Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cherdenise schreef:Ik ben het ook eens met het afschaffen van de markt. Vind ook niet dat het hoeft te bestaan om een podium te geven aan de walgelijke praktijken die er zijn. Zoals gezegd zijn daar andere opties voor die beter gecontroleerd en gehandhaafd moeten worden dan die ene dag op de markt.
Elisa2 schreef:Daar hebben we het toch ook nog steeds over zonder offtopic te gaan? Ik geef zelf ook al een aantal keer aan liever ook geen markt te zien maar dat de handel en ellende die daar gebeurd dan ondergronds gaat (en misschien wel erger wordt) terwijl er op de markt nog wel enige vorm van toezicht is. Ik snap niet hoe jullie dat los van elkaar kunnen zien?
StalNollie schreef:Maar lagere segment handel ligt ook aan de kopende particulieren.
Hier voorbeeld ik laat zelfs alle shetten enten, tandarts etc deze zijn in verhouding 200,-duurder dan wat er aangeboden word.
Dan krijg je berichtjes te duur ditje en een datje.
Terwijl als je even snel rekent 2x enten, hoefsmid tandarts etc ik met 200 echt niet die extra winst pak.
Maar voor de snelle verkoop kan ik ze beter niet enten, tandarts, smid etc doen. Want in verhouding kosten ze me dan minder qua eventueel in de winter hooi tijd en dus benzine om erheen te rijden. En risico dat ze wat gaan mankeren.
Want particulieren kopen liever die van 300 dan die van 500
StalNollie schreef:Evie je wilt dus voor een dubbeltje wat opkopen. Want er moet wat gered worden...
En geloof me niet alles over een kam scheren. Ik handel zelf maar hier gaat alles door de molen heen, alleen wat ik dan merk zeker de shetten dat particulieren het niet willen betalen.
Daarnaast kom ik bij particulieren aan huis nou.... De gevallen zijn soms schrijnend te noemen. Onlangs 3 opgekocht waren graaaaad mager was gewoon particulier hoor. Niks geen markt, niks geen handelaar. En ja ik kocht ze op voor de handel wat heb ik eraan verdient!!! Verdomd weinig. Tandarts, enting, castreren, ontluizen, wormenkuur en zakken seniors pr.
Elisa2 schreef:Ja dat is vaak wel het lot van deze dieren...
SP: ja ik vind het ook dubbel, op wedstrijd staan sommige paarden de hele dag in de trailer wat ook niet bepaald het welzijn ten goede komt. Maar goed dat is wel een andere discussie.
Ik denk dat het niet zo zeer gaat om wie dit soort paarden koopt maar hoe het tot stand komt dat paarden in dit segment terecht komen. Vaak zijn het of paarden in een lagere prijsklasse (tuigers, shetlanders (vroeger haflingers/ fjorden), papierloze dieren).
Import, tinkers en tegenwoordig veel Spanjaarden etc.
Dat zijn dieren die vaak met hele vrachtwagens vol komen. Hoe meer, hoe goedkoper het transport en dat zijn dan ook al vaak de meer ongewenste exemplaren of degene die wat mankeren.
Dus het zomaar lukraak vermeerderen ipv gericht fokken is volgens mij een probleem.
Daarnaast de mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun dieren. Die paarden de handel in doen die of medisch wat mankeren of met gedragsproblematiek. Merendeel wat wij destijds op de handelstal kregen en dat was niet eens het laagste segment waren de paarden met of wat lastigere karakters. Of waarmee gewoon aangeprutst was met opvoeden, zadelmak maken en doorrijden en die een boel corrigeerwerk nodig hadden.
Oftewel samengevat, als er serieuzer gefokt wordt en minder vermeerderd dan zou dat imo al helpen. Dan is men ook meer geneigd om zo,n dier een goede basisopleiding te geven als het meer geld op kan leveren.
En wellicht zou het qua welzijn misschien een uitkomst zijn als mensen gewoon paarden met bepaalde aandoeningen niet meer mogen verkopen ofzo..om ze het leed te besparen van een lange lijdensweg in de handel. Probleem is natuurlijk alleen..hoe kom je daar achter? Verplicht paarden verkopen met gezondheids certificaat oid?
evie2333 schreef:Hoii!
Interessant, ik volg ook!![]()
Zelf vind ik paardenmarkten verschrikkelijk om te zien. En waarom zullen de meesten wel begrijpen
Toch wil ik er een keertje heen, om een paardje een forever home te bieden.
Misschien dat voor sommige paarden de markt goed is, ze hebben (na een dag stress) wel nog de kans een forever home te krijgen i.p.v. een verschrikkelijke reis naar de slacht. Als er geen markten zijn, wat gebeurd er dan met sommige paarden? Gaan de zwakke rechtstreeks naar de slacht, en de 'goede' paarden naar een andere handelaar waarbij net zo goed veel stress word ervaren?
Cherdenise schreef:evie2333 schreef:Hoii!
Interessant, ik volg ook!![]()
Zelf vind ik paardenmarkten verschrikkelijk om te zien. En waarom zullen de meesten wel begrijpen
Toch wil ik er een keertje heen, om een paardje een forever home te bieden.
Misschien dat voor sommige paarden de markt goed is, ze hebben (na een dag stress) wel nog de kans een forever home te krijgen i.p.v. een verschrikkelijke reis naar de slacht. Als er geen markten zijn, wat gebeurd er dan met sommige paarden? Gaan de zwakke rechtstreeks naar de slacht, en de 'goede' paarden naar een andere handelaar waarbij net zo goed veel stress word ervaren?
Maar zo blijft de handel in deze dieren in stand want men is nog zo gevoelig om een paard te redden.
De mens moet beter met zijn dier omgaan en als er schrijnende dieren blijven worden aangeboden op markten blijft het gewoon in stand.
Ik vind dat we als mens beter naar onze medemens moeten kijken welke zo'n dieren heeft en daarvoor moeten we die niet blijven kopen maar instanties erop zitten.
Dit soort volk kan beter in de oud ijzer handel