Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:09

Ho Pien, nu doe je me tekort :) Dat is niet mijn hele verhaal.

Aandacht besteden aan dit soort onderwerpen in de vorm van voorlichting is heel goed, maar dan wel het hele verhaal. Niet alleen the sunny site.
Met een interview met kritische vragen is ook niets mis. Maar die ontbraken hier.

Dit stukje is alleen maar promotie/reclame. Wij van wc eend.... enz. Die man gaat echt niet kritisch zijn op zijn eigen nering. En Bokt stelt hier geen enkele kritisch vraag over de schaduwzijde van dit alles.

Daar heb ik moeite mee. Niet met aandacht in het algemeen. Sterker nog, ik ben wars van taboes :)

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:18

Cioccolato schreef:
Het zijn ook 2 verschillende dingen die hier worden besproken. Et en icsi.
Je kunt met beide onwijs veel veulens krijgen in 1 seizoen van dezelfde merrie.

Maar je kan ook gewoon 1 veulen krijgen via et en draagmerrie. Persoonlijk ben ik daar helemaal niet op tegen. Hele mooie oplossing om sport te combineren met fokken. Of een veulen te fokken van een merrie die zelf geen dracht kan volbrengen door bijvoorbeeld een bacterie in de baarmoeder oid. Daarbij kun je prima een draagmerrie bij je thuis houden om gelijke cyclussen te krijgen. Het hoeft dus niet perse een broedmachine manier te zijn met eindeloos spuiten en zielig en sneu..
Maar zoals met alles heb je ook via et bijzondere gevallen die voor zoveel mogelijk gaan, of embryo's verkopen etc. Niet alles over 1 kam scheren dus.

Icsi is pijnlijk en ben ik niet 1, 2, 3 voorstander van. Maar goed, denk dat de bevalling en de dracht ook niet geheel pijnvrij is.. ik ben geen icsi nodig dus zal het niet gebruiken in mn fok. Maar heb er ook geen enkele ervaring mee.
Over et nagedacht, maar uiteindelijk nog niet gebruikt.

Ik begrijp het voordeel dat jij ziet maar het voorbeeld van 1 donormerrie en 1 draagmerrie thuis is volgens mij de uitzondering, niet andersom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:54

Boras schreef:
Ho Pien, nu doe je me tekort :) Dat is niet mijn hele verhaal.

Aandacht besteden aan dit soort onderwerpen in de vorm van voorlichting is heel goed, maar dan wel het hele verhaal. Niet alleen the sunny site.
Met een interview met kritische vragen is ook niets mis. Maar die ontbraken hier.

Dit stukje is alleen maar promotie/reclame. Wij van wc eend.... enz. Die man gaat echt niet kritisch zijn op zijn eigen nering. En Bokt stelt hier geen enkele kritisch vraag over de schaduwzijde van dit alles.

Daar heb ik moeite mee. Niet met aandacht in het algemeen. Sterker nog, ik ben wars van taboes :)

Sorry, ik dacht dat je er gewoon tegen was dat Bokt dit soort nieuws plaatst. Dus je nuance is terecht.

Kendra

Re: Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:46

Ik kan we wel voorstellen dat een merrie met een niet-repareerbare blessure wordt ingezet als draagmerrie. Iedereen die denkt dat alle paarden die niet meer bereden kunnen worden een super-de-luxe pensioen plek krijgen, steekt z'n kop héél diep n het zand. Dan hoeft het draagmerrieschap geen slechte optie te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:53

Kendra schreef:
Ik kan we wel voorstellen dat een merrie met een niet-repareerbare blessure wordt ingezet als draagmerrie. Iedereen die denkt dat alle paarden die niet meer bereden kunnen worden een super-de-luxe pensioen plek krijgen, steekt z'n kop héél diep n het zand. Dan hoeft het draagmerrieschap geen slechte optie te zijn.

Is dit type reactie niet triestig en gewoon een zoveelste argument tegen de paardensport ?

We kunnen er niks meer mee. Dan is een paar keer per jaar onnodig pijn om als broedkast gebruikt te worden best een prima optie. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:02

Draagmerrieschap is, op het bevallen na, niet pijnlijk, toch? Even los van het broedkast gevoel.

Het oogsten van de eitjes bij de donormerrie, dat is waar de pijnstilling, ruggenprik en anti-biotica bij komt kijken. En wat voor de merrie dus pijnlijk is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:04

_San87_ schreef:
Draagmerrieschap is, op het bevallen na, niet pijnlijk, toch? Even los van het broedkast gevoel.

Het oogsten van de eitjes bij de donormerrie, dat is waar de pijnstilling, ruggenprik en anti-biotica bij komt kijken. En wat voor de merrie dus pijnlijk is.

Het één kan niet los van het ander toch?
Of iig. Zonder draagmoeder is het zinloos eitjes te oogsten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:06

Hoe is ICSI pijnlijk?
ICSI is bij mijn weten Intra Cellulair Sperma Injection. 1 eicel wordt met 1 spermacel bevrucht. In een petrischaal. Ik snap even niet hoe dat pijnlijk(er) kan zijn dan 'gewoon' een eicel spoelen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-08-22 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:07

Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen, helaas weet ik niet meer waar, dat een bekende fokker er op terug was gekomen omdat hij zag hoe de merries er onder leden. Behalve dat het pijnlijk is brengt het de hele hormoonhuishouding in de war waar de paarden ook last van hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:08

Ibbel schreef:
Hoe is ICSI pijnlijk?
ICSI is bij mijn weten Intra Cellulair Sperma Injection. 1 eicel wordt met 1 spermacel bevrucht. In een petrischaal. Ik snap even niet hoe dat pijnlijk(er) kan zijn dan 'gewoon' een eicel spoelen.

OPU is pijnlijk.

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Jawel, je kunt ook eitjes spoelen. En geen OPU-ICSI gebruiken.

Maar dan heb je geen 200 nakomelingen van 1 merrie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:10

Ayasha schreef:
Kendra schreef:

Is dit type reactie niet triestig en gewoon een zoveelste argument tegen de paardensport ?

We kunnen er niks meer mee. Dan is een paar keer per jaar onnodig pijn om als broedkast gebruikt te worden best een prima optie. :j

Ik begrijp je redenering en dit is precies wat ik bedoel: kop die in het zand....
Het hoeven absoluut geen sportmerries te zijn. Maar als iedereen alleen 100% gezonde paarden wil kopen en Nederland niet beschikt over grote grazige weiden waar afgedankte paarden vrij kunnen lopen, blijft er hoe dan ook een grote populatie over waarvan iedereen weet dat die niet altijd op de beste plaatsen terechtkomen. Nogmaals: dan is draagmerrie misschien helemaal niet zo slecht.
Een draagmerrie lijdt overigens weinig pijn, sommige merries waar je zelf niet mee zou willen fokken zijn heel erg gelukkig met 'hun' veulen. De donormerrie heeft het wat dat betreft zwaarder.

M.b.t. de techniek sluit ik me aan bij de meeste mensen hier: ET is acceptabel, OPU/ICSI zeer discutabel.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:24

_San87_ schreef:

Dat is enkel zo als de merrie gezond is. En dat is lang niet altijd zo. Ik heb met eigen ogen gezien, hoe een merrie met ernstige hoefkatrolontsteking (afkomstig van een bekend draagmerriestation), achter haar veulen moest aanhobbelen. Gewoonweg schrijnend. En zo zijn er veel meer. Niet meer geschikt voor de sport of recreatie? Kreupel? Geen probleem, zet maar in als fok/draagmerrie.

Hoe langer ik op deze aardbol rond loop, hoe meer ik gedegouteerd geraak van hoe wij mensen onze mede aardbewoners behandelen. De ogen sluiten is gemakkelijk. Je levensstijl of gedrag aanpassen voor velen toch een brug te ver.

Ik ben dan ook blij om te lezen dat hier op bokt meer mensen hun vragen hebben bij deze praktijken, ik dacht oprecht een van de enige te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:26

Elfie schreef:
_San87_ schreef:

Dat is enkel zo als de merrie gezond is. En dat is lang niet altijd zo. Ik heb met eigen ogen gezien, hoe een merrie met ernstige hoefkatrolontsteking (afkomstig van een bekend draagmerriestation), achter haar veulen moest aanhobbelen. Gewoonweg schrijnend. En zo zijn er veel meer. Niet meer geschikt voor de sport of recreatie? Kreupel? Geen probleem, zet maar in als fok/draagmerrie.

Hoe langer ik op deze aardbol rond loop, hoe meer ik gedegouteerd geraak van hoe wij mensen onze mede aardbewoners behandelen. De ogen sluiten is gemakkelijk. Je levensstijl of gedrag aanpassen voor velen toch een brug te ver.

Ik ben dan ook blij om te lezen dat hier op bokt meer mensen hun vragen hebben bij deze praktijken, ik dacht oprecht een van de enige te zijn.

Oh, dat is wel echt heel erg :oo ! Ik ging er eigenlijk van uit dat draagmerries gewoon gezond genoeg zijn om een veulen te dragen en op te voeden, omdat dat voor het veulen ook het beste is. Jouw voorbeeld is echt heel kwalijk.

Met je laatste alinea ben ik het eens.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:39

pluisje88 schreef:
Op zich weet ik niet of ik moeite heb met het idee dat een merrie het veulen van een ander paard in zich laat groeien en ter wereld brengt. Voor het paard maakt het immers niet uit. Veulen is veulen en dat hij niet van haar is zal een paard weinig van merken.

Ik heb er wel moeite mee dat mensen alles zo maakbaar maken. Ze laten merries in mijn ogen onnodige medische ingrepen ondergaan die naar ik nu lees nog pijnlijk zijn ook voor eigen gewin. Persoonlijk vind ik dat het gene wat het moeilijk maakt. Daarbij wordt er vaak gezegd: het is maar een draagmerrie. Als de baarmoeder het maar doet dan zal het wel. Nou een beetje meer respect mag best. Die waardeloze draagmoeder zet dadelijk wel jouw veulen van een ton op de wereld…..

En het feit dat paardengeleiders op keuringen zowat ondersteboven worden gelopen door niet- opgevoede , draagmerries, zegt op zich ook al iets over de mentaliteit die schuilt achter het hele draagmerrie-gebeuren. Het is maar een broedstoof, dus opvoeden, extra aandacht voor het dier dat het topveulen moet dragen, is er niet. Alleen het veulen telt en het :$ :$ .
Ook wrang dat degene die een paard op de neus sprayt gestraft wordt door officials, maar een donorpaard dat gruwelijk veel pijn ondergaat tijdens het oogsten van eitjes niet in bescherming wordt genomen. Blijkbaar geldt dat een paard plagen met publiek erbij zwaarder wordt gestraft, dan een paard in een afgelegen schuur regelrecht pijnigen.

Uiteraard is het in beide gevallen fout, maar zo zie je hoe er met twee maten gemeten wordt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:53

Begrijp ook niet dat velen daar zo licht over gaan. Ik vind het scannen en insimineren al vervelend en onnatuurlijk genoeg. Deze praktijken zijn wel verdedigbaar, maar het punctioneren van eicellen bij donormerries zou verboden moeten worden. Een dier mag geen pijn lijden om aan onze behoeften te voldoen. Eigenlijk zou er een gezamelijke klacht moeten komen voor dierenmishandeling op europees niveau tegen deze praktijken. Sommige merrie's zouden echt tegen hun eigenaars beschermd moeten worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:59

Kendra schreef:
Ayasha schreef:

Ik begrijp je redenering en dit is precies wat ik bedoel: kop die in het zand....
Het hoeven absoluut geen sportmerries te zijn. Maar als iedereen alleen 100% gezonde paarden wil kopen en Nederland niet beschikt over grote grazige weiden waar afgedankte paarden vrij kunnen lopen, blijft er hoe dan ook een grote populatie over waarvan iedereen weet dat die niet altijd op de beste plaatsen terechtkomen. Nogmaals: dan is draagmerrie misschien helemaal niet zo slecht.
Een draagmerrie lijdt overigens weinig pijn, sommige merries waar je zelf niet mee zou willen fokken zijn heel erg gelukkig met 'hun' veulen. De donormerrie heeft het wat dat betreft zwaarder.

M.b.t. de techniek sluit ik me aan bij de meeste mensen hier: ET is acceptabel, OPU/ICSI zeer discutabel.

Geen kop in het zand. Ik weet dat de paardenwereld rotter is dan een lijk van een week in 35 graden. Dat betekent niet dat ik het niet jammer kan vinden en het er mee eens moet zijn.

Zonder draagmerrie is de eicellen spoelen toch vooral duur tijdverdrijf?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:00

Het spoelen van een embryo zou naar mijn gevoel (en in theorie), zeker met een draagmerrie die op natuurlijke wijze synchroon loopt qua cyclus, nog wel kunnen in uitzonderlijke gevallen. Dat geeft minimale 'ellende' bij de draagmerrie, en minimale 'ellende' bij de donormerrie. Maar dan nog zou ik persoonlijk het alleen willen doen bij een donormerrie waar je absoluut nog een veulen van wilt vanwege zeldzame bloedlijnen oid. Alle andere redenen (sportmerrie in de sport houden, medische redenen bij donomerrie) zijn imo geen valide reden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:50

Kalea schreef:
Cioccolato schreef:
Het zijn ook 2 verschillende dingen die hier worden besproken. Et en icsi.
Je kunt met beide onwijs veel veulens krijgen in 1 seizoen van dezelfde merrie.

Maar je kan ook gewoon 1 veulen krijgen via et en draagmerrie. Persoonlijk ben ik daar helemaal niet op tegen. Hele mooie oplossing om sport te combineren met fokken. Of een veulen te fokken van een merrie die zelf geen dracht kan volbrengen door bijvoorbeeld een bacterie in de baarmoeder oid. Daarbij kun je prima een draagmerrie bij je thuis houden om gelijke cyclussen te krijgen. Het hoeft dus niet perse een broedmachine manier te zijn met eindeloos spuiten en zielig en sneu..
Maar zoals met alles heb je ook via et bijzondere gevallen die voor zoveel mogelijk gaan, of embryo's verkopen etc. Niet alles over 1 kam scheren dus.

Icsi is pijnlijk en ben ik niet 1, 2, 3 voorstander van. Maar goed, denk dat de bevalling en de dracht ook niet geheel pijnvrij is.. ik ben geen icsi nodig dus zal het niet gebruiken in mn fok. Maar heb er ook geen enkele ervaring mee.
Over et nagedacht, maar uiteindelijk nog niet gebruikt.

Ik begrijp het voordeel dat jij ziet maar het voorbeeld van 1 donormerrie en 1 draagmerrie thuis is volgens mij de uitzondering, niet andersom.

Ja, daar heb je misschien wel gelijk in.. dat weet ik niet precies. Ik zit zelf niet in het grote aantallen fokken op icsi of et niveau natuurlijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:52

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Het zijn twee verschillende dingen. Et en icsi.
Dus ja, het kan los van elkaar staan.
Je kan eitjes oogsten wat pijnlijk is of embryo spoelen wat niet pijnlijk is. Dan is het voor de draagmerrie ook niet pijnlijk als je natuurlijk de cyclus bij elkaar hebt natuurlijk en de merrie gezond genoeg is. Maar volgens mij wordt jn het artikel wel benoemd dat de draagmerrie gezond moet zijn

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:35

Het verschil tussen icsi en ET wordt hier meermaals door elkaar gehaald.

Ik spoel meerdere merries, voor embryo transplantatie. Dat is niet pijnlijk, ze hoeven niet verdoofd, of AB nadien.

Ik heb een aantal eigen draagmerries, allen met een minimale blessure, waardoor sport niet haalbaar is, maar ze nog wel een mooi leven als draagmerrie kunnen hebben. Terug plaatsen is ook niet pijnlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 01:01

Het gaat er wel om dat grenzen steeds verlegd worden. In het dikke buiken topic kopen mensen al een supplement om de kansen op een merrie veulen te vergroten......Of men insemineert laat.

Het ene is niet pijnlijk, het andere wel, maar waar gaat de grens getrokken worden. Zeker als je leest hoe de boodschap door de veearts verteld wordt.

Zoals ik eerder zei; de meeste mensen hebben een gezond en braaf paard nodig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 01:32

Diep triest. -O-
By the way: Dit gebeurt op grotere schaal bij koeien.
En naast het dierenleed, wat betekent dit voor de genenpoule van de toekomst? De mensheid creëert zijn eigen drama.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 04:02

Het gaat uiteindelijk allemaal maar om 1 ding en dat is : geld en ‘roem’. Laten we vooral niet doen alsof dit wordt gedaan ter ‘verbetering van een ras’ of voor het welzijn van een diersoort.

Jaren geleden bij de geldersen hier ook voorlichting over gehad, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt aan zulk soort praktijken mee te gaan doen. Ook al zou ik er nog zo rijk van worden

Laten we het vooral ook niet mooier maken dan het is : De mens is extreem goed in het uitbuiten van de wereld en de natuur omwille van het opstrijken van zoveel mogelijk geld en schroomt hierbij niet om zo’n beetje alle wetten en grenzen van de natuur te verleggen.

Ik walg er van. :o En gelukkig zo te lezen meer mensen, dat geeft me dan wel weer wat hoop.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:41

OPU en ET zijn wel 2 andere dingen. OPU ben ik echt niet voor. Ik weet ook dat veel dierenartsen het ook niet zomaar bij iedere merrie doen. En ze zelfs afwijzen.

Embryo transplantatie vind ik ok, mits er niet 6 embryo's per seizoen uitgespoeld worden. Heb het zelf heel vaak laten doen en zowel de draagmerrie als de donormerrie hebben hier helemaal geen last van.

Voor jullie info: kuikentjes komen ook gewoon uit de broedmachine en niet onder een kip vandaan

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:45

janderegelaa schreef:
Voor jullie info: kuikentjes komen ook gewoon uit de broedmachine en niet onder een kip vandaan

Wat is dit voor denigrerende opmerking?
Dat is echt geen vergelijking.