Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:22

Daar hebben we het toch ook nog steeds over zonder offtopic te gaan? Ik geef zelf ook al een aantal keer aan liever ook geen markt te zien maar dat de handel en ellende die daar gebeurd dan ondergronds gaat (en misschien wel erger wordt) terwijl er op de markt nog wel enige vorm van toezicht is. Ik snap niet hoe jullie dat los van elkaar kunnen zien?

miereneter

Re: Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:36

Ik begrijp je punt, Elisa. Maar ik vind zelf niet dat enige vorm van toezicht genoeg is om de markt te behouden. Het toezicht doet blijkbaar niet veel aan het welzijn. Vind de snelle handel en de markt allebei ellende. Dan liever alvast een deel van die ellende afschaffen (de markt). Óf zorgen dat de omstandigheden op de markt écht paardvriendelijk zijn. Paddocks, schaduw, ruimte, genoeg water en ruwvoer, rust... maar dat ga je op de doorsnee markt niet echt kunnen realiseren.

En nogmaals wat superpony zegt: over het algemeen hebben we veel strengere regels voor dierenwelzijn nodig en moeten die gehandhaafd worden. Er is nog een lange weg te gaan.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:50

Ik ben het ook eens met het afschaffen van de markt. Vind ook niet dat het hoeft te bestaan om een podium te geven aan de walgelijke praktijken die er zijn. Zoals gezegd zijn daar andere opties voor die beter gecontroleerd en gehandhaafd moeten worden dan die ene dag op de markt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:30

Ben altijd benieuwd wat de ervaring zelf zijn van mensen die vooral tegen zijn. En dan bedoel ik niet die van 10 jaar geleden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:20

Ik ben dit jaar weer voor het eerst op 2 markten geweest sinds 1998.
Toen was ik op zuidlaren en kocht ik mijn huidige paard van toen 4 maanden oud.

Ik ben niet persé tegen de markt.
In tegenstelling tot'98 is er al een hoop veranderd/verbeterd.
Zo heb ik op beide markten een da gezien, voer en water.

Wat mij nog tegenstaat is het hutje mutje op elkaar zetten van de paarden. Om de x aantal paarden zou een schot moeten komen. Of er moet meer ruimte zijn voor de gehele markt.

Als het hooi op is moet dat bijgevuld worden. Voor studenten van een diergerelateerde opleiding zou dit een mooie stage zijn.

En ik zou vooral graag beperkte tijden willen zien. Bv van 6 tot 12 /1 uur en dan afgelopen. Verplicht naar huis.
In norg stonden er om half 3 nog paarden. Die beesten waren moe en er lag ook geen voer meer.
En toen er ook nog even 'gereden' moest worden ben ik weggelopen.
Ik had de haflinger bijna zelf meegenomen want het dier had zichtbaar best een pittig leventje gehad.(hij was wel goed doorvoed en liep niet kreupel)

Het aantal ,op het eerste oog, slacht waardige paarden waren een handje vol per markt.
Maar vond het zeker meevallen van wat er stond.

Dit waren mijn ervaringen en bevindingen. Ik was op de marktin Roden en Norg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:48

Cherdenise schreef:
Ik ben het ook eens met het afschaffen van de markt. Vind ook niet dat het hoeft te bestaan om een podium te geven aan de walgelijke praktijken die er zijn. Zoals gezegd zijn daar andere opties voor die beter gecontroleerd en gehandhaafd moeten worden dan die ene dag op de markt.

Welke controle is er dan bij het van handelaar naar handelaar gaan?

Ik heb het idee dat mensen niet beseffen dat handelaren geen enkel geld stoppen in dit laagste segment snelle handel omdat alles van de winst af gaat.

De markt afschaffen gaat deze snelle handel niet afschaffen, het zou beter andersom kunnen zijn dan is er ook geen markt meer nodig. Wat dat betreft ben ik het ook geheel eens met Superpony dat er op het gebied van welzijn en welzijnsregels nog een heleboel winst is te behalen.

Ik zie liever ook geen markt en dat er op een andere manier met de paarden omgegaan wordt, ik heb medelijden met alles wat er staat. Heb zelf een pony die als veulen op de markt is gekomen en tot de tijd dat ik haar kocht van snelle handelaar naar snelle handelaar is gegaan met alle negatieve gevolgen van dien. Zat een boel opknapwerk aan en zoiets gun ik geen enkel paard.

Toch is er op de markt ook een kans dat een particulier zo'n beestje koopt en opknapt en dat ze zo uit het handelcircuit komen dus ik vind het dubbel.

En voor handelaren om ze daar te verkopen en ze in het zicht staan geeft in ieder geval nog een beetje een schop onder de kont dat ze er goed voor moeten zijn omdat particuliere mensen niet snel paarden kopen die graatmager zijn of onder de wonden zitten.

Oftewel, samenvatting..in mijn ogen is het niet zwart- wit en zou er vooral wat moeten gebeuren aan de snelle handel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:52

Elisa2 schreef:
Daar hebben we het toch ook nog steeds over zonder offtopic te gaan? Ik geef zelf ook al een aantal keer aan liever ook geen markt te zien maar dat de handel en ellende die daar gebeurd dan ondergronds gaat (en misschien wel erger wordt) terwijl er op de markt nog wel enige vorm van toezicht is. Ik snap niet hoe jullie dat los van elkaar kunnen zien?

Ik snap jouw gedachtengang wel, maar dat is niet een noodzakelijk gevolg.

En ik denk dat je beide kunt doen: de import en export moeilijker maken, en er veel meer op toezien (en dat gebeurt al, met chippen, UBN nummers, registratieplicht en zo verder, maar er is nog veel verbetering nodig) maar ook de markt zelf aanpakken. Want ik vind het op zich paardonwaardig om op een markt te staan, en ik kan me zo een paar paarden indenken die er enorm overstuur van zouden raken. En ook dat vind ik niet volgens de huidige welzijnsnormen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:03

Ja daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, heb zelf op een handelstal gewerkt en dat was niet het laagste segment maar alles wat daar overbleef ging dus wel naar het laagste segment snelle handel en ook die handelaren kwamen er dus en ik heb daardoor een hoop ellende gezien. Ik heb niks tegen markten verbieden want inderdaad..qua welzijnsnormen zijn er nog een boel verbeteringen te behalen. Ik weet alleen wel dat dit het welzijnsprobleem niet op lost...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:10

Nee, dat ben ik met je eens. Maar het is wel een stap. En een heleboel kleine stappen maken een grote, denk ik. En dat oude mensen daar sentimenteel over worden, jammer dan. Ik denk dat de paarden er geen verdriet om zullen hebben.

Je moet alleen niet een ding aanpakken, je kan al die dingen tegelijk aanpakken, en heel veel mensen komen dan met andere dingen, ja maar..... en dan volgt er een hele waslijst. Uiteraard zijn al die zaken problematisch, maar je moet ergens beginnen.
Maar van mij mag de hele handel flink op de schop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:19

Dat zie ik niet gebeuren zolang er geld te verdienen...het is ook niet zo dat alle handel slecht is. Alleen dat laagste segment daar zit vaak wel veel ellende bij. Ook door mensen die geen verantwoordelijkheid nemen en hun niet gezonde paarden de handel in doen, of hun lastige paarden of paarden met een gebrek en/of beperking. Vaak ook allemaal door geld, geld, geld...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:02

Geld is absoluut het grote probleem.

Ik heb weleens gedacht dat als je aan dieren verdient, dat altijd ten koste gaat van hun welzijn (dat klopt niet helemaal hoor, er zijn scenario's denkbaar waar het dier er absoluut beter van wordt), maar in de handel is dat denk ik wel het geval, want welzijn kost geld, als je het goed wilt doen.

In het geval van training hoeft dat niet, omdat in dat geval je kapitaal kennis en handigheid is en niet te paarden zelf. Wat je verkoopt is kennis.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:13

Maar lagere segment handel ligt ook aan de kopende particulieren.

Hier voorbeeld ik laat zelfs alle shetten enten, tandarts etc deze zijn in verhouding 200,-duurder dan wat er aangeboden word.
Dan krijg je berichtjes te duur ditje en een datje.

Terwijl als je even snel rekent 2x enten, hoefsmid tandarts etc ik met 200 echt niet die extra winst pak.

Maar voor de snelle verkoop kan ik ze beter niet enten, tandarts, smid etc doen. Want in verhouding kosten ze me dan minder qua eventueel in de winter hooi tijd en dus benzine om erheen te rijden. En risico dat ze wat gaan mankeren.

Want particulieren kopen liever die van 300 dan die van 500

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:23

Klopt, dat is ook wat ik bedoel met dat er in het snelle en het laagste segment alles wat er in geinvesteerd wordt van de marge winst af gaat en die marge is al vaak heel klein dus wordt er bespaard op bijv. medische zorg, training etc. dus zo min mogelijk er aan doen en zo snel mogelijk doorverkopen levert het meeste op.

Kende er ook genoeg die bijv. bij een chronische kreupelheid een half jaar op het land werden gezet als ze dan rad waren dan werden ze verkocht, zo niet..naar de markt om met een beetje pech op transport te gaan naar het slachthuis. Echt niemand die eens gaat kijken waarom zo'n dier nu kreupel is...

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:26

Interessante discussie dit. Van mij mogen de paardenmarkten wel blijven bestaan. Ik denk dat er in de afgelopen jaren veel verbeterd is qua welzijn maar we zijn er nog niet.

Verder sluit ik me aan bij Elisa.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:48

StalNollie schreef:
Maar lagere segment handel ligt ook aan de kopende particulieren.

Hier voorbeeld ik laat zelfs alle shetten enten, tandarts etc deze zijn in verhouding 200,-duurder dan wat er aangeboden word.
Dan krijg je berichtjes te duur ditje en een datje.

Terwijl als je even snel rekent 2x enten, hoefsmid tandarts etc ik met 200 echt niet die extra winst pak.

Maar voor de snelle verkoop kan ik ze beter niet enten, tandarts, smid etc doen. Want in verhouding kosten ze me dan minder qua eventueel in de winter hooi tijd en dus benzine om erheen te rijden. En risico dat ze wat gaan mankeren.

Want particulieren kopen liever die van 300 dan die van 500

Particulieren willen voor voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ook.....

En dat is ook best wel een probleem, mensen willen perfecte paarden, die alles kunnen, maar er geen geld aan uitgeven. En hoe overspannen de markt op het moment ook is, in dat segment willen mensen nog steeds geen geld uitgeven.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:34

Dat zou ook gewoon moeten stoppen. De dieren in wat voor prijsklasse dan ook zijn geen fietsen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:34

Maar dan moet je kijken naar wie er naar de markt gaan en voor wie het interessant is.

Handelaren hebben hun contacten wel en of ze nou met de ene meegaan of met de ander, maakt vaak ook geen verschil.

Mensen die een maatje/shetje goedkoop willen kopen.......

Of dat ene zielige paardje willen redden......

Shetjes waren jaren een probleem. Die gingen gratis of voor heel weinig weg, dus die kwamen vaak ook niet best terecht.
Maar daar deden we allemaal aan mee. Ik had wel meer betaald bij een fokker, maar kwam in Utrecht met de shet en hij moest geopereerd. Daar werd letterlijk gevraagd; Gaat u dat doen voor een shet, voor 50 euro koop je een nieuwe.......

We hameren op Bokt op keuren voor kopen, maar dat gebeurt op de markten niet.

De agressie op de markt waar ik het over had, was net voor Corona. Handhavers durven niet in te grijpen en dat is echt een probleem. Net als de veearts die rondloopt soms niks durft te zeggen.

Dan is het belangrijk dat de regels van tevoren bekend zijn. Dat de organisatie een goede grond heeft om dingen niet toe te staan.

Dat dicht op elkaar staan is een discussie dingetje. Maar hoeveel paarden staan niet dood ongelukkig naast een niet match op stal?
En verder vind ik de verschillen met dagenlange wedstrijden niet eens zo groot.

In de western startte mensen soms all round en zie je soms de hele dag maar op hun paard zitten. Roken, een broodje, alles te paard, want men wil alles starten en gezien worden.

Of de afgelopen weekenden, de wedstrijden met warmte die door moeten gaan......Dat kan omdat die paarden gepoetst, geknot zijn en glimmen?

Ik vind het echt meten met 2 maten.

De markt organisatie gaf echt aan wat er allemaal aan het veranderen is. De rest zijn we ook zelf verantwoordelijk voor als paarden mensen.

evie2333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:45

Hoii!

Interessant, ik volg ook! :P

Zelf vind ik paardenmarkten verschrikkelijk om te zien. En waarom zullen de meesten wel begrijpen

Toch wil ik er een keertje heen, om een paardje een forever home te bieden.
Misschien dat voor sommige paarden de markt goed is, ze hebben (na een dag stress :n ) wel nog de kans een forever home te krijgen i.p.v. een verschrikkelijke reis naar de slacht. Als er geen markten zijn, wat gebeurd er dan met sommige paarden? Gaan de zwakke rechtstreeks naar de slacht, en de 'goede' paarden naar een andere handelaar waarbij net zo goed veel stress word ervaren?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:57

Evie je wilt dus voor een dubbeltje wat opkopen. Want er moet wat gered worden...

En geloof me niet alles over een kam scheren. Ik handel zelf maar hier gaat alles door de molen heen, alleen wat ik dan merk zeker de shetten dat particulieren het niet willen betalen.

Daarnaast kom ik bij particulieren aan huis nou.... De gevallen zijn soms schrijnend te noemen. Onlangs 3 opgekocht waren graaaaad mager was gewoon particulier hoor. Niks geen markt, niks geen handelaar. En ja ik kocht ze op voor de handel wat heb ik eraan verdient!!! Verdomd weinig. Tandarts, enting, castreren, ontluizen, wormenkuur en zakken seniors pr.

evie2333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:10

StalNollie schreef:
Evie je wilt dus voor een dubbeltje wat opkopen. Want er moet wat gered worden...

En geloof me niet alles over een kam scheren. Ik handel zelf maar hier gaat alles door de molen heen, alleen wat ik dan merk zeker de shetten dat particulieren het niet willen betalen.

Daarnaast kom ik bij particulieren aan huis nou.... De gevallen zijn soms schrijnend te noemen. Onlangs 3 opgekocht waren graaaaad mager was gewoon particulier hoor. Niks geen markt, niks geen handelaar. En ja ik kocht ze op voor de handel wat heb ik eraan verdient!!! Verdomd weinig. Tandarts, enting, castreren, ontluizen, wormenkuur en zakken seniors pr.

Ik begrijp de kosten echt wel. Heb 3 pony's waarvan 1 gewonnen is op een fokpaardendag (dit mag nu niet meer)
Ze was erg mager, had diarree en heeft patellafixatie. Ik begrijp de kosten dus. Mijn doen is niet een zo goedkoop mogelijk paard kopen, maar een paardje helpen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:11

Ja dat is vaak wel het lot van deze dieren...

SP: ja ik vind het ook dubbel, op wedstrijd staan sommige paarden de hele dag in de trailer wat ook niet bepaald het welzijn ten goede komt. Maar goed dat is wel een andere discussie.

Ik denk dat het niet zo zeer gaat om wie dit soort paarden koopt maar hoe het tot stand komt dat paarden in dit segment terecht komen. Vaak zijn het of paarden in een lagere prijsklasse (tuigers, shetlanders (vroeger haflingers/ fjorden), papierloze dieren).

Import, tinkers en tegenwoordig veel Spanjaarden etc.

Dat zijn dieren die vaak met hele vrachtwagens vol komen. Hoe meer, hoe goedkoper het transport en dat zijn dan ook al vaak de meer ongewenste exemplaren of degene die wat mankeren.

Dus het zomaar lukraak vermeerderen ipv gericht fokken is volgens mij een probleem.

Daarnaast de mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun dieren. Die paarden de handel in doen die of medisch wat mankeren of met gedragsproblematiek. Merendeel wat wij destijds op de handelstal kregen en dat was niet eens het laagste segment waren de paarden met of wat lastigere karakters. Of waarmee gewoon aangeprutst was met opvoeden, zadelmak maken en doorrijden en die een boel corrigeerwerk nodig hadden.

Oftewel samengevat, als er serieuzer gefokt wordt en minder vermeerderd dan zou dat imo al helpen. Dan is men ook meer geneigd om zo,n dier een goede basisopleiding te geven als het meer geld op kan leveren.

En wellicht zou het qua welzijn misschien een uitkomst zijn als mensen gewoon paarden met bepaalde aandoeningen niet meer mogen verkopen ofzo..om ze het leed te besparen van een lange lijdensweg in de handel. Probleem is natuurlijk alleen..hoe kom je daar achter? Verplicht paarden verkopen met gezondheids certificaat oid?

evie2333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:14

Elisa2 schreef:
Ja dat is vaak wel het lot van deze dieren...

SP: ja ik vind het ook dubbel, op wedstrijd staan sommige paarden de hele dag in de trailer wat ook niet bepaald het welzijn ten goede komt. Maar goed dat is wel een andere discussie.

Ik denk dat het niet zo zeer gaat om wie dit soort paarden koopt maar hoe het tot stand komt dat paarden in dit segment terecht komen. Vaak zijn het of paarden in een lagere prijsklasse (tuigers, shetlanders (vroeger haflingers/ fjorden), papierloze dieren).

Import, tinkers en tegenwoordig veel Spanjaarden etc.

Dat zijn dieren die vaak met hele vrachtwagens vol komen. Hoe meer, hoe goedkoper het transport en dat zijn dan ook al vaak de meer ongewenste exemplaren of degene die wat mankeren.

Dus het zomaar lukraak vermeerderen ipv gericht fokken is volgens mij een probleem.

Daarnaast de mensen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun dieren. Die paarden de handel in doen die of medisch wat mankeren of met gedragsproblematiek. Merendeel wat wij destijds op de handelstal kregen en dat was niet eens het laagste segment waren de paarden met of wat lastigere karakters. Of waarmee gewoon aangeprutst was met opvoeden, zadelmak maken en doorrijden en die een boel corrigeerwerk nodig hadden.

Oftewel samengevat, als er serieuzer gefokt wordt en minder vermeerderd dan zou dat imo al helpen. Dan is men ook meer geneigd om zo,n dier een goede basisopleiding te geven als het meer geld op kan leveren.

En wellicht zou het qua welzijn misschien een uitkomst zijn als mensen gewoon paarden met bepaalde aandoeningen niet meer mogen verkopen ofzo..om ze het leed te besparen van een lange lijdensweg in de handel. Probleem is natuurlijk alleen..hoe kom je daar achter? Verplicht paarden verkopen met gezondheids certificaat oid?

Ik vind urenlang in een trailer staan om de spanning op een wedstrijd te ervaren net zo goed verschrikkelijk. Hier hoef ik geen discussie over, maar wil even laten weten dat ik niet alleen paardenmarkten verschrikkelijk vind.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:36

evie2333 schreef:
Hoii!

Zelf vind ik paardenmarkten verschrikkelijk om te zien. En waarom zullen de meesten wel begrijpen

Misschien dat voor sommige paarden de markt goed is, ze hebben (na een dag stress :n ) wel nog de kans een forever home te krijgen i.p.v. een verschrikkelijke reis naar de slacht. Als er geen markten zijn, wat gebeurd er dan met sommige paarden? Gaan de zwakke rechtstreeks naar de slacht, en de 'goede' paarden naar een andere handelaar waarbij net zo goed veel stress word ervaren?

Maar zo blijft de handel in deze dieren in stand want men is nog zo gevoelig om een paard te redden.
De mens moet beter met zijn dier omgaan en als er schrijnende dieren blijven worden aangeboden op markten blijft het gewoon in stand.
Ik vind dat we als mens beter naar onze medemens moeten kijken welke zo'n dieren heeft en daarvoor moeten we die niet blijven kopen maar instanties erop zitten.
Dit soort volk kan beter in de oud ijzer handel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:17

Wat gaan instanties hier aan doen dan? De handel blijft omdat het aanbod blijft..

Ik blijf erbij dat het probleem veel breder is dan alleen de markt verbieden.

Dus eens dat men geen schrijnende dieren aan moet bieden maar die gewoon of zelf een spuitje moeten laten geven of verantwoordelijkheid nemen voor medische behandeling/ training etc.

evie2333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:45

Cherdenise schreef:
evie2333 schreef:
Hoii!

Maar zo blijft de handel in deze dieren in stand want men is nog zo gevoelig om een paard te redden.
De mens moet beter met zijn dier omgaan en als er schrijnende dieren blijven worden aangeboden op markten blijft het gewoon in stand.
Ik vind dat we als mens beter naar onze medemens moeten kijken welke zo'n dieren heeft en daarvoor moeten we die niet blijven kopen maar instanties erop zitten.
Dit soort volk kan beter in de oud ijzer handel

Ik weet het niet. Die arme dieren maar laten vertrekken naar de slacht, is dat beter? Nee. Ik vind absoluut van niet. En zoals ik eerder al zei, als die markten er niet zijn - wat dan met sommige paarden

En op het laatste moment een paardje kunnen overnemen, voordat de lange reis naar de slacht begint.