en niet wilde lopen.
Dat is dan heel naar als je afgescheept wordt en zadel van ruim 3000 euro hebt liggen waar je continu problemen mee hebt en paard hebt dat nog nooit zo slecht gelopen heeft onder een zadel. Dat is echt een drama geweest om dat goed op te lossen. Dan denk ik; je ziet dat het paard niet meer wil? En je kent het paard en hoe deze normaal loopt, hoe kan je dan zo blind vertrouwen op een drukmeting als paard wat anders aangeeft? (Was te veel druk op een deel dat niet gemeten werd en meting scheen minder betrouwbaar te zijn omdat het niet direct op de rug kon liggen, druk was wel gelijk maar op punten die paard niet kon hebben te hoog voor dit paard)
Uiteindelijk andere zadelmakers laten komen, sommige wilde meteen nieuw zadel aan meten maar moest na 1 keer rijden beslissen en dat durfde ik niet meer. De laatste die kwam legde er een ander zadel erop en paard liep meteen weer. Maar die gaf wel aan dat we het eerst moesten proberen bij de andere zadelmaker om het terug te geven. Zadel was nog heel nieuw en vanaf begin dus al problemen, maar wilde het eerst niet terugnemen of voor belachelijk laag bedrag. En we hadden de bezoeken allemaal apart betaald.
Het is dus wel goedgekomen, maar naar die zadelmaker zal ik dus nooit meer terug gaan. Terwijl die laatste dus leenzadel gaf, het nieuwe zadel een langere uitprobeerperiode en als belangrijkste pas over nieuw zadel begon toen wij dat vroegen. Daarvoor alleen maar uitleg en mogelijke oplossingen die het tijdelijk zouden kunnen verbeteren tot we iets anders hadden. Maar ook het advies dat dat zonde zou zijn van zo'n nieuw zadel wat net aangemeten is.
Bij die zadelmaker zit ik nu jaren later nog. Omdat die wel dingen uitlegt en ook luistert naar wat ik aangeef als ruiter.
Dát is wel hoe het hoort. Dat je vertrouwen kwijt bent lijkt me logisch. Maar wel top dat de communicatie er is gebleven.