Cioccolato schreef:Het zijn ook 2 verschillende dingen die hier worden besproken. Et en icsi.
Je kunt met beide onwijs veel veulens krijgen in 1 seizoen van dezelfde merrie.
Maar je kan ook gewoon 1 veulen krijgen via et en draagmerrie. Persoonlijk ben ik daar helemaal niet op tegen. Hele mooie oplossing om sport te combineren met fokken. Of een veulen te fokken van een merrie die zelf geen dracht kan volbrengen door bijvoorbeeld een bacterie in de baarmoeder oid. Daarbij kun je prima een draagmerrie bij je thuis houden om gelijke cyclussen te krijgen. Het hoeft dus niet perse een broedmachine manier te zijn met eindeloos spuiten en zielig en sneu..
Maar zoals met alles heb je ook via et bijzondere gevallen die voor zoveel mogelijk gaan, of embryo's verkopen etc. Niet alles over 1 kam scheren dus.
Icsi is pijnlijk en ben ik niet 1, 2, 3 voorstander van. Maar goed, denk dat de bevalling en de dracht ook niet geheel pijnvrij is.. ik ben geen icsi nodig dus zal het niet gebruiken in mn fok. Maar heb er ook geen enkele ervaring mee.
Over et nagedacht, maar uiteindelijk nog niet gebruikt.
Ik begrijp het voordeel dat jij ziet maar het voorbeeld van 1 donormerrie en 1 draagmerrie thuis is volgens mij de uitzondering, niet andersom.